Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

Rings, Souvenirs Zanjan, Iran

توسط در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

انگشتر، سوغات زنجان، ایران

محمد قاسمی مدیرفرودگاه زنجان،از برقراری پرواز در مسیر کیش- زنجان- کیش از 4 دی 1396 ، در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته با تلاش استاندار زنجان و مسئولان فرودگاه خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی فرودگاه زنجان؛ محمد قاسمی مدیرفرودگاه زنجان با اعلام این خبر گفت: باعنایت به درخواستهای مکرر مردم استان زنجان، وهمچنین  رفاه حال آنها ، مذاکراتی با شرکت هواپیمایی کیش ایر انجام گرفت. که با طی کردن مراحل فنی و گرفتن مجوزهای مربوطه، شرکت هواپیمایی کیش ایر اقدام به برقراری پرواز در مسیر کیش- زنجان- کیش ،در روزهای  دوشنبه و پنجشنبه هر هفته کرد.

قاسمی افزود:درروزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته ،پرواز شرکت هواپیمایی کیش ایر با شماره پرواز 7142 در ساعت 09:30  صبح وارد فرودگاه زنجان خواهد شد.و در ساعت 10:30 با شماره پرواز 7143  فرودگاه زنجان را به سمت کیش ترک خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: طی هفته چهار پرواز به صورت رفت و برگشت از زنجان به کیش و برعکس انجام می شود که انشاالله از 4 دی 1396  شروع خواهد شد.

قاسمی گفت:با عنایت به علاقه و درخواستهای  مردم زنجان، پیگیر پرواز عتبات هم هستیم.که با تایید دستگاه مربوطه، این پروازها در آینده نزدیک برقرار خواهد شد.

قاسمی افزود: مجموعه مقامات استانی نگاه ویژه‌یی برای توسعه فرودگاه و افزایش پروازهای آن برای خدمت به مردم استان را دارند چراکه معتقدند فرودگاه نقش بسزایی در توسعه و رونق استان خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ترند، گزارش ها نشان می دهد ترافیک فرودگاهی ایران طی یک سال منتهی به نوامبر ۲۰۱۷ با رشدی ۱۳ درصدی همراه بوده است. شرکت های هوایی ایران ایر و ماهان به عنوان دو شرکت بزرگ ایرانی در زمینه حمل و نقل هوایی اصلی ترین شرکت هایی بودند که این رکورد را ثبت کرده اند.

در همین حال شرکت ایران ایر به عنوان بازوی وزارت راه و شهرسازی ایران کنترل ۵۴ فرودگاه ایران را نیز بر عهده دارد. از سوی دیگر میزان باری که شرکت های هوایی ایرانی جا به جا کرده اند نیز با رشدی ۹ درصدی رو به رو بوده است.

رشد صنایع هوایی در ایران با توجه به مساله برجام امری قابل بررسی است و نیاز مبرم جمهوری اسلامی ایران به نوسازی بخش هوایی خود را بیش از گذشته مطرح می کند. نبود سامانه های ریلی تند رو و فراگیر از جمله مسائلی است اقبال به خدمات هوایی را بیش از گذشته کرده است.

ایران ایر 1351

توسط در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۶

دکتر وقفچی نماینده محترم مردم شریف زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی روز شنبه مورخ ۹۶/۹/۲۵ به اتفاق مهندس خدائی مدیر کل راه آهن شمالغرب و هیئت همراه بمنظور آگاهی از مشکلات و تنگناهای مالی و اعتباری پروژه، مسائل مرتبط با حاشیه نشینان، شناسایی گلوگاه ها و تلاش در راستای رفع موانع و مشکلات پروژه، از طرح خط دوم راه آهن زنجان_قزوین بازدید بعمل آوردند.

در این بازدید حاضرین حدفاصل ایستگاههای زنجان و خرمدره را با درزین طی نموده و از نزدیک در جریان روند پیشرفت پروژه در قطعات ۳ و ۴ قرار گرفتند، که در هر مورد توضیحات لازم از طرف مدیر کل راه آهن شمالغرب ارائه گردید.

در پایان مهندس خدائی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیمای مرکز زنجان طول پروژه خط دوم راه آهن زنجان_قزوین را ۱۷۱ کیلومتر عنوان نمودند که در حال حاضر از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار می باشد. ایشان افزایش سرعت سیر و حرکت قطارها، کاهش زمان سفر، ظرفیت سیر و حرکت قطارها، افزایش بازدهی حمل و نقل ریلی در منطقه و سرعت قطارها به 200 کیلومتر در ساعت، افزایش بار محوری از 20 تن فعلی به 30 تن را از مزایای این طرح برشمرده و اظهار امیدواری نمودند که با فراهم شدن بموقع منابع مالی، پروژه تابستان سال آینده به بهره برداری برسد.

