Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

معاون امور عمرانی استاندار زنجان گفت: یکی از زمینه های تقویت اقتصاد روستایی، بحث گردشگری است که می تواند موجب تقویت ماندگاری روستائیان در روستاهای خود و مهاجرت معکوس شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، جواد رحمتی، معاون امور عمرانی استانداری زنجان امروز در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفرهای تابستانی اظهار کردد: امسال در این راستا جشنواره روستایی برگزار خواهد شد. این جشنواره بصورت شهرستانی، استانی و در نهایت ملی برپا خواهد شد تا به صورت یک جشنواره دائمی دربیاد و در تقویم گردشگری کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه های کلانی برای جشنواره روستایی داریم و امیدواریم بتواند مانند جشنواره آش جایگاه خود را داشته باشد چراکه این جشنواره فرصت خوبی است برای اینکه شهرستان ها قابلیت های حوزه خود را در فرهنگ و زندگی روستایی به نمایش بگذراند.

جواد رحمتی با تاکید بر برگزاری جشنواره روستایی در خصوص اهداف این جشنواره عنوان کرد: برپایی چنین جشنواره هایی در راستای سخنان مقام معظم رهبری در حوزه ایجاد اشتغال های کوچک است و اولین قدم در تقویت توان معیشتی روستاهاست که با ایجاد فرصت برای روستائیان برای عرضه مستمر و بی واسطه محصولات خانگی روستایی، محصولات کشاورزی در فضاهای مشخص ممکن می شود.

وی از دیگر اهداف جشنواره روستایی را رواج فرهنگ صحیح زندگی روستایی دانست و بیان کرد: خودکفایی روستایی زمانی اتفاق می افتد که برای روستائیانمان جایگاهی قایل شویم در گذشته روستاها نه تنها باری بر دوش شهر ها نبودند بلکه بسیاری از نیازهایشان را خودشان تولید می کردند در این راستا و نیز مسئله بهبود معیشت روستائیان برنامه هایی در دست اجراست که هم اکنون سایت این جشنواره در حال طراحی است .

معاون امور عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه فرماندارن شهرستان های زنجان بخشی از فعالیت های خود را در حوزه گردشگری متمرکز کنند، اظهار کرد: در استان زنجان قابلیت های گردشگری بسیاری به لحاظ تنوع اقلیمی و معماری روستایی وجود دارد که خود جاذبه ای برای جذب گردشگر است. وجود طبیعت بکر طارم، ییلاقات ماهنشان ، روستاهایی که به دلیل تولید محصولات کشاورزی و دامی می توانند جاذبه باشند همه و همه قابلیت جذب گردشگر دارد بخصوص اینکه امروزه تقاضای بسیاری در میان گردشگران برای تجربه چنین فضاهایی وجود دارد و کافی است قدری نوگرایی صورت گیرد.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه در بحث گردشگری روند خوبی را استان زنجان طی می کند، گفت: معرفی توانمندی های استان زنجان هر چه بیشتر شکل گیرد ، بستر مناسبی در حوزه خدمات گردشگری فراهم خواهد شد و روندی که در این حوزه پیش گرفته شده نشان می دهد که به سمت خوبی می رویم.

وی ادامه داد:استان زنجان موقعیت جغرافیایی خوبی دارد، نزدیکی به استان تهران و تفاوت اقلیمی که در نقاظ مختلف استان وجود دارد، وجود جاذبه های گردشگری و جشنواره هایی که بر پا می شود از جمله جشنواره بین المللی غذای جاده ابریشم-اکو خود حاکی از زحمات اداره کل میراث فرهنگی استان در این راستاست. هر چقدر بر شمار این جشنواره ها بیافزاییم ، موجب افزایش تقاضای سفر به استان شده که با ایجاد امکانات گردشگری بیشتر منجر به اشتغال بیشتری می گردد.

معاون عمرانی استانداری زنجان با تاکید بر آموزش های فرهنگی لازم  شهروندان و مراکزی که خدمات گردشگری ارائه می  دهند در راستای توسعه صنعت گردشگری، بیان کرد: برخوردهای مردم با گردشگران خود می تواند به یک جاذبه برای گردشگران تبدیل شود .

پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران کدامند؟

پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران کدامند؟

توسط در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

‎رانندگان کدام استانها بدترند

توسط در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «آسیب‌شناسی موارد مرتبط با بازار گردشگری روسیه از اقدامات مهمی است که باید در دستورکار قرار بگیرد؛ روسیه یک حوزه مهم برای گردشگری ماست و باید سهم مشخصی از این بازار وسیع داشته باشیم.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نشست فعالان بازار گردشگری روسیه، امروز شنبه ۲۷ خرداد ۹۶، با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری کشور، ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران، و رؤسا یا نمایندگان دفاتر خدمات گردشگری که در حوزه کشور روسیه فعال‌اند، برگزار شد.

احمدی‌پور در این جلسه، با اشاره به اینکه برگزاری این جلسات اقدامات عملیاتی و اجرایی در پی خواهد داشت، تأکید کرد: «ناموفق بودن ما در جذب گردشگر از کشورهایی که ارتباط سیاسی خوبی با آن‌ها داریم موضوعی است که باید به‌طور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.»

