Zanjan Tourism Guide

Visit & Travel to Zanjan; Iran

Visit & Travel to Zanjan; Iran

Zanjan Tourism Guide

به استان زنجان خوش آمدید!
اینجا بزرگترین رسانه گردشگری استان زنجان است.
هدف ما گسترش اطلاع رسانی درباره سفر و گردشگری استان زنجان است.
بازنشر مطالب لزوما به معنای تائید محتوای آن نیست.
شماره ثبت در سایت ساماندهی: 1-3-64-56-695660-1-1
© Copyright 2019, All Rights Reserved

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات

۱۴۶ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

تنبیه قجری!

فایل صوتی این سمینار که در روز دوشنبه 26 مهر 1395 برگزار شد، از طریق لینک زیر قابل دانلود است:

http://www.mediafire.com/file/tuao8klrs4csy99/seminar.mp3

 

عکاس: فواد اشتری

مکان: تهران

تاریخ: 19 مهر 1395

16 کیلومتر بعد از شهرستان خواف در استان خراسان رضوی را که طی کنید به روستای نشتیفان می‌رسید. در این روستا آسبادهایی قرار گرفته است که از دانش و خلاقیت نیاکان ما در ساخت سازه‌های فنی، جدال تن به تن با نیروی شگفت باد و پیروزی بر این حریف حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، اغلب مورخان ایرانی و غیرایرانی مبنا و سابقه آسبادها را در ایران، قبل از چیرگی اعراب بر ایرانیان دانستند. برخی از آنان پا را فراتر گذاشتند و ساخت آسبادها را به 1700 سال قبل از میلاد مسیح نسبت دادند؛ اما قدیمی‌ترین و موثق‌ترین مرجعی که وجود آسبادها را قبل از حمله اعراب به ایران محرز می‌داند ابن‌خلدون و مسعودی است. 

آسباد، بنایی متشکل از خشت و گل است. در ابتدا که وارد این محوطه تاریخی می‌شویم اتاقک‌هایی با درهای قدیمی و کوچک قرار گرفته است که به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گرفته؛ این اتاقک‌ها در جهت مخالف باد ساخته شدند و در حقیقت اتاقی است که در آن قطعات متحرک آسباد، سنگ‌های بزرگ و مدور و گندم‌ها قرار داشتند.

در بالای این اتاق‌ها در طبقه فوقانی، آسبادها قرار گرفتند که شامل سازه‎هایی متشکل از یک تیر عمودی و یک تیر افقی بر روی چرخ‌پره است. چرخش باد این آسبادها در صورتی است که باد شدید بیاید. در سایر مناطق شهرستان خواف از جمله سنگان، روستاهای برآب، تیزاب، خرگرد و مهرآباد هنوز بقایای آسبادها موجود است یکی از این روستاها "تیزآب" است که معماری آسبادهای آن دارای ویژگی منحصر به فردی نسبت به سایر آسبادهاست؛ طوری که از هر سه بادی که در منطقه در حال وزش بود استفاده می‎‌کردند، در حالی که سایر آسبادها فقط هنگام وزش بادهای 120 روزه قابل استفاده هستند.

در این سازه‌ها گذشتگان ما از نیروی باد به منظور حرکت آسبادها استفاده می‌کردند. در کشورمان که گندم از اصلی‌ترین ماده غذایی به‌شمار می‌رفته، ساخت وسیله‌ای که این ماده غذایی را خرد کند نیازی مبرم به شمار می‌رفته است لذا این وسیله را به منظور خرد کردن گندم و همچنین بالا بردن آب به کار می‌بردند. ویژگی معماری، فنی و مهندسی بسیار ارزشمندی در آن‌‎ها به کار رفته است که می‌تواند به عنوان میراثی از دانش نیاکان در بهره‌برداری مناسب از اقلیم و شرایط محیطی برای نسل‌های آینده معرفی شود.

این آسبادها علاوه بر اینکه توانایی مردم آن دوران را بهره‌گیری از انرژی پایدار نشان می‌دهد از پیروزی این مردمان در جدال تن به تن با طبیعت حکایت می‌کند که توانستند این نیروی عظیم را به نفع خود به‌کار گیرند. بسیاری از محققین بر این باورند که مردم شرق ایران اولین بار از نیروی باد در آسبادها به منظور خرد کردن گندم و بالا بردن آب استفاده می‌کردند و این صنعت از ایران به اروپا، چین، هند و مصر انتقال یافته است. مناطقی که آسبادها در آن قابل مشاهده هستند شامل سیستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و بخش‌هایی از افغانستان است.
معمولا در قدیم در اقلیمی که دارای آب فراوان بوده است انواع آسیاب آبی و در مناطق که وزش باد غالب بود از آسباد استفاده می‌شده است. این سازه‌های معماری ایرانی در گذشته نقش حیاتی در زندگی مردم داشته و یکی از مهم‌ترین سازه‌های مرتبط با موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خواف با وجود بادهای 120 روزه در این منطقه به شمار می‌رفته است. 

