Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه یا مقبره ی اولجایتو (پسرارغون خان مغول) که در۳۵ کیلومتری  استان زنجان واقع شده است، مشهورترین بنای این شهر، بزرگترین گنبد ایران و بزرگترین گنبد آجری جهان به شمار میرود. اولجایتو که درابتدا مسیحی مذهب بود، پس از تغییر دین خود به اسلام نام سلطان محمد را برای خویش برگزید. این بنای بی نظیر به دستور وی ساخته شد و از سال ۷۰۳ تا ۷۱۳ هجری قمری یعنی به مدت ۱۰ سال به طول انجامید. هدف سلطان محمد از ساخت این مقبره این بود که قبر حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) را به آن جا انتقال دهد. اما از آن حیث که نبش قبر در دین اسلام حرام می باشد با مخالفت شدید علما روبه رو شد و از این عمل دست کشید. امروزه این بنا تنها مقبره ی خود سلطان محمد خدابنده است.

img22114787

سبک معماری گنبد 
سبک معماری این گنبد دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که توجه بسیاری از باستان شناسان غربی را به خود جلب کرده و نامش در فهرست گنجینه های جهانی به ثبت رسیده است. ارتفاع این گنبد ۵۰/۴۸ و قطر دهنه ی آن ۲۰/۴۲ می باشد. این بنای شگفت آور هشت ضلعی، به اندازه ای در زمان خود منحصر به فرد تلقی می شد که ۱۰۰ سال پس از احداث آن، در  ساخت گنبد کلیسای  سانتا ماریا دل فیوره ی فلورانس از آن الهام گرفتند. بدنه ی اصلی گنبد از آجر است  و ضخامت دیوارهای دو جداره ی آن به ۱۶۰ سانت می رسد که باعث شده در برابر زلزله از استحکام کافی برخوردار باشد. این بنای ۱۶۰۰ تنی در ۷۰۰ سال گذشته تنها ۲ تا ۸ سانت نشست داشته است. در تزئین دیوارهای آن نیز از کاشی کاری های زیبای آبی رنگ و لاجوردی استفاده شده است. دیوارهای این گنبد کتیبه ای است، و مزین به آیات قرآن و نام ائمه ی اطهار می باشد و در تمام طبقات آن به چشم می خورد.  در طبقه ی دوم این بنا ایوان های ۲۴ گانه ای قرار دارند که گچ بری های به کار رفته در آن ها از زیباترین نمونه ها در بناهای اسلامی به شمار می رود. در زیر تربت خانه، سردابی ساخته اند که به عقیده ی برخی، سلاطین ایلخانی اجساد مردگان خود را همراه با جواهرات و وسایلشان درگورهای سردابه ای نگه داری می کردند. برخی از مورخین و محققین بر این باورند که جسد سلطان محمد نیز در این سردابه ها دفن شده است. گنبد سلطانیه ۱۱۰ پله دارد که در حروف ابجد مترادف با نام حضرت علی(ع) است. این گنبد همچنین دارای موزه ی کوچکی است که اشیای باقی مانده از زمان سلطانیه در آن نگهداری می شود. گنبد سلطانیه به عنوان ساعت آفتابی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. این گونه تعبیر کرده اند که نوری که از سقف می تابیده از دریچه های این گنبد عبور می کرده، نوری که از پنجره های بزرگ می گذشته حدود ساعت، و نوری که از پنجره های کوچک گذر می کرده حدود دقیقه را معین می کرده است.

pic-100

۳۸۶۱۰

دسترسی به گنبد سلطانیه
چنان که پیش تر خاطر نشان کردیم، این بنای دیدنی در ۳۵ کیلومتری شهر زنجان و در مسیر جاده ی تهران – تبریز قرار دارد. این گنبد که در بین دشت های سرسبز اطراف خود محصور گشته است، به محض ورود به این منطقه چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

منبع: سفرمی

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">