او ادامه داد: «رئیس‌جمهوری هم در ایام نوروز درباره این موضوع صحبت کردند که چرا جریان گردشگری ما با کشورهای روسیه، ترکیه، گرجستان و... یک‌طرفه است و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و فعالان این بخش چه برنامه‌ای برای برقراری توازن گردشگر بین این کشورها و ایران دارند.»

معاون رئیس‌جمهوری، با تأکید بر اینکه برنامه عملیاتی برای اقدامات در این مورد باید مشخص شود، اضافه کرد: «آسیب‌شناسی موارد مرتبط با بازار گردشگری روسیه از اقدامات مهمی و اولویت‌داری است که باید در دستورکار قرار بگیرد. روسیه یک حوزه مهم برای گردشگری ماست و باید سهم مشخصی از این بازار وسیع داشته باشیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «راه‌اندازی کمپین، حضور جدی‌تر در نمایشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی برای راهنمایان گردشگری، آموزش راهنمایان گردشگری مسلط به زبان روسی، ترجمه و انتشار اطلاعات مربوط به جاذبه‌های متنوع کشور به‌زبان روسی و تعدیل هزینه سفر از مهم‌ترین اقداماتی هستند که برای به‌دست آوردن سهم مناسبی از بازارهای گردشگری روسیه در دستورکار سازمان میراث‌فرهنگی قرار دارند؛ اما همکاری بخش‌خصوصی در اجرا و عملیاتی کردن این برنامه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

او افزود: «باید اقدامات و تمهیدات لازم با هدف توازن‌بخشی ورودی و خروجی گردشگر بین کشور ما با روسیه انجام شود و این امر مهم بدون مشارکت بخش‌خصوصی محقق نمی‌شود.»

احمدی‌پور ادامه داد: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از فعالان بخش خصوصی که در این راستا حرکت می‌کنند حمایت می‌کند و خود این سازمان هم اقدامات عملیاتی و اجرایی را با جدیت پیگیری می‌کند.»

او تصریح کرد: «استفاده از فرصت برگزاری جام جهانی فوتبال در روسیه موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. باید امکانات و ظرفیت‌های موجود را برای استفاده بهینه از این فرصت به‌کار بگیریم.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «هر آژانسی که در بخش خروجی فعال است باید برای ورود گردشگر از روسیه به ایران نیز فعالیت کند و برنامه داشته باشد.»

پیگیری فرایند لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نیز در این جلسه گفت: «روسیه یکی از کشورهایی است که در فهرست کشورهای هدف‌گردشگری ایران قرار دارد. در سه سال اخیر جریان توسعه گردشگری بین ایران و روسیه به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در تعاملات بین دو کشور مطرح شده است.»

او ادامه داد: «امضای برنامه اقدام مشترک با رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه و برگزاری جلسات برای اجرایی کردن این برنامه مشترک از اقدامات مهمی است که برای توسعه گردشگری بین دو کشور انجام شده است. این جلسات درنهایت به عزم برای لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه منجر شد، اما طی فرایند اجرای لغو روادید در کشور روسیه زمان‌بَر است.»

رحمانی‌موحد ادامه داد: «با رایزنی‌هایی که با سفارت ایران در روسیه داشتیم، ملاقات با مدیر اجرایی انجمن تورگردانان روسیه انجام شد و در این ملاقات مقرر شد تورگردانان روسی، اکتبر ۲۰۱۷، برای آشنایی با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های ایران به کشورمان سفر کنند. میزبان تورگردانان روس، جامعه تورگردانان ایران است و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقش حامی را برعهده دارد.»

شناخت مردم کشور روسیه از ایران بسیار کم است

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، هم در این نشست گفت: «بازار روسیه بسیار بزرگ و مهم است و برای موفقیت در این حوزه باید برنامه‌های جدی و هدفمند داشته باشیم.»

او ادامه داد: «شناخت مردم کشور روسیه از ایران بسیار کم است و به همین دلیل برگزاری فم‌تور یکی از موضوعاتی است که باید با جدیت به آن توجه کرد. همچنین شرکت در نمایشگاه‌ها از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند زمینه آشنایی مردم روسیه را با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کشور ما فراهم کند.»

پورفرج اضافه کرد: «ما برای ورود به بازار مهم روسیه به یک سرمایه‌گذاری اولیه برای تبلیغات و معرفی ایران نیاز داریم که باید دولت برعهده بگیرد. همچنین تعدیل کردن نرخ بسته سفر از موضوعات مهم دیگری است که باید پیگیری شود، چراکه درحال‌حاضر ۴۵ تا ۵۰درصد هزینه سفر به ایران مربوط به هتل است.»

هزینه سفر به ایران گران است

اکبر غمخوار، مدیرعامل دفتر خدمات‌گردشگری «راستین‌سیر»، نیز در این نشست عنوان کرد: «روس‌ها برای فرار از سرما و استفاده از آفتاب و برای درمان بیماری‌هایی که به‌علت کمبود ویتامین ب به آن دچار می‌شوند به کشورهای ترکیه، مصر و دوبی سفر می‌کنند.»

