امروزه جشنواره های متنوع غذا ،برای جلب توریست در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود که در اغلب آنها غذاهای خیابانی یا به اصطلاح Street Food  پخته و عرضه می‌شود. ولی برخی از فستیوال‌های غذا در دنیا بر پایه یک سنت دیرین ایجاد شده‌اند و واقعا دیدن آنها می‌تواند باعث آشنایی با فرهنگ, آداب و رسوم  و غذاهای مردم آن منطقه شود.  با سفرمی همراه باشید و با فستیوال های جالب و منحصربه فرد غذا آشنا شوید. شاید برنامه سفرتان را با یکی از این فستیوالها هماهنگ کردید و از نزدیک از آن بازدید نمودید.

جشنواره سالانه کرنگورمز، اسکاتلند (Annual Golden Spurtle)

Annual Golden

فرنی ( porridge) معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذای اسکاتلندی‌ها محسوب می‌شود.فرنی اسکاتلندی، صبحانه ای کلاسیک است  که می تواند به سنگینی غذایی مثل حلیم و یا غلات رژیمی باشد. هر ساله اسکاتلندی ها یک فستیوال رقابتی پخت Porridge در  دهکده کاربریج (Carrbridge) برگزار می‌کنند.

این جشنواره‌ی کاملاً اسکاتلندی در واقع مسابقه جهانی پخت فرنی است. به برنده مسابقه یک purtle طلایی ( وسیله ای سنتی از جنس چوب که برای هم زدن فرنی از آن استفاده می شود) اهداء می شود.

هرساله این جشنواره در اواخر ماه سپتامبر و اوایل ماه اکتبر برگزار می شود.این مسابقه قوانین عجیب و غریب خودش را نیز دارد. مثلا: به دلایل نامشخصی برای خطاب کردن فرنی همیشه باید  از ضمیر “آنها” استفاده شود. قابلمه باید در جهت عقربه های ساعت هم زده شود و غذای آماده شده باید در کاسه مخصوص فرنی  و سرپا خورده شود!

این جشنواره ممکن است بیش از حد خشک و مقرراتی بنظر برسد ولی باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که، این غذا و سنتهایش،  نسل‌ها بین اسکاتلندی‌ها چرخیده و حتی منبع الهام شعراء نیز بوده است.

بازار پیاز (The Onion Market, Bern, Switzerland)

The Onion Market

بازار پیاز، بزرگترین جشنواره محلی شهر برن سوییس می‌باشد. در این بازار حدود  ۵۰ تن پیاز عرضه می‌شود. البته در این فستیوال محصولات دیگری  نیز به فروش می‌رسد از جمله  منسوجات، طلا و جواهر، سرامیک و اسباب بازی.

این جشنواره از ساعت ۶ صبح شروع می‌شود ولی از ساعت ۵ صبح بوی انواع غذاهایی که می‌شود با پیاز پخت مانند انواع سوپ, پیراشکی و تارت فضای شهر را پر می‌کند. ساعت ۴ بعد ازظهر نیز جشن معروف کاغذهای رنگی برپا می‌شود.

جشنواره  گیاه شاهی آبی (Watercress Festival ,Hampshire, England)

Watercress Festival

این جشنواره کوچک آنچنان که از نامش پیداست در گرامیداشت سبزی شاهی که در آشپزی انگلیسی بسیار پرطرفدار است برپا می‌شود. شاهی در انواع غذاهای انگلیسی از قبیل سوپها، سالادها و سسها استفاده می شود.

در سومین یکشنبه ماه می، این جشنواره در مرکزروستای نیواولرسفورد (New Alresford) برپا می‌گردد. کشاورزان بومی به عرضه مجصولات کشاورزیشان می‌پردازند و سرآشپزهای معروف نیز با مواد غذایی تازه موجود در فستیوال، غذاهای خاص می پزند.

طی سالهای گذشته غذاهای پخته شده در این جشنواره شامل ماهی قزل آلا با شاهی، چغندر و سیب، گوشت گاو سرخ شده با شاهی و سوشی شاهی بوده اند.در حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح دسته‌ای نوازنده محلی وارد می ‌شوند که همه را خبردار می‌کنند برای ورود پادشاه و ملکه شاهی.  آنها سوار بر اسب وارد جشن می شوند و اولین برداشت سال شاهی را بین حاضرین تقسیم می کنند.

جشنواره شکلات (Salon de Chocolate, Quito, Ecuador)

Salon de Chocolate

Salon de Chocolate

جشنواره های شکلات بسیاری هر ساله در سراسر  جهان برگزار می شوند ولی هیچ کدام به خوبی جشنواره کوییتو نیستند. اکوادور بیش از هر کشور دیگری شکلاتهای عالی و باکیفیت  تولید می کند. بنابراین شرکت در این جشنواره، بهترین فرصت را برای لذت بردن از طعم بی نظیر شکلات فراهم می‌کند. شما می‌توانید در کلاسهای آموزشی تهیه شکلات که در این فستیوال برگزار می‌شود شرکت کنید و همچنین در غرفه‌هایی که برای تست انواع شکلات می‌باشند، کلی شکلات خوشمزه بخورید.

