تشریح روشهای تامین مالی قرارداد خرید هواپیماهای برجامی
توسط در تاریخ ۰۹ دی ۱۳۹۶
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل مدتزمان پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده را هر ۳ ماه یکبار اعلام کرد و گفت: طبق این قراردادها هواپیماها خود وسیله وامهای اخذ شده بوده و دولت تضمینی برای آن نمیدهد چراکه تمامی اقساط به اتکای درآمد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از خود هواپیماها پرداخت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در نشست خبری برگزار شده همزمان با ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به کشور در خصوص منابع تامین مالی خرید هواپیماهای برجامی گفت: تامین مالی این قراردادها از سه منبع انجام میشود که وام اخذ شده از صندوق توسعه ملی، خود فروشندگان متعهد و شرکتهای لیزینگ از جمله آن به مشار میروند.
کاشان در ادامه تامین مالی ۱۲ فروند هواپیمای ATR باقیمانده از ۲۰ هواپیمای موجود در قرارداد را بر عهده فروشنده اعلام کرد و گفت: با این وجود هماکنون در حال مذاکره با سایر شرکتهای لیزینگ هستیم تا بتوانیم هزینه بخشی از این ۱۲ هواپیما را از این طریق تامین مالی کنیم.
این مقام مسئول مدتزمان پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده را هر ۳ ماه یکبار اعلام کرد و گفت: طبق این قراردادها هواپیماها خود وسیله وامهای اخذ شده بوده و دولت تضمینی برای آن نمیدهد. چراکه تمامی اقساط به اتکای درآمد هواپیمای جمهوری اسلامی ایران از خود هواپیماها پرداخت خواهد شد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با اشاره به تلاش ایرانایر جهت بازسازی ساختارهای مالی خود بیان کرد: این شرکت هواپیمایی به دنبال افزایش درآمدها، کاهش هزینهها و تعیین و تکلیف صندوق بازنشستگی خود بوده به همین دلیل نیاز به تزریق منابع در چارچوب قوانین موجود از سایر بخشهای وزارت راه وشهرسازی در کوتاه مدت دارد.
به گفته وی هما از طریق فروش خدمات و یا پیشفروش آنها به سایر دستگاهها در چارچوب قوانین درآمد مورد نیاز خود را در این مدت زمان کسر میکند ولی یقین دارد باتوجه به برنامهریزیهای انجام شده جهت افزایش درآمد خود در سالهای آتی تاثیرات ناشی از این خدمات پیشفروش را جبران خواهد کرد.
فخریه کاشان ادامه داد: مناقصه وعده داده شده در خصوص فاینانس هواپیماهای برجامی هماکنون برگزار شده و تعداد شرکتهای باقیمانده ۵ مورد اعلام شده بود ولی متاسفانه با بروز تهدیدات جدید در فضای بینالمللی این رقم به دو شرکت کاهش پیدا کرد که علیرغم مشکلات به وجود آمده مذاکرات همچنان در جریان بوده و مراحل اولیه قرارداد انجام شده است که امید داریم تا پایان سال جاری قراردادهای نهایی با این دو شرکت به نتیجه برسد.
وی در ادامه سخنان خود از تحویل ۳ فروند هواپیمای ایرباس در سال ۲۰۱۸ به کشور خبر داد و گفت: فاینانس این ۳ فروند هواپیما تقریبا نهایی شده و تنها تنظیم متن نهایی قرارداد باقی مانده است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل همچنین خبر داد: شرکت هواپیمایی بوئینگ نیز طبق مذاکرات انجام شده متعهد است که ۸ هواپیمای خریداری شده را خود تامین مالی کند. در این راستا اطمینان داریم که قرارداد این ۸ هواپیما به نتیجه خواهد رسید.
فخریه کاشان در خصوص شرایط به وجود آمده ناشی از عدم پرداخت به موقع اقساط گفت: قطعا در صورت عدم پرداخت اقساط مالکیت هواپیما به بانک وامدهنده واگذار خواهد شد اما باتوجه به برنامهریزی هما جهت بازسازی ساختار مالی تلاش است تا تمامی اقساط به موقع پرداخت شده و مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.
