Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

راه و رسم انعام‌ دادن در جهان

توسط در تاریخ ۰۴ تیر ۱۳۹۶

انعام دادن در آلمان بستگی به سخاوت مشتری ندارد و اغلب اگر میزان آن کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد مبلغ صورت‌حساب باشد، سبب رنجش می‌شود. در برخی از کشورها ولی پاداش زیر ۵ درصد هم باعث قدردانی است. نگاهی به قواعد انعام‌دهی در سفر.

به‌طور کلی انعام زیر ۱۰ سنت به عنوان تشکر از فردی که به شما خدمت کرده، اصولا در هیچ‌کشوری با روی باز پذیرفته نمی‌شود. گذشته از این نباید پاداش را همراه با مبلغ صورت حساب با کارت‌های بانکی یا اعتباری پرداخت کرد (تنها استثنا آمریکا است). چون در این صورت انعام به جیب صاحب‌کار می‌رود و نه خدمت‌دهنده. در حال حاضر اپلیکیشن‌های متعددی ساخته شده که با کمک آن‌ها می‌توان میزان پاداش در این و آن کشور را حساب کرد.

مصر و آفریقای شمالی

در رستوران‌های کشورهای شمال آفریقا، معمولا انعام حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ صورت‌حساب است. مسافران تاکسی از گرفتن بقیه‌ی کرایه‌‌ی راه صرفنظر می‌کنند. نظافت‌چی‌ها، باربرها و سایر خدمت‌کاران هتل اگر حدود یک یورو انعام بگیرند، خوشحال می‌شوند.

چین و ژاپن

در حالی‌که پاداش‌‌دادن در هتل‌های بین‌المللی این کشورها، توهین تلقی می‌شود، با این‌حال کارکنان مراکز گردش‌گری چین، اگر ۱۰ درصد مبلغ صورت‌حساب را انعام بگیرند، راضی هستند. به کادر نظافت هتل‌ها نباید کمتر از سه ین پاداش داد. انعام راهنماها معمولا روزی چند دلار است. در ژاپن می‌توان با یک یا دو دلار یا هدیه‌‌ای کوچک رضایت خود را از خدمت کارمندان هتل نشان داد.

فرانسه

پاداش ۱۰ تا ۱۵ در صد در رستوران‌ها و کافه‌های فرانسه معمول است. در هتل که پاداش‌دادن رایج نیست، میزان انعام به سخاوت مسافر بستگی دارد. اصولا بقیه‌ی پول تاکسی، پاداش راننده است.

در فرانسه ۱۵ درصد از میزان صورت حساب به "گارسون" تعلق دارد و به همین خاطر هم دیگر کسی انعام اضافه پرداخت نمی‌کند. در کافه‌ها، میهمانانی که از سرویس راضی هستند چند سکه بر روی میز باقی می‌گذارند اما طبق آخرین تحقیقات ۱۶ درصد فرانسوی‌ها در هیچ موردی انعام پرداخت نمی‌کنند.

یونان

در رستوران معمولا ۱۰ درصد مبلغ صورت‌حساب انعام می‌دهند، بقیه‌ی پول تاکسی را می‌بخشند و به نظافت‌گر روز آخر سفر چند یورویی داده می‌شود.

بریتانیا

معمولا ۱۰ درصد مبلغ صورت‌حساب در رستوران‌ها به عنوان پاداش پرداخت می‌شود. در "پاپ‌ها" (مشروب فروشی‌ها) اصولا انعام‌دادن رایج نیست. بقیه‌ی پول تاکسی به راننده پاداش داده می‌شود.

شهروندان بریتانیایی معمولا یک "بار" پاتوق دارند و مشتریان برای سفارش نوشیدنی به پیشخوان رفته و بها را پرداخت و نوشیدنی را دریافت می‌کنند. اگر در بارهای بریتانیا بجای مثلا ۳ پوند و ۸۵ مبلغ ۴ پوند پرداخت کنید نشان داده‌اید که توریست هستید.

برخلاف بارها، پرداخت انعام در رستوران‌های بریتانیا "اجباری" است و بر روی صورت حساب در بخش "Service Charge" دوازده و نیم درصد بر مبلغ افزوده شده است.

ایتالیا و کرواسی

در رستوران معمولا ۱۰ درصد مبلغ صورت‌حساب، اگر در آن پولی بابت نان و پنیر در نظر گرفته نشده باشد (coperto)، انعام می‌دهند و بقیه‌ی پول تاکسی را می‌بخشند. نظافت‌گر معمولا یک یا دو یورو روزانه انعام می‌گیرد.

اتریش

به کارکنان رستوران و هتل، ۱۰ درصد صورت‌‌حساب، به باربر یک یورو برای هر چمدان و به مسئول نظافت یک یا دو یورو در روز پاداش داده می‌شود.

