Zanjan Tourism Guide

Zanjan Travel Guide; Visit Zanjan ; Iran

Zanjan Travel Guide; Visit Zanjan ; Iran

Zanjan Tourism Guide

راهنمای مصور سفر و گردش در استان زنجان:
هدف این رسانه گسترش اطلاع رسانی و آموزش گردشگری است. بازنشر مطالب لزوما به معنای تائید محتوای آن نیست.
گردشگری روستایی و اکوتوریسم در اولویت فعالیت قرار دارد.
شماره ثبت در سایت ساماندهی: 1-3-64-56-695660-1-1
© Copyright 2018, All Rights Reserved

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۳ آبان ۹۷، ۱۵:۱۷ - لیلی
    عالی
پیوندها

۳۰۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است


اندکی بیش از دو ماه دیگر، راهنمایان گردشگری 32 کشور جهان برای شرکت در بزرگ ترین و مهم ترین گردهمایی راهنمایان جهان در ایران حضور پیدا خواهند کرد؛ رویدادی که هر دو سال یک بار و زیر نظر مستقیم فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود و به اعتقاد رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران، کیفیت برگزاری این رویداد، در تغییر تعداد گردشگران ورودی به کشور بسیار تعیین کننده خواهد بود.


آرش نورآقایی راهنمای تور و فعال گردشگری در کنار تاکید فراوان بر اهمیت برگزاری این گردهمایی در کشور، آن را اتفاقی بسیار مهم برای گردشگری ایران توصیف می کند و جزئیات اجرایی این رویداد را اینچنین تشریح می کند: «برنامه در سه بخش پیش گشت، کنوانسیون و پس گشت به اجرا در خواهد آمد. در مرحله پیش گشت، بازدید از سه شهر قزوین، زنجان و همدان برنامه ریزی شده و پس از آن برای بخش کنوانسیون که در اصفهان برگزار می شود، مراسم افتتاحیه، تعیین میزبان کنوانسیون در سال 2019، انتخاب هیات مدیره، مراسم اختتامیه و همچنین برگزاری ورک شاپ ها پیش بینی شده است. در نهایت مرحله سوم یعنی پس گشت را خواهیم داشت که سفر و گشت و گذار در شهرهای شیراز، یزد و کاشان را شامل خواهد شد.» وی اضافه می کند: «تاکنون 209 نفر برای شرکت در کنوانسیون ثبت نام کرده اند که با توجه به ادامه امکان ثبت نام تا قریب 20 روز دیگر، برآورد می شود این تعداد به 300 تا 350 نفر افزایش یابند.»
نورآقایی از انتظار راهنمایان گردشگری برای شرکت در تور پیش گشت نیز خبر می دهد و می گوید: «150 نفر برای این برنامه ثبت نام کرده اند که با توجه به محدودیت زیرساخت ها در مسیرها و مقاصد تعریف شده در این برنامه، سایت بسته شده و این در حالی است که ما چنین استقبالی را پیش بینی نکرده بودیم.»
این راهنمای گردشگری با تاکید دوباره بر بزرگی این رویداد و تاثیری که بر گردشگری کشور خواهد داشت، تصریح می کند: «ورود راهنمایان گردشگران 32 کشور در قالب توری 300 نفره به ایران، اتفاقی منحصر به فرد و بی سابقه برای گردشگری ما است و با در نظر گرفتن این نکته که این افراد از متخصصان و عاملان اصلی گردشگری دنیا هستند، ضرورت به کار بستن تمام امکانات و ظرفیت ها در برگزاری هر چه بهتر و آبرومندانه تر این رویداد را صدچندان می کند.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۲۳:۵۴
حسین خمسه ای

علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) درباره عملکرد حوزه گردشگری در هفته دولت در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو عنوان کرد: ورودی های گردشگری ما طی این 3 سال به صورت میانگین 10 درصد رشد داشته است.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" با موضوع «عملکرد حوزه گردشگری در هفته دولت» با حضور علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) و حسن گرامی(معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، علی شعبانی(مشاور اجرایی معاونت گردشگری) با بیان اینکه ما باید دستاوردها و کارکرد دولت تدبیر و امید را در دو بخش بررسی کنیم افزود: بخش اول مربوط به رویکرد و سیاست کلان است که جنبه حمایتی از گردشگری دارد و بخش دوم عملیاتی است که به عنوان مثال در صورت سرمایه گذاری، باید مصادیق آن را ذکر کنیم.

شعبانی ادامه داد: در حوزه اول، رویکرددولت به صورت دیپلماسی تعامل گرا در سطح کلان است و صنعت گردشگری پنجره ای به سوی تولید ثروت، تغییر رویکردها در جامعه و اقتصاد است. به طور کلی با وجود اینکه سرمایه گذاری در گردشگری نمود اقتصادی دارد اما بن مایه آن فرهنگی است.

وی با بیان اینکه به نظرم در دولت آقای روحانی دیدگاه گردشگری بیشتر فرهنگی و اقتصادی بوده عنوان کرد: گردشگری یک مولفه فرهنگی است و زمانی که توسعه گردشگری را مبنا قرار می دهیم به این معناست که تعالی رفاه، رضایت مندی و مثبت نگری را مدنظر قرار می دهیم.

مشاور اجرایی معاونت گردشگری خاطرنشان کرد: کارکرد فرهنگ این است که جامعه و هویت ملی ایرانی- اسلامی را احیا کند و به خودباوری برساند. هر قدمی در راستای رونق اقتصادی در گردشگری انجام دهیم، نمود آن در فرهنگ معلوم می شود. تلقی ام این است که دیدگاه دولت از حوزه گردشگری به شدت حمایت کننده است. از دیدگاهی، ارزش های اسلامی و پوشش با حضور گردشگران خدشه دار می شود که اشتباه است.

