Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی گفت: وزیر جدید گردشگری نمایندگان جوامع حرفه‌ای گردشگری را جدی بگیرد و در چیدمان و انتخاب مدیران و معاونان از همفکری و مشورت جوامعه حرفه‌ای گردشگری استفاده کند.

صادق کاظمیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که وزیر جدید باید به آن توجه داشته باشد، اظهار کرد: گردشگری در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در سال‌های گذشته اغلب توسعه کمی داشته تا کیفی. در حال حاضر تا حد ممکن این توسعه باید متوزان شود. متاسفانه طی این مدت با شعارهای زیبا و به نام اشتغال روستایی مجوزهای بدون امکان‌سنجی در کشور صادر شده است.

وی افزود:در حال حاضر بیش از ۲۳۰۰ اقامت‌گاه بوم‌گردی در سطح کشور فعال است که برخی از آن‌ با استاندارهای واقعی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی فاصله دارد و شرایط کرونایی نیز مزید بر علت شده تا آن را در آستانه ورشکستگی قرار دهد. گردشگری باید توسعه کیفی داشته باشد و از صدور مجوزهای بدون امکان‌سنجی اجتناب شود.

کاظمیان بیان کرد: با توجه به اینکه ضرغامی در این وزارتخانه پیشینه جدی ندارد، باید با فعالان واقعی گردشگری جلسات ثابت برگزار کند. تجربه چند سال گذشته این وزارتخانه نشان ‌داد که فقط یک بخش از فعالان گردشگری به مدیران ارشد وزارتخانه دسترسی داشتند که سیاست‌های کلی را هم آنان تدوین می‌کردند. مدیران و معاونان وزیر جدید باید نسبت به مسائل گردشگری آشنا باشند و حتما از بدنه وزارتخانه انتخاب شوند چرا که این افراد اشکالات موجود در کار را از پیش شناسایی کرده‌ و از تجربه کافی نیز برخوردارند.

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی گفت: وزیر جدید گردشگری نمایندگان جوامع حرفه‌ای گردشگری کشور را جدی بگیرد و از وجود آنان استفاده کند. وزارت میراث فرهنگی این جوامع حرفه‌ای را تشکیل داد. جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی کشور نیز ۵ سال است که تشکیل شده و در استان‌های زیادی نیز فعالیت دارد. باید در انتخاب و چیدمان مدیران و معاونان از همفکری و مشورت جوامع حرفه ای گردشگری استفاده شود.

کاظمیان یادآور شد: طی یک سال و نیم اخیر که درگیر کرونا بوده‌ایم، وعده‌هایی مانند امهال اقساط، قبوض آب، برق و گاز و حل مشکلات تامین اجتماعی داده شد که بیش از ۸۰ درصد این وعده‌ها عملی نشده است. به عنوان نمونه در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی نه تنها امهالی صورت نگرفته بلکه هزینه قبوض آب، برق و گاز کاملا دریافت شده و مبالغ آن نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین امهالی در اقساط تسهیلات رخ نداده و همین موضوع ضربات جبران‌ناپذیری به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی وارد کرده است. در برنامه عزت‌الله ضرغامی همین عناوین مجددا تکرار شده که امیدوارم این مرتبه عملی و به طور جدی اقدام شود.

وزیر جدید گردشگری از نو چرخی اختراع نکند

وی عنوان کرد: وزیر جدید برای شناسایی مشکلات و ایرادات گذشته نباید چرخی از نو اختراع کند بلکه باید اولویت را به جوامع حرفه‌ای گردشگری دهد. آن‌ها از بدنه بخش خصوصی هستند و معایب مدیران گذشته را شناسایی کرده‌اند‎‌ که می‌توانند در اسرع وقت این مشکلات را اعلام و به سپری کردن سریع مشکلات کمک کنند.

این فعال گردشگری تصریح کرد: متاسفانه آموزش گردشگری در دوره قبلی وزارتخانه به هیچ عنوان در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی جدی گرفته نشد و علی‌رغم پیگیری‌هایی که داشتیم، هیچگونه همکاری با ما در این زمینه شکل نگرفت. در رونمایی دوره آموزشی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که سال گذشته در تهران با حضور معاون وزیر و مدیران زیرمجموعه وی برگزار شد، به دلایل غیرقبولی آن را اجرایی نکردند. شرایط کرونایی یک سال‌ و نیم اخیر بهترین فرصت برای صنعت گردشگری کشور بود تا روی افزایش دانش و مهارت این حوزه اقداماتی انجام شود اما متاسفانه از این فرصت طلایی استفاده نشد.

وزارت میراث فرهنگی مطابق قانون امور اجرایی را به جوامع حرفه‌ای گردشگری بسپارد

کاظمیان بیان کرد: مطابق قانون امور اجرایی مربوط به گردشگری به جوامع حرفه‌ای تفویض اختیار و برون‌سپاری شد اما تقریبا بخش اعظم اختیارات به جوامع حرفه‌ای تفویض اختیار نشده است. وزارتخانه به جای بحث‌های اجرایی باید با همکاری بخش خصوصی به سمت برنامه‎‌ریزی، نظارت و سیاست‌گذاری‌های کلان حرکت کند.

وی گفت: شرایط اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در سطح کشور و خراسان رضوی بسیار حاد است و مجموعه‌های گردشگری به سختی ادامه حیات می‌دهد. اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی که در شهرستان‌ها قرار دارند، با بسته شدن جاده‌ها عملا تعطیل بودند. این اتفاق چندین نوبت در این مدت رخ داد و هیچ امهالی برای اقساط چنین مجموعه‌هایی در نظر گرفته نشد. اولویت این است که کمک‌هایی به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی شود تا بتوانند ادامه حیات داشته باشند و سپس به دنبال برنامه‌ریزی در سایر حوزه‌ها بروند.

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در خصوص پیش‌بینی‌اش از آینده گردشگری ایران خاطرنشان کرد: هیچ پیش‌بینی از آینده گردشگری وجود ندارد و تنها کاری که می‌توان انجام داد، این است که امیدوار باشیم. اگر مدیران ارشد از وزارتخانه با مشورت نمایندگان جوامع حرفه‌ای انتخاب شوند، می‌توانند مشکلات را به سرعت رفع کنند. در این صورت امیدواری ما تبدیل به واقعیت می‌شود اما اگر بخواهد خارج از بدنه وزارتخانه و فعالان گردشگری مدیران انتخاب شوند تا تیم جدید متوجه مشکلات گردد، مدت‌زمان زیادی را از دست خواهیم داد. وضعیت گردگشری همانند بیمار وخیمی است که باید در اولین فرصت به آن اکسیژن برسانیم و آن را زنده نگه‌ داریم؛ از همین رو از بین رفتن زمان لطمه‌های زیاد و جبران‌ناپذیری می‌تواند به گردشگری ایران وارد کند.

کلمات کلیدی:

iran-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">