Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

گردشگری معدن، مفاهیم و چارچوبها

توسط در تاریخ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹

زمین گردشگری چیست؟

از بین جاذبه‌های زمین گردشگری هر کشور، معادن از اهمیت خاصی برای جاذبه‌های گردشگری برخوردار هستند که باعنوان زمین گردشگری معادن مورد توجه قرار می‌گیرند. با دیدن معدادن، روش‌های اکتشاف و استخراج آنها، دستگاهها و ماشین آلات مورد استفاده برای استخراج معادن، مشاهده انواع سنگها به ویژه سنگ‌های قیمتی و جواهری برای مردم جذابیت خاصی دارد.

همچنین درک مواهب خدادادی به صورت معدن و ظرفیت مناطق و روش‌های معدنکاری و تاریخچه معدنکاری هر منطقه از گذشته‌های دور تا زمان حال، به منظور روند گردشگری طبیعت‌گرا و پرکردن اوقات فراغت و کمک به درک و استفاده درست از مواهب و حفظ محیط زیست و آموزش همگانی علوم زمین و معدنکاری، از رویکردهای جدید جهان است که خود می‌تواند نقش مهمی در کارآفرینی برای مهندسان معدن و افزایش درآمد جنبی معادن بخش خصوصی و حفظ طبیعت بی‌جان بعد از عملیات معدنکاری داشته باشد.

زمین گردشگری معدنی علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد می تواند باعث احیا و روند اقتصادی و فرهنگی منطقه شده، مناطق زشت را زیبا و مناطق فقیر را غنی کند. همچنین امکان برگزاری برنامه‌هایی را فراهم می‌کند که انجام آنها در هیچ محیط دیگری امکانپذیر نمی باشد.

تعریف زمین گردشگری:

گردشگری آگاهانه و مسئولانه در طبیعت با هدف تماشا و شناخت پدیده‌ها و فرایندهای زمین شناختی و آموختن نحوه شکل‌گیری و سیر تکامل آنها است. در زمین گردشگری، گردشگران علاوه بر جامعه محلی با متخصصان نیز ارتباط دارند.

نکاتی که در این تعریف باید مورد توجه قرار گیرند:

آگاهانه: یک زمین گردشگر با هدف مشخص و برنامه قبلی به یک منطقه مسافرت می کند. در واقع او می داند که از این بازدید چه انتظاری دارد و چه خواهد دید. او از موضوع مورد بازدید شناختی کلی دارد.

مسئولانه: زمین گردشگر به ارزش و حساسیت پدیده های زمین شناختی آگاه است و در هنگام استقرار در منطقه و بازدید، از وارد نمودن هرگونه آسیب به آنها و طبیعت پیرامون خودداری کرده و دیگران را نیز از این کار باز می دارد.

آموزنده: یکی از اهداف زمین گردشگری آموزش مفهوم های پایه علوم زمین به همگان به ویژه کودکان و نوجوانان است. آشنایی با پدیده های زمین شناختی و ارزش آنها، موجب احساس نزدیکی بیشتر با زمین و طبیعت و افزایش حس مسئولیت فردی و اجتماعی افراد نسبت به حفاظت از این پدیده ها خواهد شد.

طبیعت مدار: فعالیت‌های زمین گردشگری در محیط طبیعی انجام می شود. بازدید از موزه‌های علوم زمین به تنهایی نمی‌تواند یک فعالیت زمین گردشگری باشد و بیشتر یک فعالیت تکمیلی در کنار زمین گردشگری به حساب می آید. البته بازدید از سایت‌های فسیلی نیز در شمار فعالیت‌های زمین گردشگری به شمار می‌رود. پدیده‌های زمین شناختی حاصل عملکرد فرایندهای گوناگونی است که در طول تاریخ زمین شناختی هر منطقه رخ داده است. فرآیندها، سیر تکاملی و روند شکل گیری پدیده های زمین شناختی و زمین ریخت شناختی موضوع مورد علاقه و توجه زمین گردشگری است.

اصول زمین گردشگری

۱رشد هماهنگ در منطقه: حفظ و ارتقای خصوصیات جغرافیایی منطقه.

۲پایبندی به اصول و استانداردهای بین المللی: تبعیت از کدهای جهانی اخلاق گردشگری سازمان جهانی گردشگری و اصول منشور گردشگری فرهنگی که توسط شورای بین المللی تاسیس آثار و سایتهای گردشگری تهیه شده است.

۳. بازار انتخابی: برنامه ریزی برای گردشگران، نه برای گردشگری! تدوین برنامه‌های گردشگری با بهترین نسبت هزینه / سود. سنجش موفقیت با سود، نه با تعداد گردشگر!

۴. رشد تنوع محصولات: تقویت طیف گسترده‌ای از غذاهای محلی، اسکان بومی و ارزان قیمت و خرده فروشی امکانات تا رسیدن به تمام طیف بازار زمین گردشگری.

۵ تضمین رضایت گردشگر: ایجاد تجربیات خوب و کیفی برای گردشگر که تمایل به اشتراک گذاشتن آن تجربیات با دیگران داشته باشد که در نهایت منجر به جذب گردشگران جدید می‌شود.