پرتغال و اسپانیا

پرداخت انعام به میزان ۵ تا ۱۰ درصد در رستوران و کافه و ۱۰ در صد در تاکسی عادی است.

در اسپانیا احترام متقابل حکم فرماست. پس از صرف غذا، پیش خدمت صورت حساب را روی میز می‌گذارد و می‌رود. مشتری پول را روی یک ظرف می‌گذارد. پیش خدمت پول را می‌برد و بقیه آن را برمی‌گرداند و می‌رود. در این لحظه است که مشتری می‌تواند بقیه پول و یا انعام را در ظرف باقی بگذارد و رستوران را ترک کند.

اسکاندیناوی

در نروژ، دانمارک و فنلاند هزینه‌های خدمات در رستوران‌ها و هتل‌ها معمولا در صورت‌حساب‌ها منظور شده است. با این‌حال می‌توان تا ۵ یا ۱۰ درصد (سوئد) هم به آن اضافه کرد.

تایلند

در رستوران معمولا ۱۵ درصد مبلغ صورت‌حساب انعام داده می‌شود. کمتر از ۱۰ درصد توهین به گارسون است.

ترکیه

در رستوران مشتری‌ها معمولا ۱۰ درصد مبلغ صورت‌حساب را "بخشش" می‌کنند. انعام‌ندادن، بی‌ادبی است. نظافت‌گر و باربر هتل، با یک یورو راضی می‌شوند و می‌توان بقیه‌ی پول تاکسی را به راننده بخشید.

آمریکا و کانادا

از آن‌جا که سطح حقوق کارکنان هتل و رستوران در این کشورها پایین است، باید مبلغی میان ۱۰ تا ۱۵ درصد صورت‌حساب به آنان انعام داد. باربرها برای هر چمدان یک یا دو دلار دریافت می‌کنند و نظافت‌گرها برای هر شب دست‌کم دو دلار. انعام راننده‌ی تاکسی، معمولا ۱۵ درصد کرایه‌ی راه است.

در آمریکا میزان پرداخت انعام در زمینه‌های مختلف از همه جا بیشتر است. حتی پیش آمده است که در صورت عدم پرداخت انعام سئوال شود که "مگر از ارائه سرویس ناراضی هستید؟" در رستوران‌های آمریکا معمولا ۲۰ درصد صورت حساب به عنوان انعام به پیشخدمت پرداخت می‌شود.

استاندارد پرداخت انعام در کانادا ۱۵ درصد هزینه صورت حساب در رستوران است. از آنجایی که حالا دیگر بسیاری از کارت‌های اعتباری و بانکی استفاده می‌کنند در کانادا با این سئوال روبرو می‌شوید که چند درصد صورت حساب را می‌خواهید انعام بدهید؟ در صورتی که گروهی به یک رستوران بروید بدون اینکه سئوال شود بر روی صورت حساب "Service Charge" درج خواهد شد.

سفر دریایی

شرکت‌های مسافرتی‌در سفر‌های دریایی معمولا به مسافران خود توصیه می‌کنند، بین ۱۰ تا ۱۴ دلار روزانه به کادر خدماتی کشتی انعام بدهند.

آلمان 

انعام برای "دریافت کننده" می‌تواند بخش مهمی از منبع درآمد را تشکیل دهد. در آلمان اغلب دانشجویان در کافه‌ها کار می‌کنند تا بخشی از هزینه تحصیل و زندگی خود را تامین کنند.

در بحث تعیین "دستمزد و حداقل دستمزد" موضوع ربط انعام با میزان دستمزد همواره با مخالفت سندیکاها و دولت‌های سوسیال دمکرات در اروپا همراه بوده است. در گذشته پیشخدمت‌ها در آلمان دستمزد نازلی دریافت می‌کردند زیرا به باور کارفرمایان دریافت انعام (Trinkgeldبه آلمانی) مکمل دستمزد آنان است. 

در آلمان برخلاف برخی دیگر از کشورها برای پرداخت انعام قانونی وجود ندارد، بلکه پرداخت آن در رستوران‌ها یک عرف است.

جوانان آلمانی معمولا در کافه – بار که در آلمان به آن "Kneipe" گفته می‌شود با هم قرار می‌گذارند و ضمن گفت‌وگو به آبجونوشی می‌پردازند. پیشخدمت پس از هربار سرو نوشیدنی بر روی مقوای گردی که در زیر نوشیدنی قرار می‌گیرد یک خط می‌کشد و در پایان به هنگام تسویه حساب مقداری انعام دریافت می‌کند.

پرداخت انعام در آلمان می‌تواند مبلغ اندکی باشد. بسیاری پرداخت انعام را با "سرراست کردن" میزان صورت حساب انجام می‌دهند که گاهی می‌تواند حتی "نیم یورو" باشد.

به‌غیر از پیشخدمت‌ها، آرایشگرها، راننده‌های تاکسی و خدمه هتل نیز در آلمان انعام می‌گیرند.

http://www.dw.com

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">