او ادامه داد: «گردشگران روسی شناختی از ایران و ظرفیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد ندارند و از طرفی هزینه بالای سفر به ایران دلیل دیگری برای سفر نکردن روس‌ها به ایران است. نبودِ راهنمای مسلط به زبان روسی از دیگر موضوعاتی است که باعث از دست رفتن این بازار مهم گردشگری شده است.»

غمخوار اضافه کرد: «روس‌ها به‌دنبال دیدن آثار تاریخی‌وفرهنگی نیستند و فقط برای استفاده از آفتاب سفر می‌کنند. ما باید تلاش کنیم که امکانات و بستر مناسب را برای نیازهای گردشگران روس فراهم سازیم.»

مدیرعامل دفتر خدمات‌گردشگری «راستین‌سیر» ادامه داد: «روسیه ۲۵میلیون مسلمان دارد که ما می‌توانیم برای استفاده از این فرصت برنامه‌ریزی کنیم.»

روس‌ها به آثار تاریخی‌وفرهنگی هم علاقه دارند

محمد علیشاهی، مدیرعامل دفتر خدمات‌گردشگری «شکوه ایرانیان»، هم در این جلسه گفت: «برخلاف نظر آقای غمخوار، معتقدم که روس‌ها فقط به‌دنبال استفاده از آفتاب نیستند و بازدید از جاذبه‌های تاریخی‌وفرهنگی ما هم برای آن‌ها جالب است.»

او ادامه داد: «سال گذشته یک تور گردشگری که از روسیه به ایران آمده بودند از اصفهان، شیراز، یزد و کاشان بازدید کردند و گفتند که از دیدن این آثار لذت برده‌اند. ما باید یک بسته کامل برای گردشگران روس داشته باشیم و فقط به یک موضوع بسنده نکنیم.»

رقبای زیادی در بازار گردشگری روسیه داریم

محمدعلی اشرف‌واقفی، مدیرعامل شرکت خدمات‌گردشگری «ایران‌دوستان»، هم در این نشست، با اشاره به اینکه سازوکار بازار گردشگری روسیه با سایر نقاط دنیا متفاوت است، تصریح کرد: «اگر موفق شویم بازار گردشگری روسیه را به‌دست بیاوریم، گردشگران آسیای مرکزی را هم می‌توانیم به ایران بیاوریم.»

او ادامه داد: «کار ما در بازار گردشگری روسیه سخت است، چراکه رقبای بسیار زیادی داریم. باید با برگزاری هفته‌های فرهنگی و ارتباط با آژانس‌های فعال در کشور روسیه، جاذبه‌های کشور را به گردشگران روسیه معرفی کنیم.»

تبلیغات باید هدفمند و منظم باشد

رکسانا کرم‌پور، مدیرعامل دفتر خدمات‌گردشگری «ستاره هفت‌گنج»، نیز در این نشست، با اشاره به بررسی‌های خود در مورد فرهنگ و علایق مردم روسیه، گفت: «روس‌ها هیچ اطلاعاتی در مورد سایت‌های تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی کشور ما ندارند. ما به همین دلیل، با سفر به دور ایران، اطلاعات مربوط به تمام این جاذبه‌ها را جمع‌آوری و پس از ترجمه در فضای مجازی منتشر کردیم.»

او تصریح کرد: «روس‌ها مردمانی هستند که خود را با شرایط وقف می‌دهند و می‌توان با کمترین امکانات گردشگران این کشورها را به ایران آورد. تبلیغات باید هدفمند و منظم باشد تا نتیجه بهتری از آن حاصل شود.»

Five Amazing and Overlooked Travel Sites in Iran

توسط در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

Roshanak Taghavi, for CNN • Updated 30th October 2014
World-renowned chef, best-selling author and Emmy-winning television personality Anthony Bourdain explores Iran at 9 p.m. ET/PT on Sunday, November 2. Follow the show on Twitter and Facebook.
(CNN) — It might not be on everyone's travel radar, but Iran has a well-worn tourist circuit, encompassing attractions in the ancient cities of Shiraz and Isfahan.
For those wanting to get off the beaten path, the country has a wealth of lesser-known destinations that rival the stunning beauty and historical significance of their more famous counterparts.
Here are five of the best:

1. Rudkhan Castle

Hidden in the humid green forests of Iran's northern Gilan province is Rudkhan Castle, a medieval military fortress whose origins predate the rise of Islam in Iran.
Few foreign tourists have visited the site, which is a popular attraction among Iranians.
Work started on the castle during the Persian Sassanid era, between A.D. 224 and 651. Followers of the Ismaili sect (the infamous "Assassins" or "Hashashin") are believed to have renovated and completed the fortress during the late 11th to 12th centuries.
The hike up to the castle, which is situated along two peaks of a verdant mountain, takes more than an hour, prompting many locals to call Rudkhan the "Castle of a Thousand Steps."
After you've made the trek back down, it's worth stopping off for food on the drive back on the main highway toward Rasht, the capital of Gilan province. Try a northern Iranian lunch at the exquisite Pich restaurant (Pich Restaurant, Rasht to Anzali Highway, Khomam Beltway; +98 132 422 7554; Pichrestaurant@yahoo.com.) The "Torsh" kabob -- tenderloin marinated in pomegranate paste, walnuts and garlic -- is a particularly appetizing regional specialty.