مهندس وقفچی نیز با ذکر این نکته که بحث ترانزیت کالا از فاکتورهای اساسی توسعه استان می باشد، نقش خط دوم راه آهن زنجان_قزوین را در این زمینه و سایر مولفه های توسعه ای بسیار اساسی دانسته و با اشاره به نتایج بازدیدشان از پروژه فوق الذکر، انجام رایزنیها با مسئولین مربوطه بمنظور تخصیص اعتبار و تزریق منابع مالی و رفع سایر موانع را از برنامه های کاری خود در راستای اتمام بموقع پروژه عنوان نمودند.

روابط عمومی راه آهن منطقه شمالغرب

1ـ تعریف گردشگری روستایی در آمریکا

گروه مردمی. گردشگری آمریکا (DOT) نیز گردشگری روستایی را هر آن چیزی می‌داند که گردشگران را به نواحی پیرامون مادر شهرهای اصلی، جذب کند، چنانچه گردشگری روستایی رویکردی برای جذب و نگهداشت گردشگران، به منظور آشنایی با زندگی روستایی در نظر گرفته شده، علاوه بر رونق و توسعه روستایی، امکان بهره‌مندی از مواهب طبیعی و جاذبه‌های محیطی روستا را برای ساکنان شهری فراهم می‌کند.

2ـ تعریف گردشگری روستایی در فنلاند
در فنلاند گردشگری روستایی به اجاره دادن کلبه‌های روستایی به بازدیدکنندگان یا تدارک خدمات موردنیاز آن‌ها در نواحی روستایی اطلاق می‌شَود.

3ـ تعریف گردشگری روستایی در مجارستان
در مجارستان، اصطلاح گردشگری دهکده‌ای ، رایج است که شامل فعالیت‌های گردشگری و خدمات تدارک دیده شده در روستاهاست. در واقع گردشگری روستایی در این کشور شامل اسکان ارزان قیمت در نواحی روستایی بوده و ارتباطی به فعالیت‌های کشاورزی و سایر فعالیت‌های روستایی ندارد.

4ـ تعریف گردشگری روستایی در اسلونی
در اسلونی جنبه مهم گردشگری روستایی، سکونت بازدیدکنندگان در بین خانوارهای کشاورز است. به این ترتیب که آن‌ها به عنوان مهمان با خانوار کشاورزی زندگی می‌کنند و یا در مهمانخانه‌های محلی سکنی می‌گزینند، ولی برای تهیه‌ی غذا و سایر خدمات با خانوار کشاورز فعالیت می‌کنند.

5ـ تعریف گردشگری روستایی در هلند
در هلند گردشگری روستایی به اردو زدن گردشگران در مزارع و بهره‌برداری از خدمات و فعالیت‌های جانبی شامل دچورخه سواری، قدم زدن، اسب سواری و مانند در این نواحی مرتبط است.

6ـ تعریف گردشگری روستایی در یونان
در یونان، مهمترین خدمات تدارک دیده شده توسط مردم محلی در زمینه گردشگری روستایی، اسکان و صبحانه است و گردشگری در اتاق‌هایی اسکان می‌یابند که براساس رسوم محلی مزین شده‌اند.


@RuralPlanning

انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران

سفر به سرزمین ایرونیها

توسط در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۶

اوستیا منطقه ای است که در دو طرف رشته کوه های قفقاز واقع شده. مردمان این منطقه ایرانی تبار هستند و به زبان اوستیایی یکی از زبان های ایرانی شرقی از خانواده هندواروپایی سخن می گویند. با وجود زیبایی وصف ناپذیر این منطقه و مردم خونگرم و مهمانوواز این خطه، کمتر کسی از روس ها برای استراحت به این نقطه سفر می کنند.

در ایران نیز به غیر از کارشناسان حوزه روسیه و قفقاز، به ندرت کسی با این نام و این مردمان آشنایی دارد. کم لطفی به این منطقه در روسیه دلایل تاریخی دارد و در ایران تنها دلیل آن بی-اطلاعی از وجود چنین گوهری در همسایگی ماست. 


