Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

در بوم کلبه ترکمن اقامت کنید

توسط در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۵

معرفی بوم کلبه ترکمن در حاشیه پارک ملی گلستان

طرح "بوم کلبه ترکمن" یکی از طرح‌هایی است که در استان گلستان توانسته جایزه بین‌المللی گردشگری در سال 2014 با عنوان "تودو"را که درباره حفاظت از محیط زیست با مشارکت مردم است را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، جایزه بین‌المللی "تو دو" (To Do) است، جایزه‌ای برای طرح‌های مروج "گردشگری مسئولانه با مشارکت جوامع محلی" که به دلیل تلاش طرح بوم کلبه ترکمن برای حفاظت محیط زیست ، به این طرح اختصاص یافته است.

این اقامتگاه در نزدیکی پارک ملی گلستان در روستای توتلی تمک بنا شده، به طوری که تلاش شده است تا افرادی که در آنجا اسکان می یابند زندگی در محیط  طبیعی را تجربه کنند و البته  آرامش اجتماعی و زیست محیطی پیرامون خود را بر هم نزنند.

این ایده برای اولین بار 7 سال پیش آغاز به ذهن یک زوج علاقمند به محیط زیست به نام‌های "کامران انوری" و "فروغ وهاب زاده" خطور کرد و این زوج به منظور آشنایی افراد با محیط زیست این تور را بنا کردند. البته ساخت این اقامتگاه به مدت هشت ماه طول کشید  و در حال حاضر نزدیک به 6 سال است که به بهره برداری رسیده است.

آن‌ها تلاش دارند تا با رعایت اصول اکوتوریسم به حفظ محیط زیست پارک ملی گلستان کمک کرده و در عین حال تعامل مناسبی را نیز با جامعه محلی روستای ساکن در آن داشته باشند و از این طریق بتوانند به حفظ پارک ملی گلستان  نیز کمک کنند.

موسس اقامتگاه بوم کلبه ترکمن گفت: تلاش داشتیم تا با راه اندازی این تور گردشگری و اقامتگاه پارک ملی گلستان را به گردشگران معرفی کنیم چرا که با معرفی این پارک می توان راهی را برای آشنایی مردم و حفاظت بهتر این پارک به وجود آورد.

کامران انوری در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز داشت:در واقع ما حدود پنج سال پیش واغرد این منطقه شدیم و توانستیم مجوز اقامتگاه را بگیریم ودر این  تور گردشگری برنامه هایی همچون پیاده روی، بازدید از تنوع‌های زیستی، طبیعت گردی و برنامه‌های فرهنگی بسیاری انجام می شود که می تواند به نوعی یک تجربه‌ نوین در حفظ محیط زیست و وفاداری به اصول توسعه پایدار است.

وی باعنوان اینکه شناساندن ارزش‌های پارک از نظر گردشگری یکی از اهداف مهم ما در این تور گردشگری است، عنوان داشت: در کشور الگوی درستی برای استفاده از پارک‌های وجود ندارد  ومتاسفانه مردم  آن طور که دوست دارنذ  با طبیعت رفتار می‌کنند و بیشتر اوقات از تورهای گردشگری چیز زیادی یاد نمی‌گیریم و البته  هدف این است که استانداردهایی برای طبیعت‌گردی در پارک‌های ملی به‌وجود بیاوریم.

انوری افزود: این بوم کلبه با بازسازی یک خانه قدیمی روستایی و تبدیل آن به یک محل اقامتی سنتی ولی با خدمات قابل قبول شکل گرفته است و تا به الان استقبال خوبی از این طرح شده است و توانسته ایم از 100 درصد ظرفیت 50 درصد ظرفیت را همیشه داشته باشیم.

اشتغال 60 نفر در تور گردشگری

وی با اشاره به اینکه در این تور گردشگری برای حدود 60 نفر از افراد اشتغال ایجاد شده است، اذعان داشت: اجرای برنامه های متفاوت گردشگری باعث شده است که برای حدود 60 نفر از افراد اشتغال ایجاد شود و بتوانند درآمد زایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه این مشتریان این تور گردشگری روز به روز بیشتر می شوند ،اظهار داشت: خوشبختانه در کارمان با پیشرفت خوبی همراه بوده ایم و مشتریان ما روز به روز بیشتر می شوند برنامه‌های بوم‌کلبه به گونه‌ای تنظیم و اجرا می‌شود که مانند یک برنامه اکوتوریسم مسوولانه، کمترین اثر را از خود در طبیعت برجا بگذارد.