2. Bekhradi Historical House

This 400-year-old inn built in Persia's Safavid era features four tastefully decorated multiroomed guest suites and is the oldest house to be restored in Iran.
Its renovation and artistic restoration took local interior designer and restoration specialist Morteza Bekhradi five years to engineer and complete.
Peppered with stained-glass windows and original artwork from the Safavid and subsequent Qajar eras, the house sits between two gardens replete with fruits and wildflowers.
The house's furniture was designed by Bekhradi using wood from the chenar (plane) trees that line the streets and historic gardens of Isfahan.
The designer says he sought to stay true to the setup of the original home, which he says is believed to have belonged to a Safavid-era aristocrat. Even the traditional heavy Iranian wooden doors lining the entryways of the upstairs suites belonged to the original house and were restored using chenar wood. Doors throughout the rest of the historical residence, which boasts an intricately decorated traditional "hojreh" room for cooling and relaxation, are chenar-wood replicas of Safavid originals.
To date, most guests have discovered the inn only by word of mouth, and even local Isfahanis are only just beginning to learn about this hidden gem.

3. Soltaniyeh Dome

A UNESCO World Heritage site in the northwestern province of Zanjan, the mausoleum of Oljaytu at Soltaniyeh is topped by one of the world's largest domes.
Built between 1302 and 1312 in Soltaniyeh, the capital city of the Mongols' Ilkhanid Dynasty, the monument is a mausoleum for Il-khan Oljeitu, the Ilkhanid's eighth ruler. Though much of the structure's exterior coloring and tiles have faded through the centuries, the intricate brickwork, tilework and vibrant designs inside the mausoleum have remained largely unscathed.
The unique double-shelled structure of the Soltaniyeh Dome is also believed to have influenced the design of India's Taj Mahal mausoleum.
Interesting factoid: Oljeitu was born to a Christian mother and baptized as Nicholas. He later became Buddhist and then converted to Islam.
He intended for the Soltaniyeh Dome to house religious artifacts, but after clerics banned him from doing so, he decided to make the monument his own tomb.
Visits to the dome are worth sidetracking to Zanjan for a lunch of classic Iranian dizi, or lamb and chickpea soup, at Carvansarai Sangi (Zanjan, Iran; +98 241 326 1266), an ancient pit stop that's been converted into a popular local restaurant.

معاون گردشگری کشور اعلام کرد آن دسته از اتباع چینی که در اقامتگاه‌های غیرمجاز هموطنانشان ساکن شده بودند، اصلا توریست نیستند و چنین اقامتگاه‌هایی وجود ندارد که گردشگران چینی را پوشش دهد. به گزارش «ایسنا»، مرتضی رحمانی‌موحد با اعلام این خبر، اضافه کرد: «چینی‌ها در حوزه گردشگری و تورهای رسمی، اقامتگاه خاصی ندارند، ما این را بررسی کرده‌ایم.» وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران در تهران، اظهار کرد: «این بررسی‌ها در تورهای چینی که به ایران وارد می‌شوند، انجام شده است. همه‌ آنها به هتل می‌روند.»

او درباره متناقض بودن این اظهارات با هشدارهای آژانس‌ها و راهنماهای مرتبط با گردشگران چینی درباره فعالیت اقامتگاه‌ها‌ و رستوران‌های فاقد مجوز که توسط چینی‌ها اداره می‌شود، نیز ذکر کرد: «اگر مصداقی آوردند که تور گردشگری با وجود دفاتر مجاز ایرانی، توریست چینی به کشور آورده و در اقامتگاه غیرقانونی اسکان داده، حتما هم با آن تور و هم با اقامتگاهش برخورد می‌کنیم.» رحمانی‌موحد ادامه داد: «زمانی گردشگر به ما ارتباط پیدا می‌کند که در قالب توری با هماهنگی آژانس‌ها و هتل‌ها سامان‌دهی شده باشد، حالا اگر خارج از این زنجیره، اقامتی صورت گیرد دیگر در حیطه‌ وظایف ما نمی‌گنجد. نهایتا موضوعشان مثل خانه‌های اجاره‌ای و سایت‌های غیررسمی که مکان‌های اجاره‌ای را معرفی می‌کنند، است و ما ده‌ها بار تقاضا داده‌ایم این سایت‌ها را از دسترس خارج کنند.» معاون گردشگری یادآور شد: «مسافری که به این اقامتگاه‌ها می‌رود گردشگر نیست، بلکه آنها اتباع چینی هستند که دسته جمعی یا انفرادی به ایران سفر کرده و در این خانه‌ها زندگی می‌کنند. این مورد را اداره اتباع بیگانه و مراجع مرتبط باید پیگیری کند، نه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.» رحمانی‌موحد در پایان تاکید کرد: «این افراد ویزای گردشگری دریافت نمی‌کنند بلکه با «ویزای ورود» به ایران می‌آیند، چون برای گرفتن ویزای توریستی حتما باید میزبان و هتل داشته باشند و ویزای ورود ممکن است با دعوت فامیل یا شرکتی صادر شود که در این صورت پیگیری آن دیگر در اختیار سازمان ما نیست.»

