Zanjan Travel & Tourism Guide

استان زنجان؛ مقصد گردشگری کمتر دیده شده؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

گزارش پایانی دکتر تیموری

  • ۲۰:۲۰

بسمه تعالی


رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا.

آنچه در حد مقدورات میسر بود دریغ نکردیم
خداوند بزرگ را شاکرم که نعمت بزرگ خدمت به مردم عزیز و دوست داشتنی ایران اسلامی، این سرزمین با شکوه را بر من ارزانی داشت.
بر خود فرض می دانم که در همین ابتدا از تک تک اعضای خانواده بزرگ گردشگری کشور، از همکاران و فعالان عزیز این حوزه در بخش های مختلف دولتی و خصوصی بویژه از برادر بزرگم جناب آقای دکتر علی اصغر مونسان وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خاطر همراهی ها و حمایت های بیدریغ در طول این دوران سخت خدمت، کمال تشکر و امتنان را داشته باشم. هرچند به دلیل شرایط بحران بی نظیر جهانی که خارج از اراده تخصصی همه دغدغه مندان این صنعت بود، امکان تحقق بخش عمده ای از برنامه ها و سیاست های مدنظر میسر نگردید، اما می خواهم اطمینان بدهم که واقعا در شرایط موجود آنچه می شد، انجام دادیم و ذره ای دریغ نکردیم.
معمول است در پیام های مناسبتی از این دست، گزارشی از اهم اقدامات عملکردی ارائه گردد، لذا من هم به حکم وظیفه به برخی از اقدامات و جهت گیری های سه سال گذشته به اجمال می پردازم.
با توجه به شرایط حاکم، بسیارى از برنامه ها، اقدامات و جهت‌گیری هاى من و همکاران در وزارت و معاونت گردشگرى در بخش ستادى و استانى در سه سال اخیر ساختاری و بنیادین بود که برخی از آنها ذیلا اشاره مى شود:
١- توجه به توسعه متوازن گردشگری در پهنه کامل جغرافیای کشور و بر همین اساس اولویت یافتن مناطق کمتر شناخته شده، روستاها و شهرستان ها در برنامه ها، تعریف محصولات و مسیرهای جدید گردشگری، ساماندهی رویدادها و جشنواره ها...
٢- نگاه علمی و رویکرد برنامه محور به مقوله گردشگری، پرداختن به برنامه ها و خلأهای بنیادین صنعت و اجتناب از اقدامات پراکنده، هیجانی و گذرا :
_تدوین اسناد توسعه ای در سطوح ملی(سند راهبردی توسعه گردشگری) ، منطقه ای (سند توسعه گردشگری شمال غرب کشور ) و استانی(طرح های جامع استانی ) ،
_طراحی و استقرار برند ملی گردشگری کشور
_طراحی و استقرار حساب های اقماری گردشگری(در حال تکمیل)
_تدوین نظام جامع آموزش گردشگری کشور
_تدوین استراتژیهای توسعه بخشی در حوزه هایی نظیر گردشگری سلامت، گردشگری روستایی و عشایری، توسعه صادرات گردشگری، توسعه شمال غرب کشور، استراتژی بازاریابی گردشگری و...
_الکترونیکی کردن کلیه فرایندهای نظارت بر صدور و تمدید مجوزهای فعالیت در حوزه گردشگری
٣- ظرفیت سازی در سطح بین المللی و استفاده از ظرفیت سازمان های تخصصی بین المللی گردشگری از جمله کسب ۶ کرسی همزمان در ساختارهای تشکیلاتی و تخصصی سازمان جهانی گردشگری که یک رکورد در تاریخ گردشگری کشور هست.
٤- کسب عنوان سومین رشد سریع جهانی در جذب گردشگر در اوج بحران های بین المللی، منطقه ای و داخلی با ۵۲ درصد رشد سالانه در سال ۱۳٩۷و دستیابی به تعداد هشت میلیون و هشتصد و شصت و پنچ هزار نفر گردشگر ورودی فقط در ٩ ماه اول ۱۳٩۸:
توجه داشته باشیم که این میزان رشد در زمانی اتفاق افتاد که آمریکایی ها از برجام خارج شدند و شرکت های هواپیمایی مهم و معروف اروپایی و آسیایی از ایران رفته بودند و تعداد گردشگران ورودی به کشور پیش از این همواره روی چهار میلیون و پانصدهزار تا پنچ میلیون نفر در نوسان بود.
٥- ایجاد تراز مثبت در تبادلات گردشگری (ورودی و خروجی)برای اولین بار در کشور با وجود سیاست های تسهیلی و تشویقی نظام برای اعزام زائر به عتبات عالیات.
٦- تثبیت مدیریت یکپارچه و نقش تولی گری وزارت در حوزه گردشگری با تدوین و تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری، تقسیم کار و تعیین وظایف برای دستگاه‌های مرتبط در جهت توسعه گردشگری (ابلاغ ۶۲ حکم شفاف برای ۲۶ دستگاه و نهاد اجرایی مرتبط)
٧- عضویت وزارت گردشگری در کمیسیون اقتصادی و کمیسیون فرهنگی دولت و حضور معاونت گردشگری به عنوان نماینده وزارت: موثرترین اقدام در جهت نقش آفرینی حوزه گردشگری بویژه در عرصه اقتصادی دولت. پیش از این عموما گردشگری در ساختارهای فرهنگی دیده می شد.
٨- خروج حوزه گردشگری از زیر سایه سنگین حوزه های کاری دیگر و تبدیل آن به موضوع اول وزارتخانه: گردشگری در ساختار اداری و اعتباراتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اولویت های چهارم و پنجم بود.
٩- ایجاد انسجام در ساختار تشکیلاتی معاونت گردشگری با برگرداندن اختیارات و ماموریت های جدا شده از این حوزه تحت عنوان معاونت سرمایه گذاری: بودجه و اعتبارات زیرساختی حوزه گردشگری عملا خارج از نظارت و مدیریت این حوزه بود.
١٠- تعریف ساختار و شرح وظایف تخصصی برای حوزه گردشگری، ساماندهی نیروی انسانی حرفه ای با رویکرد ظرفیت سازی و اجتناب از به کارگیری مدیران غیرمرتبط بویژه در سطوح ستادی و استانی: پیش از این، جایگاه های مدیریتی حوزه گردشگری در سطح ستادی و استانی حیات خلوت مدیران بالادستی بود و افراد از حوزه های غیر مرتبط، بی هیچ تجربه و تخصصی در گردشگری، رئیس اداره، معاون گردشگری و یا مدیرکل این حوزه می شدند.
١١- اصلاح، پایش و روزآمد سازی قوانین، مقررات و ضوابط تخصصی حوزه گردشگری: واقعا نهضتی در بخش اصلاح آیین نامه ها، دستورالعمل ها و تدوین مقررات تخصصی و رویه های حقوقی و نظارتی ایجاد شد.
١٢- ایجاد ارتباط مویرگی با فعالان حرفه ای و اقشار آسیب پذیر صنعت و عدم تسلیم و تمکین در مقابل فشارهای صاحبان تریبون ها و صداهای بلند: علمی ترین، حرفه ای ترین و اخلاق مدارترین کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری اغلب آنهایی هستند که به دور از هیاهو و حاشیه آفرینی، ایفای نقش می کنند. از مشورت های این قبیل افراد کمال بهره را بردیم، هرچند این موضوع واکنش ها و مقاومت هایی را نیز با خود به همراه داشت.

