Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

تعریف اکوسیستم ها و مجامع ذینفع از اصلی ترین موضوعات گردشگری در برنامه ریزی های آتی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دامون قادر، مشاور معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کارگاه آموزشی فرایندها، روندها، قوانین و مقررات و بخشنامه صدور محوزهای حوزه گردشگری با اعلام این مطلب به تعامل بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد.
وی گفت: اصلی ترین موضوع در گردشگری که سر تیتر برنامه ریزی های آتی خواهد بود، تعریف اکوسیستم ها و مجامع ذینفع ها است.
او با اشاره به اداره سنتی گردشگری در بخش خصوص گفت: با توجه به تجربیات افراد فعال در حوزه گردشگری تا حدودی به بخش تکنولوژی کم توجهی می شود.
او در ادامه به تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برای نزدیکی بخش خصوصی، صاحبان تجربه و دولت اشاره کرد .
قادر از گردشگری به عنوان یک صنعت فرابخشی نام برد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با 22 دستگاه در ارتباط است و افزود: در زمان شکل گیری یک استارتاپ باید همه حوزه های مرتبط مورد توجه قرار بگیرند.
او ضمن ابراز تمایل به تعامل با بخش خصوصی و نیروهای جوان از عباس برزگر به عنوان یک نمونه موفق بومگردی نام برد و از تقویت حوزه آمار و مطالعات در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد . 
وی به سایت  irtss  که به صورت هوشمند  مدیریت برنامه ریزی و اداره می شود گفت: در این سایت آمارها، راهبردها، برنامه ها وسندآمایش و غیره وجود دارد و علاقمندان از طریق این سایت می توانند اظهار نظر داشته باشند.
قادر افزود: تا سال 1404 ، حدود 20 میلیون گردشگر به ایران وارد خواهد شد و یا 80میلیون گردشگر داخلی خواهیم داشت.
به گفته وی، با توجه به شرایط محیطی نیاز به بازنگری برنامه ریزی ها وجود دارد لذا هوشمندی سایت زمانی تحقق پیدا می کند که بخش خصوصی تعامل بیشتری داشته باشد.
قادر افزود: ارتقا زیر ساخت ها و ظرفیت های خدادادی کشور از اهداف ماست به گونه ای بتوان به بالاترین بهره وری ممکن از این امکانات دست یافت.
وی با تاکید بر اهمیت حوزه های بومگردی، روستای عشایر و اکوکمپ با توجه به اشتغال آنها گفت: حوزه استارتاپی نیز در صورت اشتغال زایی بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

فعالیت در سه حوزه مختلف
علیرضا قلی نژاد عضو هیأت علمی و معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت این معاونت در سه حوزه گفت: یکی از این حوزه ها با مراکز کارآفرینی مرتبط است و دو حوزه دیگر شامل آینده پژوهشی و سیاست پژوهی و ارائه خدمات تخصصی است. 
به گفته وی به رغم وجود رویکردهای پراکنده در ارتباط با موضوع آینده پژوهی و سیاست پژوهی در سازمان اما تاکنون به صورت متمرکز روی این مقوله کار نشده است.
او در حوزه ارائه خدمات تخصصی نیز با مطرح کردن این پرسش که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان نهاد حاکمیتی پژوهش های این حوزه چه خدماتی را می تواند به کشور و دستگاه های مختلف ارایه کند؟ گفت: در جریان های مختلف فعالیت های تخصصی نیازمند همکاری افرادی هستیم که سعی می کنند با تکیه بر فن آوری و نوآوری در زمینه های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری واکاوی کرده  و با رسیدن به سرفصل ها، رویه ها و رویکردهای جدید، فضای جدید اشتغال ایجاد کنند.

آموزش و ایجاد کسب و کارهای نو
در ادامه شهناز شهریاری، نماینده مدیرکل دفتر مطالعات و آموزشی گردشگری درباره فرایندهای موجود در این دفتر به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: در آغاز هر استارتاپ و ایجاد کسب و کار نو، مبحث آموزش بسیار حائز اهمیت است.
او از وجود یکسری موسسات در فرایند آموزش دفتر مطالعات و آموزشی گردشگری اشاره کرد و گفت: این موسسات در زمینه اموزش دوره های کوتاه مدت گردشگری فعال هستند و مجوز خود را از این دفتر کسب می کنند.
او در ادامه توضیحاتی درباره فرایند صدور مجوزهای موسسه ها ارایه کرد و گفت: هرکسی که فضای مناسب در اختیاز داشته باشد و بخواهد دوره های کوتاه مدت گردشگری برگزار کند می تواند با مراجعه به دفتر مطالعات و آموزشی گردشگری و معرفی مدرس ها  درخواست خود را ثبت کند.
شهریاری افزود: بعد از بررسی توسط کارشناس ها و کمیته آموزش، مجوز فعالیت یک دوره به صورت آزمایشی به مرکز داده می شود و اگر موسسه دوره خود را با موفقیت برگزار کند درخواست تمدید می دهد و مجوزش ادامه پیدا خواهد کرد.
وی در ادامه از رتبه بندی مدرس ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت:این رتبه بندی ها براساس نظر سنجی ها از فراگیران، موسسات و کمیته آموزش انجام خواهد شد و این رتبه بندی در میزان حق التدریس مدرس ها تاثیر خواهد  داشت.
او فراگیران را شامل دو گروه دانست، گروهی که در رشته گردشگری تحصیل کرده اند و گروه دیگری که به صورت آزاد تمایل به گردشگری دارند.
وی افزود: این فراگیران باید دوره های خاصی اعم از زبان تخصصی را بگذرانند تا بتوانند راهنمای گردشگری بین المللی شوند.
شهریاری با اشاره به  برگزاری دوره های تخصصی راهنمایان گفت: راهنماها بعد از گذراندن دوره های عمومی می توانند در دوره های تخصصی شرکت داشته باشند. 
او از تعریف 21 رشته تخصصی در دفتر مطالعات و آموزشی گردشگری از جمله راهنمای تخصصی بومگردی، راهنمای تخصصی ساحلی –دریایی خبر داد و گفت: به زودی منابع و سرفصل های این دوره ها مشخص و به همه موسسه ها ابلاغ خواهد شد تا راهنماهای تخصصی در یک رشته خاص متخصص شده و در همان رشته فعالیت کنند.
او در پایان از تشکیل دوره های بازاریابی گردشگری خبر داد و گفت: در این دوره ها راهنماها یاد می گیرند چگونه در زمینه بازاریابی گردشگری نیز فعالیت کنند .
او با تاکید بر نیاز به فعالیت نیروهای متخصص در زمینه بازاریابی اعم از بازاریابی هتل، گردشگری دریایی و غیره گفت: امروز فقط نیاز به وجود یک راهنمای تور نیست بلکه در کنار راهنما باید بازاریاب حرفه ای نیز تربیت شود.
او افزود: فراگیران بعد از اتمام دوره های خاص، در آزمون جامع شرکت می کنند که دوبار در سال به صورت سراسری برگزار می شود.
او در ادامه توضیحاتی درباره رتبه بندی موسسه ها و اشتغال فراگیران ارایه کرد.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">