برنامه پروازی ATR های جدید

توسط در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد: رسیدن هواپیماهای جدید ATR به ناوگان هوایی کشور که با هدف فعال‌کردن دوباره فرودگاه‌های کوچک خریداری شده‌اند، بعد از چند هفته تاثیر خود را در برنامه‌های پروازی اعلام شده از سوی هما نشان داده است.

به گزارش «ایسنا» با اوج‌گیری تحریم‌های هوایی علیه ایران در طول سال‌های گذشته، یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صنعت هوایی کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، بحث درباره محدود یا تعطیل شدن فرودگاه‌های کوچک بود. فرودگاه‌هایی که پرواز به آنها نیاز به ناوگانی داشت که ایران برای خریدن آنها با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کرد. هواپیماهای غول پیکری که صرفا شهرهای بزرگ را به یکدیگر وصل می‌کردند، از یک طرف مسافر لازم برای پرواز به سمت شهرهای کوچک را نداشتند و از سوی دیگر هزینه‌ای را به ایرلاین‌ها تحمیل می‌کردند که از درآمد احتمالی بیشتر بود. با ورود هواپیماهای ATR، تحولات جدی در صنعت هوایی کشور صورت گرفته که می‌تواند در آینده نزدیک فرودگاه‌های کوچک ایران را نیز تحت‌تاثیر خود قرار دهد. با آغاز به کار رسمی هواپیماهای ATR، شرکت فرودگاه‌ها خبر از آغاز چند برنامه پروازی جدید داده است. طبق اعلام این شرکت، یکی از پروازهای جدید، پرواز تهران-رشت- اصفهان و بالعکس است که از روز دوشنبه ۲۹ خردادماه به‌صورت هفتگی در فرودگاه رشت راه‌اندازی می‌شود. از سوی دیگر خط پرواز تهران - اراک با هواپیمای ۷۰ نفره ATR ازسوی شرکت ایران‌ایر از روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد آغاز به کار کرده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحیم حسینی نسب، مدیرعامل فرودگاه اراک گفت: این پروازها در هفته در چهار نوبت روزهای شنبه، یکشنبه، پنج‌شنبه و جمعه انجام می‌شود. ساعت پرواز برای روزهای پنج‌شنبه راس ساعت ۲۰:۳۰ از تهران به اراک و ساعت ۲۱:۳۰ از اراک به تهران انجام می‌شود و مدت پرواز ۳۰ دقیقه است. شهر نوشهر نیز بعد از ۲۰ سال بار دیگر پذیرای پروازهای ایران‌ایر خواهد بود. به گزارش «ایرنا»، مدیر فرودگاه نوشهر گفت: پروازهای ایران‌ایر در مسیر تهران - نوشهر و بر عکس انجام می‌شود و برای روزهای جمعه و شنبه هر هفته برنامه‌ریزی شده است. اکبر فریفته افزود: هواپیمای ایران‌ایر قرار است روز جمعه حوالی ساعت 10 و 45 دقیقه از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران پرواز کند و حوالی ساعت 11 و 15 دقیقه نیز در فرودگاه نوشهر به زمین بنشیند. همچنین این هواپیما حوالی ساعت 11 و 50 دقیقه فرودگاه نوشهر را به مقصد فرودگاه مهرآباد ترک خواهد کرد. مدیر ایستگاه هواپیمایی آسمان در خصوص پروازهای مسیر رفت و برگشت رامسر - تهران گفت: هم‌اینک در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه روزی ۲ سورت پرواز در این مسیر برقرار است. خلیل غلامی ادامه داد: هم‌اینک یک فروند هواپیمای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان با ظرفیت ۶۰ مسافر در جابه‌جایی مسافران مسیر رفت و برگشت رامسر - تهران و رامسر - مشهد در فرودگاه رامسر فعالیت دارد. وی افزود: هم‌اکنون هفته‌ای ۱۳ سورت پرواز در مسیرهای رفت و برگشت رامسر - تهران و رامسر - مشهد در فرودگاه رامسر برقرار است.

5 محور چالشی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی

توسط در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد: با وجود اینکه احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران به بیش از یک دهه قبل بازمی‌گردد، اکنون با توسعه روزافزون این اقامتگاه‌ها چالش‌های جدیدی در این عرصه به چشم می‌خورند. کارشناسان کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود، ضمن گفت‌وگو با 10 نفر از مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و 5 نفر از کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری مهم‌ترین عوامل موثر بر فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی را شناسایی کرده‌اند. محمود حسن‌پور و هادی انتظاری در این گزارش ضمن برشمردن 5 دسته از عوامل موثر بر فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و آسیب‌های متقابل فعالیت در این حوزه، زیربخش‌های هرکدام را نیز ترسیم کرده‌اند. براین اساس، قوانین و مقررات، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل محیط بومی و نیروی انسانی 5 محور اصلی فعالیت‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی معرفی شده‌اند.