شعبانی درباره وضعیت هتل ها توضیح داد: هتل ها از نظر کمیت بیشتر 5 ستاره و 4 ستاره هستند و برای جذب 20 میلیون گردشگر نیازمند 400 هتل با استانداردهای روز هستیم و فعلا حدود 130 تا داریم. تا الان توافق هایی با آلمان و دیگر کشورها صورت گرفته و حدود 900 پروژه اقامتی در حال اجراست.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه گردشگری توضیح داد: 17 دفتر اطلاع رسانی در مجموعه گردشگری هدف راه اندازی کردیم و امسال 8 دفتر دیگر اضافه می شود. همچنین 500 روستای هدف گردشگری داریم و 300 طرح داریم که بیش از 5 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

وی افزود: به رغم تمام سیاه نمایی جهان، پس از اتفاقات"برجام" سازمان جهانی گردشگری و نشریات مهمی مانند "لوموند"، ایران را یکی از 3 مقصد گردشگری دنیا معرفی می کنند. ورودی های گردشگری ما طی این 3 سال به صورت میانگین 10 درصد رشد داشته است.  از طرف دیگر دولت باید امور غیرحاکمیت را به مردم واگذار کند و خودشان عهده دار امور اجرایی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی باشند.

شعبانی درباره زیرساخت های لازم برای گردشگری بیان کرد: زیرساخت واقعی قانون است که مرزهای ما را 22 آیین نامه در بخش های مختلف گردشگری مشخص می کند. یکی از معضلات کشور بازدارندگی قوانین است. دولت برای اصلاح این آیین نامه تلاش کرده تا رویکردمان به سمت بخش خصوصی باشد.  

در ادامه حسن گرامی(معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) با اشاره به اینکه در دولت جدید گردشگری اعتبار خود را به دست آورده گفت: در حال حاضر از لحاظ مشروعیت و حمایت، گردشگری جایگاه خوبی دارد. در تنظیم برنامه ششم در "بند 50" به این اشاره می شود که تعداد گردشگران باید به 5 برابر برسد. تریبون های رسمی ما نیز از گردشگری حمایت می کنند اما برخی از مراجع اجتماعی نه تنها از گردشگری حمایت نمی کنند بلکه تفاسیری دارند که ذهن جامعه را مغشوش می کند.

گرامی ادامه داد: اگر اصرار داشته باشیم حتما رفتار گردشگر باید مطابق آیین و رسوم ما باشد، تقریبا غیر ممکن است. این نشان می دهد در توسعه گردشگری کشور نتوانسته ایم به تک صدایی برسیم و تا زمانی که به وحدت رویه نرسیم در این بخش همچنان شاهد مشکلات خواهیم بود.

وی با برشمردن برخی دلایل این برخوردها گفت: وقتی تعاریف را وسیع می کنند، حلقه بیشتر تنگ تر می شود.

معاون اداره کل برنامه ریزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره چشم انداز افزایش گردشگری توضیح داد: ما به تدریج در حال وارد شدن به بحث عملکردی دولت می شویم. وقتی دولت کار خود را با"برجام" حل کرد، یک مشکل بزرگ برطرف شد و تصویر خارجی ها نسبت به ایران تغییر کرد و تبدیل به کشوری صلح دوست شد.

یادآوری: زمان این برنامه مربوط به شهریور 1395 است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۲۲:۱۷
حسین خمسه ای

دویچه وله: ایران در سال‌های اخیر با افزایش شمار گردشگران خارجی روبرو شده است. اگر تاکنون میانگین سنی گردشگران ۵۰ سال بود، حالا جوانان نیز برای سفر به ایران علاقه نشان می‌دهند.

علی شعبانی، مشاور اجرایی معاونت گردشگری در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده است که گردشگری ایران "طی سه سال به صورت میانگین ۱۰ درصد رشد داشته است". احتمالا تا پایان سال جاری تعداد گردشگران به بیش از ۵ میلیون نفر خواهد رسید.

مسعود عبداللهی، رئیس جامعه راهنمایان گردشگری ایران، می‌گوید: «برجام نگاه‌ها را به ایران مثبت کرد. همزمان با این اتفاق‌ مناسبات سیاسی منطقه به سمتی رفت که با ناامن شدن عراق و سوریه صنعت توریسم در این مناطق به کلی تعطیل شد و پس از آن هم ترکیه، مقصد اصلی توریسم منطقه، به همین درد ناامنی دچار شد.»

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان می‌گوید: «گردشگران ورودی به ایران، بیشتر گردشگران زیارتی از کشورهای مسلمانی همچون عراق و کویت هستند. اما گردشگران اروپایی هم بیش از پیش برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده و در این میان،‌ گردشگران آلمانی در صدر فهرست تعداد گردشگران اروپایی ورودی به کشورمان قرار دارند.»

مهدی نریمانی، رئیس اتحادیه هتل‌داران اصفهان با اشاره به رشد آمار ورود گردشگران خارجی می‌گوید: «با وجود فرصت‌های بسیار زیادی که ایران از نظر گردشگری دارد، متاسفانه هنوز گردشگرانی که به ایران می‌آیند چندان ارزآوری زیادی برای کشور ندارند و اکثرا بازنشستگان هستند که با تورهای دسته جمعی به ایران می‌آیند ولی همین حالا هم هتل‌های شهرهایی مانند اصفهان پاسخگوی این تعداد گردشگر نیستند.»

