Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

سال‌ها پس از کشف مومیایی مردان نمکی در استان زنجان اکنون آن‌ها بیشتر از گذشته مورد توجه پژوهشگران جهان قرار گرفته‌اند. پروفسور توماس شتولنر، باستان‌شناس آلمانی در گفت­‌وگویی با دویچه وله هدف این تحقیقات را تشریح کرد.

کارگران معدن نمک چهرآباد هرگز گمان نمی‌کردند که روزی به جای استخراج نمک، بخشی از تاریخ زندگی بشر را از خاک بیرون بیاورند.

نخستین مومیایی با نام "مرد نمکی شماره ۱" به موزه ملی در تهران منتقل شد و صاحبان معدن حدود ۱۱ سال دیگر به کار حفاری و بهره‌برداری از نمک ادامه دادند. در این فاصله، مردان نمکی شماره­ ۲ و ۳ که زندگی آنها به تاریخ ایران باستان در دوران ساسانیان و هخامنشیان گره خورده بود پیدا شدند، در حالی که تن‌شان زیر تیغ بولدوزرهای سودجویان آسیب دیده بود.

در کاوش‌هایی که گروه ایرانی به سرپرستی ابوالفضل عالی انجام داد، مومیایی شماره ۴ پیدا شد که ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح هنگام ریزش معدن در زیر آوار مانده بود. او سالم‌ترین و کامل‌ترین مومیایی کشف شده بین هشت مومیایی چهرآباد به‌شمار‌می‌رود؛ مرد جوان ۱۶ ساله‌ای که گوشواره­ای در گوش، کفش ساقدار چرمی برپا و بالاپوشی بلند و شلواری کوتاه برتن دارد.

در سال ۱۳۸۹ با ورود پژوهشگران آلمانی به سرپرستی پروفسور توماس شتولنر(Thomas Stöllner) در کاوش‌های باستان­شناسی، مردان نمکی هویت جدیدی یافتند و تبدیل به نمونه‌های شناخته شده جهانی شدند. در این مرحله دو گروه ایرانی و آلمانی امکان اجرای یک پروژه مشترک علمی تحقیقاتی را مورد بررسی قرار دادند. بدین ترتیب مرحله نخست تحقیق در باره مردان نمکی با همکاری پژوهشگران آلمانی از دانشگاه و موزه معدن شهر بوخوم، پژوهشگران انگلیسی از دانشگاه آکسفورد و پژوهشگران سوئیسی از دانشگاه زوریخ آغازشد.

پروفسور توماس شتولنر که کارشناس باستان‌شناسی در زمینه معادن نمک است از سال‌ها پیش در ایران فعالیت علمی و پژوهشی دارد. او در پاسخ به این پرسش که چرا کار تحقیق را با گروه ایرانی زودتر شروع نکرده می‌گوید: «در سال ۲۰۰۵ تلاش کردیم یک یادداشت تفاهم با بخش­های فرهنگی ایران انجام دهیم تا کار کاوش دقیق را با گروه ایرانی انجام دهیم ولی این موقعیت پیش نیامد. در سال ۲۰۰۷ کنفرانسی در ایران برگزار کردیم و توضیح دادیم که این کار باید هرچه زودتر انجام شود. مسئولان شهر زنجان هم موافقت کردند کار بهره‌برداری نمک توسط شرکت خصوصی متوقف شده و پروانه استخراج نمک لغو شود.»

به گفته شتولنر این مومیایی‌ها تصویر جدیدی از فرهنگ ایران باستان نشان می‌دهند. وقتی گفته می‌شود که یک مومیایی منحصر به فرد متعلق به دوران هخامنشیان پیدا شده است افراد ناخودآگاه به پادشاهان هخامنشی مثل داریوش فکر می‌کنند. اما این مومیایی‌ها مجموعه‌ای از تاریخ فرهنگی مردم عادی ایران در دوران باستان هستند که این کار را با آنچه تاکنون باستان‌شناسان دیگر انجام می‌دادند متمایز می‌کند.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">