اینجا سرزمینی است که خود را ایرونی یا اِرونی می نامند و وقتی از محلی ها سوال می کنی به چه زبانی سخن می گویید، در جواب می گویند به زبان ایرونی. راستی که شنیدن این کلمه با احساسی لذت بخش همراه است. آثار باستانشناسی و اشتراکات فراوان فرهنگ این مردم با فلات ایران و آسیای مرکزی اثبات کننده نفوذ تیره های هندواروپایی و سکاها بوده است. سکاها گروهی از تیره سرمت ها هستند که توانستند نواحی گسترده ای از قفقاز شمالی یعنی دریای آزوف تا دریای مازندران را در اختیار بگیرند. سرمت ها از دید اسطوره ای پسران سلم در شاهنامه فردوسی هستند که برادر ایرانیان و تورانیان بوده اند. آلان ها در ادامهِ راه تیره های سکاها در قفقاز شمالی، کم و بیش هزار سال دوام آوردند. از دید تاریخی و باستانشناسی، سکاها، سرمت ها و آلان ها از هم جدا نبوده-اند. کوچ و زندگی کوچ نشینی بسیاری از تیره های سکاها را وادار به تغییر مکان می کند، اما در سرزمین قفقاز مرکزی همیشه گروهی ایرانی زبان به جای مانده اند. 

وقتی از فرودگاه بسیار محقر اوستیای شمالی راهی شهر ولادیقفقاز شدیم، با وجود سرمای هوا و برف که در اکثر نقاط نشسته بود، روحِ شهر من را در خود گرفت و احساس نزدیکی زیادی با این مردم و این سرزمین کردم. 
چشم انداز کوهستان های اطراف با لایه های برفی از همان ابتدا زیبایی این منطقه را به رخ می کشد. در این سفر دو روزه به اوستیای شمالی، فرصت را غنیمت شمردیم و یک روز کامل را در کوهستان و دره ها گذراندیم. همانطور که راهنما گفته بود، هیچ یک از دره ها و کوه ها به هم شباهت نداشتند. دره کورتاتینسک، دره داریال، دره کارمادون و دره خورشید هر یک منحصربفرد و زیبا، کو ها به رنگ قهوه ای، سرمه ای و خاکی برافراشته و سربلند، مایه افتخار مردم این منطقه هستند. روز اول را به آشنایی با شهر و دره داریال اختصاص دادیم و طعم و عطر خوراک اوستیایی را چشیدیم. 


پیراشکی های اوستیا با خمیر نسبتا نازک، پهن و گرد در سراسر روسیه شهره هستند و تنوع زیادی دارند. با وجود اینکه سه نفر بیشتر نبودیم، اما سه پیراشکی تهیه شده از سیب زمینی، گوشت چرخ کرده و کلم قرمز سفارش دادیم که قاعدتا با وجود کباب گوسفندی تازه و بشقاب های پر از سبزی و پنیر محلی و پیش غذاهای دیگر بخش زیادی را همراه خود به هتل محل اقامت بردیم. 
سفره این مردم رنگین و دلشان بزرگ است. راهنما بیش از ما هیجان سفارش غذاهای متنوع و آشنا کردن ما با عطر و طعم غذاها را داشت و جالب اینکه به رسم مهماننوازی شرقی ها، اجازه دست کردن در جیب را هم به ما نمی داد. تلاش ما برای نشان دادن رفتارهای توریستی و خرید از مغازه های کوچک روستایی بی ثمر بود و جالب تر اینکه وقتی به مغازه کوچکی در روستایی رفتیم و از زن سالخورده فروشنده نان خواستیم، سهم نان خود را به ما داد و وقتی فهمید که من اهل ایران هستم، بلافاصله تاکید کرد که ما از مهمان پول نمی گیریم. 

روز دوم سفر را به گذر از کوه و دره اختصاص دادیم. در ارتفاع 2000 متری یا بیشتر، در دمای مثبت چهار درجه بدون وزش باد، حاضر می شوی از همه چیز بگذری و چندساعتی را در سکوت و آرامش و شکوه کوه ها سپری کنی. در هنگام صرف ناهار در رستورانی شبیه به باغچه های لواسان در اتاقکی اختصاصی کنار جوی خروشان آب به رسمی زیبا در میان این مردم پی بردیم. در میان این مردم، احترام به بزرگتر و والدین هنوز به دست فراموشی سپرده نشده. انتخاب غذا را به عهده راهنما گذاشتیم. مجددا سه پیراشکی با سه طعم مختلف سفارش داد که سمبل آسمان، خورشید و زمین است. پیراشکی ها را برش زده و صفحات گرد را روی هم به شکل پلکانی قرار داد. برای هر سه کمی از چای خوش عطر محلی ریخت و گفت «جام اول را به یاد خدا می نوشیم، چون اوست که به ما سلامتی، خیر و برکت عطا کرده و در همه حال حامی و نگهدار ماست». بعد از نوشیدن چای، تکه ای از پیراشکی برداشتیم. پس از مدتی، مجددا در استکان هر یک کمی چای ریخت و گفت «جام دوم را به یاد گئورگی مقدس حامی مسکو و قفقاز می نوشیم (در فرهنگ اسلامی گئورگی همان جرجیس پیامبر است). او حامی مسافران است و با دعای او، خداوند به ما خیر و برکت عطا می کند. و در نهایت جام سوم را برای سلامتی والدین بلند کرد. راهنما برای ما توضیح داد که در قفقاز پدر و مادر از جایگاه بالایی برخوردارند و احترام به بزرگتر را از کودکی نهادینه می کنند. احترام به بزرگتر تا اندازه ای مهم است که وقتی خانواده یا دوستان دور یک میز می نشینند، اگر بزرگتر جمع بایستد، سایرین هم به احترام او می ایستند. اگر در مراسم جشن و پایکوبی، بزرگتر به وسط میدان رقص برود، جوان ترها به احترامش می ایستند تا زمانی که او اجازه نشستن بدهد. 
وصف دیده ها در این سفر کوتاه بسیار است، اما دیده ها را نمی توان به روی کاغذ آورد، فقط می توان لمس و احساس کرد. آرامش در خیابان ها و در رفتار گرم مردم به راحتی به چشم می خورد. برای این مردم زندگی همیشه آرام آرزو می کنم.