با وجود تلاش‌ها، ایران هنوز در زیرساخت‌ها، قوانین و نیروی انسانی صنعت گردشگری دچار ضعف اساسی است. به گفته فعالان صنعت گردشگری "درآمد ناچیز ۵ میلیارد دلاری نشان ایران دهنده‌ی این ضعف است". اهداف کلان، ورود ۲۰ میلیون گردشگر به ایران و کسب درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴ را در نظر گرفته است.

علی شعبانی، مشاور اجرایی معاونت گردشگری می‌گوید: «هتل‌ها از نظر کمیت بیشتر ۵ ستاره و ۴ ستاره هستند و برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر نیازمند ۴۰۰ هتل با استانداردهای روز هستیم و فعلا حدود ۱۳۰ تا داریم. تا الان توافق‌هایی با آلمان و دیگر کشورها صورت گرفته و حدود ۹۰۰ پروژه اقامتی در حال اجراست.»

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر میانگین سنی گردشگران ورودی به ایران را ۵۰ سال اعلام کرده و گفته است: «ایران، هم گردشگر ۲۰ ساله دارد و هم گردشگر ۹۰ ساله، ولی میانگین سن آنها حدود ۵۰ است.»

به‌نظر می‌رسد که میانگین سنی ۵۰ سال برای گردشگران به سرعت در حال کاهش است. 

رئیس جامعه تورگردانان ایران تعداد زنان گردشگر را بیشتر از مردان اعلام کرد و گفت که نسبت حضور گردشگران زن به مرد در ایران ۶۰ به ۴۰ است.

نداشتن زیرساخت برای استفاده گردشگران خارجی از کارت‌های الکترونیکی نیز یکی دیگر از مشکلات آنها برای هزینه کردن پول در طول سفرشان به ایران است. موضوعی که بارها و بارها جامعه تورگردانان ایران در محافل دولتی اعلام کردند ولی نتیجه‌ای نگرفتند.

صدور ویزای توریستی سه‌ماهه برای گردشگران خارجی به محض ورود به ایران و بازگشت تدریجی ایرلاین‌های خارجی به ایران از جمله پیشرفت‌هایی است که در یکی دو سال اخیر صورت گرفته است.

شهرهایی چون اصفهان و شیراز به طور سنتی بیشترین بهره را از ورود گردشگران به ایران می‌برند.

یکی از مشکلات مهم صنعت گردشگری در ایران نبود زیرساختارها است. گردشگران شاید به لحاظ سکونت در هتل و غذا مشکلی نداشته باشند اما در جاده‌ها و سفر معمولا با "سرویس‌های بهداشتی بسیار نامناسب" روبرو می‌شوند.

قرار است همچنین سه دفتر جذب گردشگر در چین تا پایان سال ۲۰۱۶ ایجاد شود. در حال حاضر کمتر از ۵۰ هزار نفر چینی به ایران سفر می‌کنند. بازار گردشگری چین با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی اقشار میانی در این کشور، می‌تواند کمک بزرگی به جذب گردشگر به ایران داشته باشد.

جذب گردشگران جوان به ایران نیاز به زیرساخت‌ها و برنامه‌‌های "جوان پسند" دارد.

تصاویر: گردشگران خارجی در اصفهان - آبان 1395

منبع تصاویر: خبرگزاری ایرنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۲۱:۲۸
حسین خمسه ای

دبیر کل سازمان ملل متحد درپیامی به مناسبت روز جهانی سرویس بهداشتی، 19 نوامبر 2016 برابر با 29 آبان ماه جاری گفت هر ساله رقمی معادل 260 میلیارد دلار صرف اثرات ناگواردفع غیر بهداشتی فاضلاب و مصرف آب آشامیدنی ناسالم می شود.

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

روز جهانی سرویس بهداشتی درصدد افزایش آگاهی و ترغیب به اقدام برای حل بحران نبود سرویس بهداشتی، یعنی موضوعی است که معمولا در پس پرده موانع پنهان مانده و مورد غفلت واقع شده است.

موضوع سال جاری بر "سرویس بهداشتی و مشاغل" و تاثیر رعایت اصول بهداشتی یا عدم رعایت آن بر محیط کار و معیشت تمرکز دارد.

سرویس های بهداشتی نقش مهمی در ایجاد اقتصاد قوی دارند. کمبود سرویس های بهداشتی در محل کار و خانه نتایج ناگواری به بار می آورد که شامل ضعف در سلامت است و در نهایت منجر به غیبت از کار، کاهش تمرکز، خستگی و کاهش بهره وری می شود. حدود 17 درصد از مرگ و میرهای ناشی از محل کار از راه انتقال بیماری در محیط کار رخ  می دهند.

دسترسی به  آب ، سرویس بهداشتی و بهداشت، رشد اقتصادی را تسریع می بخشد. هر ساله رقمی معادل 260 میلیارد دلار صرف اثرات ناگواردفع غیر بهداشتی فاضلاب و مصرف آب آشامیدنی ناسالم می شود. هر یک دلار که بر آب و سرویس های بهداشتی سرمایه گذاری شود، صرفه اقتصادی معادل چهاردلار خواهد داشت.

اما دست کم هنوز دو میلیاردو 400صد ملیون نفر در سراسر جهان از دسترسی به سرویس های بهداشتی محروم هستند و برای بقا، زنده نگه داشتن فرزندان و ساخت آینده ای بهتر، مبارزه می کنند. سرمایه گذاری در ایجاد سرویس های بهداشتی مناسب به خصوص برای زنان و دختران امری مهم تلقی می شود که در نتیجه می توانند  امکانات اختصاصی، پاکیزه و امن داشته باشند  و دوران قاعدگی یا بارداری ایمنی را سپری کنند.

