Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

شاخص ارزش گذرنامه‌ها در سال ۲۰۱۹

توسط در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۸

در شاخص امسال اعتبار گذرنامه‌های جهان که هر سال توسط موسسه بریتانیایی هنلی تهیه و منتشر می شود اعتبار گذرنامه‌های بریتانیایی و آمریکایی کاهش یافته و در مقابل گذرنامه چند کشور آسیایی در صدر جدول هستند.

معیار اصلی تنظیم این فهرست تعداد کشورهایی است که دارنده هر گذرنامه بدون ویزا می تواند به آنها سفر کند. این ارزش یابی براساس داده‌های ویژه «انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی» که همه جانبه‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات در زمینه سفرهای بین المللی را جمع آوری می کند و پژوهش‌های دقیق و مداوم موسسه هنلی تنظیم می شود.

براساس این فهرست گذرنامه کشورهای ژاپن و سنگاپور در صدر جدول هستند و دارندگان آن بدون نیاز به ویزا می توانند به ۱۸۹ کشور جهان سفر کنند. در اوایل سال ۲۰۱۸ گذرنامه آلمانی در صدر این جدول قرار داشت.

پس از ژاپن و سنگاپور، گذرنامه کره جنوبی، آلمان و فنلاند در رتبه دوم قرار دارند. با گذرنامه این کشورها بدون ویزان می توان به ۱۸۷ کشور سفر کرد.

گذرنامه‌های ایتالیا، دانمارک و لوکزامبورگ در رتبه سوم و فرانسه و اسپانیا و سوئد نیز در مقام چهارم قرار دارند.

گذرنامه امارات متحده عربی برای اولین بار در تاریخ چهارده ساله تنظیم این فهرست در میان بیست رتبه اول قرار گرفته و به نسبت پنج سال پیش اعتبار آن دو برابر شده است.

افغانستان که با گذرنامه آن بدون ویزا فقط می توان به ۲۵ کشور سفر کرد در رتبه آخر این فهرست است.

گذرنامه ایرانی با ۳۹ امتیاز در رتبه ۱۰۱ و گذرنامه پاکستانی با ۳۰ امتیاز در رتبه ۱۰۶ قرار دارند.

فهرست اعتبار گذرنامه‌های جهان که توسط موسسه هنلی با بیش از چهارده سال سابقه در پژوهش منتشر می شود هم برای شهروندان و هم دولت‌های جهان یک شاخص مهم است.

این موسسه گذرنامه‌های ۱۹۹ کشور جهان و ۲۲۷ کشور و مقصد سفر از جمله مناطق خودگردان و کشورهای کوچک را بررسی می کند.

هر گذرنامه به ازای اجازه سفر بدون ویزا به هر کشور یک امتیاز کسب می کند. دریافت ویزا هنگام ورود به کشور نیز چون به تایید دولت قبل از سفر نیاز ندارد در همین دسته طبقه بندی می شود.

در فهرست امسال گذرنامه‌های آمریکایی و بریتانیایی با ۱۸۳ امتیاز در رتبه ششم قرار دارند.

در تمام سالهای گذشته پاسپورت بریتانیایی همواره در پنج رتبه اول این جدول بوده ولی تحت تاثیر خروج این کشور از اتحادیه اروپا که اکنون حتمی به نظر می رسد موقعیت گذرنامه آن تاحدی بی‌ثبات شده و در آینده ممکن است به رتبه‌های پایین تری تنزل کند.

کارشناسان اشاره می کنند که یکی از دلایل تقویت اعتبار گذرنامه‌ها انجام اصلاحات در کشورهاست. به عنوان نمونه بسیاری از کشورهای اروپایی برای لغو ویزای سفر به اتحادیه اروپا در زمینه آزادی‌های مدنی، برقراری حاکمیت قانون و برقراری امنیت اقدامات موثری انجام داده اند.

گذرنامه فدراسیون روسیه با ۱۱۶ امتیاز در رتبه ۵۱، گذرنامه جمهوری آذربایجان با ۶۹ امتیاز در رتبه ۷۸، گذرنامه ارمنستان با ۶۰ امتیاز در رتبه ۸۴ و گذرنامه تاجیکستان با ۵۷ امتیاز در رتبه ۸۶ قرار دارند.

کلمات کلیدی:

international-tourism-news

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">