Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمصطفی فاطمی (دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر و مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به آنکه یکی از نگرانی‌های جدی درخصوص تعطیلات نیمه خرداد، بحث سواحل شمالی کشور بود، گفت: با وجود آنکه با کاهش ۲۵ درصدی در تعداد غرق شدگان روبه‌رو بودیم اما باز هم تعدادی از هموطنان ما در آب‌های شمال کشور غرق شدند. البته ما این نگرانی را قبل از تعطیلات اعلام کرده بودیم چراکه سواحل آزاد شده بودند اما به صورت کامل ایمن‌سازی صورت نگرفته بود. از سوی دیگر نیز با افزایش ۶۰ درصدی میزان سفرهای نیمه خرداد ماه نسبت به سال گذشته روبه رو بودیم که همین امر نیز در میزان غرق شدگان بی‌تاثیر نبود.

او ادامه داد: در چند شهر با مشکل حجم بالای مسافران روبه رو بودیم که از آن جمله می‌توان به شهرهای بانه در کردستان، سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد و اورامانات در کرمانشاه و یاسوج اشاره داشت چنانکه ناچار شدیم در اطلاعیه‌های استانی شهرهای مکمل سفر را معرفی کنیم. ظرفیت‌های اقامتی این شهرها تکمیل شده بود و ما شهرهای جایگزین معرفی کردیم. البته این حجم از مسافر در شهرهای شمالی نیز وجود داشت و می‌توان گفت استان مازندران همچنان در صدر پر مسافرترین استان‌های کشور قرار گرفته است. سعی کردیم تا با مدیریت و اعزام بازرسان، حوزه گردشگری کاشان را ساماندهی کنیم و به مشکل خاصی برخورد نکردیم.

به گفته دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در تعطیلات نیمه خردادماه ۶ میلیون نفر شب اقامت در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۵ خردادماه به ثبت رسیده است که در این میان اقامت بخشی از راهیان نور نیز گنجانده شده است.

فاطمی با اشاره به آنکه از ابتدای امسال با استقبال مردم از سفرهای داخلی در دوران پسا کرونا روبه رو بودیم، تصریح کرد: باتوجه به افزایش گردشگران داخلی نیازهای جدیدی در حوزه خدمات دهی به مسافران از بحث اقامت گرفته تا حمل و نقل جاده‌ای و بخصوص هوایی شاهد هستیم. این مباحث باید مورد توجه قرار گیرد و حوزه سرمایه‌گذاری روی این موضوعات متمرکز شده است. باید بتوانیم زیرساخت‌های مورد نیاز شهرهایی که با حجم زیاد مسافر روبه رو هستند را تامین کنیم.

او یادآور شد: در این میان بحث گردشگری پایدار مطرح می‌شود. این مهم در دو حوزه از جمله توجه به محیط زیست و ظرفیت تحمل شهرها، روستاها، بناها و محوطه‌های گردشگری و توجه به جامعه میزبان محلی خلاصه می‌شود. در بخش توجه به محیط زیست ما سعی کرده‌ایم ظرفیت تحمل مناطق گردشگری را احصا کنیم این درحالی است که در برخی از تعطیلات شاهد حضور گردشگران بیش از ظرفیت تحمل آن منطقه هستیم. این امر مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست ایجاد می‌کند. برای آنکه بتوانیم گردشگری پایدار داشته باشیم باید فرهنگسازی انجام دهیم. در سفرها تاکید داریم که وقتی که به نقطه‌ای پا می‌گذاریم جز ردپایمان چیزی در آنجا جا نگذاریم و آسیبی به محیط زیست و منطقه وارد نکنیم. در این میان باید ظرفیت تحمل آن منطقه را بدانیم و بر اساس آن برنامه ریزی سفر کنیم.

فاطمی در پاسخ به این سئوال که در حوزه گردشگری سال‌هاست بر سر توجه به کدهای اخلاقی که از سوی سازمان جهانی گردشگری مورد توجه است، تاکید شده اما با وجود ابلاغ‌های پیاپی بازهم شاهد عدم توجه به این کدهای اخلاقی و عدم توجه به فرهنگسازی در میان گردشگران هستیم، گفت: کدهای اخلاقی حدود یک ماه پیش به همه استان‌ها ابلاغ شد. هرچند ممکن است سال‌های پیش نیز این کدهای اخلاقی ابلاغ شده باشد اما مهم آن است که عملیاتی شدن این کدها را رصد کنیم. البته طی تعطیلات عید فطر در گردشگری کاشان به مشکل خوردیم و سعی کردیم با در نظر گرفتن موضوعات پیش آمده این مشکل را برای تعطیلات نیمه خرداد رفع کنیم. ما نمی‌توانیم ورودی شهرها را ببندیم بلکه باید دراین خصوص فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی انجام دهیم.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر خاطرنشان کرد: در یکی از تعطیلات شاهد ترافیک ۱۲ کیلومتری در یک روستای کوهستانی بودیم. این درحالی است که می‌توان با معرفی روستاها و شهرهای مکمل سفر از این بار ترافیکی کاست.

او در پاسخ به این سئوال که تاثیر تبلیغات در فضای مجازی توسط اینفلوئنسرها و… را تا چه اندازه در افزایش حجم سفر برای یک مقصد خاص موثر می‌داند نیز گفت: این هم یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این نوع تبلیغات از یک جهت خوب است که سبب شناخته شدن یک مقصد سفر می‌شوند از جهت دیگر با افزایش حجم سفر به آن مقصد روبه رو می‌شویم که ممکن است از ظرفیت تحمل آن خارج باشد و مشکل ایجاد کند. در این میان لزوم ساماندهی و توجه به این بخش نیز احساس می‌شود. باید سعی کنیم رویدادهایی که برگزار می‌شود در زمان پر مسافر نباشند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به دومین فاکتور کدهای اخلاقی که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: توجه به جامعه محلی نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و به مسافران و گردشگران آموزش داده شود. سازمان جهانی جهانگردی می‌گوید که جایی که گردشگری دچار مشکل می‌شود تقابلی است که بین جامعه محلی و گردشگر بوجود می‌آید ما باید به حریم جامعه میزبان احترام بگذاریم و عرف منطقه را بر هم نزنیم.

او ادامه داد: در بیشتر تعطیلات گزارش‌هایی از جوامع محلی مبنی بر حضور نامناسب گردشگران دریافت می‌کنیم و بیشتر این مشکلات هم در روستاها اتفاق می‌افتد. در برخی مواقع با موضع گیری از سوی جوامع محلی روبه رو می‌شویم و در میان گردشگری است که آسیب می‌بیند.

فاطمی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان گسترش بی‌رویه واحدهای بومگردی را عاملی برای ایجاد تضاد بین گردشگری و جامعه محلی دانست، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست. بومگردی‌هایی که مجوز رسمی دارند عمدتا در رعایت فرهنگی بومی پیشتاز هستند چراکه از بدنه جامعه محلی هستند و عاملی برای حفظ فرهنگ بومی و توسعه غذاهای سنتی شده‌اند. اما برخی از اماکن هستند که به اسم بومگردی و خانه مسافر اما بدون مجوز، به گردشگران اسکان می‌دهند که مشکل ساز هم می‌شوند.

کلمات کلیدی:

iran-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">