آرمان ششم از توسعه پایدار از جامعه بین المللی دعوت می کند تا 2030 دسترسی به سرویس های بهداشتی را تضمین کند.اجرای این قانون ابتدایی حقوق بشر- حق دسترسی به آب پاکیزه و سرویس بهداشتی- نه فقط برای مردم که برای کسب و کار همچنین اقتصاد نیز مهم به شمار می آید. بگذارید با هم به سوی دنیایی گام برداریم که در آن همه در هر جا ازبهداشت شایسته و برابر برخوردارباشند. 

World Toilet Day
19 October 2016
Theme: Toilets and jobs
World Toilet Day is a day to raise awareness and inspire action to tackle the global sanitation crisis – a topic often neglected and shrouded in taboos. Today, 2.4 billion people are struggling to stay well, keep their children alive and work their way to a better future – all for the want of a toilet.
This year’s theme focuses on how sanitation, or the lack of it, can impact on livelihoods. Toilets play a crucial role in creating a strong economy, as well as improving health and protecting people’s safety and dignity, particularly women’s and girls’.
A lack of toilets at work and at home has severe impacts upon businesses through problems in the workforce: poor health, absenteeism, attrition, reduced concentration, exhaustion, and decreased productivity. Loss of productivity due to illnesses caused by lack of sanitation and poor hygiene practices is estimated to cost many countries up to 5% of GDP.
United Nations Secretary-General Ban Ki-moon in his message on World Toilet Day, 19 November 2016, said approximately $260 billion is lost each year to the effects of poor sanitation and unsafe water.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۲۱:۰۲
حسین خمسه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۲۰:۵۲
حسین خمسه ای

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۱۳:۲۹
حسین خمسه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۱۳:۲۶
حسین خمسه ای

اتاقهای سفره‌خانه ملک سلطان جارچی‌ باشی در کوچه باغ قلندرها در شهر اصفهان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۱۲:۳۵
حسین خمسه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۱۰:۵۰
حسین خمسه ای

در ۳۵ کیلومتری شمال شرق شهر زنجان، روستایی زیبا به نام شیلاندر با معماری پلکانی و خانه هایی ساخته شده از خشت و گل ‏و چوب وجود دارد. این روستا به سبب وجود پروانه های بسیار به زادگاه پروانه ها معروف است.‏مسیر رسیدن به سرزمین پروانه ها جاده ای خاکی و پرپیچ خم است و در مسیر ‏رسیدن به مقصد مملو از چشمه های زیبا و آبشار های فراوان و پروانه های رنگارنگ. روستایی پلکانی در میان کوه ها و در محاصره ی ابرها با چشم اندازی زیبا که هر بیننده ای را به وجد می آورد. بیشتر ساکنین آن خانه هایشان را ترک کرده و شهر نشین شده اند . از سال ۱۳۸۷ این روستا تقریبا خالی از سکنه شده است . بدون شک بازگشت اهالی روستا و از سر گرفتن فعالیت های روزمره و جاری شدن زندگی در شیلاندر می تواند به جذب گردشگران کمک کند شاید این روستا هم همچون همزادش ، ماسوله رونق بگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۰۱:۰۴
حسین خمسه ای

اربعین در لغت به معنای چهلم و در اصطلاح به بیستم صفر ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) گفته می‌شود. روزی که سال‌هاست عشق به سومین امام شیعیان را در دل‌ها زنده نگه داشته و هر سال برای زیارت میلیون‌ها نفر را روانه کربلا می‌کند.

اما از نخستین‌هایی که اربعین امام حسین‌(ع) را زنده نگه داشتند، چه کسانی بوده‌اند؟

به گزارش ایسنا، شیخ مفید در کتاب «مسارالشیعه» و شاگردش شیخ طوسی در  کتاب«مصباح المجتهد» زمان بازگشت اهل‌بیت امام حسین (ع) از  دمشق به مدینه است. همچنین بنا بر نقل دیگری از شیخ مفید، جابر بن عبدالله انصاری، به عنوان یکی از نخستین زائران امام حسین (ع) در این روز وارد کربلا شده و زیارت اربعین را به جا آورده است.

محمد ابراهیم آیتی در صفحه 221 کتاب «بررسی تاریخ عاشورا» در این زمینه نوشته است؛ «جابر بن عبدالله انصاری ... بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد و سنت  زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید.».

همچنین برخی دیگر از منابع تاریخی در این زمینه نوشته‌اند؛«از زمانی که حضرت زین العابدین، امام سجاد (علیه السلام) با «جابر بن عبد الله انصاری»، صحابه پیامبر (ص) در کربلای مقدس دیدار کرد...»

 در طول 1376 سال قبل تا امروز، هر سال که از این واقعه می‌گذرد، بر تعداد زائران امام حسین (ع) و سرزمین کربلا اضافه می‌شود. حتی در دوره دیکتاتوری «صدام حسین» در عراق و با وجود همه‌ی سرکوبگری‌ها و اعمال فشارها و ممنوعیت‌های اعمال شده، زیارت این سرزمین مقدس در روز اربعین همچنان ادامه داشت، تا سرنگونی رژیم بعث در سال 2003 میلادی، که از آن به بعد، زیارت کربلا در روز اربعین شکل جدیدی به خود گرفت، تا چند سال گذشته که زیارت کربلا و بین‌الحرمین در قالب راهپیمایی معروف «پیاده‌روی اربعین» افزایش پیدا کرد.

