Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سید ابوالفضل رضوی در همایش ملی اقامتگاه های بوم گردی در توسعه پایدار روستایی با تأکید بر همکاری و همراهی وزارتخانه ها و سازمانهای مرتبط با توسعه روستایی و بوم گردی افزود: غذاهای محلی، لباس و پوشاک بومی و محلی و حتی گیاهان دارویی در بوم گردی درآمد زایی بالایی دارد که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.  
وی گفت: برای رونق این بخش از درآمدها به همکاری وزارت خانه های جهاد کشاورزی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیاز است.
مشاور رئیس جمهور در بخش توسعه روستایی و مناطق محروم افزود: برای توسعه بوم گردی باید تمام ظرفیت های مورد انتظار بوم گردان فراهم باشد و زیر ساختها امکان پذیرش بوم گردان را داشته باشد. 
رضوی گفت: آموزش میزبانان مناطق بوم گردی از دیگر اولویت ها برای ارتقای زیر ساختها است و میزبانان باید در تمام زمینه های مهارتی برای انتقال فرهنگ آموزش ببینند.

اختصاص ۴۰۰ میلیاردتومان اعتبار به منظور کارافرینی

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از اختصاص ۴۰۰ میلیاردتومان اعتبار به منظور کارافرینی خبر داد.

محمد امید در همایش ملی نقش اقامتگاه‌های بوم گردی در توسعه پایدار روستایی و عشایری با اشاره به اینکه توسعه بوم گردی بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است افرود: تاکنون ۶۶۰۰ نفر در این زمینه اشتغال دارندو ۱۵۰۰ واحد بوم گردی احداث شده یا در حال ساخت است. 
وی گفت:: این فعالیت‌ها می‌تواند از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها جلوگیری کند. 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی اختصاص یافته که این مسئله رونق خوبی در اشتغال روستاییان داشته است. 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: از این ۱۸ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰ درصد آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که مختص به کار‌های بوم گردی و اقامتگاه‌های روستایی است.
امید افزود: تا امروز ۶ هزار میلیاردتومان برای توسعه زیر ساخت‌ها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی صرف شده است. 
امید اظهار داشت: نزدیک به هزار و ۳۰۸ باب از این اقامتگاه‌ها در بیش از هزار و ۲۰۰ روستای کشور فعال شده که هدف خوبی برای گردشگری است.
امید در ادامه هدف از برگزاری این همایش را حمایت معنوی از اقامتگاه‌های بوم گردی، هم اندیشی در بین اقامتگاه‌ها در زمینه آسیب ها، چالش‌ها و توسعه بوم گردی، تقویت و نقش توسعه بوم گردی و ترغیب آحاد مردم در استفاده از ظرفیت‌های اقامتگاه‌های بوم گردی برشمرد.
وی افزود: در بحث اشتغال روستایی کار‌های زیادی انجام شده و در بحث مقاوم سازی مسکن روستایی کار‌های زیادی توسط بنیاد مسکن در روستا‌ها در حال انجام است و بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی در روستا‌ها مسیر بازسازی را درپیش گرفته اند که نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن در حال حاضر تمام شده و مورد استفاده قرار گرفته است. 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان این که ۷۵ درصد از جمعیت روستایی ما امروز در روستا‌ها طرح هادی دارند گفت: خلاء محسوسی که در روستا‌ها طی سالیان گذشته داشتیم اعتبارات ویژه برای اشتغال روستاییان بود که این اعتبارات امروز در نظر گرفته شده و حرکت آن شروع شده است مطمئن هستم که می‌تواند در توقف مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و حتی برعکس نتیجه بخش باشد.

