Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان - اشاره - کنوانسیون 2017 راهنمایان گردشگری امسال در حالی در ایران برگزار می شود که برخی آن را بزرگترین رویداد گردشگری این کشور طی سال های قبل و بعد از انقلاب می دانند و بعضی آنرا موجب  تداوم اطمینان خاطر مردم جهان و همچنین معرفی ظرفیتهای بی نظیر گردشگری ایران می دانند. این رویداد گردشگری، بزرگترین و مهمترین گردهمایی راهنمایان جهان است و هر دو سال یکبار ، زیر نظر مستقیم فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود.

برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در کشور میزبان،  تاثیر به سزایی در رشد صنعت گردشگری و آشنایی مردم جهان با آن کشور خواهد داشت، بنابراین همواره تلاش میزبانان بر این است که بیشترین تعداد راهنمایان از کشورهای مختلف را گرد هم جمع کنند.

در این دوره نیز 200 راهنمای گردشگری از 46 کشور جهان در ایران گرد هم می آیند تا " ایران؛ مردمانی مهربان با آغوش باز، فرهنگی کهن و پر رمز و راز" را بیشتر بشناسند.

 هر کنوانسیون شامل سه مرحله پیش از سفر ، سفر و پس از سفر است که زنجان در هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری یکی از استان های میزبان مرحله پیش از سفر است.

این رویداد برای زنجان فرصتی است تا با گذر از معبر گردشگری به مقصدی برای گردشگران تبدیل شود و تمدنی دیرپا از هزاره سوم و دوم پیش از میلاد میزبان مبلغین اصلی گردشگری باشد تا با معرفی سومین گنبد بلند جهان که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است، به مقصدی آرام و دور از هیاهو در میان کوههای البرز بدل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان بعنوان یکی از متولیان بخش گردشگری ایران، ارمغان این کنوانسیون را برای زنجان گذر از معبر به مقصد گردشگری می داند و معتقد است برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری باید بهانه های توقف گردشگران را فراهم کرد. رحمتی می گوید: در گذشته آثار ما خوانا نبود و پکیج های سنتی سفر در کشور به معبر بودن زنجان دامن می زد اما حالا جشنواره ملی آش ایرانی خود یک پکیج و مقصد سفر است.

گفتگوی ما را در ادامه می خوانید:

چرا زنجان با وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی همیشه یک معبر گردشگری بوده؟

به خاطر وجود مقاصد گردشگری که سالیان سال در پکیج و بسته گردشگری کشور تعریف شده، زنجان یک معبر گردشگری مانده است. مثلا منطقه شمال کشور یک مقصد سنتی گردشگری ایرانی است که از قدیم در ذهن مردم بوده و هست. یک سیاستی سازمان میراث فرهنگی، برای توزیع سفر در کشور دارد با نام همه زمانی و همه مکانی شدن سفر و گردشگری، و استان ها در راستای این سیاست عمل می کنند. حالا می بایست در جاهایی که گردشگر عبور می کند بهانه هایی برای توقف وجود داشته باشد. هر چقدر این بهانه ها بیشتر باشد میزان توقف گردشگر بیشتر می شود و گردشگران زمان بیشتری را برای بازید، منتفع شدن و لذت از مقصدش صرف می کند.

آیا ما در زنجان با وجود جاذبه های متعدد، بهانه های کافی نداریم؟

جاذبه ها به خودی خود بهانه نیستند، اگر زیرساخت مناسبی برای نگهداری گردشگر نباشد، جاذبه آسیب می بیند و به مرور اهمیت خود را از دست می دهد. باید هم زیرساخت وجود داشته بباشد و هم جوامع محلی بعنوان جوامع میزبان آمادگی و فرهنگ پذیرش گردشگر را داشته باشد. گردشگر در هیچ جای دنیا میهمان نیست در حالی که ما هنوز می نویسیم مقدم میهمانان محترم را گرامی می داریم. گردشگر میهمان نیست مشتری است و برخورد با مشتری آداب خاص خود و احترامی بسیار زیاد دارد.

