Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

زنجان - ایرنا - اقامتگاه ‌های بوم ‌گردی چند سالی است که با حمایت های دولتی در روستاهای اطراف شهرهای بزرگ و دارای آثار تاریخی و طبیعی شکل‌ گرفتند و با امکانات مختص خود پذیرای مهمانان و گردشگران به خصوص در تعطیلات نوروزی هستند.

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، اکثر خانواده برای گشت ‌و گذار برنامه‌ریزی می‌کنند برخی افراد زادگاه یا محل همیشگی خود را برای مسافرت و تفریح انتخاب می کنند.
سواحل دریاهای شمال، شهر مورد علاقه، امکان مذهبی و باغ خانوادگی یا محلی که بچه‌ها آن را دوست داشته باشند، از گزینه‌های انتخابی برای مسافرت‌ های نوروزی هر ساله مردم است. بسیاری از خانواده ها درآمد خود را برای مسافرت در محل ‌هایی هزینه می‌کنند که مایه آسایش و آرامش باشد.
از سویی نیز مشکلات شهرنشینی و فطرت طبیعت‌ دوست آدمی، او را به دامان طبیعت و مناطق آرام می ‌کشاند؛ بنابراین اقامتگاه های بوم گردی فرصت خوبی است تا اسباب توسعه روستایی با گردشگری و خدمات آن فراهم آید.
اقامتگاه بوم گردی به معنای محل اقامت مسافر است ولی منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه به طور مثال هتل ‌ها و مهمانسراها در کل ویژگی ‌های مشترک زیادی با همدیگر دارند و فرق چندانی بین یک هتل در یک شهر با هتلی در شهر دیگر نیست. 
این همان نقطه مقابل هتل و مهمانسراها با اقامتگاه ‌های بوم گردی است، اقامتگاه‌های بوم گردی تشابه کمی با همدیگر دارند حتی اگر در یک منطقه جغرافیایی واقع شده باشند، چراکه قاعده خاصی برای ساخت چنین اقامتگاه هایی وجود ندارد. بومیان هر منطقه جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهم تر از آن فرهنگ منطقه خود دست به ساخت چنین اقامتگاه هایی می ‌زنند.
بوم گردی شبیه هیچ یک از تجربه های یک سفر معمولی نیست در این سفر، فرد با کمک صاحب اقامتگاه و راهنمایی های او به دل طبیعت اطراف می زند و سفری آموزشی با اندوخته های باورنکردنی را تجربه می کند. اقامت در اقامتگاه بوم گردی به گردشگر کمک می کند تا راجع به جامعه محلی و مردمانش بیشتر یاد بگیرد، از محیط طبیعی اطراف بیشتر بداند و راه و روش یک زندگی پایدار و دوستدار محیط زیست را تجربه کند. 
از لحاظ موقعیت قرارگیری، بیشتر اقامتگاه های بوم گردی در مکان هایی دور از شهر قرار دارند، مکان هایی که می توان تا حدی آن ها را بکر نامید، نظیر کلبه ای در دل یک جنگل، پلاژی در کنار ساحل و یا خانه ای سنگی در کوهستان و همین مسئله می تواند یکی از جذابیت های این گونه مکان ها باشد.
اما مزایای اقامتگاه های بوم گردی به همین جا ختم نمی شود این مکان ها هم برای مهمانان خود و هم برای جوامع محلی و میزبان فواید دیگری نیز دارند، به طور قطع پولی که گردشگر با خود به منطقه می آورد کمکی است به مردم روستا تا انگیزه ای برای ماندن پیدا کنند و به شهر مهاجرت نکنند و بتوانند کنترل بیشتر و بهتری بر آینده خود در روستا داشته باشند، از فایده های اقامت در اقامتگاه بوم گردی برای مهمانان نیز می تواند تعامل بیشتر گردشگر با محیط بومی و در معرض طبیعت قرار گرفتن باشد.

** اقامتگاه های بوم گردی ابهر آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی
مهدی باقری رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه ظرفیت های گردشگری شهرستان ابهر گفت: در سال های اخیر یکی از مهمترین طرح های دولت در ارتقاء صنعت گردشگری توجه به ظرفیت های عظیم فرهنگی و طبیعی به ویژه در روستاها بوده است از این رو ایجاد مراکز اقامتی با عنوان خانه های بوم گردی یکی از ابزارهای مهم ارتقاء گردشگری، اشتغالزایی و توسعه روستاست.
وی افزود: شهرستان ابهر به جهت داشتن طبیعت منحصر به فرد، آب و هوای مناسب، زمین های حاصلخیز و روستاهای تاریخی و هدف گردشگری زمینه مناسب برای ایجاد خانه های بوم گردی را دارد.
باقری تاکید کرد: با حمایت دولت و اعطای تسهیلات و تاکید سازمان بر توسعه گردشگری در حال حاضر 28 خانه بوم گردی فعال در روستاهای مختلف شهرستان آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نوروزی است.
وی ادامه داد: باتوجه به استقبال مردم و گردشگران خارجی برای اقامت در این اماکن و اشتغالزایی یک تا پنج نفر، در حال حاضر برای بیش از 20 مورد درخواست صدور مجوز ایجاد خانه بوم گردی در این اداره تشکیل پرونده شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ویژگی های متفاوت اقامت در خانه های بوم گردی برای مسافران، تصریح کرد: مشکلات زندگی شهری و صنعتی امروز برکسی پوشیده نیست و اغلب مسافرت ها نیز در داخل شهرها صورت می‌گیرد اما اقامتگاه های بوم گردی فرصتی است که ساعاتی هر چند کوتاه در دامن طبیعت و زندگی روستایی با هزینه کمتر قرار بگیریم و از جاذبه های آن لذت ببریم.
باقری یادآور شد: از دیگر مزایای اقامت در این امکان آشنایی با فرهنگ، معماری، آداب و رسوم، دسترسی به غذاهای ارگانیک، ترویج ساده زیستی و استفاده مناسب از طبیعت پیرامون محل زندگی است.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه های نوروز امسال تلاش شده در بروشورهای راهنمای سفر آدرس و شماره تماس اقامتگاه های بوم گردی درج و با نصب بنر مسافران نوروزی را جهت بهره مندی از این اماکن راهنمایی شوند.
به گزارش ایرنا، خانه های بوم‌گردی شهرستان ابهر از 3 مورد در سال 96 به 28 مورد در زمان حاضر افزایش یافته است و در برخی از خانه های بومگردی منطقه تولید و آموزش صنایع دستی بومی در دست اجرا است که کمک شایانی به اشتغالزایی منطقه ایفا می کند و موجب آشنایی گردشگران با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه می شود. 
آشنایی با غذاهای محلی، استفاده از آرامش روستا، تجربه جدید، بهره بردن از زندگی روستایی، احیاء فرهنگ و رسوم روستاها و کاهش هزینه سفر از مزیت بومگردی بشمار می‌رود و موجب توسعه پایدار روستاها می شود.

کلمات کلیدی:

iran-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">