Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

افتتاح هتل آپارتمان روستای شیت در سال ۱۳۹۹

توسط در تاریخ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹

روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان: امروزه دهیاران روستایی به عنوان مدیران محلی و بازوی اجرایی دولت در روستاها شناخته می شوند. یکی از اهداف کلیدی دهیاران تلاش برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی می باشد و صنعت گردشگری ضمن کمک به دستیابی به فرایند توسعه پایدار از طریق ایجاد اشتغال و کارآفرینی میتواند به ارتقا سطح معیشتی در جوامع روستایی کمک نماید. روستاهای هدف گردشگری از جاذبه‎های فرهنگی و تاریخی هر استانی محسوب می‎شوند که در استان زنجان نیز 15 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده است که روستای شیت یکی از آنهاست که دهیار نمونه و با خلاق روستای شیت را انتخاب نمودیم تا مصاحبه ای با وی داشته باشیم.

لطفاً خودتان را معرفی نمایید.

نادر حسامی هستم متولد سال ۱۳۶۱ که ۷ سال می باشد که به عنوان دهیار روستای شیت شهرستان طارم هستم .

روستای شیت را معرفی کنید.

روستای شیت از توابع بخش چورزق شهرستان طارم در استان زنجان است. روستای شیت از روستاهای هدف گردشگری و دارای ظرفیت ‌های زیبای طبیعی بسیار است. روستای سرسبز شیت روستایی کوهستانی است که در بخش شمالی استان زنجان واقع شده شده و فاصله آن تا مرکز استان حدود ۱۲۶ کیلومتر و تا نزدیکترین شهر (چورزق: مرکز بخش) ۸ کیلومتر و تا مرکز شهرستان (آب بر) ۳۸ کیلومتر می‌ باشد. این روستا که در میان کوههای منطقه محصور مانده است، دارای طبیعتی زیبا و سر سبز و انواع درختان گیلاس، انار، انجیر و ده ‌ها درخت میوه دیگر و رودخانه چهار فصلی است که آب زلال آن از میان دو کوه بلند جاری شده و منظره بسیار زیبا و دلنشینی را خلق کرده است. این روستا هر سال میزبان گردشگران بسیار است.

فرهنگ و آداب و رسوم روستای شیت را بیان کنید.

این روستا با قدمتی ۵۰۰ ساله، در حال حاضر دارای ۲۴۰ خانوار و قریب به هزار نفر جمعیت است. گویش محلی آن زبان ترکی است. همچنین هر سال در خرداد ماه جشنواره برداشت گیلاس در این منطقه برگزار میشود که با شور و استقبال گردشگران بسیار همراه است.

از وظایف و مسئولیت هایی که به دوش دهیار است بفرمایید.

وظایف دهیار شبیه شهردار در شهر است البته کمی بیشتر. دهیار وظایف بسیاری دارد از جمله برنامه های عمرانی و آبادانی روستا, همکاری با ادارات شهرستان و نیروی انتظامی, هماهنگی در اجرای برنامه های فرهنگی و برگزاری مراسمات ملی و مذهبی و ....

البته بیشتر فعالیتهای ما معطوف به موضوع طرح هادی است اما محدوده استحفاظی ما کلیه محدوده روستا است و چه مناطق مسکونی و چه مراتع کشاورزی جزء محدوده مسئولیتی ماست.

 

منابع درآمدی دهیاری چیست؟

یکی اعتبارات دولتی است که در این چند سال خیلی کم بوده است و دیگری  درآمدهای محلی مثل خریدو فروش زمین و املاک و صدور پروانه مشکل دیگری که در بخش درآمدی داریم موضوع ارزش معاملاتی مکانی است. و ورودی 3 هزار تومانی که از گردشگرانی که وارد روستا می شوند دریافت می گردد.

انتخاب شیت به عنوان روستای هدف گردشگری است، دلیلش چه بود؟

این روستای بسیار زیبا، مورد توجه مسوولان استان قرار گرفته و با معرفی آن به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری شرکت کرده است. شیت شاید نخستین روستایی باشد که  دهیاری آن نام " اولین روستای الکترونیکی کشور" را بر آن نهاده چراکه به همت خودم و مردم سایت این روستا راه‌اندازی شده و اخبار  روستا، به‌روز منتشر می‌شود.

چه تاسیسات گردشگری در این روستا برای گردشگران وجود دارد .

این روستا دارای 5 مجموعه گردشگری فعال و 2 تاسیسات اقامتی و یک هتل روستایی در حال ساخت که 11 اتاق دارد. همچنین سوییت‌های روستایی هم در شیت فعالند و میزبان گردشگرانی  هستند که ترجیح آن‌ها برای تفریح در بهار و تابستان زندگی روستایی است. بوی ماهی کبابی در جوار استخرهای پرورش ماهی، سبزی‌های معطر و گیلاس‌های ساعات خوش و دل‌انگیز بهاری متفاوت را به ارمغان می‌آورد. در رستوران باغ‌ها از میهمانان ویژه با همین گیلاس‌های مجلسی پذیرایی می‌کنند.

