Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

کنوانسیون 2017

توسط در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۵


اندکی بیش از دو ماه دیگر، راهنمایان گردشگری 32 کشور جهان برای شرکت در بزرگ ترین و مهم ترین گردهمایی راهنمایان جهان در ایران حضور پیدا خواهند کرد؛ رویدادی که هر دو سال یک بار و زیر نظر مستقیم فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود و به اعتقاد رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران، کیفیت برگزاری این رویداد، در تغییر تعداد گردشگران ورودی به کشور بسیار تعیین کننده خواهد بود.


آرش نورآقایی راهنمای تور و فعال گردشگری در کنار تاکید فراوان بر اهمیت برگزاری این گردهمایی در کشور، آن را اتفاقی بسیار مهم برای گردشگری ایران توصیف می کند و جزئیات اجرایی این رویداد را اینچنین تشریح می کند: «برنامه در سه بخش پیش گشت، کنوانسیون و پس گشت به اجرا در خواهد آمد. در مرحله پیش گشت، بازدید از سه شهر قزوین، زنجان و همدان برنامه ریزی شده و پس از آن برای بخش کنوانسیون که در اصفهان برگزار می شود، مراسم افتتاحیه، تعیین میزبان کنوانسیون در سال 2019، انتخاب هیات مدیره، مراسم اختتامیه و همچنین برگزاری ورک شاپ ها پیش بینی شده است. در نهایت مرحله سوم یعنی پس گشت را خواهیم داشت که سفر و گشت و گذار در شهرهای شیراز، یزد و کاشان را شامل خواهد شد.» وی اضافه می کند: «تاکنون 209 نفر برای شرکت در کنوانسیون ثبت نام کرده اند که با توجه به ادامه امکان ثبت نام تا قریب 20 روز دیگر، برآورد می شود این تعداد به 300 تا 350 نفر افزایش یابند.»
نورآقایی از انتظار راهنمایان گردشگری برای شرکت در تور پیش گشت نیز خبر می دهد و می گوید: «150 نفر برای این برنامه ثبت نام کرده اند که با توجه به محدودیت زیرساخت ها در مسیرها و مقاصد تعریف شده در این برنامه، سایت بسته شده و این در حالی است که ما چنین استقبالی را پیش بینی نکرده بودیم.»
این راهنمای گردشگری با تاکید دوباره بر بزرگی این رویداد و تاثیری که بر گردشگری کشور خواهد داشت، تصریح می کند: «ورود راهنمایان گردشگران 32 کشور در قالب توری 300 نفره به ایران، اتفاقی منحصر به فرد و بی سابقه برای گردشگری ما است و با در نظر گرفتن این نکته که این افراد از متخصصان و عاملان اصلی گردشگری دنیا هستند، ضرورت به کار بستن تمام امکانات و ظرفیت ها در برگزاری هر چه بهتر و آبرومندانه تر این رویداد را صدچندان می کند.»

علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) درباره عملکرد حوزه گردشگری در هفته دولت در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو عنوان کرد: ورودی های گردشگری ما طی این 3 سال به صورت میانگین 10 درصد رشد داشته است.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" با موضوع «عملکرد حوزه گردشگری در هفته دولت» با حضور علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) و حسن گرامی(معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) با بیان اینکه ما باید دستاوردها و کارکرد دولت تدبیر و امید را در دو بخش بررسی کنیم افزود: بخش اول مربوط به رویکرد و سیاست کلان است که جنبه حمایتی از گردشگری دارد و بخش دوم عملیاتی است که به عنوان مثال در صورت سرمایه گذاری، باید مصادیق آن را ذکر کنیم.

شعبانی ادامه داد: در حوزه اول، رویکرددولت به صورت دیپلماسی تعامل گرا در سطح کلان است و صنعت گردشگری پنجره ای به سوی تولید ثروت، تغییر رویکردها در جامعه و اقتصاد است. به طور کلی با وجود اینکه سرمایه گذاری در گردشگری نمود اقتصادی دارد اما بن مایه آن فرهنگی است.

وی با بیان اینکه به نظرم در دولت آقای روحانی دیدگاه گردشگری بیشتر فرهنگی و اقتصادی بوده عنوان کرد: گردشگری یک مولفه فرهنگی است و زمانی که توسعه گردشگری را مبنا قرار می دهیم به این معناست که تعالی رفاه، رضایت مندی و مثبت نگری را مدنظر قرار می دهیم.

مشاور اجرایی معاونت گردشگری خاطرنشان کرد: کارکرد فرهنگ این است که جامعه و هویت ملی ایرانی- اسلامی را احیا کند و به خودباوری برساند. هر قدمی در راستای رونق اقتصادی در گردشگری انجام دهیم، نمود آن در فرهنگ معلوم می شود. تلقی ام این است که دیدگاه دولت از حوزه گردشگری به شدت حمایت کننده است. از دیدگاهی، ارزش های اسلامی و پوشش با حضور گردشگران خدشه دار می شود که اشتباه است.