https://ir.sputniknews.com/russia/201512251063433/

محبوبیت توریسم روستایی در روسیه

توسط در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۶

نوع جدید استراحت در بین ساکنان شهرهای بزرگ محبوب می شود. تعداد زیادی از ساکنان شهر ها تعطیلات خود را در دهات و روستاها می گذرانند. آنها در روستا نه فقط کمبود خواب را رفع و هوای تازه را تنفس می کنند و محصولات طبیعی را می خورند، تعدادی حتی به کار می پردازند.

جمع آوری عسل در نزدیکی شهر قدیمی « تولا» یکی از بهترین مسیر های توریستی روستایی شده است. یگور پیروگوف برای دومین سال است که در مزرعه عسل گردش هایی برای توریست ها ترتیب می دهد. ابتدا توریستها کم بودند، اما حالا خیلی زیاد شده اند. قبل از گردش در مزرعه او دستورالعمل ها را برای توریستها تعریف می کند: نباید به کندوی عسل نزدیک شد، حرکت سریع و تند انجام داد و مهمتر از همه هیچگونه عطری نباید به خود زد. بوی عطر زنبور ها را بسوی شخص می کشاند که عاقبت کار آشکار است.
کندوی باز زنبور به اندازه رفتن توی قفس ببر خطرناک نیست، اما دراینجا هم هیجان برای همه تضمین شده است. از مزرعه عسل، توریست ها نه فقط خاطره فراموش نشدنی ، بلکه عسل خوشمزه را نیز با خود به خانه می برند که خودشان جمع کرده اند.
کارت ویزیت ده کوچکی در 200 کیلومتری مسکو پنیر خانگی است. در آنجا به تمام علاقمندان یاد می دهند چطور در عرض یک روز پنیر درست کنند. برای تعدادی این یک درس جالب و سرگرم کننده است و برای تعدادی دیگر این درس، آغاز آشنایی جدی با کارهای روستایی است. فرمر ادوارد که به توریست ها الفبای تهیه پنیر را یاد می دهد بطور جدی به فکر تهیه فهرست بالا بلند آن خدماتی برای توریست های شهری افتاد که زندگی یکنواخت شهر آنها را خسته کرده است — جمع آوری تپاله، غذا دادن به جانوران ، درو علف ها. این فهرست کوچکی از کارهایی است که هر توریستی هنگام استراحت در مزرعه از عهده انجام آن ها برمی آید.

مزرعه گوزن نیز از پذیرش توریست های شهری خوشحال می شود. در آنجا جانوران وحشی تقریبا اهلی شده اند و با لذت شیر خود را به بازدیدکنندگان مزرعه می دهند. برای دوشیدن شیر آنها، شیردوشان دست به یک حیله می زنند، آنها هنگام تولد بچه گوزن در کنار مادر هستند و تمام مدت با او حرف می زنند. پس از آن مادر گوزن اجازه دوشیدن شیرش را به آنها می دهد. زیرا صدای انسان برای او مثل صدای فرزندش عادی می شود. در مزرعه کودکستان گوزن ها را به توریست ها نشان می دهند و به آنها یاد می دهند بچه ها را از هم تمیز بدهند.
برای اینکه طبیعت آشنا از دوران کودکی برای ساکنان شهرها بشکل جدیدی نمایان شود ، آنها مناظر روستایی را با پلاژ های شنی عوض می کنند. کار در هوای پاک به آنها انرژی و نیرویی می دهد که برای یکسال کافی است. به احتمال زیاد سال بعد نیز آنها تعطیلات خود را در ده با آواز خروس و صدای زنبور و عطر بی نظیر کشتزار ها خواهند گذراند.

https://ir.sputniknews.com/russia/201603281331654/