موسس اقامتگاه بوم کلبه ترکمن با اشاره به اینکه در این برنامه تورهای مختلفی طراحی شده است، تصریح کرد: یکسری از تورهایی که برگزار می‌شود به صورت تخصصی تر برگزار می‌شود که از نظر اطلاع  رسانی به مخاطب و مسائل زیست محیطی توجه بیشتری به آن می‌شود.

وی ادامه داد: تور گاو بانگی  که زمان جفت گیری گونه گوزن های قرمز است یکی از تورهای مهمی است که برگزار می شود و البته در تورهای گردشگری تلاش داریم تا به افراد یکسری قوانین و استانداردها در طبیعت را آموزش دهیم تا آنها بدانند که باید چه چیزهایی را رعایت کنند والبته تمام قوانین پارک در این تورهای گردشگری به افراد آموزش داده می شود

انوری با بیان اینکه 80 درصد مخاطبان در مورد پارک ملی گلستان هیچ گونه اطلاعاتی ندارند، خاطرنشان کرد: آشنایی گردشگران با گیاهان، درختان، خاک ، حشرات  و گونه های مختلف جانوری باعث می شود تا در هر حالتی به ریزه کاری ها در محیط طبیعی  توجه کنند .

وی یکی دیگر از فعالیت‌های اکولوژ، موزه روستایی دانست ویادآور شد: این برنامه ترکیبی از آشنایی ساده با پارک ملی و رسم و رسوم قدیمی به صورت موزه زنده برگزار می‌شود که این برنامه مخصوص فصل بهار است و همچنین  متناسب با فصل، برنامه‌های حیات وحش، عکاسی، کمپینگ، کوهنوردی و آشنایی با گیاهان پارک ملی گلستان طراحی شده است.

همکاری شکارچیان محلی با تور گردشگری

کامران انوری با بیان اینکه برخی از  برنامه‌ها با هدف حفاظت از پلنگ ایرانی طراحی شده است، ابراز داشت: این برنامه ها با همکاری سازمان محیط زیست استان و انجمن حیات وحش پارسیان برگزار می شود نکته قابل توجه در این برنامه‌ها، همکاری شکارچیان سابق محلی با این تور گردشگری است که این افراد به جای آنکه در زمان مستی مرال‌ها به شکار بپردازند، تورلیدر گروه شده و با تخصص خود حیوان را ردیابی می‌کنند تا گردشگران ببینند.

وی در رابطه با جایزه بین‌المللی "تو دو" گفت: این جایزه در دنیا به طرح هایی داده می شود که به  حفاظت محیطزیست به نوعی کمک کنند  و همچنین در آن مشارکت مردمی وجود داشته باشد و البته باید یکسری استانداردهایی که در کشورهای اروپایی به آن توجه می کند، توجه شود.

انوری در تعریف این جایزه بین المللی بیان داشت: "تو دو" نام جایزه مسابقه بین‌المللی گردشگری و مسئولیت اجتماعی است که هر سال در کشور آلمان به بهترین طرح‌های گردشگری مسئولانه در مناطق طبیعی اهدا می‌شود  که علاوه بر بوم‌کلبه ترکمن از ایران، اقامتگاهی گردشگری در کشور کامبوج و همچنین یک پروژه توسعه اکوتوریسم در کشور مکزیک نیز دیگر برندگان جایزه تودو برای سال 2013 بودند.

موسس اقامتگاه بوم کلبه ترکمن اظهار داشت: حفاظت محیط زیست با مشارکت مردمی یکی از اصل هایی است که در این طرح ها مورد توجه است و همه این طرح هایی که از این جایزه برخوردار شده اند تلاش داشته اند تا با همکاری مردم محلی نوعی درآمد زایی را در راه حفاظت محیطزیست به وجود بیاورند.

بروشور معرفی را دانلود کنید:
کلمات کلیدی:

iran-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">