ناوگان هوایی ایران؛ فرصتی که از دست داد و فرصتی که آن را انتظار میکشد
توسط در تاریخ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همچون دیگر بخشهای اقتصادی ایران، شرکتهای هواپیمایی نیز منتظرند ببیند آیا سرانجام برجام احیا خواهد شد تا آنها نیز بتوانند در سایه رفع برخی تحریمهای آمریکا به نوسازی ناوگان هوانوردی خود بپردازند یا نه.
در صورت بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریمها، شرکتهای هوایی بزرگ دنیا اجازه خواهند یافت به ایران هواپیما بفروشند و ظاهراً با توجه به لفو سفارشهای بسیاری از خطوط پروازی در جهان بهخاطر شیوع کرونا این امکان فراهم میشود تا ناوگانِ بهشدت فرسودهٔ هوایی ایران سریعتر بهسازی شود.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، گفته است: «نوسازی ناوگان هوانوردی به نتیجهٔ مذاکرات وین و برداشته شدن تحریمها بستگی دارد و همهٔ شرکتهای هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.»
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در ایران وجود دارد که به تعمیر و بهسازی نیاز دارند و بعضی از آنها هم باید از رده خارج شوند، اضافه کرده است که «براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده، کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجامشده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکتهای هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند».