Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

حمام سعدی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

توسط در تاریخ ۰۴ آذر ۱۳۹۵

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان ، رحمتی گفت: حمام سعدی یا فراشباشی یکی از بناهای دوره قاجاریه است که در فهرست آثار ملی قرار گرفت. این بنا به سبک و شیوه گرمابه های قدیمی ایرانی ساخته شده است. و بسیاری از ویژگی‌های گرمابه های سنتی ایران را دارا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان ادامه داد: حمام سعدی زیر سطح معابر و خیابان سعدی جنوبی و در ضلع شرقی خیابان ساخته شده است. دلیل این نوع ساختار جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایی در شهر سردسیری چون زنجان بوده است.

وی در خصوص ویژگی های این اثر تاریخی اظهار کرد: در حال حاضر بجز حمام سعدی تنها دو گرمابه دیگر در شهر زنجان وجود دارد که با سیستم حمام‌های سنتی ایرانی باقی مانده و فعال هستند. از آنجایی که حمام سعدی بیشتر ویژگی ها و عناصر معماری سنتی گرمابه های قدیم ایران را داراست و یکی از سه حمام سنتی فعال شهر زنجان است، دارای ارزش و اهمیت زیادی است.

به گفته رحمتی ،  از تاریخ ثبت، این اثر تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است  و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">