Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

بوم گردی، مواجهه ای دلنشین با فرهنگ و طبیعت

توسط در تاریخ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷

زنجان - ایرنا - سفر به روستاها در کنار تجربه های دلنشین و خاطره انگیزی که برای گردشگران در دامان طبیعت و فرهنگ بومی به ارمغان می آورد، زمینه توانمندسازی و رونق کسب و کارهای گردشگری را هم در جوامع محلی فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی به منظور فراهم کردن زمینه و بستری برای معرفی فرهنگ، گویش، پوشش، غذای محلی، موسیقی و فعالیت های مبتنی برآداب و رسوم مردم محلی است تا شرایطی را برای تجربه زندگی در محیط های طبیعی و سنتی برای گردشگران ایجاد کند. 
بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پرازدحام راهی روستاها و مناطق بکر می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره، دمی و ساعتی، شاید هم روزی و هفته ای را در آرامش برآمده از ویژگی های بومی ومحلی در مناطق روستایی سپری کنند. 
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یکی از ویژگی های خانه ها و اقامتگاههای بوم گردی آشنایی گردشگران با پروسه زندگی بومی مردم در مناطق مختلف است و فقط اقامت شبانه گردشگران در آنها مد نظر نیست. 
یحیی رحمتی با بیان اینکه توسعه اقامتگاههای بوم گردی از یکسال پیش به صورت جدی در استان زنجان پی گیری می شود، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری 30 خانه بوم گردی در مناطق مختلف استان مهیای میزبانی از گردشگران و مسافران هستند. 
وی با بیان اینکه 11 خانه بوم گردی در شهرستان خدابنده فعال است، افزود: از این تعداد 4 اقامتگاه در شهر سهرورد واقع است و در در شهر کرسف و روستاهای مادآباد، کوچ تپه، گوگرچینک، سوله، نعلبندان و پیرگاوگل نیز واحدهای بوم گردی راه اندازی شده است. 
رحمتی ادامه داد: در شهرستان ایجرود چهار خانه بوم گردی در شهر زرین آباد، 2 خانه بوم گردی در روستای نکتو و یک اقامتگاه بوم گردی نیز در روستای آرکویین آماده میزبانی از گردشگران است. 
وی افزود: در شهرستان ابهر نیز چهار خانه بوم گردی در روستای هدف گردشگری درسجین و 2 خانه نیز در روستای کوی نیک مهیای پذیرایی از گردشگران است. 
رحمتی با بیان اینکه 2 خانه بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری شیت و ولیدر در شهرستان طارم فعال است، گفت: یک اقامتگاه بوم گردی در شهر سلطانیه، یک خانه بوم گردی در روستای انجلین شهرستان خرمدره و یک خانه نیز در روستای قوزلو شهرستان ماهنشان آماده میزبانی از گردشگران است. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه رونق کسب و کارهای حوزه گردشگری به ویژه در حوزه گردشگری روستایی در گرو بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های موجود است، خاطر نشان کرد: باور پذیری به این موضوع در استان چنان قوت گرفته است که ما اکنون درخواست احداث هتل در روستاهای هدف گردشگری را نیز داریم. 
رحمتی به برگزاری جشنواره های گردشگری روستایی با محوریت توانمندی های منطقه ای در زنجان اشاره کرد کرد و گفت: طی چهار سال گذشته 52 محور گردشگری طبیعی در سطح این استان شناسایی شده است که برای بیش از 10 محور عملیات طراحی و آماده سازی مسیر برای حضور گردشگران انجام شده است. 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان گفت: هم اکنون نگاه گردشگران به این استان همچون تاریخ و طبیعت این منطقه عمیق نیست، زیرا منافذ ارائه بومی بسته است. 
اویس کیانی افزود: استان زنجان از نظر دارا بودن ظرفیت ها، یکی از استان های غنی در صنعت گردشگری است اما تا زمانی که زیرساخت خودباوری و فرهنگی در سطح لایه های اجتماع جاری نشود و مردم با اعتماد به نفس وارد این صنعت نشوند سرعت فعالیت های مرتبط با گردشگری در آن کند خواهد بود. 
وی اظهار کرد: مردم محلی بایستی به شجاعت ارائه خدمات فرهنگی و طبیعت خود برسند تا بتوانند با جریان اقتصاد مقاومتی همسو شوند چرا که اگر به داشته های خود باور نداشته باشند نه کاری رخ می دهد و نه کسبی اتفاق می افتد. 
به گزارش ایرنا ، توسعه گردشگری روستایی می تواند به توزیع عادلانه ثروت، ایجاد مشاغل و توسعه پایدار، حفظ منابع طبیعی، ایجاد اشتغال در صنایع دستی و از همه مهمتر اشتغالزایی زنان در جوامع محلی منجر شود. 
بر اساس نتایج سرشماری سال 95، جمعیت روستایی روستایی استان زنجان بالغ بر 346 هزار نفر است که این میزان 38 درصد کل جمعیت استان را شامل می شود.
استان زنجان دارای 935 روستای دارای سکنه است که از این تعداد 730 روستا بالای 20 خانوار هستند.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">