Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

در حالی‌که بسیاری از کشورهای دنیا حتی بیش از نیمی از مردم خود را واکسینه کرده‌اند، هنوز آمار تعداد افرادی که در ایران دوز اول واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند ناچیز است.

طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت ایران، تا کنون تنها ۲ میلیون نفر به صورت کامل واکسینه شده‌اند و حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هم یک دوز از واکسن خود را دریافت کرده‌اند به این ترتیب چیزی کمتر از ۸ درصد ایرانیان داخل کشور واکسن خود را دریافت کرده‌اند و مابقی هنوز در انتظار آینده‌ای نامشخص برای واکسیناسیون سراسری هستند.

اما در هفته‌های اخیر کشور ارمنستان به مقصدی جذاب برای ایرانیانی تبدیل شده که قصد دارند از بلاتکلیفی راحت شده و و برای واکسیناسیون راهی این کشور جنگ زده شوند. جایی که اعلام شده دولت ارمنستان به صورت رایگان به گردشگران واکسن تزریق می‌کند.

امین ۳۴ سال دارد و اخیرا همراه با همسرش برای دریافت واکسن به ارمنستان سفر کرده‌اند. او از تجربه خود چنین می‌گوید: «همه چیز برای ما بسیار راحت و آسان انجام شد. از یک آژانس هواپیمایی پرواز مستقیم خریدیم و با هواپیما به ایروان رفتیم و ضمن گردش در این شهر، به مراکزی که در میادین مختلف شهر برای تزریق واکسن مشخص کرده‌اند رفتیم و در کمتر از چند دقیقه واکسن خود را دریافت کردیم.»

امین که حدودا ده روز قبل به ایروان سفر کرده ادامه می‌دهد: «ایستگاه‌های مختلفی در میادین مختلف شهر قرار داده‌اند که شما با ارائه مدرک شناسایی، یک سیم کارت ارمنستان و مشخصات، واکسن خود را تزریق می‌کنی و برای دوز دوم هم برای شما زمانی را تعیین می‌کنند و باید دوباره برای این کار به مراکز تزریق واکسن مراجعه کرد.»

البته همه مانند امین خوش شانس نبودند، که کار آنها به سادگی انجام شود، پس از آنکه گزارش‌های زیادی در خصوص مراجعه به ارمنستان و تزریق واکسن منتشر شد، پیدا کردن پرواز تهران به ایروان به امری دشوار تبدیل شد.

چرا که تنها یک شرکت هواپیمایی ایر ارمنیا از تهران به ایروان پرواز مستقیم دارد و سایر پروازها همگی دو مقصده هستند.

این شرکت هواپیمایی هم هر روز تنها یک پرواز از تهران به ایروان و برعکس دارد. هفت روز هفته یک فروند هواپیمای این شرکت ارمنی ساعت ۹ صبح از ایروان به سمت تهران پرواز می‌کند و همان روز ساعت ۱۲ ظهر به وقت تهران به ارمنستان باز می‌گردد.

تا پیش از این برای رفتن با هواپیما به ارمنستان دست‌کم باید حدود ۸ میلیون تومان هزینه می‌کردید تا در سفری ۴ روزه و اقامت در هلتی ۳ ستاره، واکسن کرونا را هم تزریق کنید و به ایران برگردید. اما حالا پیدا کردن پرواز به سادگی امکان پذیر نیست و تمامی پروازها برای یه ماه آینده فروش رفته‌اند. گزینه پروازهای غیرمستقیم هم چندان راحت نیستند و معطلی‌های طولانی در فرودگاه ترانزیت کار را برای مسافران بسیار دشوار می‌کند.

هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی پرمسافر ترکی پگاسوز و ترکیش ایرلاین پروازی به ارمنستان ندارند. در نتیجه گزینه‌ها برای ایرانیان به شرکت هواپیمایی قطر و ایرفلوت روسی محدود می‌ماند. دو شرکت هواپیمایی که قیمت پرواز با آنها بسیار گران است.

اما با پر شدن پروازها، حالا هزینه‌ها برای سفر هوایی چند برابر شده و حتی برخی از آژانس‌های هواپیمایی در ایران می‌گویند تا دست‌کم یک ماه دیگر هیچ پروازی برای ایروان ندارند.

