Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

گزارش پایانی دکتر تیموری

توسط در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

بسمه تعالی


رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا.

آنچه در حد مقدورات میسر بود دریغ نکردیم
خداوند بزرگ را شاکرم که نعمت بزرگ خدمت به مردم عزیز و دوست داشتنی ایران اسلامی، این سرزمین با شکوه را بر من ارزانی داشت.
بر خود فرض می دانم که در همین ابتدا از تک تک اعضای خانواده بزرگ گردشگری کشور، از همکاران و فعالان عزیز این حوزه در بخش های مختلف دولتی و خصوصی بویژه از برادر بزرگم جناب آقای دکتر علی اصغر مونسان وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خاطر همراهی ها و حمایت های بیدریغ در طول این دوران سخت خدمت، کمال تشکر و امتنان را داشته باشم. هرچند به دلیل شرایط بحران بی نظیر جهانی که خارج از اراده تخصصی همه دغدغه مندان این صنعت بود، امکان تحقق بخش عمده ای از برنامه ها و سیاست های مدنظر میسر نگردید، اما می خواهم اطمینان بدهم که واقعا در شرایط موجود آنچه می شد، انجام دادیم و ذره ای دریغ نکردیم.
معمول است در پیام های مناسبتی از این دست، گزارشی از اهم اقدامات عملکردی ارائه گردد، لذا من هم به حکم وظیفه به برخی از اقدامات و جهت گیری های سه سال گذشته به اجمال می پردازم.
با توجه به شرایط حاکم، بسیارى از برنامه ها، اقدامات و جهت‌گیری هاى من و همکاران در وزارت و معاونت گردشگرى در بخش ستادى و استانى در سه سال اخیر ساختاری و بنیادین بود که برخی از آنها ذیلا اشاره مى شود:

طالبیان و تیموری مشاور وزیر شدند

توسط در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۰

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ در مراسم تکریم و معارفه معاون میراث‌فرهنگی گفت: «اسم آقای طالبیان را از قدیم شنیده بودم، او ازجمله مدیرانی است که شرف المکان بالمکین است و با تلاش بسیار، معاونت میراث‌فرهنگی را اداره کرده است، از آقای طالبیان خواستم که حکم مشاورت وزیر را قبول کنند، شخصیت آقای طالبیان محفوظ است و از ایشان بابت تمام تلاش‌هایشان تشکر می‌کنم، امروز همه از او به خیر و خوبی یاد می‌کنند.»

حضور دارابی، فرصتی برای معاونت میراث‌فرهنگی است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: «آقای دارابی نیز دوست و برادر خوب من است و لطف کرده و این مسئولیت را قبول کردند، او دارای سوابق بسیار طولانی در صداوسیما است و به خدمات آقای دارابی در آنجا هنوز نیاز بود اما بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که برای این وزارتخانه دارم لازم است از ایشان استفاده شود.»

مهندس ضرغامی افزود: «آقای دارابی دارای شخصیتی فرهنگی و تألیفات زیادی است، همچنین سوابق رسانه‌ای بسیار خوبی دارد، در راه‌اندازی شبکه‌های مختلف سیما نقش ایشان بسیار ارزنده بوده، ایشان هم مسئولیت قائم‌مقامی را در وزارتخانه دارند و نیز معاون میراث‌فرهنگی خواهد بود که به نظرم این یک فرصت برای معاونت میراث‌فرهنگی است که در سطح و ساختار بالاتری مأموریت‌های این معاونت پیگیری شود.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی در احکامی جداگانه علی دارابی را به عنوان قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان را به عنوان معاون گردشگری، طاهره قیومی را به عنوان مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و احمد خورشیدسوار را به عنوان مشاور وزیر در امور فناوری‌های نوین منصوب کرد.

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی با اشاره به تجربه حضور ضرغامی در رسانه ملی گفت: بسیار خوب می‌شود اگر ضرغامی بتواند از تجربه و امکانی که دارد در تبلیغات حوزه گردشگری استفاده کند، چرا که پس از کرونا برای توسعه گردشگری به تبلیغات این حوزه نیاز داریم.

امیر سزاوار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عملکردهایی که به بهبود گردشگری منجر می‌شوند، اظهار کرد: باید گفت که تمام وزارت‌تخانه‌ها در راستای بهبود گردشگری به یکدیگر متصل هستند و وزیر به تنهایی نمی‌تواند کارها را پیش ببرد. عملکرد سازمان‌های دولتی در دوره قبل آنچنان که باید موفقیت‌آمیز نبوده است، برای مثال سازمان‌هایی از جمله  تامین اجتماعی، وزارت کار و حتی شهرداری‌ها به نوعی با عملکردهای خود گردشگری را با مشکلاتی روبه‌رو کرده‌اند.

وی اضافه کرد: می‌توان گردشگری در کشور را به فرزند یتیمی تشبیه کرد که هر کس از هر جایی که رسیده ضربه‌ای به او زده است و نتیجه آن چیزی شده که امروزه در این صنعت دیده می‌شود. گردشگری ما نباید با ضرباتی چون تحریم، کرونا و فشارهای داخلی زمین‌گیر می‌شد، در همین راستا به عقیده من می‌توانستیم اقتصاد مقاومتی را سرلوحه قرار دهیم.

