Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

زنجان - ایرنا - سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: زمینه مطالعات جزئی و کامل در ابعاد مختلف بر روی مردان نمکی با ایجاد تصویری سه بعدی از تمام جزئیات این مومیایی ها، فراهم تر می شود.

ابوالفضل عالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آخرین مطالعاتی که بر روی مردان نمکی انجام می شود، با تصویربرداری از آنها، علاوه بر بازسازی چهره این مومیایی ها، تصویری سه بعدی با تمام جزئیات آماده خواهد شد.
وی به کیفیت تصویر بازسازی شده از مردان نمکی اشاره کرد و آن را نزدیک به واقعیت برشمرد.
عالی اظهار کرد: اطلاعاتی که از تصویر برداری و عکاسی از مردان نمکی به دست می آید در اختیار گروهی از انسان شناسان حرفه ای قرار می گیرد و آنان این اطلاعات را پردازش می کنند.
سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: این انسان شناسان بر اساس محاسباتی که بر روی وضعیت جمجمه و استخوان بندی مردان نمکی انجام می دهند، در نهایت به تصویری نزدیک به واقعیت از چهره مردان نمکی دست می یابند.
وی خاطر نشان کرد: تصویر سازی چند بعدی از مردان نمکی از سال 1390 آغاز شده است و بخشی از مطالعه جامعی از پروژه معدن نمک چهرآباد به شمار می آید.
عالی ادامه داد: هرچه مطالعه بر روی این منطقه تاریخی پیش می رود، لازم است که مطالعات گسترده تر و از متخصصان مختلف استفاده شود و هر تخصصی یک بخشی از مطالعات را انجام دهند تا پژوهش های همدیگر را تکمیل کنند.
سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: بخشی از کار، باستانی شناسی است که در دست انجام است و حجم بزرگی از کار را شکل می دهد، اما بعد از آن یافته ها و اطلاعات، در اختیار دیگر متخصصان قرار می گیرد و مطالعات میان رشته ای آغاز می شود.
وی اضافه کرد: تصویر برداری از مردان نمکی علاوه بر آماده سازی چهره ای نزدیک به واقعیت از این مومیایی ها، فرصتی ایجاد می کند که بسیاری از پژوهش گران که قصد دارند بر روی جزئیات آنها کار کنند، از این تصاویر بهره بگیرند.
عالی تاکید کرد: نتایج مطالعات هر بخش انحصاری نیست و هر بخشی از یافته های دیگر پژوهشگران استفاده می کند و یک کار تیمی انجام می شود. 
در دور جدید مطالعات باستان شناسی در معدن نمک چهر آباد و بر روی مردان نمکی که از نیمه دوم شهریور امسال آغاز شده است، ابعاد مختلفی از مطالعات و پژوهش ها بر روی این مومیایی های طبیعی انجام می شود.
تا کنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوش گران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شدند.


خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

کلمات کلیدی:

zanjan-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">