وی در این راستا مجوز ارائه شده به هما برای اخذ وام از صندوق توسعه ملی را مربوط به دولت گذشته دانست و گفت: برای پرداخت اقساط در این حوزه نیز یک سال تنفس به شرکت هواپیمایی هما داده شده است.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود دو شرکت باقیمانده برای انجام فاینانس را از یک کشور اروپایی و دیگری را از چین اعلام کرد و گفت: براساس مذاکرات انجام شده تاکنون دلیلی برای ایجاد مشکل در مسیر تامین مالی قراردادها طی زمان پیشرو وجود ندارد ولی باتوجه به واقعیت امروز جهان باید آماده برخورد با هر شرایطی باشیم. به همین دلیل مجبور هستیم تا مذاکرات را در حالت پویایی ادامه دهیم که قطعا زمان بیشتری را صرف خواهد کرد. از سویی دیگر خود فروشندهها متعهد به تامین مالی تعدادی از هواپیماها هستند که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
فخریه کاشان همچنین در خصوص واگذاری یک فروند هواپیمای ایرباس رایگان به کشور نیز گفت: براساس مذاکرات انجام شده قرار است قیمت یکی از هواپیماهای ایرباس بین ۹۹ هواپیمای دیگر تقسیم شود که باتوجه به این توافق زمان مشخصی برای تحویل این هواپیما از ایرباس مشخص نشده است.
وی در ادامه با تاکید براینکه انجام فاینانس در خرید هواپیماها از کمپانی گرانتر از فایناس از بازار است گفت: آنچه کمپانیها به عنوان فاینانس در قرارداد اعلام میکنند به معنای اختصاصی بودن آنها برای خود کمپانی است. به همین دلیل نه تنها از فاینانس بازار گرانتر بوده بلکه مدت زمان بیشتری را تا ۱۰ سال میطلبد. در حالی که ما به دنبال فاینانس با مدت زمان بیشتری تا ۱۲، ۱۵ و ۱۸ سال هستیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در بخش دیگری از سخنان خود قراردادهای هواپیماهای برجام تاکنون را بدون بیمه اعلام کرد و گفت: قراردادهای مذکور زمانی شامل بیمه میشود که اجرای آنها با ضمانت دولت باشد. از آنجایی که برای این قراردادها تضمینی از سوی وزارت دارایی وجود ندارد و نوع فاینانس آنها اجاره به شرط تملیک است شامل این بیمه نمیشود.
سال آینده ۸ تا ۱۰ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هما افزوده میشود
فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست خبری در خصوص کمک سایر بخشهای وزارت راه و شهرسازی برای تامین هزینههای جاری این شرکت بیان کرد: هما در یک ماه گذشته برای تامین حقوق بازنشستگان مجبور به دریافت ۲۰ میلیارد تومان از سازمان بنادر و دریانوردی شد. هرچند که با شرایط موجود در تلاش هستیم منابع مالی خود را تقویت کنیم، باید با استفاده صحیح و قیمتگذاری بلیتهای پروازی به افزایش درآمد خود و انجام تعهداتمان که قطعا حقوق برحق بازنشستگان هما خواهد بود ایفای نقش کنیم.
شرفبافی در ادامه از تحویل تعداد هواپیماهای ATR بیشتری در سال ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: تحویل تعداد دیگری از هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را نیز در دستور کار خود داریم ولی طبق برنامه موجود تا پایان سال ۹۶ هواپیمای جدیدی را وارد کشور نخواهیم کرد. اما در سال ۹۷ شاهد ورود ۸ تا ۱۰ فروند هواپیمای دیگر به آشیانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.
تاکید بر تاسیس و توسعه ایرلاینها
علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز با حضور در این نشست خبری در خصوص بازسازی صنعت حمل ونقل هوایی کشور اعلام کرد: یکی از راهکارهای بازسازی این صنعت تاسیس و توسعه ایرلاینها است. شرکتهای هواپیمایی موجود در کشور در حال حاضر دارای مدلهای اجرایی قدیمی هستند که ساختار آنها باید تغییر یابد.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: شرکتهای هواپیمایی که فعالیت زیادی در این عرصه ندارند و در سالهای گذشته مجوز کار خود را دریافت کردهاند در زمان ارتقای بازار رقابتی و توسعه صنعت در کشور خود مجبور به کنارهگیری شده و جای خود را به ایرلاینهای قویتر خواهند داد.
وی همچنین در خصوص مساله ادغام ایرلاینها در کشور گفت: قطعا این مساله نسبت به ایجاد فضای رقابتی در کشور اهمیت کمتری دارد. ما اگر بخواهیم بازار را در ایران رقابتی کنیم خود شرکتها به دنبال ادغام خواهند رفت. چراکه شرکتهای کوچک در حوزه رقابتهای سنگین قادر به تحمل بازار نخواهند بود.
برو به فرم ارسال نظر
هیچ نظری تا الان ثبت نشده.