١٣- افزایش تعداد تخت های اقامتی کشور از حدود ۲۷٩ هزار تخت به بیش از ۴۶۳ هزار تخت.
١۴-تعدیل فشارها و سیاست های سخت گیرانه وزارت بهداشت و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص کسب وکارهای گردشگری در سخت ترین شرایط کشور: به دلیل عدم شناخت صحیح از ویروس کرونا و نبود مطالعات دقیق علمی در خصوص میزان تاثیر سفر در شیوع این بیماری، همواره گردشگری متهم اول بود. در چنین شرایطی فعال نگه داشتن کسب و کارهای گردشگری، آن هم در گروه یک مشاغل که حتی در شرایط پیک و قرمز رنگ شهرها هم تعطیل نباشد، واقعا کار ساده ای نبود و حتى تا پای اعلان جرم علیه مدافعان این صنعت هم، پیش رفت.
على ایحال آنچه اتفاق افتاده است حاصل زحمات همکاران محترم و اتفاق نظر و همیارى تشکل های حرفه ای و بخش خصوصى دست اندر کار این صنعت بزرگ بوده است که حتما کاستى هایى هم در روند اجرا و پیگیرى به دنبال داشته است. ضمن تشکر از جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر محترم و آرزوى توفیق براى همکار گرامى جناب آقاى دکتر شالبافیان، امیدوارم با سابقه علمى و شناختی که از صنعت گردشگری دارند، در دوره تصدى این مسئولیت خطیر، در برداشتن موانع و محدویت هاى باقیمانده بر سر راه توسعه این صنعت، بیش از پیش موفق باشند.
ولی تیموری
٣١ شهریور ١٤٠٠

  • ۲۹۵
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
به استان زنجان خوش آمدید!
Visit Iran, Zanjan Province
هدف رسانه معرفی و بازدید مجازی جاذبه‌های گردشگری زنجان است.
تلاش این رسانه گسترش اطلاع رسانی درباره سفر و گردشگری است.
بازنشر مطالب لزوما به معنای تائید محتوای آن نیست.
This is Zanjan Virtual Tour
شماره ثبت در سایت ساماندهی:
1-3-64-56-695660-1-1
Copyright 2022,All Rights Reserved ©
Designed By Erfan Powered by Bayan