Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

زنجان- استاندار زنجان به پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین اشاره کرد و گفت: در صورت تخصیص۳۰۰ میلیارد تومان، این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد.

Best Hotels in the World - TripAdvisor Travelers’ Choice Awards

توسط در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۷

Best Beaches in the World - Travelers' Choice Awards - TripAdvisor

توسط در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۷

تعریف اکوسیستم ها و مجامع ذینفع از اصلی ترین موضوعات گردشگری در برنامه ریزی های آتی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دامون قادر، مشاور معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کارگاه آموزشی فرایندها، روندها، قوانین و مقررات و بخشنامه صدور محوزهای حوزه گردشگری با اعلام این مطلب به تعامل بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد.
وی گفت: اصلی ترین موضوع در گردشگری که سر تیتر برنامه ریزی های آتی خواهد بود، تعریف اکوسیستم ها و مجامع ذینفع ها است.
او با اشاره به اداره سنتی گردشگری در بخش خصوص گفت: با توجه به تجربیات افراد فعال در حوزه گردشگری تا حدودی به بخش تکنولوژی کم توجهی می شود.
او در ادامه به تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برای نزدیکی بخش خصوصی، صاحبان تجربه و دولت اشاره کرد .
قادر از گردشگری به عنوان یک صنعت فرابخشی نام برد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با 22 دستگاه در ارتباط است و افزود: در زمان شکل گیری یک استارتاپ باید همه حوزه های مرتبط مورد توجه قرار بگیرند.
او ضمن ابراز تمایل به تعامل با بخش خصوصی و نیروهای جوان از عباس برزگر به عنوان یک نمونه موفق بومگردی نام برد و از تقویت حوزه آمار و مطالعات در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد . 
وی به سایت  irtss  که به صورت هوشمند  مدیریت برنامه ریزی و اداره می شود گفت: در این سایت آمارها، راهبردها، برنامه ها وسندآمایش و غیره وجود دارد و علاقمندان از طریق این سایت می توانند اظهار نظر داشته باشند.
قادر افزود: تا سال 1404 ، حدود 20 میلیون گردشگر به ایران وارد خواهد شد و یا 80میلیون گردشگر داخلی خواهیم داشت.
به گفته وی، با توجه به شرایط محیطی نیاز به بازنگری برنامه ریزی ها وجود دارد لذا هوشمندی سایت زمانی تحقق پیدا می کند که بخش خصوصی تعامل بیشتری داشته باشد.
قادر افزود: ارتقا زیر ساخت ها و ظرفیت های خدادادی کشور از اهداف ماست به گونه ای بتوان به بالاترین بهره وری ممکن از این امکانات دست یافت.
وی با تاکید بر اهمیت حوزه های بومگردی، روستای عشایر و اکوکمپ با توجه به اشتغال آنها گفت: حوزه استارتاپی نیز در صورت اشتغال زایی بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

فعالیت در سه حوزه مختلف
علیرضا قلی نژاد عضو هیأت علمی و معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت این معاونت در سه حوزه گفت: یکی از این حوزه ها با مراکز کارآفرینی مرتبط است و دو حوزه دیگر شامل آینده پژوهشی و سیاست پژوهی و ارائه خدمات تخصصی است. 
به گفته وی به رغم وجود رویکردهای پراکنده در ارتباط با موضوع آینده پژوهی و سیاست پژوهی در سازمان اما تاکنون به صورت متمرکز روی این مقوله کار نشده است.
او در حوزه ارائه خدمات تخصصی نیز با مطرح کردن این پرسش که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان نهاد حاکمیتی پژوهش های این حوزه چه خدماتی را می تواند به کشور و دستگاه های مختلف ارایه کند؟ گفت: در جریان های مختلف فعالیت های تخصصی نیازمند همکاری افرادی هستیم که سعی می کنند با تکیه بر فن آوری و نوآوری در زمینه های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری واکاوی کرده  و با رسیدن به سرفصل ها، رویه ها و رویکردهای جدید، فضای جدید اشتغال ایجاد کنند.