برگزاری همایش ملی نقش اقامتگاه های بوم گردی

همایش ملی نقش اقامتگاه‌های بوم گردی امروز در سالن اجتماعات دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد امید عصر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور درباره برگزاری این رویداد گفت: یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در توسعه روستا‌ها و افزایش پایداری آن‌ها بحث اقامتگاه‌های روستایی است که هم ایجاد اشتغال کرده و هم زمینه‌ای برای سفر مردم به روستا‌ها فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: این حرکت در کشور به صورت نظام‌مند ۱۰ سالی است که شروع شده، ولی اوج آن مربوط به یک سال گذشته است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: ۱۰ درصد از اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان و عشایر در نظر گرفته شده مربوط به کار‌های بوم گردی و اقامتگاه‌های روستایی است.
امید اظهار داشت: نزدیک به هزار و ۳۰۸ باب از این اقامتگاه‌ها در بیش از هزار و ۲۰۰ روستای کشور فعال شده که هدف خوبی برای گردشگری است.
وی یادآور شد: مبلغ ریالی ۱.۵ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان آن برای اشتغال روستایی هزینه شده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: از این ۱۸ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰ درصد آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که مختص به کار‌های بوم گردی و اقامتگاه‌های روستایی است.
امید در ادامه هدف از برگزاری این همایش را حمایت معنوی از اقامتگاه‌های بوم گردی، هم اندیشی در بین اقامتگاه‌ها در زمینه آسیب ها، چالش‌ها و توسعه بوم گردی، تقویت و نقش توسعه بوم گردی و ترغیب آحاد مردم در استفاده از ظرفیت‌های اقامتگاه‌های بوم گردی برشمرد.
امید اضافه کرد: این همایش در دو بخش سخنرانی مقامات و مهمانان همایش و برگزاری یک نشست هم اندیشی بین مسئولان اقامتگاه‌ها با مسئولان مرتبط به بخش گردشگری در سالن اجتماعات دانشکده تربیت بندی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. همچنین در برگزاری این همایش ایجاد یک زنجیره هوشمند گردشگری که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود محقق شود نیز پیگیری می‌شود. 
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که کشور ما دارد اطمینان دارم آن بخشی از اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی ویژه این کار دیده شده است ظرفیت خیلی خوبی را برای توسعه بوم گرای ایجاد می‌کند و از طرف دیگر اتفاق خوبی که رقم می‌خورد بحث مداخله جدی بخش خصوصی و اتحادیه و انجمن بوم گردی کشور است. 
امید گفت: به طور قطع ما می‌توانیم در این مسیر به سمت استاندارد‌های خوب و پذیرفته شده بین المللی پیش برویم و ظرفیت‌های خوبی ایجاد شود. 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند یکی از مقاصد مهم گردشگری آن‌ها اقامت گاه‌های بوم گردی است بنابراین فضای کار خیلی خوبی برای اشتغال روستایی ما وجود دارد و از طرف دیگر برای ما هم در معاونت توسعه روستایی اتفاق خوبی که از قبال این داستان می‌افتد احیای روستا‌ها است و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها است. 
وی تاکید کرد: با این تسهیلاتی که الان پرداخت می‌شود روند مهاجرت از روستا به شهر متوقف خواهد شد و ما مهاجرت معکوس را به طور قطع در آمار‌های سرشماری‌های بعدی خواهیم داشت. البته ادعای سنگینی است، اما با آمار‌هایی که بدست ما رسیده و با بازدید از روستا‌ها و کار‌هایی که دولت برای روستا‌ها انجام می‌دهد این اتفاق خواهد افتاد. 
امید یادآور شد: در بحث اشتغال روستایی کار‌های زیادی انجام شده و در بحث مقاوم سازی مسکن روستایی کار‌های زیادی توسط بنیاد مسکن در روستا‌ها در حال انجام است و بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی در روستا‌ها مسیر بازسازی را درپیش گرفته اند که نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن در حال حاضر تمام شده و مورد استفاده قرار گرفته است. 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان این که ۷۵ درصد از جمعیت روستایی ما امروز در روستا‌ها طرح هادی دارند گفت: خلاء محسوسی که در روستا‌ها طی سالیان گذشته داشتیم اعتبارات ویژه برای اشتغال روستاییان بود که این اعتبارات امروز در نظر گرفته شده و حرکت آن شروع شده است مطمئن هستم که می‌تواند در توقف مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و حتی برعکس نتیجه بخش باشد. 
وی با بیان این که حداقل نتیجه‌ای است که ما از اعتبارات خوبی که با درخواست معاون اول رییس جمهور و موافقت رهبر معظم انقلاب و موافقت مجلس تصویب شد مهاجرت معکوس به روستا است گفت: این تاثیر را خواهیم دید و در پایان این اعتبارات این نوید را می‌توانیم به مردم بدهیم که این اتفاق در کشور رقم خورده است. 
