Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

مترجم: نیما نعمتیدومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند. در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت. در مجموع ۲۳ مورد مطالعاتی به‌عنوان نمونه از تمام مناطق جهان انتخاب شدند که ابتکارات بخش‌های عمومی و خصوصی و جوامع محلی و همچنین جزئیات بااهمیتی را درباره روش‌ها و رویکردهای موفق استفاده شده ازسوی فعالان گردشگری نشان می‌دهند؛ اطلاعاتی ارزشمند که می‌توانند باعث ایجاد نگرش‌های جدید و استفاده از شیوه‌های گردشگری پایدار در جوامع محلی شوند. 

مجموعه هتل‌های ILUNION با داشتن کادری مجرب که حدود ۸/ ۲۷ درصد از آنها را افراد توان‌یاب تشکیل می‌دهند، نمونه خوبی از تاثیرات مثبت توریسم و چگونگی تاثیر آن بر به‌وجود آمدن موقعیت‌های شغلی برای افراد دارای معلولیت و توان‌یاب است. ILUNION، مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای است که عمده فعالیت آن آموزش به افراد توان‌یاب و هدایت آنها به سمت اشتغال در زمینه‌های مختلف توریسم است. آنها همچنین سعی می‌کنند با این آموزش‌ها افراد متخصص را پرورش دهند. پروژه‌های این مجموعه در مناطق مختلف اسپانیا به خصوص مادرید، بارسلونا، والنسیا، بیلبائو، سویا، زاراگوسا، مالاگا،هولوا، کادیز،گرونا، منورکا، مریدا و باداجز در حال اجراست.

تداوم یک اتفاق

ILUNION با توجه به تجربه موفق شرکت CEE که در زمینه جذب و آموزش افراد توان‌یاب فعالیت می‌کرد، تصمیم گرفت به‌طور آزمایشی دست به آموزش و استخدام افراد توان‌یاب بزند. بعد از موفقیت این طرح، ILUNION بر آن شد تا در تمامی شعب خود به استخدام و آموزش این افراد بپردازد. امروزه این مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای در بیشتر شعبه‌های خود از جمله شعبه بارسلونا، مادرید و والنسیا به استخدام این افراد پرداخته و در حال حاضر بیش از ۷۰درصد کارمندان خود را از میان این افراد برگزیده است. موفقیت این طرح باعث شده که شرکت‌ها و موسسات دیگر نیز در کنار ILUNION به استخدام این افراد دست بزنند.

تطابق پروژه با ارکان توسعه پایدار

اما چگونه این پروژه توانسته‌ است ارکان توسعه پایدار را محقق کند؟ در زمینه رشد اقتصادی مناسب، این پروژه تاکید بالایی در تساوی حقوق افراد توان‌یاب و سایر افراد دارد و با توجه به آمار به‌دست آمده نمونه مناسبی از رشد اقتصادی و افزایش اشتغال به ویژه درخصوص افراد توان‌یاب جامعه است. درخصوص تاثیرات مثبت اجتماعی، اشتغال و کاهش فقر نیز با توجه به آمار، این پروژه تاثیر بسزایی در افزایش اشتغال و پرورش نیروی متخصص داشته و مجموعه هتل‌های ILUNION به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجریان استخدام و پرورش در این حوزه فعالیت می‌کند. درخصوص درک متقابل، صلح و امنیت هم یکی از قوانین مهم و اخلاقی در این مجموعه، توجه به صداقت است که در پی آن از وقوع رشوه و سایر فساد‌ها جلوگیری می‌شود.

درس‌های یک پروژه

استخدام و آموزش افراد توان‌یاب و کم توان باعث شد این شرکت در ادامه به جذب بیشتر این افراد اقدام کند و با توجه به آمار می‌توان دید که از سال ۲۰۱۳تا۲۰۱۷ تعداد افراد استخدام‌ شده از ۵/ ۱۱ درصد به ۸/ ۲۷ درصد رسیده که رشد ۲ برابری را نشان می‌دهد. در مجموع این شرکت بستری را فراهم آورد تا در آن با همکاری و استفاده از افراد توان‌یابی که قبل‌تر در جامعه نقش مهمی ایفا نمی‌کردند بتوانند در بخش‌های مختلف توریسم مشغول شوند. این اتفاق باعث شد اجتماع بزرگی از افراد توانا و متخصص در حوزه توریسم بتوانند در کنار هم به فعالیت بپردازند و همچنین شرکت‌های دیگر هم به استخدام و آموزش این افراد اقدام کنند. اما مهم‌ترین چالشی که در پروژه‌های مشابه قبلی پیش رو داشتیم، فراهم آوردن محیطی برای اجتماع افراد و آموزش موثر به آنها به نحوی که توانایی رقابت با سایر افرادی که در دانشگاه‌ها یا کالج‌ها مشغول تحصیل بودند، بود.

این طرح موفق شد تا با همکاری سایر ارگان‌ها این چالش را پشت سر بگذارد و این نوید را به این افراد جامعه بدهد که می‌توان از افراد توان‌یاب مانند سایر افراد در بخش‌های مختلف استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های دیگر این طرح، منفعت اقتصادی و رقابت آن با سایر طرح‌های موجود است و مهم‌ترین دلیلی که مجموعه هتل‌های ILUNION در این رقابت توانسته پیروز شود آموزش موثر این افراد و استفاده از افراد با مهارت بود. همچنین باید در نظر داشت عوامل مهم دیگری مثل محیط کاری و طراحی فضای مناسب این افراد نیز در این طرح تاثیرگذار بود. در آخر باید گفت که در کنار این چالش‌ها، مجموعه هتل‌های ILUNIONتوانسته به جامعه و شرکت‌ها ثابت کند که می‌توان با استفاده از این افراد در پست‌های مختلف استفاده کرد و وقت آن رسیده تا سایر شرکت‌ها نیز به آموزش افراد توان‌یاب بپردازد.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">