 

قوانین و مقررات

طبق این گزارش، بحث قوانین و مقررات مربوط به اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیشتر به تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران این حوزه و به‌خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مربوط است. در این میان عدم درک درست از مفهوم و هدف اقامتگاه‌های بوم‌گردی، توجه بیش از حد به توسعه کمی بدون توجه به توسعه کیفی، نبود آموزش در این حوزه، نبود نظارت اصولی و ارزیابی صحیح، نبود کارشناسان متخصص و آشنا با نحوه اجرای طرح و اعطای مجوز به افراد فاقد صلاحیت 6محوری هستند که در بخش قوانین و مقررات می‌توانند برای توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی چالش‌زا باشند. به اعتقاد کارشناسان، تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران در این بخش درک و شناخت درستی از مفهوم و اهداف ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی ندارند و لازم است تعریف دقیق و درستی از این واحدها و هدف ایجاد آنها صورت پذیرد.

از سوی دیگر، هدف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طی سال‌های اخیر و همچنین برای سال‌های آینده، افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است و برنامه‌های این سازمان هم در همین راستا طراحی شده. برای دستیابی به این هدف، از ابزارهایی مانند پرداخت وام با بهره کم استفاده می‌شود و همچنین در ارائه مجوز به سرمایه‌گذاران سختگیری چندانی صورت نمی‌گیرد. این امر موجب رشد تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی بدون توجه به توسعه کیفی آنها شده است. بانیان واحدهای بوم‌گردی معتقدند تمرکز دولتی‌ها بر افزایش تعداد این اقامتگاه‌ها، بدون آنکه قواعد و صورت مشخصی برای این توسعه وجود داشته باشد، حیات طبیعی و هویت اصیل روستاها را به خطر انداخته و این جریان را که با هدف توسعه پایدار روستاها آغاز شده بود به انحراف می‌کشاند. در عین حال، این مساله چالش‌های اقتصادی را نیز متوجه بومی‌ها می‌کند.

گرچه مسوولان گردشگری کشور بر پیشبرد موازی برنامه‌های آموزشی و ترویجی تاکید می‌کنند، با این حال اقدام دیرهنگام سازمان گردشگری در این خصوص، حواشی زیادی را پیرامون توسعه کمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی رقم زده است. در واقع، تشویق روستاییان به ساخت این واحدها برای تحقق 2هزار اقامتگاه بوم‌گردی تا پایان برنامه ششم توسعه، این جریان را از مسیر اصلی خود خارج و گردشگران را نسبت به این دست از اقامتگاه‌ها بدبین خواهد کرد. همچنین فراهم نبودن دیگر زیرساخت‌های لازم در مناطق محلی که پیش‌نیاز ورود گردشگران است، در کنار عدم معرفی این مناطق در شمار مقاصد گردشگری، جوامع محلی امیدوار را از کسب درآمد مطلوب بی‌نصیب خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، کارشناسان در این گزارش تاکید کرده‌اند که یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورها برای ورود به بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بحث آموزش افراد فعال در این حوزه است. از آنجا که احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیشتر در مناطق روستایی و تاریخی صورت می‌گیرد و به‌دلیل اینکه زندگی در این مناطق بیشتر به‌صورت سنتی است و مردم نیز نسبت به فرهنگ و ارزش‌های خود حساس‌تر هستند، نیاز است سرمایه‌گذاران در این مناطق در رابطه با این مسائل آموزش ببینند و با مسائل اجتماعی-فرهنگی و زیست‌محیطی منطقه آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند حداکثر مشارکت جامعه محلی را جلب کنند. با این‌همه گویا در زمینه آموزش از سوی سازمان‌های متولی گردشگری برنامه مشخصی طراحی نشده است و این موضوع یکی از ضعف‌های سازمان‌های متولی در زمینه گردشگری به حساب می‌آید.

یکی دیگر از ضعف‌های موجود در بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی، نظارت و کنترل است. این موضوع موجب می‌شود استانداردهای لازم به صورت کامل اجرا نشود و کیفیت خدمات ارائه‌شده پایین بیاید. این درحالی است که به باور کارشناسان، وجود بخش نظارتی در هر کسب و کاری موجب پیشرفت فعالیت‌های کسب و کارها خواهد شد. در این زمینه لازم است سازمان متولی گردشگری از تجربیات کشورهای موفق استفاده کند و با تدوین استانداردهای بین‌المللی در این زمینه و همچنین تشکیل بخش‌های نظارتی فعال بر فعالیت این واحدها و آموزش ارزیابان متخصص، زمینه را برای رشد و توسعه کیفی این واحدها فراهم آورد.