شعبانی درباره وضعیت هتل ها توضیح داد: هتل ها از نظر کمیت بیشتر 5 ستاره و 4 ستاره هستند و برای جذب 20 میلیون گردشگر نیازمند 400 هتل با استانداردهای روز هستیم و فعلا حدود 130 تا داریم. تا الان توافق هایی با آلمان و دیگر کشورها صورت گرفته و حدود 900 پروژه اقامتی در حال اجراست.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه گردشگری توضیح داد: 17 دفتر اطلاع رسانی در مجموعه گردشگری هدف راه اندازی کردیم و امسال 8 دفتر دیگر اضافه می شود. همچنین 500 روستای هدف گردشگری داریم و 300 طرح داریم که بیش از 5 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

وی افزود: به رغم تمام سیاه نمایی جهان، پس از اتفاقات"برجام" سازمان جهانی گردشگری و نشریات مهمی مانند "لوموند"، ایران را یکی از 3 مقصد گردشگری دنیا معرفی می کنند. ورودی های گردشگری ما طی این 3 سال به صورت میانگین 10 درصد رشد داشته است.  از طرف دیگر دولت باید امور غیرحاکمیت را به مردم واگذار کند و خودشان عهده دار امور اجرایی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی باشند.

شعبانی درباره زیرساخت های لازم برای گردشگری بیان کرد: زیرساخت واقعی قانون است که مرزهای ما را 22 آیین نامه در بخش های مختلف گردشگری مشخص می کند. یکی از معضلات کشور بازدارندگی قوانین است. دولت برای اصلاح این آیین نامه تلاش کرده تا رویکردمان به سمت بخش خصوصی باشد.  

در ادامه حسن گرامی(معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) با اشاره به اینکه در دولت جدید گردشگری اعتبار خود را به دست آورده گفت: در حال حاضر از لحاظ مشروعیت و حمایت، گردشگری جایگاه خوبی دارد. در تنظیم برنامه ششم در "بند 50" به این اشاره می شود که تعداد گردشگران باید به 5 برابر برسد. تریبون های رسمی ما نیز از گردشگری حمایت می کنند اما برخی از مراجع اجتماعی نه تنها از گردشگری حمایت نمی کنند بلکه تفاسیری دارند که ذهن جامعه را مغشوش می کند.

گرامی ادامه داد: اگر اصرار داشته باشیم حتما رفتار گردشگر باید مطابق آیین و رسوم ما باشد، تقریبا غیر ممکن است. این نشان می دهد در توسعه گردشگری کشور نتوانسته ایم به تک صدایی برسیم و تا زمانی که به وحدت رویه نرسیم در این بخش همچنان شاهد مشکلات خواهیم بود.

وی با برشمردن برخی دلایل این برخوردها گفت: وقتی تعاریف را وسیع می کنند، حلقه بیشتر تنگ تر می شود.

معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره چشم انداز افزایش گردشگری توضیح داد: ما به تدریج در حال وارد شدن به بحث عملکردی دولت می شویم. وقتی دولت کار خود را با"برجام" حل کرد، یک مشکل بزرگ برطرف شد و تصویر خارجی ها نسبت به ایران تغییر کرد و تبدیل به کشوری صلح دوست شد.

یادآوری: زمان این برنامه مربوط به شهریور 1395 است.

افزایش گردشگران خارجی در ایران

توسط در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۵

دویچه وله: ایران در سال‌های اخیر با افزایش شمار گردشگران خارجی روبرو شده است. اگر تاکنون میانگین سنی گردشگران ۵۰ سال بود، حالا جوانان نیز برای سفر به ایران علاقه نشان می‌دهند.

علی شعبانی، مشاور اجرایی معاونت گردشگری در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده است که گردشگری ایران "طی سه سال به صورت میانگین ۱۰ درصد رشد داشته است". احتمالا تا پایان سال جاری تعداد گردشگران به بیش از ۵ میلیون نفر خواهد رسید.

مسعود عبداللهی، رئیس جامعه راهنمایان گردشگری ایران، می‌گوید: «برجام نگاه‌ها را به ایران مثبت کرد. همزمان با این اتفاق‌ مناسبات سیاسی منطقه به سمتی رفت که با ناامن شدن عراق و سوریه صنعت توریسم در این مناطق به کلی تعطیل شد و پس از آن هم ترکیه، مقصد اصلی توریسم منطقه، به همین درد ناامنی دچار شد.»

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان می‌گوید: «گردشگران ورودی به ایران، بیشتر گردشگران زیارتی از کشورهای مسلمانی همچون عراق و کویت هستند. اما گردشگران اروپایی هم بیش از پیش برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده و در این میان،‌ گردشگران آلمانی در صدر فهرست تعداد گردشگران اروپایی ورودی به کشورمان قرار دارند.»

