Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

چهل پله در روستای گلابر از توابع شهرستان ایجرود یکی از آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی است که با توجه به کاوش‌های صورت گرفته قدمت آن بیش از 4000 سال قبل از میلاد را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، وقتی وارد روستای گلابر می‌شوید کوه کوچکی که در کنار روستا قرار گرفته و به وسیله خانه‌ها احاطه شده که چشم هر بیننده‌ای را می‌رباید، این کوه در زبان محلی "قرخ‌پله" یا همان چهل پله نام دارد که کوهی سنگی و جدا از کوه‌های دیگر است که می‌توان از آن به عنوان یک برآمدگی نیز نام برد.

از کنار این کوه رودخانه‌ای پرآب می‌گذرد و جلوه خاصی به این منطقه داده است و از سوی دیگر وجود غار قرخ‌پله که اسم کوه هم از این غار نشات گرفته است، زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند، به گونه‌ای که هر گردشگری برای اولین‌بار به این منطقه سفر می‌کند با چشمانی خیره به نظاره این جلوه طبیعی و هنری باستانی می‌پردازد و یک نکته جالب اینکه در بالای این کوه‌سنگی، حوضچه‌ای کنده‌کاری شده که به گفته ریش‌سفیدان در قدیم برای ذخیره آب از آن استفاده می‌شده است.

مهرداد عسگریان معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا در رابطه با این منطقه تاریخی، اظهارکرد: این قلعه نمونه یک قلعه و پناهگاه روستایی بوده که به صورت طبیعی در آن مسیری برای بالارفتن از دل کوه وجود داشته و ساکنان محل در آن دخل و تصرف کرده‌اند و در حال حاضر باقی‌مانده دیوارهای این دژمنده قابل رویت است.

وی تصریح کرد: با کاوش‌های صورت گرفته در این محل، قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از آن مربوط به دوره اشکانی است، ولی عمده آثار آن مربوط به دوره میانه اسلام به ویژه عهد سلجوقی است.

مسجد تاریخی گلابر نیز که معماری خاص خود را دارد در کنار قلعه گلابر یا همان چهل پله واقع شده و چسبیده به کوه کوچک سنگی قلعه است، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مسجد قدیمی محراب آن است که از جنس سنگ سفید بوده و روی آ‌ن اسامی ائمه‌اطهار(ع) و اسماء جلاله با نقوش اسلیمی حکاکی شده است. حدود پنج سال قبل وقتی اهالی می‌خواستند برای مسجد چاه فاضلابی حفر کنند به کتیبه‌های سنگی برخوردند که به میراث‌فرهنگی تحویل داده شد.

عسگریان در خصوص این مسجد خاطرنشان کرد: مسجد گلابر تنها کتیبه و محراب سنگی استان را دارد که با توجه به نوع خطوط و نقوش آیات قرآنی خط کوفی مربوط به عهد سلجوقی است که نمونه گچی این گونه محراب در مسجد جامع قروه و سجاس نیز قابل مشاهده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان تصریح‌کرد: این مسجد و قلعه چهل پله تحت حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی استان قرار دارد و هر گونه حفاری در آن غیرمجاز بوده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش ایسنا، شهرستان ایجرود در مسیر جاده زنجان بیجار قرار دارد و فاصله آن از مرکز استان 35 کیلومتر است.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">