در عین حال، کارشناس متخصص در زمینه پیاده‌سازی طرح اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود ندارد و همچنین سرمایه‌گذاران در این بخش بعضا با اصل موضوع آشنا نیستند. همین موضوع سبب شده استانداردهای روز دنیا در این واحدها مورد استفاده قرار نگیرد. از این‌رو، نیاز است کارشناسان متخصص در زمینه پیاده‌سازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کنار سرمایه‌گذاران این بخش حضور داشته باشند تا با استفاده از تجربیات و مهارت‌های این کارشناسان، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت گیرد و کیفیت فعالیت‌های این واحدها افزایش یابد. یکی دیگر از آسیب‌های این بخش نیز اعطای مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به افراد فاقد صلاحیت و تخصص در این زمینه است. کارشناسان اعتقاد دارند سرمایه‌گذاران در این واحدها باید از افراد واجد تخصص و تجربه لازم در حوزه گردشگری باشند تا بتوانند با استفاده از تخصص و تجربه خود، کارآیی بهتر و بالاتری داشته باشند.

 

عوامل اقتصادی

یکی از مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری در هر فعالیت و کسب‌وکاری، تحقق اهداف اقتصادی است. در بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم این موضوع یکی از دلایل اصلی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. اما نبود برنامه بازاریابی و تبلیغات، وجود دید صرف اقتصادی و بی‌‌توجهی به بومی بودن سرمایه‌گذاران آسیب‌ها و چالش‌های حوزه اقتصادی توسعه بوم‌گردی هستند. طبق گزارش اتاق ایران، درحالی‌که برای جذب مشتری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیاز است برنامه بازاریابی مناسب با این واحدها در نظر گرفته و با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی نسبت به جذب مشتریان برای این واحدها اقدام شود، اما فقدان برنامه بازاریابی مشخص و تبلیغات متناسب با این اقامتگاه‌ها و توجه صرف به توسعه کمی این واحدها بدون در نظر داشتن نحوه جذب مشتریان سبب شده اکثر واحدهای اقامتی با مشکل جذب مشتری مواجه و ورشکسته شوند؛ بنابراین نیاز است قبل از احداث و توسعه این واحدها، نسبت به نحوه جذب مشتریان این واحدها برنامه مشخصی تدوین شود.

به باور کارشناسان، هدف از ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی صرفا دلایل اقتصادی نبوده و ماهیت وجودی این اقامتگاه‌ها علاوه‌بر رفع نیازهای مشتریان و بازار دلایلی مانند مشارکت جامعه محلی و منتفع شدن آنها، توجه به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی و حفظ آیین‌ها و سنت‌های جامعه محلی، توجه به مسائل زیست‌محیطی و در یک کلام توسعه پایدار گردشگری بوده است. این در شرایطی است که در ایران و طی سال‌های اخیر هدف از توسعه این اقامتگاه‌ها بیشتر معطوف به دلایل اقتصادی بوده است و بی‌توجهی به مولفه‌های دیگر موجب شده این اقامتگاه‌ها از مسیر و اهداف اصلی خود دور شوند.

در همین حال به‌منظور محقق ساختن مشارکت حداکثری جامعه محلی، نیاز است سرمایه‌گذاران در این بخش از مردم محلی و مورد اعتماد و مقبولیت جامعه محلی باشند. طبیعتا این موضوع موجب سهولت در راه رسیدن به اهداف خواهد شد. سرمایه‌گذاران بومی هم سعی و تلاش بیشتری را نسبت به سرمایه‌گذاران غیربومی برای تحقق اهداف توسعه پایدار گردشگری به‌کار خواهند بست و جامعه محلی را بیشتر در روند فعالیت‌های خود مشارکت خواهند داد. اما در صورتی که سرمایه‌گذاران از افراد بومی نباشند، احتمال مقاومت جامعه محلی در برابر آنها و نشان دادن واکنش به اقدامات ایشان افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که از سوی سازمان‌های متولی توجه چندانی به آن نشده است و پیامدهای آن بعضا دامن اقامتگاه‌های بوم‌گردی با سرمایه‌گذاران غیربومی را می‌گیرد.

 

عوامل اجتماعی و فرهنگی

براساس این گزارش توجه به مسائل اجتماعی-فرهنگی از سوی گردشگران هنگام حضور در جامعه محلی از موضوعات مهم‌دیگری است که می‌تواند چالش‌ها و آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد. عدم توجه به موضوع ذی‌نفعان و طبقاتی شدن جامعه محلی و اثر نمایشی دو آسیب در این حوزه عنوان شده‌اند. توجه به مشارکت دادن جامعه محلی و منتفع شدن آنها از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از موضوعات مهم در زمینه توسعه این اقامتگاه‌ها است و عدم توجه به این موضوع می‌تواند فعالیت این واحدها را با مشکلاتی مواجه کند. کارشناسان معتقدند منافع حاصل از فعالیت این واحدها باید بین جامعه محلی به‌صورت عادلانه توزیع شود تا آنها تمایل بیشتری به مشارکت با سرمایه‌گذاران داشته باشند. تجربه نشان داده است در غیر این صورت، عده‌ای که از منافع به‌دست‌آمده منفعتی ندارند، در برابر پیشرفت این اقامتگاه‌ها ایستادگی می‌کنند و واکنش منفی نشان می‌دهند که باعث به‌وجود آمدن تنش و کشمکش در جامعه محلی می‌شود. از سوی دیگر، فرهنگ و ارزش‌های گردشگران با جامعه محلی متفاوت و گاهی در تضاد است. حضور این گردشگران در این محیط‌ها موجب می‌شود جامعه محلی در معرض رفتارها و ارزش‌های جدید قرار گیرد. مردم جامعه محلی بعضا درصدد تقلید از رفتارهای گردشگران برمی‌آیند و این امر به مرور زمان باعث تغییر ارزش‌های جامعه محلی می‌شود.