مهدی نریمانی، رئیس اتحادیه هتل‌داران اصفهان با اشاره به رشد آمار ورود گردشگران خارجی می‌گوید: «با وجود فرصت‌های بسیار زیادی که ایران از نظر گردشگری دارد، متاسفانه هنوز گردشگرانی که به ایران می‌آیند چندان ارزآوری زیادی برای کشور ندارند و اکثرا بازنشستگان هستند که با تورهای دسته جمعی به ایران می‌آیند ولی همین حالا هم هتل‌های شهرهایی مانند اصفهان پاسخگوی این تعداد گردشگر نیستند.»

با وجود تلاش‌ها، ایران هنوز در زیرساخت‌ها، قوانین و نیروی انسانی صنعت گردشگری دچار ضعف اساسی است. به گفته فعالان صنعت گردشگری "درآمد ناچیز ۵ میلیارد دلاری نشان ایران دهنده‌ی این ضعف است". اهداف کلان، ورود ۲۰ میلیون گردشگر به ایران و کسب درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴ را در نظر گرفته است.

علی شعبانی، مشاور اجرایی معاونت گردشگری می‌گوید: «هتل‌ها از نظر کمیت بیشتر ۵ ستاره و ۴ ستاره هستند و برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر نیازمند ۴۰۰ هتل با استانداردهای روز هستیم و فعلا حدود ۱۳۰ تا داریم. تا الان توافق‌هایی با آلمان و دیگر کشورها صورت گرفته و حدود ۹۰۰ پروژه اقامتی در حال اجراست.»

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر میانگین سنی گردشگران ورودی به ایران را ۵۰ سال اعلام کرده و گفته است: «ایران، هم گردشگر ۲۰ ساله دارد و هم گردشگر ۹۰ ساله، ولی میانگین سن آنها حدود ۵۰ است.»

به‌نظر می‌رسد که میانگین سنی ۵۰ سال برای گردشگران به سرعت در حال کاهش است. 

رئیس جامعه تورگردانان ایران تعداد زنان گردشگر را بیشتر از مردان اعلام کرد و گفت که نسبت حضور گردشگران زن به مرد در ایران ۶۰ به ۴۰ است.

نداشتن زیرساخت برای استفاده گردشگران خارجی از کارت‌های الکترونیکی نیز یکی دیگر از مشکلات آنها برای هزینه کردن پول در طول سفرشان به ایران است. موضوعی که بارها و بارها جامعه تورگردانان ایران در محافل دولتی اعلام کردند ولی نتیجه‌ای نگرفتند.

صدور ویزای توریستی سه‌ماهه برای گردشگران خارجی به محض ورود به ایران و بازگشت تدریجی ایرلاین‌های خارجی به ایران از جمله پیشرفت‌هایی است که در یکی دو سال اخیر صورت گرفته است.

شهرهایی چون اصفهان و شیراز به طور سنتی بیشترین بهره را از ورود گردشگران به ایران می‌برند.

یکی از مشکلات مهم صنعت گردشگری در ایران نبود زیرساختارها است. گردشگران شاید به لحاظ سکونت در هتل و غذا مشکلی نداشته باشند اما در جاده‌ها و سفر معمولا با "سرویس‌های بهداشتی بسیار نامناسب" روبرو می‌شوند.

قرار است همچنین سه دفتر جذب گردشگر در چین تا پایان سال ۲۰۱۶ ایجاد شود. در حال حاضر کمتر از ۵۰ هزار نفر چینی به ایران سفر می‌کنند. بازار گردشگری چین با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی اقشار میانی در این کشور، می‌تواند کمک بزرگی به جذب گردشگر به ایران داشته باشد.

جذب گردشگران جوان به ایران نیاز به زیرساخت‌ها و برنامه‌‌های "جوان پسند" دارد.

تصاویر: گردشگران خارجی در اصفهان - آبان 1395

منبع تصاویر: خبرگزاری ایرنا

World Toilet Day

توسط در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۵

دبیر کل سازمان ملل متحد درپیامی به مناسبت روز جهانی سرویس بهداشتی، 19 نوامبر 2016 برابر با 29 آبان ماه جاری گفت هر ساله رقمی معادل 260 میلیارد دلار صرف اثرات ناگواردفع غیر بهداشتی فاضلاب و مصرف آب آشامیدنی ناسالم می شود.

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

روز جهانی سرویس بهداشتی درصدد افزایش آگاهی و ترغیب به اقدام برای حل بحران نبود سرویس بهداشتی، یعنی موضوعی است که معمولا در پس پرده موانع پنهان مانده و مورد غفلت واقع شده است.

