Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت: با موافقت شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور، میدان انقلاب شهر زنجان، متعلق به دوره پهلوی اول، در فهرست آثار ملی جای می گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی، صبح امروز، 12 بهمن ماه، در زنجان با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: میدان انقلاب یکی از اولین میادین شهر زنجان است که در جریان توسعه شهر در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده است. با احداث این بنا در دوره پهلوی اول تحول مهمی در شهر سازی زنجان رخ داد.

او ادامه داد:  در این دوره با احداث خیابانهای اصلی شهر، زنجان تا حدودی از حالت یک شهر سنتی با معابر باریک و نامنظم خارج شده و شبکه معابر عمومی نسبتا منظمی جایگزین آن شد. شهرسازان دوره پهلوی با احداث دو خیابان اصلی در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب که امروزه به نامهای خیابان سعدی و خیابان امام معروف هستند، قسمتهای مختلف شهر را به یکدیگر متصل نمودند. این دو خیابان شهر را به چهار بخش تقسیم می نمود و در مرکز شهر به یکدیگر می رسید. از همان ابتدا محل تقاطع دو خیابان تبدیل به میدان شده و بدنه پیرامون آن در دوره پهلوی اول شکل گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان در خصوص تغییرات بنا در طی سالیان پس از ساخت عنوان کرد: خوشبختانه در دوره قبل و بعد از انقلاب ، این میدان سیمای سنتی خود را حفظ نمود و آسیب جدی به آن وارد نشد.

یحیی رحمتی در خصوص وجه تسمیه میدان انقلاب بیان کرد: نام میدان پیش از انقلاب اسلامی میدان پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به میدان انقلاب تغییر نام یافت. با این وجود هنوز بسیاری از مردم زنجان میدان انقلاب را "چهار راه" می خوانند.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">