به گونه‌ای که به گفته رئیس شورای استان کربلا، در آذر ماه 1393 (دسامبر ۲۰۱۴ - ۱۴۳۶ قمری) حدود ۲۰ میلیون جمعیت در عراق تجمع کردند و تعداد زائران اربعین در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی - ۱۴۳۷ قمری) به ۲۷ میلیون نفر رسید.

تا امروز که جمعیت حاضر در مراسم سوگواری اربعین در عراق در صدر یکی از بزرگترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان - که چیزی حدود 80 کیلومتر مسافت را شامل می‌شود و سه روز به طول می‌انجامد، - حاضر می‌شوند.

و البته نباید از تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در برنامه‌ریزی‌های یکی دو سال گذشته‌اش با هدف ثبتاین آئین مذهبی به صورت مشترک با کشور عراق و به عنوان میراث معنوی در یونسکو چشم‌پوشی کرد.

به گزارش ایسنا، هر چند به دلیل نبود تکنولوژی، امروزه عکس‌ها و اسناد محدودی از «پیاده‌روی اربعین» به عنوان سنت دیرینه‌ی مسلمانان و شیعیان دنیا در دسترس است، اما می‌توان یکی از قدیمی‌ترین اسناد تصویری موجود را مربوط به بیش از 100 سال پیش دانست یعنی سال 1909 میلادی.

پیاده‌روی به سمت کربلا، سال 1909 میلادی
به سمت کربلای مقدس، سال 1916 میلادی
زیارت اربعین سال 1932 میلادی، این تصویر توسط عکاس انگلیسی ثبت شده است
به سمت شهر کربلا در اربعین امام حسین (ع) در سال 1971
طی راه به سمت کربلا آوریل 2003 میلادی

تصاویر دیگری از پیاده‌روی به سمت کربلا (زیارت اربعین) که سال مشخصی برای ثبت تصویر آن‌ها ذکر نشده است.

مقبره امام حسین (ع)
حرکت ماشین‌ها به سمت کربلا در دهه 70 میلادی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۰۰:۰۸
حسین خمسه ای

فصل سرما سرآغاز ورزش های گوناگون زمستانی در بسیاری از نقاط دنیاست اما این فرصت قابل توجه در ایران و از جمله استان برفی اردبیل با بی اعتنایی، هر سال از دست می رود.