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی هیچ زمان در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های گردشگری نقشی نداشته است و تنها وسیله‌ای تبلیغاتی برای افراد، وزارتخانه‌ها و حتی سازمان‌ها بوده‌ است.

امیر سزاوار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اولویت‌های مورد توجه وزیر جدید میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: با توجه به اوضاع به نظر نمی‌رسد که وزیر جدید بتواند به تنهایی بر مشکلات فائق آید؛ چراکه برای حل مشکلات حوزه گردشگری علاوه بر وزارت میراث فرهنگی تمام نظام باید برای پیشبرد کار این حوزه را اراده کنند و پس از آن با یک حرکت درست در مسیری منطقی به حرکت بپردازند.

وی ادامه داد: در این راه وزیر نهایتا می‌تواند راهکار نشان دهد که ارائه این راهکار نیز باید تحت یک خرد جمعی به دست آید و وزیر در این راه می‌تواند نهایتا یک مجری باشد.

حل مشکلات حوزه گردشگری با همبستگی تمام دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذار

رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که در مقابل تحریم‌ها چه راهکارهایی باید تدبیر شود، مدعی شد: به عقیده من در دوره گذشته اتفاق خاصی در حوزه تحریم‌ها رخ نداد و بیشتر شاهد اتفاقات منفی بودیم. به همین دلیل باید بدنه نظام و کل دستگاه‌های اجرایی، حقوقی و قانون‌گذار در کنار یکدیگر به همبستگی برسند تا بتوانند در این حوزه اتفاق خاصی را رقم بزنند.

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال گردشگری گفت: با توجه به توانی که از نام آقای ضرغامی در وزارتخانه ایجاد می‌شود برای تغییر و تحولات در وزارت میراث فرهنگی خوش‌بین هستم؛ چراکه در دوره‌های گذشته حداقل این قدرت و اثر وجود نداشته است.

مسعود نبی‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تغییر و تحولات در وزارت میراث فرهنگی و برنامه‌های عزت‌الله ضرغامی برای این وزارتخانه اظهار کرد: سال‌ها است در شهرهای مختلف درگیری‌های متعددی در حفاظت از میراث تاریخی داریم که در این سال‌ها وزارت میراث فرهنگی به طور مکرر از نبود قدرت برای حفاظت از آثار تاریخی گلایه کرده است. همیشه یکی از پاسخ‌های جدی میراث فرهنگی این بوده که قدرتی برای این کار نداریم، به عنوان مثال ۳۲ بنای تاریخی در مشهد پس از ثبت تخریب شده‌اند.

چرا از قدرت فعالان اجتماعی استفاده نمی‌شود؟

این پژوهشگر میراث فرهنگی یادآور شد: همیشه این سوال وجود داشته که چرا از قدرت فعالان اجتماعی در این حوزه‌ها استفاده نمی‌شود؟ به عنوان یک فعال اجتماعی که سالیان گذشته برای حمایت در مقابل تخریب یک بنای ارزشمند تجمعی ترتیب دادم، نه تنها حمایتی از من صورت نگرفته بلکه برای این اقدام نیز توبیخ شدم. به عنوان کسی که در یکی از جدی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی فعالیت داشته و حدود ۴۰۰۰ نفر را با خانه‌های تاریخی مشهد آشنا کرده، حتی یک بار هم از سوی وزارتخانه فراخوان نشده تا در مورد یک پروژه میراث فرهنگی به گفت‌وگو بنشیند.

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی گفت: وزیر جدید گردشگری نمایندگان جوامع حرفه‌ای گردشگری را جدی بگیرد و در چیدمان و انتخاب مدیران و معاونان از همفکری و مشورت جوامعه حرفه‌ای گردشگری استفاده کند.

صادق کاظمیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که وزیر جدید باید به آن توجه داشته باشد، اظهار کرد: گردشگری در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در سال‌های گذشته اغلب توسعه کمی داشته تا کیفی. در حال حاضر تا حد ممکن این توسعه باید متوزان شود. متاسفانه طی این مدت با شعارهای زیبا و به نام اشتغال روستایی مجوزهای بدون امکان‌سنجی در کشور صادر شده است.

وی افزود:در حال حاضر بیش از ۲۳۰۰ اقامت‌گاه بوم‌گردی در سطح کشور فعال است که برخی از آن‌ با استاندارهای واقعی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی فاصله دارد و شرایط کرونایی نیز مزید بر علت شده تا آن را در آستانه ورشکستگی قرار دهد. گردشگری باید توسعه کیفی داشته باشد و از صدور مجوزهای بدون امکان‌سنجی اجتناب شود.

کاظمیان بیان کرد: با توجه به اینکه ضرغامی در این وزارتخانه پیشینه جدی ندارد، باید با فعالان واقعی گردشگری جلسات ثابت برگزار کند. تجربه چند سال گذشته این وزارتخانه نشان ‌داد که فقط یک بخش از فعالان گردشگری به مدیران ارشد وزارتخانه دسترسی داشتند که سیاست‌های کلی را هم آنان تدوین می‌کردند. مدیران و معاونان وزیر جدید باید نسبت به مسائل گردشگری آشنا باشند و حتما از بدنه وزارتخانه انتخاب شوند چرا که این افراد اشکالات موجود در کار را از پیش شناسایی کرده‌ و از تجربه کافی نیز برخوردارند.