لیلا کارمند یک آژانس هواپیمایی در تهران در این خصوص می‌گوید: «بعد از اینکه تقاضاها برای سفر به ارمنستان افزایش پیدا کرد، این شرکت هواپیمایی پروازهایی هم از تبریز به ایروان برقرار کرد و در مجموع در هفته ۱۲ سفر بین ایران و ارمنستان به صورت مستقیم وجود دارد. با این حال تقاضاها آنقدر زیاد است که قیمت‌ها چند برابر شده است.»

اما گزینه دیگری هم وجود دارد و آن طی مسیر از طریق زمینی است. تورهایی هم در ایران برای این کار راه افتاده است. برای این تورها هم دست‌کم باید حدود ۳ میلیون تومان هزینه کرد تا با اتوبوس از تهران به ایروان رسید و واکسن کرونا را تزریق کرد. این مسیر البته زمان بسیاری از افراد می‌گیرد. دست‌کم ۱۷ ساعت زمان صرف می‌شود تا مسافر از تهران به ایروان برسد.

محمد رضا، یکی دیگر از کسانی است که در هفته اخیر برای دریافت واکسن کرونا، سختی این مسیر طولانی را به جان خریده است. او در این خصوص می‌گوید: «ما با چند نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم زمینی به ارمنستان برویم، اما واقعا پدرمان در آمد. حدود ۲۴ ساعت در راه بودیم. هرچند اسمش ۱۷ ساعت بود، اما لب مرز بیشتر از ۴-۵ ساعت مارا معطل کردند.»

این جوان ۲۸ ساله ادامه می‌دهد: «ماموران مرزی ارمنستان، جایی از ما نبود که نگشته باشند. فقط لختمان نکردند، وگرنه سخت‌گیری‌های وحشتناکی داشتند تا اجازه دهند از مرز رد شویم.»

اما با افزایش تقاضاها، قیمت کرایه اتوبوسی هم افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است. احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه حمل و نقل مسافربری ایران روز شنبه ۳ ژوئن اعلام کرد که کرایه هر اتوبوس در مسیر تهران-ارمنستان به ۸ تا ۱۰ میلیون رسیده است.

با افزایش اخبار در خصوص علاقه ایرانیان برای سفر به ارمنستان به ایروان، مقام‌های دولتی ایران به این مسئله واکشن نشان دادند. کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت که به خاطر اظهارات جنجالی‌اش بسیار مورد توجه قرار گرفته، مدعی شد به دلیل اینکه مردم ارمنستان از واکسن‌ کرونا استقبال نکرده‌اند، دولت این کشور تصمیم گرفته برای جلوگیری از خراب شدن واکسن‌ها، آنها را به گردشگران تزریق کند.

با این وجود به نظر می‌رسد ماه‌ عسل همین روش نه چندان آسان هم به پایان رسیده است. روز سه‌شنبه آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران اعلام کرد که طبق رویه جدیدی که در ارمنستان از روی ۱۵ ژوئیه در نظر گرفته می‌شود، افراد خارجی تنها در صورتی می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند که دست‌کم ۱۰ روز در این کشور باقی بمانند.

تمام این شرایط در حالی رخ می‌دهد که دولت ایران از هر مسافری که از ایران به ارمنستان می‌رود تا واکسن خود را به صورت کامل دریافت کند، دست‌کم ۱ میلیون تومان درآمد کسب می‌کند. چرا که افراد برای بار نخست ۴۰۰ و برای بار دوم باید ۶۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنند.

این در حالیست که همزمان با شدت‌گیری ابتلا به کرونا و همچنین ورود گونه دلتا به کشور، دولت بار دیگر تعطیلی‌های گسترده‌ای را در کشور اعمال کرده و از مردم خواسته است تا برای جلوگیری از گسترش موج پنجم ویروس کرونا، بیش از گذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

تمام این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که هنوز مشخص نیست وضعیت تولید ۶ گونه مختلف واکسن تولید ایران چگونه است و بعد از این‌همه رونمایی از مدل‌های مختلف واکسن، چه زمانی قرار است سرعت تزریق واکسن در ایران به استانداردهای جهانی و حتی منطقه‌ای نزدیک شود.

منبع: یورونیوز فارسی

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">