بیشترین تعداد گردشگران داخلی که وارد روستا می شوند از کدام شهرهای ایران  است و مدت اقامت اشان به چه میزان است؟

بیشترین ورود گردشگر به این منطقه از استان زنجان، تهران، قزوین و استان‌های هم‌جوار  و اهواز و دزفول است که روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. اهالی شهر زنجان اصولا اقامت یک روز را دارند اما سایر شهرها دو یا سه روز هم در این شهر می مانند و با بلدهای محلی به ییلاق می روند.

 بیشترین تعداد گردشگران خارجی که وارد روستا می شوند از کدام کشورها  است و مدت اقامت اشان به چه میزان است ؟

در رده اول بیشترین گردشگران از  کشور آذربایجان  و سپس  به ترتیب آلمان، چین، استرالیا ، اتریش ترکیه و غیره می باشد که حداقل دو تا سه روز در این روستا می مانند و محو طبیعت بکر این روستا می­شوند.

جاذبه های گردشگری شیت را معرفی کنید.

بخشی از جاذبه‌ های دیدنی و گردشگری روستا شامل چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سید باغی، ییلاق دولا و ییلاق نَراب، سنگ‌ های دختر و پسر، امامزاده محمد ماهوری (ع) در مجاورت جاده تهم-چورزق و در نزدیکی روستای شیت، در مجاورت قلعه باستانی شیت در منطقه ای سرسبز کوهستانی قرار دارد. در کنار این امامزاده دو غار بسیار زیبای ‘غار سید باغی’ و ‘غار شگفت انگیز شیت’ بوده و جلوه ای دیگر از زیبایی را از این محل از آن خود کرده است. ‘غار سید باغی’، از گذشته های دور وجود دارد ولی بر اثر حوادث طبیعی مسدود شده و امکان عبور از قسمت ورودی فقط تا مسافت بیست متر امکان پذیر است. ‘غار شگفت انگیز روستای شیت’ دارای افسانه هایی گوناگون و شنیدنی است.

محصولات و صنایع دستی روستا را معرفی کنید ؟

از جمله محصولات حائز اهمیت تولیدی کشاورزی این روستاها انجیر، گردو، انار ، زیتون، عسل و گیلاس و برخی محصولات دیگر و یا فراورده های این محصولات مثل رب انار و انجیر خشک شده است. همچنین صنایع دستی این منطقه را جزو تولیدات بومی محلی است. تولیدات صنایع دستی از جمله سبدهای چوبی،  گلیم، تابلو فرش ها، تنورهای سنتی و … نیز برپا می گرد

گردشگری روستایی چه کمکی به روستای شیت کرده بفرمایید.

شرایط مطلوب آب و هوایی، معماری پلکانی و سخت‌کوشی مردمان به رونق گردشگری روستایی شیت کمک کرده است ولی در کنار این موارد صنعت گردشگری بزرگترین موهبت در این روستا قلمداد می شود. در این روستا باعث درآمدزایی، پیشگیری از مهاجرت به شهر، توسعه و ارتقا سطح خدماتی و رفاهی را در منطقه در پی داشته است.

جشنواره گیلاس را معرفی کنید.

جشنواره گیلاس از سال ۹۴ همه ساله خرداد ماه در شهرستان طارم به میزبانی مردم روستایی شیت و روستای ولیدر و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فرمانداری شهرستان، جهاد کشاورزی و دهیاری این روستاها برگزار می­گردد. که ایده این جشنواره را به فرمانداری طارم و اداره میراث فرهنگی اعلام نمودم که با استقبال مسئولین وقت مواجه شد.

چه هدفی از برگزاری جشنواره گیلاس در این روستا دارید .

جشنواره گیلاس هر ساله برای شناسایی جاذبه‌های گردشگری، شناسایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی” صنایع دستی” و محصولات تولیدی کشاورزی از جمله گیلاس با هدف بازاریابی بیش از پیش در این مجموعه برگزار می گردد.

 مردم روستا به چه اندازه به صنعت گردشگری کمک کرده است.

 اهالی روستا با سخت‌کوشی خود توانسته اند باغ‌هایی را در تندترین شیب‌ها نگهداری کنند وهمکاری و رابطه خوب بین شورا و دهیاری و هیات امنای مسجد و بقعه از نقاط قوت روستا است.

 و حرف آخر؟

بنده از مشورت اهالی محل و تذکرات این عزیزان استقبال میکنم و ادعا ندارم که کار ما بی اشتباه است خوشحال می شویم از نظرات مردم آگاه شویم امیدواریم با یاری خدا و حمایت مردم و مسئولین روستا و شهرستان وضعیت فرهنگی و آبادانی روستا را به سطحی که شایسته مردم شریف شیت است برسانیم.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">