Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

صدای میراث: معاون جدید گردشگری کشور که یک روز است از بدنه تخصصی معاونت گردشگری، سکان هدایت این معاونت را به دست گرفته است، روزهای پرکاری در پیش دارد. او  به دنبال توسعه پایدار و متوازن در صنعت گردشگری است. درصدد است بازارهای هدف گردشگری را براساس تحقیقات تعیین و بر کشورهای همسایه و آسیایی تمرکز کند.

«ولی تیموری» باید بدنه متلاشی شده معاونت گردشگری را بار دیگر همچون دانه‌های یک زنجیر به یکدیگر متصل کند تا اهداف تخصصی در حوزه سفر و گردشگری به سرعت اجرایی شوند و صنعت گردشگری از گرداب مشکلات بیرون کشیده شود.

معاون جدید گردشگری در نخستین گفت‌وگوی خود پس از انتصاب به معاونت گردشگری کشور به صدای میراث گفته است که رویکرد معاونت گردشگری از این پس گردشگری مسئولانه و توزیع عادلانه درآمدها با اجرای برنامه‌هایی متمرکز خواهد شد که به توسعه پایدار و توزیع متوازن سفر در کشور منجر شود.

ولی تیموری همچنین گفته است که او و همکارانش روزهای پرکاری در معاونت گردشگری پیش رو دارند.

نخستین اقدام معاون جدید گردشگری قطعا ساماندهی به وضعیت داخلی معاونت گردشگری و پس از آن ایجاد چارچوب و سازوکارهایی برای توسعه کوتاه‌مدت و بلندمدت سیاست‌ها و استراتژی‌های جدید گردشگری کشور است.

ولی تیموری در گفت‌وگو با صدای میراث به سوالات پیرامون اولویت‌های کاری و فوری‌اش در معاونت گردشگری کشور پاسخ داده است. او می‌گوید: علاوه بر محورهای مهمی که رییس سازمان میراث‌فرهنگی در حکم ابلاغی مورد تاکید قرار داده‌ است، انجام تکالیفی که برنامه ششم توسعه در بخش گردشگری برای سازمان میراث‌فرهنگی مشخص کرده از دغدغه‌های جدی دوره جدید کار در معاونت گردشگری است.

به گفته او، از مهمترین این تکالیف نهایی شدن سند راهبردی گردشگری و طرح‌های ملی ساماندهی سواحل و جنگل‌ها است که در اولویت کاری معاونت گردشگری قرار می‌گیرد.

تدوین استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت
تیموری با اشاره به دیگر اولویت‌های کاری خود در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی به صدای میراث گفت: برنامه‌های کوتاه‌مدتی در نظر گرفته شده که هدف آن حل مسایل روز گردشگری است.

وی افزود: یکی از این مسایل مرتفع شدن رسیدگی به وضعیت آشفته بازار گردشگری است که به دلیل نوسانات ارزی، فعالان صنعت گردشگری را با نگرانی و دغدغه جدی مواجه کرده است.

به گفته معاون جدید گردشگری، نهایی و اجرایی شدن سند راهبردی گردشگری کشور نیز از جمله برنامه‌های معاونت گردشگری در بلندمدت است.

دکتر تیموری تعامل با دستگاه‌های مختلف کشور را از دیگر دغدغه‌های معاونت گردشگری در دوره جدید اعلام کرد و افزود: رونق و توسعه صنعت گردشگری بدون همکاری با سایر دستگاه‌ها امکانپذیر نیست.

وی گفت: اگر بر این باوریم که گردشگری یکی از پیشران‌های توسعه کشور در برنامه ششم توسعه است، باید در عمل نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تنظیم بودجه و اعتبارات سنواتی دستگاه‌های اجرایی کشور چنین نقشی را برای سازمان متولی گردشگری قایل شود.

او تاکید کرد: فعال کردن کانون ملی گردشگری نیز در اولویت کاری معاونت گردشگری است.

معاون گردشگری همچنین بر لزوم ارایه تصویر واقعی از ایران در خارج از کشور تاکید کرد و گفت: نداشتن تصویر واقعی از ایران در بیرون مرزها بزرگترین چالش در حوزه بین‌الملل است.

او گفت: براساس مذاکرات انجام شده با وزارت خارجه، برنامه‌ریزی عملیاتی برای ارایه تصویر واقعی گردشگری ایران در خارج از کشور نیز انجام می شود.