محلی های مشتاق از ساعت ده و نیم صبح در محل حاضر می شوند. بهتر است که شما حدود ساعت۱۲ بروید  تا گرفتار ازدحام جمعیت نشوید، اما ممکن است دیر رسیدنتان به قیمت از دست دادن شکلاتهای رایگان شود!

در حدود ۱۵۰۰۰ نفر در این جشنواره که در اواسط ماه ژوئن برگزار می شود، شرکت می کنند اما نقطه اوج جشنواره  در روز آخرآن است. زمانی که برندگان جوایز مختلف اعلام می شوند که شامل اعلام برنده بخش بسیار محبوب مسابقه یعنی ساخت مجسمه های شکلاتی می شود.

جشنواره بیکن (Bacon Festival, Sacramento, California)

Bacon Festival

Bacon Festival

کالیفورنیا, شهری است محبوب برای طرفداران پرپا قرص غذا. این شهر را با کافه‌های شلوغش, رستورانهای محلی در فضای بازش, کارخانه‌های تولید لبنیات و البته جشنواره بیکنش می‌شناسند.

در این فستیوال,استفاده از گوشت‌های یخ زده و فراوری شده ممنوع است. سرآشپزان می‌بایست از گوشت‌های تازه، بیکن طبخ کنند. شما می‌توانید انوع غذاها که امکان پختش با بیکن وجود دارد را تست کنید از جمله بستنی بیکن، سالاد بیکن، بیکن رشته ای و سیب زمینی و بیکن.

جشنواره غذای آبی (Blue Food Festival, Bloody Bay, Tobago)

Blue Food Festival

این جشنواره حدود هجده سال است که در دهکده ساحلی خلیج بلادی واقع در جزایر کاراییب توباگو برگزار می‌شود. تمرکز اصلی این جشنواره،  پخت غذاهای مختلف با استفاده از گیاه دشین(dasheen) می باشد. دشین ریشه گیاهی از انواع تارو می باشد که در نواحی کاراییب بدلیل امکان کاشت آن در شرایط آب گرفتگی بسیار استفاده می شود.

این جشنواره که در اواسط اکتبر برگزار می شود و  نام خود را از گیاه دشین گرفته است که در هنگام پخت به رنگ آبی در می آید. این جشنواره یک هفته به طول می‌کشد و  هر ساله شرکت کنندگانی بسیاری را جذب می کند که همگی مشتاق پخت غذاهای خلاقانه با این گیاه محلی هستند. از دیگر تفریحات جشنواره می توان به اجرای موسیقی زنده و  رقصهای محلی اشاره کرد.

جشنواره شاه بلوط کاستاگنا (Castagnades chestnut festival, Ardeche, France)

Castagnades chestnut

آردش در فرانسه، تولید کننده  ۶۲ نوع شاه بلوط شیرین است و از این رو بزرگترن تولیدکننده شاه بلوط فرانسه محسوب می‌شود. برای قرنها، سبک زندگی مردم بر پایه درختهای بلوط که مردم منطقه آن را درختهای نان (bread tree) می خوانند، گذشته است.

بلوط یکی از اصلی ترین مواد مورد استفاده در آشپزی منطقه آردش است که در سوپ، انواع خورشها و کیک‌های محلی به نام پیسادو استفاده می شود. همه این غذاها در جشنواره کاستاگنا نیز پخته می شوند. بلوطها یا بصورت تازه فروخته می شوند، یا  در قنادی ها تبدیل به شیرینی های با نام “شاه بلوطهای براق” می شوند ویا تبدیل به آردی قهوه ای می شوند که در فرانسه با نوشیدنی‌ها مخلوط می شود.

جشنواره پیراشکی هنگ کنگ (Dumpling Festival, Hong Kong)

Dumpling Festival

این فستیوال در روز پنجم از ماه پنجم سال قمری چینی برگزار می شود، زمانی که بسیاری از خانواده های چینی در سراسر جهان جشن پیراشکی را برگزار می کنند. در این روز پیراشکی مخصوص به اسم zongzi طبخ می‌شود .مواد داخل پیراشکی شامل برنج چسبناک و مواد مختلف دیگر است که درون برگ  بامبو، نیلوفر آبی یا برگ موز پیچیده می شوند. این روز، روز تعطیل ملی در هنگ کنگ و ماکائو است. دیدنی ترین بخش این فستیوال مسابقه قایقرانی اژدهاست، مسابقه ای بسیار محبوب که هم اکنون دارای فدراسیون بین المللی است.