در این راستا چه می کنید؟

خوب یکی از مشکلات ما این بود که آثار ما خوانا نبود. مثلا از خدابنده به سمت کتله خور می خواستید بروید تابلوی راهنمایی وجود نداشت که شروع به نصب تابلو در مسیر آثار و جاذبه های استان کردیم تا خوانا شود و گردشگر بتواند مدیریت زمان داشته باشد. جاده دسترسی، خوانا بودن آثار، لذت بردن از غذا و ... همه باید در نظر گرفته شود. ما در راستای گذر از معبر گردشگری به مقصد گردشگری جشنواره آش را برگزار می کنیم که خود به تنهایی یک پکیج و مقصد سفر است.

آیا میزبانی پیش تور کنوانسیون راهنمایان گردشگری کمکی به این استان برای توقف بیشتر گردشگران می کند؟

قطعا حضور 200 راهنمای گردشگری از 46 کشور جهان فرصت بزرگی برای زنجان است تا با معرفی پتانسیل های خود، قابلیت ها و زیرساخت های گردشگری این استان را معرفی کند . انتخاب زنجان بعنوان یکی از استان های میزبان در پیش تور،  نشان می دهد که این استان قرار است بعنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران مطرح شود و از معبری برای گردشگران به مقصدی  تعریف شده تبدیل گردد.

- اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان تا به حال چه اقداماتی در راستای تبدیل شدن این استان به یک مقصد گردشگری داشته است؟

گذر قطار گردشگری و برگزاری جشنواره ها بین المللی و ملی در زنجان از اقداماتی است که برای ماندگار کردن گردشگر در این استان انجام شده. جشنواره هایی با برند اختصاصی برای زنجان، مانند جشنواره ملی آش ایرانی و جشنواره بین المللی غذای جاده ابریشم- اکو، همه تلاشی برای شناساندن تاریخ و فرهنگ این استان دارد. ما در استان زنجان گنبد سلطانیه، سومین گنبد بلند جهان، بازار تاریخی زنجان بعنوان طولانی ترین بازار مسقف ایران ، مردان نمکی با قدمتی 2300 ساله، غار کتله خور بعنوان یکی از بزرگترین غارهای آهکی جهان، بخشی از جاذبه های گردشگری زنجان است.

- تا به حال چه اقداماتی برای برگزاری پیش تور کنوانسیون در زنجان صورت گرفته است؟

تهیه تولیدات فرهنگی در غالب بروشور و کتابچه برای معرفی کلیه پتانسیل های استان در حوزه زیرساخت های گردشگری، هتل ها، اقامتگاه ها، اماکن بین راهی پذیرایی و جاذبه های گردشگری در حوزه میراث طبیعی ، میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی ، هماهنگی با هتل های محل اسکان راهنمایان جهت یک شب اقامت در زنجان و همچنین برنامه ریزی لازم برای ضیافت شام به میزبانی استاندار زنجان از اقداماتی است که تا کنون صورت گرفته است.

- یکی از مشکلاتی که ما در زنجان داریم کم بودن تعداد تخت ها با برند 4 و 5 ستاره است. آیا برگزاری پیش تور کنوانسیون در زنجان باعث می شود تعداد تخت های 4 و 5 ستاره ما در استان افزایش یابد؟

ما واقعا برای تامین تخت ها با گرید بالا مشکل داشتیم که این مشکل را با رایزنی حل کردیم. این نشان می دهد که هر اتفاق بین المللی که در استان بیافتد اول باید موضوع اقامت برطرف شود. اقامتی که قابلیت پذیرش مسافر در گرید چهار ستاره و بالا را داشته باشد.

- برنامه اداره کل زنجان بعد از کنوانسیون برای حل این مشکل چیست؟

 از قبل از کنوانسیون رایزنی هایی در خصوص احداث هتل با تخت های گرید بالا شروع شده و تا اوایل سال آینده عملیات اجرایی حداقل یک هتل بالای چهار ستاره در زنجان شروع می شود.

- آیا زنجان آمادگی لازم برای میزبانی در بخش پیش از سفر این رویداد بین المللی را دارد؟

همه هماهنگی‌های لازم به منظور میزبانی استان زنجان از کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری انجام و برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز صورت گرفته و نیازهای پیش بینی شده تامین می شود.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">