Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) درباره عملکرد حوزه گردشگری در هفته دولت در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو عنوان کرد: ورودی های گردشگری ما طی این 3 سال به صورت میانگین 10 درصد رشد داشته است.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" با موضوع «عملکرد حوزه گردشگری در هفته دولت» با حضور علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) و حسن گرامی(معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) با بیان اینکه ما باید دستاوردها و کارکرد دولت تدبیر و امید را در دو بخش بررسی کنیم افزود: بخش اول مربوط به رویکرد و سیاست کلان است که جنبه حمایتی از گردشگری دارد و بخش دوم عملیاتی است که به عنوان مثال در صورت سرمایه گذاری، باید مصادیق آن را ذکر کنیم.

شعبانی ادامه داد: در حوزه اول، رویکرددولت به صورت دیپلماسی تعامل گرا در سطح کلان است و صنعت گردشگری پنجره ای به سوی تولید ثروت، تغییر رویکردها در جامعه و اقتصاد است. به طور کلی با وجود اینکه سرمایه گذاری در گردشگری نمود اقتصادی دارد اما بن مایه آن فرهنگی است.

وی با بیان اینکه به نظرم در دولت آقای روحانی دیدگاه گردشگری بیشتر فرهنگی و اقتصادی بوده عنوان کرد: گردشگری یک مولفه فرهنگی است و زمانی که توسعه گردشگری را مبنا قرار می دهیم به این معناست که تعالی رفاه، رضایت مندی و مثبت نگری را مدنظر قرار می دهیم.

مشاور اجرایی معاونت گردشگری خاطرنشان کرد: کارکرد فرهنگ این است که جامعه و هویت ملی ایرانی- اسلامی را احیا کند و به خودباوری برساند. هر قدمی در راستای رونق اقتصادی در گردشگری انجام دهیم، نمود آن در فرهنگ معلوم می شود. تلقی ام این است که دیدگاه دولت از حوزه گردشگری به شدت حمایت کننده است. از دیدگاهی، ارزش های اسلامی و پوشش با حضور گردشگران خدشه دار می شود که اشتباه است.

شعبانی درباره وضعیت هتل ها توضیح داد: هتل ها از نظر کمیت بیشتر 5 ستاره و 4 ستاره هستند و برای جذب 20 میلیون گردشگر نیازمند 400 هتل با استانداردهای روز هستیم و فعلا حدود 130 تا داریم. تا الان توافق هایی با آلمان و دیگر کشورها صورت گرفته و حدود 900 پروژه اقامتی در حال اجراست.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه گردشگری توضیح داد: 17 دفتر اطلاع رسانی در مجموعه گردشگری هدف راه اندازی کردیم و امسال 8 دفتر دیگر اضافه می شود. همچنین 500 روستای هدف گردشگری داریم و 300 طرح داریم که بیش از 5 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

وی افزود: به رغم تمام سیاه نمایی جهان، پس از اتفاقات"برجام" سازمان جهانی گردشگری و نشریات مهمی مانند "لوموند"، ایران را یکی از 3 مقصد گردشگری دنیا معرفی می کنند. ورودی های گردشگری ما طی این 3 سال به صورت میانگین 10 درصد رشد داشته است.  از طرف دیگر دولت باید امور غیرحاکمیت را به مردم واگذار کند و خودشان عهده دار امور اجرایی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی باشند.

شعبانی درباره زیرساخت های لازم برای گردشگری بیان کرد: زیرساخت واقعی قانون است که مرزهای ما را 22 آیین نامه در بخش های مختلف گردشگری مشخص می کند. یکی از معضلات کشور بازدارندگی قوانین است. دولت برای اصلاح این آیین نامه تلاش کرده تا رویکردمان به سمت بخش خصوصی باشد.  

در ادامه حسن گرامی(معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) با اشاره به اینکه در دولت جدید گردشگری اعتبار خود را به دست آورده گفت: در حال حاضر از لحاظ مشروعیت و حمایت، گردشگری جایگاه خوبی دارد. در تنظیم برنامه ششم در "بند 50" به این اشاره می شود که تعداد گردشگران باید به 5 برابر برسد. تریبون های رسمی ما نیز از گردشگری حمایت می کنند اما برخی از مراجع اجتماعی نه تنها از گردشگری حمایت نمی کنند بلکه تفاسیری دارند که ذهن جامعه را مغشوش می کند.

گرامی ادامه داد: اگر اصرار داشته باشیم حتما رفتار گردشگر باید مطابق آیین و رسوم ما باشد، تقریبا غیر ممکن است. این نشان می دهد در توسعه گردشگری کشور نتوانسته ایم به تک صدایی برسیم و تا زمانی که به وحدت رویه نرسیم در این بخش همچنان شاهد مشکلات خواهیم بود.

وی با برشمردن برخی دلایل این برخوردها گفت: وقتی تعاریف را وسیع می کنند، حلقه بیشتر تنگ تر می شود.

معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره چشم انداز افزایش گردشگری توضیح داد: ما به تدریج در حال وارد شدن به بحث عملکردی دولت می شویم. وقتی دولت کار خود را با"برجام" حل کرد، یک مشکل بزرگ برطرف شد و تصویر خارجی ها نسبت به ایران تغییر کرد و تبدیل به کشوری صلح دوست شد.

یادآوری: زمان این برنامه مربوط به شهریور 1395 است.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

تا الان ۱ نظر داریم.

..جهان .. ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۵۰

با سلام و تشکر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">