آموزش و ایجاد کسب و کارهای نو
در ادامه شهناز شهریاری، نماینده مدیرکل دفتر مطالعات و آموزشی گردشگری درباره فرایندهای موجود در این دفتر به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: در آغاز هر استارتاپ و ایجاد کسب و کار نو، مبحث آموزش بسیار حائز اهمیت است.
او از وجود یکسری موسسات در فرایند آموزش دفتر مطالعات و آموزشی گردشگری اشاره کرد و گفت: این موسسات در زمینه اموزش دوره های کوتاه مدت گردشگری فعال هستند و مجوز خود را از این دفتر کسب می کنند.
او در ادامه توضیحاتی درباره فرایند صدور مجوزهای موسسه ها ارایه کرد و گفت: هرکسی که فضای مناسب در اختیاز داشته باشد و بخواهد دوره های کوتاه مدت گردشگری برگزار کند می تواند با مراجعه به دفتر مطالعات و آموزشی گردشگری و معرفی مدرس ها  درخواست خود را ثبت کند.
شهریاری افزود: بعد از بررسی توسط کارشناس ها و کمیته آموزش، مجوز فعالیت یک دوره به صورت آزمایشی به مرکز داده می شود و اگر موسسه دوره خود را با موفقیت برگزار کند درخواست تمدید می دهد و مجوزش ادامه پیدا خواهد کرد.
وی در ادامه از رتبه بندی مدرس ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت:این رتبه بندی ها براساس نظر سنجی ها از فراگیران، موسسات و کمیته آموزش انجام خواهد شد و این رتبه بندی در میزان حق التدریس مدرس ها تاثیر خواهد  داشت.
او فراگیران را شامل دو گروه دانست، گروهی که در رشته گردشگری تحصیل کرده اند و گروه دیگری که به صورت آزاد تمایل به گردشگری دارند.
وی افزود: این فراگیران باید دوره های خاصی اعم از زبان تخصصی را بگذرانند تا بتوانند راهنمای گردشگری بین المللی شوند.
شهریاری با اشاره به  برگزاری دوره های تخصصی راهنمایان گفت: راهنماها بعد از گذراندن دوره های عمومی می توانند در دوره های تخصصی شرکت داشته باشند. 
او از تعریف 21 رشته تخصصی در دفتر مطالعات و آموزشی گردشگری از جمله راهنمای تخصصی بومگردی، راهنمای تخصصی ساحلی –دریایی خبر داد و گفت: به زودی منابع و سرفصل های این دوره ها مشخص و به همه موسسه ها ابلاغ خواهد شد تا راهنماهای تخصصی در یک رشته خاص متخصص شده و در همان رشته فعالیت کنند.
او در پایان از تشکیل دوره های بازاریابی گردشگری خبر داد و گفت: در این دوره ها راهنماها یاد می گیرند چگونه در زمینه بازاریابی گردشگری نیز فعالیت کنند .
او با تاکید بر نیاز به فعالیت نیروهای متخصص در زمینه بازاریابی اعم از بازاریابی هتل، گردشگری دریایی و غیره گفت: امروز فقط نیاز به وجود یک راهنمای تور نیست بلکه در کنار راهنما باید بازاریاب حرفه ای نیز تربیت شود.
او افزود: فراگیران بعد از اتمام دوره های خاص، در آزمون جامع شرکت می کنند که دوبار در سال به صورت سراسری برگزار می شود.
او در ادامه توضیحاتی درباره رتبه بندی موسسه ها و اشتغال فراگیران ارایه کرد.

با ۸ روستای تماشایی ایران آشنا شوید

توسط در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار مهر، سجاد صنعتی منفرد صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران در محل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، افزود: احداث اقامتگاه‌های بومگردی فرصتی طلایی برای رونق و توسعه پایدار در روستاها است.

وی اظهار کرد: برای احداث واحدهای بومگردی در روستاهای هدف گردشگری، تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی با سود چهار درصد با بازپرداخت ۶۰ ماهه و علاوه بر آن تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی هم با سود پنج درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله با احتساب سه سال دوران مشارکت پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان گفت: با توجه به تغییر سلیقه و سبک زندگی مردم، افزایش آگاهی آن‌ها و همچنین اشباع شدن جاذبه‌های پربازدید، تمایل گردشگران به سفر به محیط‌های روستایی و مناطق بکر و آشنایی بافرهنگ‌ها و ارزش‌های این مناطق سوق پیداکرده و این عامل موجب افزایش تعداد گردشگران علاقه‌مند به فعالیت‌های بومگردی شده است.

صنعتی منفرد به مزایای اجرای طرح بوم گردی اشاره کرد و گفت: تثبیت جمعیت روستاهای استان و همچنین توسعه گردشگری در منطقه از مزایای مهم بوم گردی است.

وی ابراز کرد: حفظ و گسترش مشاغل در روستاها، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، بهبود وضعیت حمل‌ونقل، فرصت‌های جدید برای افراد و پایداری محیط‌زیست از دیگر مزایای این طرح است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان تصریح کرد: سکونت در اقامتگاه‌های بوم گردی برای بسیاری از گردشگران دارای جاذبه‌های فراوانی است.

صنعتی منفرد به امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: این تفاهم‌نامه باهدف کمک به حفظ جمعیت در روستاها و تقویت زیرساخت‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های گردشگری به‌صورتی که بسترسازی عناصر اجرای تورهای گردشگری روستایی فراهم شود، منعقدشده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  نیز تسهیلات ویژه‌ای برای احداث واحدهای بوم گردی در نظر گرفته و برای رونق‌بخشی به این بخش، استانداری نیز در بحث صدور پروانه ساخت این نوع واحدها تسهیلاتی را در نظر گرفته و تحقق این مهم فضایی مناسب را در گسترش بومگردی روستایی در استان فراهم می‌کند.

صنعتی منفرد تعداد پرونده‌های وارده برای دریافت تسهیلات به کمیته تشکیل‌شده در این خصوص را ۸۶ مورد اعلام کرد و گفت: ۴۹ مورد از این تعداد در کمیته مشترک مصوب و ۵ مورد نیز به تائید کمیته ملی رسیده‌اند که می‌توانند تسهیلات را دریافت کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تصریح کرد:  تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۵ میلیون تومانی برای مرمت و بازسازی ۴ واحد بوم گردی در روستای درس جین شهرستان ابهر و ۱ واحد نیز در روستای تشویر شهرستان طارم اختصاص‌یافته است.

French Tourists at the Salt Men Museum, Zanjan, Iran

توسط در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۷

Photo Date: July 11 2018