همراه با نخستین بارش برف، اسکلتون، هاکی، اسکی آلپاین، اسکیت روی یخ، اسنوبرد سواری، بابسلد، باندی، برف‌رو، پرش با اسکی، لژسواری و ورزش دوگانه از جمله فعالیت هایی است که رونق می گیرد و در واقع می توان گفت کشورهایی چون فرانسه، سوییس، اتریش و ایتالیا بخشی از اعتبار حوزه ورزش و گردشگری خود را مدیون زمستان رشته کوه باشکوه آلپ هستند.
توجه به ظرفیت زمستان در این کشورها تنها به این موارد ختم نمی شود بلکه با فعالیت های نمایشگاهی و میزبانی مسابقه های مختلف در کنار تحرک بخشی به جامعه در میان سرمای به ظاهر سخت، سود سرشاری از گردشگری ورزشی به دست می آروند که از جمله می توان به برگزاری تنها نمایشگاه تجاری بین المللی ورزش های زمستانی ایتالیا (Prowinter) با حضور بیش از 220 شرکت و پنج هزار و 400 نفر بازدید کننده اشاره کرد. 
در داخل کشور نیز شرایط آب و هوایی استان اردبیل از چنین ظرفیت بی مانندی برخوردار است؛ گرچه در تهران با آغاز زمستان علاقه مندان با صرف هزینه های گزاف به پیست های اسکی واقع در حاشیه شهر مراجعه می کنند اما مناطقی از شمال غرب کشور با وجود دارا بودن زمستانی طولانی، پربرف و باشکوه تنها نظاره گر هدر رفتن سرمایه ها و نعمت های خدادادی می باشند.
زمستان اما این روزها نه تنها استفاده بهینه ای برای اردبیلی ها ندارد بلکه به دلیل نبود سرمایه گذار و سوء مدیریت امکانات موجود، طی سال ها خود عامل دلتنگی و حبس مردم در خانه هایشان شده؛ حتی چندی پیش به دنبال بارش نخستین برف سنگین سال همه غافلگیر شدند، 150 هزار اصله درخت آسیب دید، برق دهها نقطه شهر برای ساعت های طولانی قطع شد و در بحبوحه این اتفاق دستگاه های خدمات رسان هر چند به صورت غیر رسمی اما به هر حال توپ را به میدان یکدیگر انداختند.
اینها در حالی است که استان اردبیل در ارتفاع یک هزار و 500 متری از سطح دریا قرار دارد و به عنوان یک منطقه سردسیر و کوهستانی، برف بیش ازهفت ماه میهمان کوهستان های اطراف و حتی برخی شهرهای آن می شود؛ برفی که به گفته کارشناسان می توانست در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در قالب فرصتی بی نظیر در زمینه گردشگری موجب افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی در رشد و توسعه استان باشد.
زمستان پربرف در نخستین آن، تصویری از ورزش های زمستانی و جنب و جوش جوانان و نوجوانان در میان برف را تداعی می کند اما اردبیل در این زمینه نیز یکی از فقیرترین استان های کشور می باشد و تنها 2 پیست اسکی ˈاندبیلˈ در جوار رشته کوه های تالش در خلخال و ˈآلوارسˈ در دامان سبلان در سرعین وجود دارد که آنها نیز آن طور که باید فعال نیستند.
رشته کوه سبلان در غرب اردبیل به گفته کارشناسان یکی از بهترین مکان ها برای اجرای برنامه های کوهنوردی و ورزش های زمستانی می باشد اما تنها به بهره برداری سنتی و استفاده از ظرفیت های طبیعی در فصل تابستان محدود شده و در فصول سرد تقریبا بلااستفاده است در حالی که بهترین فصل بهره برداری از جاذبه های دامنه سبلان مانند آبهای گرم معدنی فصل زمستان می باشد. 
این کوه بزرگ ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا دارد، سطحی حدود 6 هزار کیلومترمربع را اشغال کرده، جزو جاذبه های گردشگری طبیعی منطقه محسوب می شود و از مناطق مختلف به ویژه دامنه های آن می توان در رشته های ورزشی مختلف استفاده کرد اما در نهایت بخش محدودی از دامنه سبلان در منطقه سرعین میزبان پیست اسکی آلوارس یکی از بزرگترین پیست های کشور می باشد که البته همین پیست موجود نیز در بیشتر اوقات سال تعطیل بوده و در فصل تابستان نیز گردشگران تنها از تله سی یژ آن استفاده می کنند.
به عقیده کارشناسان، شرایط جغرافیایی و اقلیمی پیست آلوارس به مراتب مناسب تر از پیست های استان تهران است که از طرفی توانسته با تمهید اندکی تدبیر، سرمایه گذاری و بهره برداری مناسب از پیست های اسکی شمشک، خور، آبعلی، دربندسر و دیزین هر زمستان میزبان جوانان علاقه مند تهران و استان های همجوار باشد و از طرف دیگر با میزبانی مسابقات مختلف کشوری و بین المللی موجبات اشتغال مردم و رونق آن منطقه را فراهم کند.
ورزش بخشی از ظرفیت هاست و گردشگری زمستانی دامنه گسترده ای از فعالیت های هیجانی و جذاب را در بر می گیرد و براین اساس استان اردبیل با زمستان سفیدپوش خود می بایست به صورت طبیعی یکی از مراکز اصلی این فعالیت ها در کشور می شد که به واسطه بی توجهی ها، ظرفیت های بالقوه آن مورد استفاده قرار نگرفته و در این زمینه نیز محروم می باشد و برنامه ها تنها به برگزاری جشنواره زمستانی محدوده شده که گرچه در دوران بی عملی اقدام مبارکی است اما پاسخگو نیست.
برگزاری جشنواره های زمستانی در مناطق مختلف این استان به ویژه سرعین می تواند به عنوان گامی برای معرفی قابلیت های زمستانی منطقه محسوب شود و این به شرطی است که با محتوای غنی، تبلیغات مناسب و به واقع در حد یک جشنواره زمستانی برگزار شود تا بتواند جمعیت قابل توجهی را از مناطق مختلف کشور به خود جلب کند.
برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات ملی و بین المللی ورزش های زمستانی از جمله راهکار دیگر در فعال کردن ظرفیت های مغفول زمستان اردبیل می باشد که نیاز به توجه مسوولان استانی و کشوری دارد.

خبرنگار: محمد ملاحمزه زاده ** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۲۳:۵۸
حسین خمسه ای

زنجان - ساعت 14 امروز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۶:۰۷
حسین خمسه ای

با توجه به اینکه گردشگری روستایی در ایران نوپاست، مرور تجربه های سایر کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در حوزه گردشگری روستایی باشد.  "روزنامه ایران"

اگر چه گردشگری روستایی یکی از بهترین روش ها برای جذب درآمد مالی به مناطق محروم و دور افتاده است، اما اگر طرح های گردشگری با دقت و تمرکز بر محدودیت های هر منطقه ارائه نشود، سبب نارضایتی مردم و جامعه محلی خواهد شد؛ به گونه ای که پس از مدتی عطای گردشگری را به لقایش می بخشند، مانند بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه، گسترش گردشگری روستایی در ایران، بدون محاسبه سود و زیان آن صورت می گیرد و به این نکته توجه نمی شود که عواید کوتاه مدت گردشگری، در بلند مدت چه هزینه هایی را بر طبیعت روستاها و فرهنگ بومی آن ها تحمیل خواهد کرد.

در ورودی روستای «الیمستان» در جاده هراز، روی تابلویی نوشته اند: «ورود افراد کوهنورد و گردشگران و تورهای تفریحی به روستای الیمستان ممنوع است.» نه فقط در این روستا، بلکه در سایر روستاهای نواحی مختلف ایران می توان نظیر چنین تابلوهایی را پیدا کرد و به نظر می رسد که تعداد آنها رو به افزایش است، هرچند که جلوگیری از ورود افراد به روستاها، آن هم از سوی شورای روستا هیچ پشتوانه قانونی ندارد و بلکه خود یک اقدام غیرقانونی است اما چنین مواردی می رساند که نارضایتی روستاییان از گردشگران در حال افزایش است.

اهالی روستاهایی که در سالیان اخیر شاهد حضور تورهای گردشگری بوده اند، بتدریج به این باور رسیده اند که گردشگران با ازدحام، سر و صدا، آسیب رسانی به مزارع و باغ ها و پراکندن زباله مزاحمت فراوانی را تولید می کنند و پوشش و رفتار آنها در تقابل با فرهنگ جوامع بومی است.

