Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

زنجان- مسگری، چاقوسازی، ملیله سازی، چارق دوزی و بسیاری از صنایع دستی استان زنجان هستند که با وجود برخورداری از تقاضای خوب، کمترین سهم را در حوزه صادرات استان دارند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - زهرا مقدمی: صنایع دستی استان زنجان این روز ها بعد از پشت سرگذاشت یک دوره پرفراز و نشیب آرام آرام به ساحل آرامش رسیده ولی هنوز در زمینه اختصاص جایگاه مناسب در بخش صادرات نتوانسته به نقطه ایداه آل خود برسد.

ورود محصولات صنایع دستی کپی شده چینی و وضع قوانین غیر کارشناسی و احساسی همواره عاملی در زمینه افول صنایع دستی زنجان بود و این عامل باعث شده در کنار واردات بی رویه صنایع دستی چینی، صادرات صنایع استان زنجان نتواند سهمی مناسب را به خود اختصاص دهد.

امروزه توجه به صنایع دستی نه تنها ذوق و هنر ایرانی را نمایان می کند بلکه این هنر دستی که به دست هنرمندان و صنعتگران تهیه می شود ارزش اقتصادی بالایی دارد.

زنجان با داشتن هنرمندان تولیدکننده صنایع دستی متنوع از دیرباز زبان زد عام و خاص بوده است و در صنعت فرش، گلیم، جاجیم و چاقو در سطح کشور هنرنمایی می کند و البته این هنر دست که زاییده

خلاقیت هنرمندان است به کشورهای خارجی هم صادر می شود ولی متاسفانه به علت اینکه صادرات صنایع دستی زنجان از مبادی غیر رسمی صورت می گیرد آن طور که باید ارزش اقتصادی لازم در بحث صادرات ایجاد نمی کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت صادرات صنایع دستی استان زنجان اشاره کرده و  گفت: در سنوات گذشته و در حال حاضر صادرات به صورت غیر رسمی انجام می شود و از گمرک استان صنایع دستی صادر نمی شود.

محمود علیمحمدی می گوید: صنایع دستی استان زنجان به صورت غیر رسمی توسط تجار  صادر می شود.

صادرات غیر رسمی صنایع دستی اجحاف در حق هنرمندان است

وی تاکید کرد: متاسفانه صادرات چمدانی صنایع دستی عاملی که شده صادرات صنایع دستی استان رونق خوبی نداشته باشد و آفت صادرات صنایع دستی استان شده است.

معاون صنایع دستی، گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: طی سالجاری صادرات صنایع دستی استان زنجان  نسبت به سال  گذشته کاهش یافته و علت این امر هم ممنوعیت صادرات چاقو در استان بوده است.

علیمحمدی تصریح کرد: متاسفانه با مصوبه ای در مجلس جلوی خرید و فروش قمه و شمشیر عملا گرفته شده و این امر باعث کاهش صادرات شده است چرا که ما به کشورهای عراق، ارمنستان و ترکیه صادرات چاقو را داشتیم که این امر باعث کاهش صادرات شده است.

وی با اشاره به فعالیت بازارچه صنایع دستی در جوار موزه رختشویخانه گفت: راه اندازی این بازارچه از کارهای مهم  بود که در سطح ملی از این عمل تجلیل شد و در این بازارچه محصولات و صنایع دستی توسط هنرمندان عرضه می شود و طی سالجاری ۵ نمایشگاه در این بازارچه برگزار شده است.

فروش صنایع دستی رونق خوبی دارد

علیمحمدی گفت: با توجه به اینکه در فصل زمستان رکورد بازار فروش است اما در بازارچه صنایع دستی با ورود گردشگران و بازدید از موزه مردم شناسی فروش صنایع دستی در این بازارچه بسیار خوب بوده است.

بی شک ورود طرح ها و نگارهای جدید و نو عامل مهم و اساسی دستیابی به بازارهای جدید بوده و باعث می شود صنایع دستی از چارچوب سنتی خود در زمینه فرورش خارج شود و بستر تازه ای را برای فروش و عرضه پیدا کند به گونه ای که برخورداری از بسته بندی مناسب و طرح های جدید و به روز نقش مهمی در زمینه بازیابی و رشد جایگاه صنایع دستی در صادرات خواهد داشت.

صنعت مسگری زنجان گرچه دارای پیشینه ای غنی در صنایع دستی استان زنجان است، ولی آنچنان که باید سهم مناسبی در زمینه صادرات رسمی نداشته و بخش مهمی از صادرات مس استان به صورت چمدانی و در داخل گونی به شهرهای دیگر منتقل شده و به نام سایر استانها صادر می شود، روندی که امروز مسئولان حوزه صنایع دستی استان به مقابله با آن برخواسته اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مس زنجان توانسته است رتبه اول را در بخش فروش صنایع‌دستی در دیجی‌کالا به دست آورد و برای بهبود وضعیت مس زنجان طراحی‌های جدیدی در حوزه مس انجام شده است که امیدواریم به مرحله تولید برسد و در بازار مقبول واقع شود.

یحیی رحمتی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان زنجان در تلاش برای بهبود وضعیت و سهم صادرات صنایع دستی استان زنجان، بهبود وضعیت فروش و شناسایی سلایق جدید و بازارهای هدف در زمینه صنایع دستی است، گفت:  بررسی‌های انجام شده نشان از آن دارد که خانواده‌های زنجانی در تهیه جهیزیه مبلغی در حدود دو میلیون تومان را صرف خرید انواع محصولات مسی می‌کنند که در طراحی سرویس جهیزیه خلاء داریم که البته کارهایی انجام شده است و امیدواریم شاهد حضور این محصول نیز در بازار باشیم.

در این میان یک هنرمند صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه اخیر روند صادرات صنایع دستی استان زنجان طی سال های نسبت به قبل بهبود یافته است، گفت: توسعه و بهبود جایگاه صنایع دستی استان زنجان نیازمند تلاش ویژه است و باید هم در حوزه بازاریابی و  هم در حوزه بسته بندی نگاه جدید و به روزی در دستور کار قرار گیرد.

احمدی با بیان اینکه در بسیاری از موارد شاهد صادرات صنایع دستی همانند چاقو و مس به صورت فله ای به سایر نقاط کشور هستیم، افزود: محصولات صنایع داستی به نوعی در برخی از شهرها مونتاژ شده و با مهر و نام این شهرها صادر می شود و هیچگونه سهمی هنرمندان زنجانی از این ارزش افزوده ندارند.

مشکل اصلی در بحث صادرات صنایع دستی استان زنجان صادرات در کشور و نداشتن برند و شاخص معتبر این صنعت است.

بی شک نگاه به گذشته صنایع دستی استان زنجان طی دهه های قبل و جایگاه امروزی، نگاهی غیر قابل مقایسه را در پی دارد و این روزها امیدها دوباره جان گرفته و هنرمندان صنعتگر زنجانی قامت راست کرده اند و کمر همت بسته اند تا نه تنها تولیدات چینی را از میدان رقابت به در کنند بلکه رقیبی تمام عیار برای آن شده و حتی طرح هایی مشابه کالاهای خارجی موجود را وارد بازار کنند.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">