۶. درگیرکردن و دخالت دادن جامعه: بنیان نهادن گردشگری بر منابع موجود در جامعه، تشویق کسب و کارهای محلی و گروههای مدنی به ترویج و توسعه صادقانه تجربیات گردشگران قدیمی برای گردشگران جدید.

۷. تعیین مزایای اجتماعی: تضمین منافع اقتصادی و اجتماعی از گردشگری که به بومیان محلی، منابع و کسب و کار آنها کمک کند.

۸. حفظ و افزایش هدف اصلی: تشویق شرکت‌های تجاری به ایجاد تعادل در استفاده از منابع و حفاظت از منابع و همچنین مدیریت گردشگری با توافق و ایجاد ظرفیت محدود.

۹. استفاده عاقلانه از زمین: اعمال تکنیک‌های فعال برای جلوگیری از توسعه بیش از حد و تخریب. ایجاد جاذبه‌های مصنوعی در نواحی دارای حداقل سرمایه‌های زیست محیطی، طبیعی، تاریخی یا فرهنگی.

۱۰. حفظ منابع: تشویق و ترویج شیوه‌های کسب و کار سازگار با محیط زیست.

۱۱. برنامه‌ریزی: شناخت و ملاحظه نیازهای فوری اقتصادی بدون فدا کردن اهداف بلند مدت و پتانسیل زمین گردشگری.

۱۲. تشویق به تفسیر تعاملی: درگیر کردن بازدید کننده و میزبان در فرآیند یادگیری.

۱۳. ارزیابی تلاش های انجام شده: توسعه ارزیابی و شیوه‌های بازاریابی همراه با نظارت و تلاش جهت درک کامل ارزش پایدار اهداف. باید برای هر منطقه سود نهایی و مناسب جامعه و بازگشت مورد انتظار سرمایه از گردشگری تعیین شود.

فواید زمین گردشگری معادن

۱. حفظ محیط زیست و جبران خسارات وارده ناشی از معدنکاری به طبیعت

۲. سوددهی و اقتصادی شدن مجدد معادن متروکه

۳. آموزش

۴. کارآفرینی و اشتغال زایی

۵. ایجاد تعامل مثبت بین جامعه معدنی و ارگان های مرتبط

۶. افزایش دانش عمومی نسبت به معدن و معدنکاری

۷. افزایش جذب گردشگر

۸. افزایش جذب سرمایه گذار معدنی

۹. افزایش تعداد تفرجگاه ها

۱۰. افزایش جاذبه های گردشگری مناطق مختلف و شهرها

۱۱. استفاده چندگانه از سایت های معدنی

۱۲. کاهش مهاجرت به شهرها و تمرکز زدایی

۱۳. رونق مجدد فعالیت‌های اقتصادی رکود یافته در منطقه

۱۴. جذب و گسترش تبلیغات

۱۵. ایجاد اکوسیستم‌های پایدار جدید

۱۶. ایجاد امکان برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران مانند راه، اقامت، فروشگاه، رستوران و...

پانزده اصل تفسیر میراث معدن کاری

در سال ۱۹۷۵، تیلدن یکی از بزرگترین دانشمندان علم تفسیر هفت اصل را در تفسیر میرا بنا نهاد و در سال ۱۹۹۴، دو دانشمند به نام‌های لری بک و تد کیبل هشت اصل را به اصول هفت گانه تیلدن اضافه نمودند تا علم تفسیر را در این اصول پانزده گانه تکمیل نمایند. این پانزده اصل به قرار زیر است:

۱. تفسیر به نحوی که چیزی را توصیف کند یا به نمایش بگذارد، اگر باعث ایجاد ارتباط با شخصیت درونی

یا تجربه بازدید کننده نشود، بی فایده است.

۲. اطلاعات به همان شکل که وجود دارد تفسیر نیست. در واقع تفسیر با تکیه بر این اطلاعات انجام می‌شود.

۳. تفسیر هنر است و بسیاری از هنرها را با هم تلفیق می‌کند.

۴. هدف اصلی تفسیر، آموزش نیست بلکه برانگیزش است.

۵. هدف تفسیر باید یک کل به جای یک جزء باشد.

۶. تفسیر کودکان نباید خلاصه و ساده شده تفسیر بزرگسالان باشد.

۷. هر مکان تاریخچه‌ای ویژه دارد.

۸. استفاده از فن آوری و روش های نوین در تفسیر به آن قدرت می بخشد.

۹. کمیت و کیفیت اطلاعات بسیار مهم هستند.

۱۰. دانش مهارت مفسر در ارائه اطلاعات و برقراری ارتباط حائز اهمیت است.

۱۱. متون تفسیری باید به گونه‌ای باشند که توجه خوانندگان را جلب نمایند.

۱۲تفسیر باید به گونه‌ای باشد که منجر جذب حمایت‌های مالی گردد.

۱۳. تفسیر باید توانایی، علاقه و درک بازدیدکنندگان را ترغیب کند.

۱۴. مفسر می‌تواند بهترین تجارب را گسترش بدهد.

۱۵. عشق عامل اصلی در تفسیر قدرتمند و موثر است.

نگارش: حسین خمسه‌ای - کارشناس گردشگری

منبع: میراث معدنکاری و زمین گردشگری معدنی، نوشته سیدمهرداد بطحائی، موسسه میراث زمین شناختی خاورمیانه

کلمات کلیدی:

amouzesh-zavabet

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">