امید در ادامه یادآور شد: اختیارات این تسهیلات در چارچوب قانون مقرر و آیین نامه‌ای به استان‌ها و استانداری‌ها ابلاغ شده است. کارگروه ملی کشور که مرکب از وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستایی در مرکز کار خود را انجام دادند و تسهیلات را آماده کردند. بانک‌های عامل کار را شروع کردند و دستگاه‌های اجرایی مجوز را به استان‌ها صادر کردند. 
وی گفت: نکته مهمی این است که استاندار‌های ما در استان‌ها مجریان این طرح‌ها هستند بنابراین هم وزارتخانه‌هایی که طرح را تصویب می‌کنند و هم وزارت کار که کارگروه‌ها را هدایت می‌کند توجه کنند که اختیارات مرکزی در این زمینه تقریبا به استان‌ها داده شده است. استان‌ها از این بابت حجت بر آن‌ها تمام شده است و اختیار به استانداران و کارگروه‌های اشتغال استان‌ها داده شده است. 
امید افزود: بخش قابل توجهی هم از نظارت به استان‌ها واگذار شده است و از مجموع دست اندرکاران این تسهیلات به استان‌ها انتظار این است که دقت لازم را در این زمینه داشته باشند. 
وی در ادامه یادآور شد: در دنیا ظرف سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به بخش‌های مختلف گردشگری شده است و موضوع طبیعت گردی به‌صورت ویژه مدنظر قرار گرفته قطعاً در اقامتگاه‌های بوم گردی مردم با آداب و رسوم و شیوه زندگی اقشار مختلف آشنا می‌شوند و نقش اقامتگاه‌های بوم گردی تکمیل کننده توسعه روستایی است. 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه آموزش‌های لازم به روستاییان برای ورود به حوزه بوم‌گردی و بهره‌گیری از تسهیلات ارائه شده همچنین تعیین شاخص‌های لازم برای استاندارد‌های لازم برای بوم‌گردی‌های ایجاد شده، گفت: تشکیل جوامع حرفه‌ای قطعاً نیازمند آموزش در کیفی‌سازی موضوعات است و حتی صدور مجوز در آینده نزدیک در این حوزه به جوامع حرفه‌ای مرتبط خواهد بود. 
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی در حال تعامل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. امیدواریم موضوع آموزش که از اهمیت بسزایی در این حوزه برخوردار است، به‌صورت جدی دنبال شود. قطعاً این حوزه استاندارد‌های خاصی را می‌طلبد. در همین رابطه سند توسط جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی تدوین شده است. 
امید گفت: دستورالعمل‌های ویژه نیز توسط سازمان میراث فرهنگی برای اعطای مجوز‌های بوم گردی وجود دارد همچنین وزارت بهداشت و نیروی انتظامی نیز بر رعایت استاندارد‌های این مجموعه‌ها نظارت می‌کند. 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در خصوص توزیع این مجموعه‌ها در سطح استان‌های کشور گفت: قطعاً اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید همراه با جاذبه‌های منطقه باشد. همه استان‌های کشور از فرصت اعطای تسهیلات استفاده می‌کنند به شکلی که حتی استان‌های که شرایط آب و هوای خیلی مناسبی ندارند با توجه به جاذبه‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرند واز این فرصت استفاده می‌کنند. 
وی افزود: معاونت توسعه روستایی نیز در تمامی بخش‌ها به عنوان هماهنگ کننده عمل می‌کند و در موضوع اعطای تسهیلات کار نظارت را انجام می‌دهد، اما خط قرمز ما در تمامی این مراحل این است که تسهیلات حتماً به روستا‌ها برود و موجب ایجاد اشتغال شود. 
امید با اشاره به اقداماتی که در گذشته در سطح روستا‌ها انجام شده است، اظهار کرد: متأسفانه با وجود کار‌های زیادی که انجام شده ماندگاری روستاییان در روستا‌ها محقق نشده است. در پی این مهاجرت به شهر‌ها آسیب‌های همچون حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ رقم خورده است. 
وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ تسهیلاتی که در اختیار روستاییان از این محل یعنی ۱.۵ میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی در اختیار طرح‌های روستایی برای اشتغال پایدار قرار گرفته ۶۰ میلیون تومان برای هر یک از طرح‌ها بوده است که توزیع این تسهیلات در سطح استان‌ها براساس شاخ‌های همچون نرخ بیکاری روستا و درآمد سرانه آن‌ها در نظر گرفته شده و سهم هر یک از روستا‌ها از این محل در جدولی به‌صورت جداگانه منتشر شده است. 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری یادآور شد: تاکنون متقاضیانی که درخواست استفاده از این تسهیلات را داشته‌اند ۴۵۰ هزار نفر ثبت نامی در سامانه کارا بوده است. از این تعداد ۸۳ هزار طرح بالغ بر ۸,۳۴۵ میلیارد تومان مصوب بانک‌های عامل شده است و حدود ۷۷۶۰۰ طرح با اعتبار ۷,۲۹۱ میلیارد تومان با بانک‌های عامل وارد اخذ قرارداد شدند. از این میان حدود ۷۵ هزار طرح با رقمی معادل ۶,۲۵۹ میلیارد تومان در حوزه بوم گردی بوده است.

کلمات کلیدی:

iran-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">