اصطلاح آسباد از ترکیب "آس" و "باد" است؛ در گویش محلی آسباد به گونه‎های مختلف آسیای بادی، طاحونه بادی و طاحونه به کار می‌رود. البته از دیرباز آس‌هایی که با قدرت چارپایان مانند گاو و الاغ به حرکت درمی‌آمده یا به وسیله دست می‌چرخیده است وجود داشتند؛ در کاوش‌های باستان شناسان در شهر سوخته سنگ‌های آسیای دستی زیادی به دست آمده است. نخستین نوشته‌ای که از آسبادها نام برد یک کتاب هندی قدیمی به نام "آرتاساسترای کنتیلا" است که حدود 1400 پیش از میلاد نوشته شده است.

محمود باعقیده، رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: حدود 107 آسباد در شهرستان خواف و روستاهای اطراف وجود دارد که 40 آسباد در نشتیفان واقع شده است؛ استحکام بخشی به آسبادهای نشتیفان از سال 76 آغاز شد اما کار مرمت تا سال 93 به‌کندی پیش رفت. سال 1393 در بازدیدی که تعدادی از کارشناسان از این اثر داشتند آسبادهای نشتیفان به عنوان اثر قابلیت ثبت در آثار جهانی یونسکو شناخته شد از همان سال مرمت این اثر شدت گرفت.

وی افزود: از مجموع 40 آسباد، هم‌اکنون 34 سازه استحکام بخشی شدند، 22 عدد نیز به طور کامل مرمت شدند و از این 22 سازه، 8 آسباد توانایی خرد کردن گندم را دارند. البته کار مرمت این آثار همچنان ادامه دارد. 

باعقیده درباره میزان استقبال گردشگران از آسبادهای نشتیفان تصریح کرد: سال گذشته حدود 35 گردشگر خارجی از کشورهای اروپایی از این مجموعه بازدید کرد. در ایام نوروز نیز از ابتدا تا امروز 9 گردشگر فرانسوی به این مجموعه آمدند. همچنین در ایام نوروز آسبادهای نشیفان روزانه حدود 200 بازدیدکننده دارد.

گزارش از ریحانه تارقیان خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان

یادآوری:

 آسیاب‌های بادی نشتیفان واقع در استان خراسان رضوی و در فاصله 16 کیلومتری از شهرستان خواف، بازمانده از دوره صفوی است. در این روستا 40 آسیاب که در گویش به آن محلی آسیای بادی و طاحونه می گویند، قرار دارد. اصلی‌‌ترین منبع انرژی آن باد‌های معروف 120 روزه سیستان است که البته تمام مدت سال اثرات آن وجود دارد. از نیروی باد برای خردکردن گندم و بالا بردن آب استفاده می کردند.
نشتیفان از دو واژه «نش‌» و «تیفان‌» تشکیل شده است. اولی خلاصه شده کلمه نیش به زبان محلی است. مقصود از «تیفان‌» نیز همان توفان است. با این حساب می‌توان گفت نشتیفان محلی است که در معرض نیش توفان و باد‌‌های موسمی محلی قرار دارد. شاید کلمه «نش‌» کنایه‌ای به نیش عقرب نیز باشد که در نواحی گرم و خشک زیاد دیده می‌شود.





















مدیر گروه اقتصادی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: براساس آخرین مطالعاتی که اخیرا پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی انجام داده
است، هر گردشگر و زائر طی هر روز در مشهد 150 هزار تومان هزینه می‌کند و میزان ماندگاری گردشگران و زائران در مشهد حدود 4 تا 5 روز است.
هادی رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: به طور کلی اگر سالانه 25 میلیون زائر به مشهد سفر کنند، هر کدام 150 هزار تومان در مشهد هزینه کنند و ماندگاری 4 تا 5 روز را برای هر زائر را در نظر بگیریم در مجموع زائران در طول سال 15 هزار تا 18 هزار میلیارد تومان در مشهد هزینه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: ماندگاری زائر از ده تا 12 روز در دهه 70 به چهار تا پنج روز کاهش یافت و اگر اکنون ماندگاری 4 روز به 6 روز افزایش یابد میزان درآمد و اشتغال قابل توجهی برای مشهد خواهد بود.
رفیعی اظهار کرد: همچنین طبق مطالعاتی که صورت گرفته 92 تا 95 درصد زائران با هدف زیارت به مشهد سفر می‌کنند، البته زائران اهداف دیگر سفر  همچون تجاری، اداری و ... را در اولویت‌های بعدی ذکر کردند. این موضوعی است که به ما یادآور می‌شود اگر تنها به بحث زیارت بپردازیم دچار زیان شدیم و اگر تنها به گردشگری توجه کنیم نیز خسارت می‌بینیم.
مدیر گروه اقتصادی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی تاکید کرد: گردشگری حوزه‌ای است که از رونق آن سازمان‌های مختلفی بهره‌مند می‌شوند‌. این حوزه به صنعت کشور بسیار کمک می‌کند.