تعاریف مختلف گردشگری و نقد آنها :: Zanjan Tourism Guide

Zanjan Tourism Guide

Visit & Travel to Zanjan; Iran

Visit & Travel to Zanjan; Iran

Zanjan Tourism Guide

به استان زنجان خوش آمدید!
اینجا بزرگترین رسانه گردشگری استان زنجان است.
هدف ما گسترش اطلاع رسانی درباره سفر و گردشگری استان زنجان است.
بازنشر مطالب لزوما به معنای تائید محتوای آن نیست.
شماره ثبت در سایت ساماندهی: 1-3-64-56-695660-1-1
Copyright 2020, All Rights Reserved ©

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات

تعاریف مختلف گردشگری و نقد آنها

شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۳۱ ق.ظ

مک کین (1977): یک تمایل ژرف و گسترده انسانی برای شناخت دیگران از طریق برخورد متقابلی که ما طی آن خودمان را می‌شناسیم. یک جستجو و یک سیر و سلوک برای دیدن و شاید درک کلی سرزمین‌های قابل سکونت زمین.           

نقد: گردشگری به مثابه یک کنش مثبت برای تحقق خویشتن و خود شکوفایی.

 

جعفری (1977): مطالعه بشر دور از محل سکونت معمولی‌اش، همچنین دور از صنعتی که به نیازهایش پاسخ می‌دهد و اثراتی که گردشگر و صنعت گردشگری بر محیط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی میزبان دارد.

نقد: اگرچه استفاده از لفظ «بشر» منسوخ شده اما نباید ما را از سودمندی این تعریف غافل کند.

 

ماتیسون و وال(1982): یک پدیدة چند عاملی که حرکت از محل اقامت معمول و ماندن در آن جا را شامل می‌شود؛ مقایسة عناصر پویا و ایستا و نتایج آنها.

نقد: رویکردی سودمند، اما بسیار گسترده و کلی. آیا گردشگری یک پدیده است؟

 

پیرس (1982): گردشگری می‌تواند ترکیبی از عناصر نسبتاً مرتبط صنعتی باشد که از حرکت مردم از محل سکونت و ماندن در مکان‌های دور از محل اقامت ناشی می‌شود. گردشگری در اساس یک پدیده مرتبط با جوامع فراغتی است.

نقد: یک تعریف بلا استفاده، اما مؤثر که میزان اثرات را مشخص نمی‌کند.

 

مورفی (1985): مجموعة مسافرت‌های افراد به سوی مکان‌های مورد نظر با طول مدت مشخص، ترکیبی از تفریح و تجارت.

نقد: بر هدف سفر متمرکز شده است.

 

اوری (1990): مصرف کالا و خدمات در مسافرت؛ مصرف ابژه‌های مادی و غیر مادی به دلیل احساس مطبوع و تجربة خوشایند آن در مقابل زندگی روزمره.

نقد: تأکید بر مصرف به مثابه نوعی از پست مدرن؛ اروپاگرایی.

 

دین (1991): تجربه مکان برای گردشگر و تجربة دیگران برای میزبان.

نقد: تأکید بر تجربه متقابل برای میهمان و میزبان.

 

لی‌یر (1995): آرا و نظرات افراد در مورد این که کجا بروند، چه کاری بکنند یا نکنند و چگونه با بقیه ارتباط برقرار کنند.

نقد: تعریف گردشگری بر اساس رفتار آنها و تعامل با محیط‌های روان‌شناختی.

 

میدلتون (1998): گردشگری بازار است؛ خواست جمعی و الگوهای مصرف بازدید کنندگان برای یک طیف گسترده از تولیدات مرتبط با مسافرت را بازتاب می‌دهد.

نقد: تأکید بر تجارت و گردشگر به مثابه مشتری؛ در شناخت اثرات شکست می‌خورد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">