جشنواره ملی گیلاس (National Cherry Festival, Traverse City, Michigan)

National Cherry Festival

اولین درخت گیلاس در ترارس سیتی میشینگان در سال ۱۸۵۲ کاشته شد و این درختان به نحو معجزه ‌آسایی در برابر زمستان‌های سخت منطقه دوام آوردند.در حال حاضر تراورس سیتی یک سوم محصول گیلاس آمریکا را تأمین می کند. بازدیدکنندگان این فستیوال می توانند از فرودگاه شهر استفاده کنند، در اقامتگاه گیلاس ۳ مستقر شوند، مسابقات بمب گیلاس لاکروس را تماشا کنند  ویا تیم اسکیت دختران شهر را تشویق نمایند.

با توجه به آنچه گفته شد، برگزاری جشنواره ای یک هفته ای در گرامیداشت گیلاس چندان عجیب بنظر نمی رسد. این جشنواره شامل مسابقات پخت پای گیلاس ، رژه برگ گیلاس و تاجگذاری ملکه گیلاس می شود.

جشن پیتزا (Pizzafest, Naples, Italy)

Pizzafest

به مدت یک هفته در ماه سپتامبر، منطقه لانگومر در ناپل میزبان بیش از ۵۰۰هزار بازدید کننده است. در این فستیوال، بیش از ۱۰۰ هزار پیتزا از انواع مختلف پخته می شود. بهترین پیتزاپزهای  ناپل بیش از ۵۰ نوع پیتزای تاریخی منحصر بفرد و کلاسیک مانند ناپولیتا، مارگریتا و مارینارا را سرو می کنند. از دیگر جذابیت‌های  این جشنواره می‌توان به  رقابت شرکت کنندگان در بخش جهانی پخت پیتزا و خوردن پیتزای تند وسوویو اشاره کرد.

جشنواره غذاهای گیاهی (Vegetarian Festival, Phuket, Thailand)

Vegetarian Festival

این جشنواره نه روزه در تایلند مکانی مناسب برای سم زدایی از روح و جسم است. بخش اصلی جشنواره  در جزیر پوکت انجام می گیرد، جایی که مؤمنان فانوسهایی را در بیرون معابد روشن می کنند و برای راندن ارواح شیطانی، طبل کوبان در خیابان‌های شهر راهپیمایی می کنند.

دیدنی  ترین بخش جشنواره در ماههای سپتامبر و اکتبر، مشاهده مؤمنان است که در حالت خلسه بر روی ذغال داغ راه می روند، با روغن داغ حمام می کنند و یا اعضای بدن خود را سوراخ می کنند. چنین بنظر می رسد که آنها نسبت به درد مصون هستند، در واقع آنها معتقدند که خدایان از آنها محافظت خواهند کرد.

با چنین مناظر خیره کننده ای، می توان به آسانی فراموش کرد که ظرف نه روز تنها غذاهای گیاهی سرو می شوند. ممکن است چنین بنظر برسد که برخی از غذاها با گوشت پخته می شوند، اما آشپزها همگی از سویا و پروتئین های جایگزین گوشت استفاده می کنند.

جشنواره شاه ماهی (Herring Festival, Hvide Sande, Denmark)

Herring Festival

هر ساله در ماه آپریل، فلات رینگکوبینگ در دانمارک شاهد تجمع شاه ماهی ها و تخم ریزی آنها در آبهای این منطقه است. این شاه ماهی ها، ماهیگیران بسیاری را از سراسر اسکاندیناوی به این منطقه می کشانند. دلیل پدید آمدن این جشنواره نیز حضور شاه ماهی ها و ماهیگیران در این منطقه بوده است. آشپزان این شاه ماهی های صید شده را به انواع مختلفی طبخ می‌کنند، از جمله  به صورت سرخ شده و یا پودر شده در کیک.

شرکت کنندگان در این جشنواره می توانند علاوه بر ماهیگیری، در کلاسهای ماهیگیری و کارگاههای آموزش فیله کردن ماهی نیز شرکت کنند. این جشنواره بخش نمایش لباس هم دارد که به نمایش آخرین طراحی ها درزمینه لباسهای پیک نیک، لباسهای ضد آب و لباسهای ضد بو می پردازد.

جشنواره غذاهای عجیب (Wildfoods Festival, Hokitika, New Zealand)

Wildfoods Festival

در شهر هاکیتیکا واقع در سواحل غربی جزیره جنوبی نیوزیلند، در اوایل ماه مارس یک  جشنواره غذاهای عجیب برگذار می‌شود. در این فستیوال  غذاهای پخته و یا حتی خامی که هرگز فکرش را هم نمی کنید که  بتوان به عنوان وعده غذایی به آنها نگاه کرد، سرو می‌شود.

بله، ممکن است تخم, مرغ دریایی خیلی غذای عجیبی نباشد و صدفهای کوهی هم مزه‌ای معمولی داشته باشند، اما آیا می توان چنین چیزی را در مورد کتلتی که  با گوشت صاریغ پخته شده است نیز گفت و همینطور در مورد کرمهای خاکی ؟البته برای آن دسته از افرادی که دنبال ماجراجویی کمتری هستند، همیشه غذاهای معمولی تر مانند پای قورباغه و حلزون هایی که با سیر پر شده اند نیز وجود دارند.

منبع: مجله خبری سفرمی