بهره‌مندی تمام کشور از مزایای گردشگری با توزیع سفر
معاون جدید گردشگری در ادامه گفت‌وگوی خود با صدای مبراث به وضعیت نامطلوب گردشگری داخلی در کشور نیز اشاره کرد و ساماندهی گردشگری داخلی را از دیگر اولویت‌های معاونت گردشگری در دوره جدید اعلام کرد.

تیموری تاکید کرد: معاونت گردشگری در گردشگری داخلی به دنبال افزایش گردشگر نیست. بلکه تلاش‌ دارد با توزیع مناسب سفر به مقاصد مختلف کشور و ارتقای سطح کیفی خدمات، تمام کشور را از مزایای صنعت گردشگری بهره‌مند کند.

او  بر لزوم فرهنگ‌سازی سفر بین مردم نیز اذعان کرد و گفت: آمار سفرهای داخلی بسیار بالا است. اما چون بخش زیادی از سفرها به صورت فردی با وسایل نقلیه شخصی و بصورت اقامت چادری انجام می‌شود، شرکت‌های خدمات مسافرتی و هتل‌ها در سفرهای داخلی درگیر نمی‌‌شوند.

معاون جدید گردشگری افزود: با ساماندهی سفرهای داخلی و کاهش سفرهای انفرادی، می‌توان بخش گردشگری را از وابستگی شدید به گردشگران خارجی نجات داد.

ولی تیموری، کاهش وابستگی به شدید به گردشگران خارجی را با تقویت سفرهای داخلی موجب کاهش ضریب ریسک فعالان صنعت گردشگری در بخش هتل‌ها و شرکت‌های خدمات گردشگری و مسافرتی اعلام کرد.

اقامتگاه‌های بومگردی زیر ذره‌بین توسعه پایدار

معاون گردشگری کشور در پاسخ به این پرسش صدای میراث که در دوره جدید سیاست معاونت گردشگری در موضوع اقامتگاه‌های بومگردی، ساماندهی وضعیت آن‌ها و شیوه نظارت بر فعالیت این اقامتگاه‌ها با توجه به آن که قرار بود اقامتگاه‌های بومگردی نقش زیادی در ایجاد توسعه پایدار و رونق اقتصادی در جوامع محلی و حفظ محیط‌زیست داشته باشند؟ گفت: اقامتگاه‌های بومگردی خوشبختانه آخرین حوزه‌ای بود که زمان فعالیت در بخش نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، کارگروه ساماندهی و بازنگری ضوابط فعالیت‌های بومگردی را تشکیل دادیم و بازنگری ضوابط فعالیت آن‌ها نیز آغاز شده بود که باید بار دیگر این کارگروه به سرعت فعال شود.

او  با تاکید بر کاستی‌های موجود در اقامتگاه‌های بومگردی کشور افزود: در شرایط فعلی به دلیل رشد زیاد اقامتگاه‌های بومگردی و اجرا نشدن ضوابط اقامتگاه‌ها، فعالیت بخش زیادی از اقامتگاه‌های بومگردی با توسعه پایدار همخوانی ندارد و استانداردهای لازم در این بخش کمتر رعایت شده است.

تیموری تاکید کرد: اگرچه اقامتگاه‌های بومگردی باید به عنوان یکی از مراکز خدماتی و اقامتی در نظر گرفته شوند و به دلیل اشتغال ارزان و زودبازدهی که دارند مورد حمایت قرار بگیرند، اما این حمایت نباید بدون مطالعه باشد تا در آینده شاهد آسیب‌هایی که در بخش خانه مسافرها دامان گردشگری را گرفت نباشیم.

معاون جدید گردشگری با تاکید بر این که اکولاژ‌ها یا اقامتگاه‌های بومگردی موضوعی جدید در دنیا نیست و الگوهای آن وجود دارد، گفت: فرایندی که در کشورهای دیگر مرسوم است باید در بخش اقامتگاه‌های بومگردی ایران نیز بومی شود تا این اقامتگاه‌ها به شکل درست وارد چرخه گردشگری شوند.