موضوع سال جاری بر "سرویس بهداشتی و مشاغل" و تاثیر رعایت اصول بهداشتی یا عدم رعایت آن بر محیط کار و معیشت تمرکز دارد.

سرویس های بهداشتی نقش مهمی در ایجاد اقتصاد قوی دارند. کمبود سرویس های بهداشتی در محل کار و خانه نتایج ناگواری به بار می آورد که شامل ضعف در سلامت است و در نهایت منجر به غیبت از کار، کاهش تمرکز، خستگی و کاهش بهره وری می شود. حدود 17 درصد از مرگ و میرهای ناشی از محل کار از راه انتقال بیماری در محیط کار رخ  می دهند.

دسترسی به  آب ، سرویس بهداشتی و بهداشت، رشد اقتصادی را تسریع می بخشد. هر ساله رقمی معادل 260 میلیارد دلار صرف اثرات ناگواردفع غیر بهداشتی فاضلاب و مصرف آب آشامیدنی ناسالم می شود. هر یک دلار که بر آب و سرویس های بهداشتی سرمایه گذاری شود، صرفه اقتصادی معادل چهاردلار خواهد داشت.

اما دست کم هنوز دو میلیاردو 400صد ملیون نفر در سراسر جهان از دسترسی به سرویس های بهداشتی محروم هستند و برای بقا، زنده نگه داشتن فرزندان و ساخت آینده ای بهتر، مبارزه می کنند. سرمایه گذاری در ایجاد سرویس های بهداشتی مناسب به خصوص برای زنان و دختران امری مهم تلقی می شود که در نتیجه می توانند  امکانات اختصاصی، پاکیزه و امن داشته باشند  و دوران قاعدگی یا بارداری ایمنی را سپری کنند.

آرمان ششم از توسعه پایدار از جامعه بین المللی دعوت می کند تا 2030 دسترسی به سرویس های بهداشتی را تضمین کند.اجرای این قانون ابتدایی حقوق بشر- حق دسترسی به آب پاکیزه و سرویس بهداشتی- نه فقط برای مردم که برای کسب و کار همچنین اقتصاد نیز مهم به شمار می آید. بگذارید با هم به سوی دنیایی گام برداریم که در آن همه در هر جا ازبهداشت شایسته و برابر برخوردارباشند. 

World Toilet Day
19 October 2016
Theme: Toilets and jobs
World Toilet Day is a day to raise awareness and inspire action to tackle the global sanitation crisis – a topic often neglected and shrouded in taboos. Today, 2.4 billion people are struggling to stay well, keep their children alive and work their way to a better future – all for the want of a toilet.
This year’s theme focuses on how sanitation, or the lack of it, can impact on livelihoods. Toilets play a crucial role in creating a strong economy, as well as improving health and protecting people’s safety and dignity, particularly women’s and girls’.
A lack of toilets at work and at home has severe impacts upon businesses through problems in the workforce: poor health, absenteeism, attrition, reduced concentration, exhaustion, and decreased productivity. Loss of productivity due to illnesses caused by lack of sanitation and poor hygiene practices is estimated to cost many countries up to 5% of GDP.
United Nations Secretary-General Ban Ki-moon in his message on World Toilet Day, 19 November 2016, said approximately $260 billion is lost each year to the effects of poor sanitation and unsafe water.

مسابقه طراحی لوگوی ژئوپارک ارس

توسط در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۵

سفره‌خانه ملک سلطان جارچی‌ باشی

توسط در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۵

اتاقهای سفره‌خانه ملک سلطان جارچی‌ باشی در کوچه باغ قلندرها در شهر اصفهان

روستای شیلاندر ، روشنایی دور افتاده

توسط در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۵

در ۳۵ کیلومتری شمال شرق شهر زنجان، روستایی زیبا به نام شیلاندر با معماری پلکانی و خانه هایی ساخته شده از خشت و گل ‏و چوب وجود دارد. این روستا به سبب وجود پروانه های بسیار به زادگاه پروانه ها معروف است.‏مسیر رسیدن به سرزمین پروانه ها جاده ای خاکی و پرپیچ خم است و در مسیر ‏رسیدن به مقصد مملو از چشمه های زیبا و آبشار های فراوان و پروانه های رنگارنگ. روستایی پلکانی در میان کوه ها و در محاصره ی ابرها با چشم اندازی زیبا که هر بیننده ای را به وجد می آورد. بیشتر ساکنین آن خانه هایشان را ترک کرده و شهر نشین شده اند . از سال ۱۳۸۷ این روستا تقریبا خالی از سکنه شده است . بدون شک بازگشت اهالی روستا و از سر گرفتن فعالیت های روزمره و جاری شدن زندگی در شیلاندر می تواند به جذب گردشگران کمک کند شاید این روستا هم همچون همزادش ، ماسوله رونق بگیرد.