Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

هرقدر پول بدی، همونقدر آش میخوری!

توسط در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

خبرگزاری فارس، گروه‌ استان‌ها- زهرا رسولی: «آش» یکی از خوراک‌های اصیل ایرانی است که تقریباً در تمام کشور پخته می‌شود و شامل انواع مختلف از جمله آش رشته، آش ماست، آش شله قلمکار، آش جو، آش دوغ و… ساده‌ترین آن آش رشته است که در واقع می‌توان گفت در کل کشور حدود 400 نوع آش وجود دارد که به سبک‌های مختلف پخته می‌شود.

با توجه به اصیل بودن آش به عنوان یک غذای ایرانی هر سال جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان برگزار می‌شود، جشنواره‌ای که قدیمی‌ترین جشنواره غذای ایران است و هر سال در قالب آن اقوام مختلف ایرانی از نقاط مختلف کشور اقدام به پخت آش و نمایش آن می‌کنند.

روال برگزاری جشنواره به این شکل است که اقوام مختلف به دعوت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گرد هم آمده و اقدام به پخت آش کرده  و به اجرای مراسم آئینی می‌پردازند.

دوره اول و دوم این جشنواره در فصل بهار و اردیبهشت ماه سالهای ۸۴ و ۸۵ در مجموعه تفریحی گاوازنگ برگزار شد اما پس از آن برگزاری جشنواره آش به فصل تابستان موکول شد، از همین رو سال‌هاست که این جشنواره در مردادماه برگزار می‌شود.

امسال نیز مطابق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود جشنواره آش از 21 تا 25 مردادماه برگزار شود، اما سپس در خبری متفاوت و چند روز مانده به برگزاری جشنواره اعلام شد که برگزاری آن به آبان‌ماه موکول شده است و علت آن نیز تقارن جشنواره آش با جشنواره روستا اعلام شد.

*همین آش است و همین کاسه!

تنها چند روز پس از اعلام این خبر، دوباره اعلام شد که جشنواره آش در همان زمان قبلی یعنی مردادماه برگزار خواهد شد و زمان آن نیز از 22 تا 27 مردادماه خواهد بود.

بر همین اساس از روز گذشته جشنواره آش کار خود را در قالب برپایی 48 غرفه پخت آش و 80 غرفه صنایع دستی آغاز به کار کرده است.

امسال این جشنواره همزمان با جشنواره روستا برگزار می‌شود و تنها بخشی از جشنواره روستا به جشنواره آش اختصاص داده شده است و بی‌نظمی حاصل از آن موجب گلایه شهروندان شده است.

جشنواره‌ای که دیگر مثل سال‌های قبل آن رونق همیشگی را ندارد، جشنواره‌ای که بی‌رونق بودن آن از همان ابتدا یعنی عدم برگزاری مراسم افتتاحیه و عدم حضور مسؤولان مشخص شد، در حالی که طی سال‌های قبل اعلام رسمی جشنواره بسیار باشکوه بود.

برخلاف سال‌های قبل امسال غرفه‌ها با دریافت وجه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده شده است که به گفته آنها عدم تخصیص اعتبارات دولتی علت اصلی این کار بوده است.

این موضوع نه تنها موجب گلایه شرکت‌کنندگان شده است، بلکه نارضایتی بازدیدکنندگان را نیز به دنبال داشته است چرا که آنها معتقدند این موضوع موجب افزایش قیمت آش نسبت به سال قبل شده است.

از طرفی اعلام دیرهنگام برگزاری جشنواره موجب شده است که برخی از متقاضیان نتوانند در آن شرکت کنند.

به نظر می‌رسد، برگزاری همزمان دو جشنواره و عدم برنامه‌ریزی درست برای آن موجب شده که یک جشنواره ملی و قدیمی تحت‌الشعاع برخی از مسائل حاشیه‌ای قرار گیرد.

یکی از غرفه‌داران جشنواره آش در همین باره به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه در دقایق پایانی متوجه حضور در جشنواره و تغییر زمان آن شدیم موضوعی که به فروش ماه نیز ضربه زده است.

*کاسه داغ‌تر از آش!

وی با اشاره به اینکه استقبال از این جشنواره با وجود تقارن آن با جشنواره روستا بسیار کمتر از قبل است، تصریح کرد: با توجه به اینکه به علت نوسانات قیمتی مجبور به افزایش قیمت آش شدیم، از همین رو مردم نیز کمتر آش می‌خرند.