در روزهای اخیر، خبرگزاری ایسنا خبر داد که «روستاهای استان خراسان رضوی به لحاظ جاذبه های طبیعی و تاریخی ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر دارند، اما طی سال های اخیر تخریب و تعرض در روستاها از سوی برخی افراد سبب شد که برخی از اهالی خونگرم روستا ترجیح دهند، اصلاً بیگانه ای به روستای شان نیاید، چه برسد به اینکه بخواهند از مواهب وجود گردشگر در روستای شان بهره مند شوند.»

در این باره، مژگان ثابت تیموری، عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به این خبرگزاری گفت: «بخشی از این موضوع به ویژگی های اخلاقی روستائیان برمی گردد که به گردشگران بی اعتماد شده اند؛ در حالی که تا 25 سال قبل میزبانی با دعوت از گردشگران و اشتیاق فراوان صورت می گرفت.»

او یادآور شد که خرابکاری گردشگران در روستاها «در شکل شکستن و آتش زدن شاخه های درختان و برداشتن محصولات شان ظهور یافته است.»

در روستای ابیانه نیز که مدتهاست به یک مقصد گردشگری پرطرفدار تبدیل شده، روستائیان از این که گردشگران به حریم خصوصی آن ها احترام نمی گذارند، ناراضی هستند و در جای جای روستا، پلاکاردهایی از سوی شورای روستا نصب شده است که گردشگران را از عکاسی بدون اجازه از بانوان روستایی برحذر می دارد. 

با توجه به اینکه گردشگری روستایی در ایران نوپاست، مرور تجربه های سایر کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه ٓ می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در حوزه گردشگری روستایی باشد.

لبنان؛ ریشه کنی گردشگری در 6 ماه

در فوریه سال میلادی جاری، «میشل فرعون»، وزیر گردشگری لبنان، استراتژی گردشگری این کشور را با تاکید بر بهبود تصویر لبنان به عنوان یک مقصد گردشگری روستایی ارائه کرد. اکنون پس از گذشت شش ماه، خبرهای ناگواری از پراکندن انبوه زباله ها در سرتاسر لبنان بویژه در نواحی روستایی به گوش می رسد. اخیرا روزنامه «دیلی استار» لبنان گزارش داد که سفر به روستاها به نحو چشم گیری کاهش یافته و این وضعیت سبب نگرانی از کسب و کار مردم محلی در روستاها شده است. این روزنامه در گزارش خود تصریح کرده بود که گردشگری روستایی معطوف به زیبایی های طبیعی است و زباله چیزی نیست که دراین مقوله بگنجد.

نگرانی ها وقتی بیشتر شد که «وایل ابوفائور»، وزیر بهداشت لبنان هشدار داد: «یک فاجعه بزرگ در حوزه سلامت و بهداشت در پیش است و شیوع بیماری، احتمال توقف سفر گردشگران به مناطق روستایی را تقویت می کند.» با این حال، «جوئله باراکات» از مدیران دفتر تنوع زیستی در منطقه زیست کره «جبل موسی» گفته است که «مشکل دفن غیر بهداشتی زباله ها مشکل تازه ای برای مؤسسات تورگردانی نیست و ما سال هاست که با این بحران دست وپنجه نرم می کنیم.» باراکات تأکید کرده است که «تشدید این معضل ناشی از حضور گردشگران است و علت اصلی آن نبود زیرساخت های مناسب برای مدیریت زباله است.»

همچنین، به گفته «مارتین بتیش» از انجمن مردم نهاد «ردپای کوهستان» زباله ها برای کوهنوردان لبنان هم مشکل ساز شده اند و این موضوعی بود که تا به حال از چشم ها پنهان نگاه داشته می شد. او می افزاید: «زباله تهدید بزرگی برای گردشگری روستایی لبنان شده و این در حالی است که گردشگری روستایی به سلامت و پاکیزگی طبیعت وابستگی کامل دارد. اکنون روستائیان مانند قبل قادر نیستند که زباله ها را از چشم گردشگران پنهان و از آزردگی آنان جلوگیری کنند.»

به عقیده «مارتین بتیش» پراکنده شدن زباله ها در مناطق دور دست بیشتر است و این مسأله می تواند منابع آب را نیز آلوده کند. او یادآور می شود که «استراتژی گردشگری روستایی لبنان بر گردشگری پایدار تأکید بسیار دارد اما در عمل، چنین چیزی به چشم نمی خورد و لبنان نیازمند اعمال سیاست ها و روش های پایدار برای دفع زباله هاست.»

«پل ابی راشد»، مدیر یک تشکل زیست محیطی در لبنان نیز می گوید: «تصویر لبنان سبز و زیبا با بوی بد ناشی از زباله های درحال سوختن، تخریب شده است.» این درحالی است که لبنان در چهارماه نخست سال 2015 پس از سال ها وقفه، شاهد رشد 23 درصدی بخش گردشگری بود اما هزینه این رشد، به دلیل غفلت از پیش نیازهای زیرساختی، بالاتر از حد تصور برآورد می شود.

ایرلند؛ نگران عواقب کار

در ایرلند نیز اجرای برخی طرح های گردشگری به بحث و جدل در خصوص توجه به محدودیت های روستاها دامن زده و نگرانی ها در این باره را افزایش داده است، اخیراً یک سایت اجتماعی به نام «ایریش اگزمینر» در یک گزارش تحلیلی، نظر کارشناسان مختلف درباره طرح های گردشگری روستایی را بازتاب داده و به نکات مهمی اشاره کرده است که می تواند برای گردشگری روستایی ایران و دیگر کشورهای در حال توسعه مفید باشد.

