Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

«هاستل»های تهران غیرقانونی‌اند

توسط در تاریخ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

با وجود افزایش تعداد «هاستل»‌ها در تهران، اما مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری این استان می‌گوید: تا کنون مجوزی به نام «هاستل» در تهران صادر نشده است و اقامتگاه‌هایی که با این تابلو و عنوان درحال فعالیت‌اند، غیرقانونی و غیرمجاز هستند.

دلاور بزرگ‌نیا با استناد به اظهارات اتحادیه هتلداران استان تهران مبنی بر برخورد اداره اماکن نیروی انتظامی با اقامتگاه‌هایی که با تابلو «*هاستل» فعالیت می‌کنند، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما مجوزی به نام «هاستل» نداریم اما اقامتگاه‌های استاندارد می‌توانند طبق ضوابط موجود مجوز «مهمان‌پذیر» دریافت کنند. اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز از آن‌ها حمایت می‌کند. هرچند که به هر حال طبق ضابطه، با اقامتگاه‌های غیرمجاز از سوی مراجع ذی‌ربط ‌برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. آن‌طور که اتحادیه هتلداران استان تهران هم اعلام کرده اخیرا نیروی انتظامی تابلو «هاستل» برخی از این اقامتگاه‌ها را پایین آورده است.

تهران «خانه مسافر» ندارد

او همچنین با صراحت اعلام کرد: در استان تهران هیچ «*خانه مسافری» وجود ندارد و تا کنون مجوزی با این عنوان صادر نشده است. معاونت گردشگری هم رسما اعلام کرده تقاضای خانه‌ مسافرها را فعلا برای حمایت از صنعت هتلداری نپذیرید.

بزرگ‌نیا با بیان این‌که اتحادیه هتلداران استان تهران به عنوان صنف مخالفِ  فعالیت خانه‌های اجاره‌ای، شماری از این خانه‌ها را که به صورت غیرمجاز درحال فعالیت هستند شناسایی کرده است، افزود: البته هنوز عدد مشخصی را اعلام نکرده اما قرار بود پیش از پیگیری یا برخورد صنفی، ‌مشخصات این خانه‌ها را در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران قرار دهد.

او یادآور شد: از زمان حضورم به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، تنها حساسیتی که وجود داشت درباره فعالیت خانه مسافرها بود که البته تا حدی این حساسیت هتل‌ها قابل درک است اما فکر نمی‌کنم با این نگاه بازدارنده بتوان میدان را همیشه برای هتلدارها حفظ کرد؛ هتلدارانی که به شیوه‌ای سنتی درحال فعالیت هستند باید خیلی زود به تعریف درست برسند.

پایتخت ۱۰۰ هزار تخت کم دارد

بزرگ‌نیا در عین حال گفت: تهران ۱۰۰ هزار تخت کم دارد، اگر قرار باشد این ظرفیت قبل از ساخت و ساز هتل‌های جدید در قالب خانه مسافر جبران شود، باید یک سیستم مدیریتی و نظارتی درستی نیز ایجاد شود، یعنی این‌طور نشود که در پیک سفر مسافران از خانه مسافرها استفاده کنند و هتل‌ها خالی بمانند.

او همچنین به «*بومگردی‌»هایی که در استان تهران درحال راه‌اندازی هستند اشاره کرد و اظهار کرد:‌ برخلاف تصور موجود در روستای «کن» که به نوعی در درون پایتخت قرار دارد، بومگردی راه‌اندازی شده و به طور کل هشت بومگردی در استان فعال شده و حدود ۲۵ بومگردی دیگر درحال راه‌اندازی است. بنابراین برای صدور مجوز بومگردی در استان تهران ممانعتی وجود نداشته است.

بزرگ‌نیا همچنین گفت: طبق ضوابط و آیین‌نامه‌ها بافت شهر تهران برخلاف سایر شهرها همچون اصفهان و یا کاشان، شرایط ایجاد بومگردی را ندارد اما در روستاهای این استان حرکت خوبی برای ایجاد بومگردی آغاز شده است.

خانه‌های غیرمجاز «دولت‌آباد» هنوز هم فعال‌اند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره سامان‌دهی اسکان مسافران خارجی در محله دولت‌آباد تهران که زمانی حاشیه‌ساز شده بود نیز اظهار کرد: دفتری با عنوان نظارت بر اقامت مهمانان خارجی در شهرری راه‌اندازی شده است و همکاری مشترکی بین بخش گردشگری، شهرستان ری و نیروی انتظامی وجود دارد، البته هنوز خانه‌های اجاره‌ای این منطقه ساماندهی نشده و طبق گزارش‌ها خانه‌های غیرمجاز و غیررسمی همچنان درحال فعالیت هستند اما کارهایی برای سامان‌دهی آغاز شده است.

*هاستل: (براساس تعریف رایج) از ترکیب دو واژه Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) تشکیل شده و اقامتگاهی اجاره‌ای با فضایی گرم و صمیمی‌ است که در آن تخت‌های یک اتاق به مسافران مختلفی اجاره داده می‌شود، یعنی یک اتاق بین چند مسافر مشترک است. به طور معمول در هر اتاق ۲ تا ۸ تخت قرار دارد و سرویس‌های بهداشتی مثل حمام و توالت و همچنین آشپزخانه‌ها در بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به طور مشترک استفاده می‌شوند. در بعضی مناطق هاستل را به هوستال، بک پکرز و پانسیون می‌شناسند.

 * خانه مسافر: ( مطابق تعریف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری مصوب هیات وزیرات در سال ۹۴) واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی که براساس ویژگی‌های اقلیمی هر استان از این سازمان مجوز اقامت گردشگران داخلی و خارجی را گرفته باشند. این اقامتگاه‌ شامل ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت می‌شود و در سه سطح درجه‌بندی می‌شود و موضوع آن با خانه‌های اجاره‌ای شخصی متفاوت است.

* بومگردی: ( مطابق تعریف جامعه بین‌المللی اکوتوریسم) اقامتگاه بوم‌گردی (Eco-Lodge) ضمن فراهم آوردن امکان اسکان و جذابیت برای بوم گردان، از طراحی و ساختی کاملا منطبق با اصول توسعه پایدار و معماری بوم میزبان بهره برده و در مهمترین ویژگی، فرصت مشارکت جامعه میزبان و مهمان را در راستای توسعه بوم مقصد و بهبود وضعیت جامعه میزبان خلق می‌کند. اقامتگاه بوم‌گردی در بوم‌های مختلف دارای ساختاری منطبق با ویژگی‌های محیط میزبان از جمله فرم، رنگ، اندازه، ارتفاع، حجم و متریال تشکیل‌دهنده است.

کلمات کلیدی:

iran-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">