وی با اشاره به اینکه نباید غرفه‌داران را به خاطر افزایش قیمت آش سرزنش کرد، گفت: قیمت لوازم اولیه آش از جمله کاسه و قاشق یکبار مصرف نسبت به سال قبل از دو برابر هم بیشتر افزایش یافته است، پس غرفه‌دار نیز مجبور است که برای جبران هزینه‌های خود قیمت آش را افزایش دهد.

*هرقدر پول بدی، همونقدر آش میخوری!

یکی از شهروندان زنجانی نیز ضمن انتقاد از برنامه‌ریزی ناصحیح برای برگزاری جشنواره آش بیان کرد: از بنرهای سطح شهر متوجه برگزاری آش شدم و اطلاع‌رسانی مجازی در این حوزه بسیار ضعیف بوده و صدا و سیما نیز در این باره اطلاع‌رسانی انجام نداده بود.

احمدی با اشاره به اینکه افزایش قیمت آش نسبت به سال قبل نیز از دیگر مسائلی است که موجب شده استقبال چندانی از این جشنواره وجود نداشته باشد، گفت: جشنواره آش در واقع یک برند برای استان زنجان محسوب می‌شود اما امروز برندی از این جشنواره نمی‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه غرفه‌ها هیچ مبلغ مشخصی برای عرضه آش ندارند، تصریح کرد: به علت عدم نظارت قیمت‌ها دلخواه شده است و در واقع مثل یک مثال قدیمی «هر قدر پول بدهی، آش میگیری!»

به سراغ متولیان برگزاری جشنواره یعنی استانداری، بخش خصوصی و میراث فرهنگی می‌روم و کم و کیف برگزاری جشنواره و علت بی‌نظمی به وجود آمده را از آنها جویا می‌شوم.

در ابتدای کار متوجه این شدم که مدیرکل امور روستایی استان زنجان نیز که متولی برگزاری این جشنواره و جشنواره روستاست نیز در زنجان حضور نداشته و در تهران پیگیر جشنواره دیگری برای هفته دولت است.

اما مسؤول برگزاری جشنواره روستا (بخش خصوصی) که اتفاقا غرفه‌بندی جشنواره آش نیز به عهده وی است، در این باره به خبرنگار فارس گفت: ما زیرساخت‌های جشنواره را فراهم کردیم، اما برگزاری جشنواره به عهده میراث فرهنگی است.

عبدی ادامه داد: غرفه‌بندی و تعیین محل برگزاری به عهده ماه بوده و بقیه موضوعات از جمله قیمت غرفه‌ها و ... به عهده میراث فرهنگی است.

*آشپز دو تا شد!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز از برپایی 48 غرفه آش در کنار 80 غرفه صنایع دستی در جشنواره آش خبر داد و گفت: امسال ۱۳ استان در بخش آشپزی و ۱۷ استان در بخش صنایع دستی در این جشنواره حضور دارند.

یحیی رحمتی با بیان اینکه در بخش آشپزی هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، قزوین و زنجان به پخت آش‌های محلی خود می‎‌پردازند، افزود: همچنین پنج سیاه چادر عشایری از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، زنجان و قزوین نیز در این دوره از جشنواره به ارائه محصولات و غذاهای محلی خود می‌پردازند.

وی درباره خبر تغییر زمان برگزاری جشنواره از مرداد به آبان، عنوان کرد: همه مقدمات جشنواره مهیا بود، ثبت نام اولیه شرکت کنندگان بخش آشپزی انجام شده و برای تجهیز بازارچه صنایع دستی نیز دعوتنامه به صنعتگران ارسال شده بود اما همزمانی دو رویداد با هم که هر کدام در جای خود می توانستند به توزیع سفر و جذب گردشگر کمک کنند موجب شد تا ما خواهان تغییر زمان برگزاری از مرداد به آبان باشیم، چرا که جشنواره ملی روستا در مجموعه گردشگری گاوازنگ زنجان از 13 مرداد برپا بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: اما رای مدیریت عالی استان مبنی بر برگزاری این جشنواره در راستای استفاده از زیرساخت های جشنواره ملی روستا، صرفه جویی در هزینه‌ها و نیز تاکید بر حفظ زمان برگزاری این جشنواره ملی باعث شد به خاطر آماده بودن زیرساخت‌ها در کمترین زمان توانستیم چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی را برگزار کنیم.

به گفته یکی از غرفه‌داران، امسال نیز مردم به علت اصیل و ملی بودن جشنواره آش در آن حضور پیدا کرده‌اند و شاهد حضور شهروندان در مقابل غرفه‌های آش هستیم، با این تفاوت که این بار مردم برای تماشا آمده‌اند، نه خوردن «آش».

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">