او تاکید کرد: اقامتگاه‌های بومگردی به عنوان مراکز اقامتی که حداقل تجهیزات و خدمات فنی را دارا هستند باید از طریق نیروی انسانی آموزش دیده، بخشی از کمبودهای زیرساختی صنعت گردشگری را جبران و در مسیر اصلی توسعه پایدار فعالیت کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به نقش اقامتگاه‌های بومگردی در حفظ محیط زیست و ایجاد توسعه پایدار در جوامع محلی تاکید کرد: باید این تعهد را به مردم و جوامع محلی به خصوص با توجه به مشکلاتی که در تعامل با سازمان امور اراضی، منابع طبیعی و سازمان‌های متولی زمین و اراضی کشور وجود دارد، بدهیم که معاونت گردشگری به دنبال گردشگری مسئولانه است و به محیط زیست آسیب نمی‌زند و به هدر رفتن اراضی ملی و دولتی نیز منجر نمی‌شود.

ولی تیموری ادامه داد: این فصل متمم تمامی فعالیت‌های معاونت گردشگری کشور در بخش اقامتگاه های بومگردی و سایر بخش های گردشگری است.

او با اشاره به رویکرد جدید ضوابط نویسی و استانداردسازی خدمات گردشگری از سال ۹۵ در کشور گفت: خوشحالم اولین فردی بودم که این بخش را به سمت اقدام عملیاتی بردم و فصلی به عنوان فصل سوم به ضوابط استانداردسازی تاسیسات گردشگری با عنوان «توسعه پایدار و دسترسی معلولین و جانبازان معزز» وارد شاخص‌های درجه‌بندی تاسیسات گردشگری شد.

تیموری گفت: در ضوابط جدیدهتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها فصل سوم ضوابط استانداردسازی تاسیسات گردشگری ابلاغ و روند اجرایی آن آغاز شده است.

معاون گردشگری تاکید کرد: همچنان در بخش استانداردسازی تاسیسات گردشگری و اقامتگاه‌های بومگردی با نگاه به توسعه پایدار پیش خواهیم رفت.

احیای تعاملات بین‌المللی و کارگروه تعیین بازارهای هدف گردشگری 
معاون جدید گردشگری گام بعدی در معاونت گردشگری را تقویت همکاری‌ با سازمان‌های بین‌المللی گردشگری اعلام کرد و گفت: استفاده از مشاوره‌های فنی سازمان‌های بین‌المللی گردشگری که در سالیان اخیر کمرنگ شده بود، بار دیگر تقویت می‌شود.

تیموری افزود: از این پس تعاملات بیشتری با سازمان‌های بین‌المللی تخصصی همچون سازمان جهانی جهانگردی، سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان همکاری‌های اکو و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد صورت می‌گیرد تا صنعت گردشگری ایران با تحولات جهانی همگام شود.

ولی تیموری درخصوص تعیین بازارهای هدف و برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر نیز که در حکم اعلام شده از سوی رییس سازمان میراث‌فرهنگی به او مورد تاکید قرار گرفته است اعلام کرد: خوشبختانه پیشتر در سازمان ایرانگردی و جهانگردی به عنوان کارشناس تحقیقات بازار در گروهی که وظیفه تهیه استراتژی‌های بازاریابی در سند جامع گردشگری کشور را برعهده داشت فعالیت کردم و معتقدم بحث تحقیقات بازار را برای تعیین بازارهای هدف گردشگری، باید بصورت علمی‌ پیش برد.

او گفت: باید کارگروهی آماده کرد و براساس مطالعه و شاخص‌هایی که در دنیا مشخص است، بازارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعیین و اقدامات هماهنگ در بخش اطلاع‌رسانی و تبلیغات سفر به ایران را مختص به همان بازارهای هدف انجام داد.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان این گفت‌وگو به شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی که گردشگری و تحولات دیجیتالی را مورد تاکید قرار داده است اشاره کرد و افزود: سیاست اطلاع‌رسانی در بازارهای هدف گردشگری باید براساس مطالعه تدوین شود.

او گفت: با شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی که تحول دیجیتال در صنعت گردشگری است می‌توان بخشی از اقدامات را با کمترین هزینه و با سرعت بیشتر در بازارهای هدف گردشگری ایران اجرایی کرد.

ولی تیموری همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد بسترهای حقوقی٬ ساختاری و نیروی انسانی مورد نیاز برای تحول دیجیتالی در گردشگری کشور را از دیگر اولویت‌های کاری خود در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد.

کلمات کلیدی:

iran-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">