دراین گزارش آمده است: اجرای هر طرحی دراین زمینه باید با اذعان به سطح بالایی از خطر در ازای منافع اقتصادی نه چندان زیاد صورت بگیرد. و این مسأله با توجه به وسعت کم بسیاری از روستاها یا شهرهای کوچک و همین طور کوچک بودن کسب و کار مردم، نگرانی مهمی تلقی می شود.

«ایریش اگزمینر» می افزاید: «همه گروه های فعال گردشگری باید طرح های خود را در چارچوب محدودیت های مناطق روستایی ارائه و اجرا کنند؛ مثلاً روشن است که یک شهر کوچک یا روستا نمی تواند به تنهایی واجد زیرساخت های کیفی و کمی به عنوان یک مقصد مستقل گردشگری باشد. بنابراین بهتر است که آن شهر یا روستا به عنوان بخشی از یک بسته منطقه ای وسیع تر تعریف شود.»

در ادامه گزارش چنین آمده است که «شناخت محدودیت های هر منطقه با کمک کارشناسان میسر است و بهترین طرح ها، آن هایی هستند که در فضایی از هماهنگی میان مشاوران، صاحبان کسب و کارها، کارآفرینان و سرمایه گذاران شکل می گیرند. بر این اساس، کار مشاوران این است که تمام ایده ها را ارزیابی و طرح مناسبی را ارائه کنند که درخور توانایی های روستاها و متناسب با ذخایر طبیعی و اجتماعی آنها باشد.»

به باور کارشناسانی که «ایریش اگزمینر» نظر آنها را جویا شده است، «موضوع مهم دیگری که اغلب نادیده گرفته می شود آن است که باید در ارزیابی طرح ها، میزان آسیب احتمالی به میراث فرهنگی و تاریخی یک شهر یا روستا محاسبه شود و ساز و کار پیشگیری از آن ارائه شود.

همچنین، هر طرح گردشگری در مناطق روستایی و شهرهای کوچک، باید با درنظر گرفتن تمام امکانات از انواع جاذبه های گردشگری گرفته تا زیرساخت ها، اقامتگاه ها و نیز وضعیت بازاریابی به اجرا درآید. در این مورد، باید بر ایجاد طیف وسیعی از محصولات کیفی مطلوب تمرکز کرد که بازارهای بزرگ تر را هدف قرار می دهند، نه اینکه صرفاً یک جاذبه گردشگری کلان وشاخص ایجاد می کنند.

توجه به این امور، منجر به ایجاد استانداردهای بالاتری از زندگی و نیز تولیدات کیفی تر در صنعت گردشگری می شود. درنقطه مقابل، نتیجه بی توجهی به این امور، فرسایش و تخریب میراث فرهنگی و تاریخی شهرهای کوچک و روستاهاست. به بیان دیگر، نادیده گرفتن این اصول، در درازمدت ظرفیت های گردشگری را نیز تخریب می کند و امکان رشد پایدار گردشگری را از میان می برد.»

ژاپن؛ تجربه های نو

در حالی که کشوری مانند لبنان گرفتار پیامدهای ناخوشایند گردشگری روستایی نامتوازن شده و ایرلند، نگران چنین پیامدهایی است، ژاپن توانسته تجربه های موفقی در این حوزه را پشت سر بگذارد. یکی از این تجربه ها، اقدام های شرکت نیسان برای حفظ آرامش روستایی و محافظت از جاذبه های گردشگری در منطقه «نیگاتا» است. در این منطقه روستایی، چشمه های آبگرم با حرارت بالا، مهمترین عامل جذب گردشگران است. با وجودی که دسترسی به نیگاتا با استفاده از قطار سریع السیر امکان پذیر است اما شرکت نیسان خودروی ویژه ای را برای سفر به این منطقه طراحی کرده که با استفاده ازسوخت بیوبرق حرکت می کند و انرژی لازم را از حرارت چشمه های آبگرم می گیرد.

دمای چشمه های آبگرم نیگاتا بالغ بر 208 درجه فارنهایت است و این میزان حرارت برای شارژ یک خودروی نیسان الکتریکی کفایت می کند. این خودروها با هدف حفاظت از گنجینه های طبیعی و فرهنگی نیگاتا طراحی شده اند و کمترین آلودگی را برای محیط پیرامونی دارند.

شرکت نیسان اعلام کرده است: از آنجا که این منطقه روستایی بزودی میزبان یک همایش هنری خواهد بود، قصد دارد با هدف حفظ و ترویج فرهنگ برف (فستیوال های برفی) و نیز برای حفاظت از اکوتوریسم منطقه، خودروهای مذکور را با تسهیلات شارژ توسط بیوبرق محلی در اختیار گردشگران بگذارد.

بدین منظور، حدود 1000 ایستگاه شارژ برق درنزدیکی ایستگاه های راه آهن تعبیه شده است و به گردشگران امکان می دهد که با خودروهای بیوبرق در نهایت آرامش به گردش در روستا بپردازند. اقدام شرکت نیسان در ارائه خدمات خودرو دوستدار محیط زیست با سوخت پاک درمحیط های سالم روستایی از سال 2013 و در جزیره «تشیما» آغاز شد و اکنون در سال 2015 با موفقیت چشمگیری توسعه یافته است. این خودروها کم سرعت، دارای دو صندلی است که امکان کشف روستا را به گردشگران می دهد و در عین حال به سلامت و و آرامش روستاها احترام می گذارد.

منبع: به انتخاب نویسندگان دنیای سفر

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۳:۲۰
حسین خمسه ای
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۳:۱۲
حسین خمسه ای