۲۲درصد مردم مخالف تعطیلات زیاد نوروز

براساس آخرین نظرسنجی ایسپا در خصوص «نحوه گذراندن تعطیلات عید نوروز» که در روز  ۱۵ و ۱۶ فروردین ۹۷ به صورت تلفنی انجام شده، ۵/ ۵۸ درصد از مردم همین میزان تعطیلات عید نوروز را مناسب می‌دانند اما ۵/ ۲۲درصد از آنها معتقدند این تعطیلات زیاد است و باید کمتر شود. همچنین ۳/ ۱۳ درصد از مردم تعطیلات را کم می‌دانند و به نظرشان باید بیشتر شود. در این میان، ۳/ ۴ درصد نیز گزینه نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اند و ۴/ ۱ درصد نیز این سوال را بی پاسخ گذاشته‌اند. این نظرسنجی همچنین اولویت‌های مردم برای مقصد سفر را نیز ارزیابی کرده است. بر این اساس، سفر به طبیعت با ۱/ ۵۶ درصد پرطرفدارترین مقصد برای سفر شناخته شده است.

همچنین ۴/ ۲۴ درصد از افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند مکان‌های زیارتی را ترجیح می‌دهند، ۸/ ۱۷ درصد از آنها نیز مکان‌های تاریخی و میراث فرهنگی را در اولویت سفر قرار می‌دهند و ۴/ ۰ درصد نیز دیگر موارد را اعلام کرده‌اند. نظرسنجی ایسپا همچنین نشان می‌دهد۴۱ درصد مردم در ایام عید بیرون از شهرستان محل سکونت خود سفر داشته‌اند. از این میان سفر با وسیله نقلیه شخصی با ۱/ ۸۷ درصد پرطرفدارترین وسیله سفر بوده است. از سوی دیگر، ۱/ ۵ درصد از مردم با اتوبوس، ۹/ ۳ درصد با قطار و ۵/ ۳ درصد با هواپیما سفر داشته‌اند. ۵/ ۰ درصد نیز گزینه سایر را انتخاب کرده‌اند. طبق این بررسی، ۳/ ۵۸ درصد از مردم در ایام عید مسافرت بیرون از شهرستان محل سکونت خود نداشته‌اند. آنها برای سفر نکردن نیز دلایل مختلفی عنوان کرده‌اند.

در این میان، ۴/ ۳۲ درصد به دلیل مسائل و مشکلات مالی، ۳/ ۲۳ درصد به دلیل مشغله کاری و ۶/ ۱۰ درصد به دلیل مساعد نبودن حال جسمانی و روانی به مسافرت نرفته‌اند. از سوی دیگر، ۹/ ۲۰ درصد ترجیح داده‌اند تعطیلات را در محل سکونت خود بگذرانند و ۸/ ۱۲ درصد نیز گزینه سایر را انتخاب کرده‌اند. اما درحالی که آمارهای رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به تفکیک اهداف گردشگران نوروزی را از سفر اعلام نکرده است، نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد ۹/ ۵۵ درصد از این سفرها با هدف سیاحتی و تفریحی در مقاصد داخلی، ۲/ ۲۶ درصد برای دیدن اقوام و خویشان، ۴/ ۱۲ با هدف زیارتی در داخل کشور، ۳ درصد با هدف سیاحتی و تفریحی در خارج از کشور و ۶/ ۱ درصد با هدف زیارتی در خارج از کشور صورت گرفته است. ۹/ ۰ درصد از مصاحبه‌شوندگان نیز گزینه سایر را انتخاب کرده‌اند.

مردم در عید چه کردند؟

بخش دیگر این نظرسنجی، فعالیت‌های مردم در ایام تعطیلات نوروز را مورد پرسش قرار داده است. براین اساس، ۲/ ۳۸ درصد به مهمانی، ۱/ ۳۲ درصد به سفر و تفریح، ۶/ ۱۷ درصد به دیدن برنامه‌های تلویزیونی، ۳/ ۱۷ درصد به کار، ۱۵ درصد به استراحت، ۲/ ۴ درصد به ورزش و ۶/ ۲ درصد به مطالعه درسی پرداخته‌اند. ۱/ ۱ درصد نیز گزینه سایر را برگزیده‌اند.