 

عوامل محیط بومی

امروزه توجه به مسائل محیط بومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه گردشگری پایدار مطرح می‌شود. محیط بومی در مطالعه اتاق ایران شامل دو مولفه محیط انسانی و محیط‌زیست است. در این راستا دو نوع ظرفیت قابل تحمل نیز تعریف می‌شود؛ نخست ظرفیت قابل تحمل ادراکی و دیگری ظرفیت قابل تحمل زیست‌محیطی.  براساس مفهوم ظرفیت قابل تحمل ادراکی، حضور تعداد زیاد گردشگران در مناطق گردشگری موجب بروز اختلالاتی مانند شلوغی و ترافیک و افزایش قیمت محصولات می‌شود و این امر به مرور زمان موجب خواهد شد مردم محلی در برابر افزایش تعداد گردشگران واکنش منفی نشان دهند. یکی از مشکلاتی که درباره اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد، همین موضوع حضور بیش از اندازه گردشگران نسبت به ظرفیت قابل تحمل ادراکی مردم محلی است که موجب شده مردم محلی در برابر افزایش تعداد گردشگران مقاومت کنند و مشکلات به‌وجودآمده را ناشی از حضور گردشگران بدانند. از این‌رو کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که برای جلوگیری از این موضوع درباره تعداد معقول گردشگران در مقاصد گردشگری اقدامات لازم صورت پذیرد. از سوی دیگر، حضور گردشگران بیشتر از ظرفیت قابل تحمل زیست‌محیطی مقصد موجب آسیب رساندن به گونه‌های جانوری و گیاهی مقصد می‌شود. با توجه به اهداف توسعه پایدار گردشگری این گزارش تاکید کرده که به‌منظور رفع این مشکل، تعداد گردشگران حاضر در مقاصد گردشگری کنترل شود.

 

نیروی انسانی

یکی از شرایط اساسی توفیق هر کسب‌وکاری، وجود نیروی انسانی متخصص است. این در حالی است که در زمینه نیروی انسانی نیز آسیب‌ها و چالش‌هایی از جمله نبود نیروی انسانی آموزش‌دیده و آموزش‌دهنده و عدم آموزش و توانمندسازی جامعه محلی پیش روی اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد. براساس گزارش کمیسیون گردشگری اتاق ایران، تعداد افراد متخصص و خبره در این زمینه بسیار محدود است و همچنین برنامه مشخصی برای آموزش و توانمندسازی افراد فعال در این حوزه وجود ندارد. نبود نیروی انسانی متخصص موجب بروز مشکلاتی در راستای فعالیت این واحدها شده و کارآیی این واحدها را پایین آورده است. علاوه‌بر کمبود افراد آموزش‌دیده، تعداد افرادی که در امر آموزش فعالان اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز فعالیت می‌کنند محدود است؛ امری که در بخش آموزش نیز به آن و چالش‌هایی که به همراه خواهد داشت، اشاره شد. یکی دیگر از چالش‌های این واحدها نیز عدم آموزش جامعه محلی است که پیش‌تر نیز اشاره شد. برای موفقیت و دستیابی به اهداف تعیین‌شده این واحدها نیاز است تا در کنار سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش، مردم محلی نیز مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند.

مشارکت و همکاری جامعه محلی نیز با آموزش و توانمندسازی آنها درباره نحوه تعامل با گردشگران صورت می‌گیرد. اگر جامعه محلی نحوه تعامل با گردشگران را آموزش ندیده باشند، موجب نارضایتی گردشگران از نحوه رفتار جامعه میزبان و نیز ارائه واکنش منفی نسبت به رفتارهای گردشگران از سوی مردم محلی خواهد شد. آموزش جامعه محلی پیرامون اصول مهمان‌نوازی و نحوه پذیرش گردشگرانی که با ورود خود به اقتصاد، فرهنگ و پویایی اجتماعی جامعه میزبان کمک می‌کنند، امری ضروری می‌نماید. با توجه به افزایش علاقه گردشگران به بوم‌گردی، نیاز به شکل‌گیری اقامتگاه‌های بومی برای جذب این نوع از گردشگران لازم و ضروری می‌نماید و حرکت به سمت توسعه و افزایش تعداد این اقامتگاه‌ها در بازار گردشگری اجتناب‌ناپذیر است. با این‌همه، کارشناسان و فعالان بوم‌گردی تاکید می‌کنند در راستای توسعه کمی این واحدها باید به توسعه کیفی نیز توجه شود تا افزایش تعداد این اقامتگاه‌ها و رشد بیش از حد آنها موجب بروز چالش‌های گفته‌شده برای سرمایه‌گذاران و مردم محلی نشود.