Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

نمونه کوبایی توسعه گردشگری روستایی

توسط در تاریخ ۰۸ آذر ۱۳۹۷

مترجم: نیما نعمتیدومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند. در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت. در مجموع ۲۳ مورد مطالعاتی به‌عنوان نمونه از تمام مناطق جهان انتخاب شدند که ابتکارات بخش‌های عمومی و خصوصی و جوامع محلی و همچنین جزئیات بااهمیتی را درباره روش‌ها و رویکردهای موفق استفاده شده ازسوی فعالان گردشگری نشان می‌دهند؛ اطلاعاتی ارزشمند که می‌توانند باعث ایجاد نگرش‌های جدید و استفاده از شیوه‌های گردشگری پایدار در جوامع محلی شوند.

روستای لاس ترزاس در منطقه کوهستانی سیرا دل روساریو کوبا نمونه موفقی از پروژه‌های تحت نظارت یونیسف است که توانسته به‌عنوان اولین طرح موفق در مجموعه طرح‌های توسعه مناطق روستایی، به ثبت برسد. موفقیت این طرح آنجا است که توانست ثابت کند اجتماع‌های مستقل (مانند افرادی که تحت حمایت گروه‌ها یا سازمان‌های خاص نیستند) می‌توانند با حمایت‌های دولتبسترهای مناسبی را در زمینه‌های مختلف توریستی به‌وجود آورند. این پروژه زیر نظر شهرداری آرتمیسا اداره می‌شود و وسعتی به مساحت ۵هزار مترمکعب دارد و چندین رودخانه از جمله رودخانه سن خوان و رودخانه بایت از این منطقه عبور می‌کنند. این مجموعه شامل مجموعه هتل‌های مُکا و کاسا دل لاگو است که در ساحل رودخانه سن خوان واقع شده‌اند. همچنین مرکز تحقیقاتی محیط‌زیستی که وظیفه آن نظارت و محافظت از تخریب جنگل‌ها است در این منطقه فعالیت می‌کند. بر اساس موقعیت جغرافیایی و فرهنگ خاص منطقه، عمده فعالیت مردم این ناحیه شامل نقاشی، سفالگری، ابریشم‌بافی و منبت‌کاری می‌شود.

مجموعه لاس ترزاس در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان اولین پروژه توسعه گردشگری روستایی ساخته شد و کارش را با توسعه و مشارکت در طرح‌های توریستی آغاز کرد. هدف این مجموعه در کنار مشاوره دادن به سازمان‌ها یا پروژه‌های دیگر کشورها، ترمیم و محافظت کامل از مناطق جنگلی و برقراری تعادل بین جمعیت و محیط‌زیست است. از آغاز فعالیت این مجموعه، جذب توریست و گردشگر منبع درآمد اصلی مردم این منطقه شده است. فعالیت‌های این مجموعه نه تنها باعث رشد اقتصادی شده بلکه با فراهم آوردن بسترهای مناسب در این حوزه و استفاده از ظرفیت‌های منطقه مثل جمعیت شاهد رونق کسب و کار و افزایش اشتغال هستیم. رهبری و هدایت این مجموعه را از همان سال‌های نخست تاسیس مهندس سینفگوس با مشارکت موسسات مختلف مثل دانشگاه هاوانا، دانشگاه تکنولوژی خوزه آنتونیو، مجموعه کمپانی‌های ساختمان‌سازی کارائیب، وزارت علوم، تکنولوژی، محیط‌زیست و وزارت گردشگری بر عهده داشتند.

گزارش‌ها و آمار حاکی از آن است که درآمد حاصل از مجموع فعالیت‌های لاس ترزاس رشد قابل توجهی داشته است. در سال دوم فعالیت این مجموعه، درآمد آن از ۳۸هزار دلار به یک میلیون دلار در سال رسیده و بعد از ۱۰سال توانسته آن  را به ۴میلیون دلار در سال برساند. هم اکنون و بعد از ۲۰سال از شروع فعالیت مجموعه به نظر می‌رسد آنها بتوانند به مجموع درآمد بالای ۱۳میلیون دلاراز صنعت توریسم دست پیدا کنند. این افزایش درآمد تاثیر زیادی بر سطح زندگی مردم این منطقه دارد. از سوی دیگر، بیش از ۶۰درصد کارکنان مجموعه را افراد محلی تشکیل می‌دهند که این خود می‌تواند به‌طور مستقیم و غیر‌‌مستقیم بر زندگی مردم منطقه تاثیر مثبت و بسزایی داشته باشد.

درس‌هایی از یک پروژه

مجموعه لاس ترزاس توانسته به‌طور مستقیم ۲۵۶ فرصت شغلی ایجاد کند و تصمیم دارد ضمن توسعه منطقه و افزایش اشتغال برای ساکنان، آن را به یک مقصد گردشگری فعال تبدیل کند. همچنین با توجه به آمار فعالیت‌های این مجموعه باعث شده سطح رفاه اجتماعی مردم منطقه رشد کند و شاهد افزایش درآمد حاصل از فعالیت‌های توریستی باشیم. باوجود چالش‌های مختلف مانند وضعیت نامناسب وسایل کار، کمبود نیروی کار و... مجموعه لاس ترزاس نمونه موفقی از توسعه و آبادانی مناطق روستایی است که باعث شده مناطق دیگر کوبا نیز به فکر ساخت مجموعه‌های دیگر باشند. این پروژه ثابت کرد مشارکت مردمی نقش بزرگ و بسزایی در موفقیت طرح‌ها دارد و بیش از هر چیزی نیازمند این است که مردم از نقش خود و موقعیت‌های مناسب پیش رویشان مطلع شوند تا با آگاهی کامل از ثمره آن هرچه بیشتر مشارکت کنند. با نگاهی دقیق‌تر می‌توان به فهمید که تنها ثمره این طرح افزایش رفاه اجتماعی نبوده و می‌توان به‌کارگیری کودکان و جوانان در بخش‌های مختلف پروژه مثل آموزش مفاهیم توریسم و جذب آنها در طرح‌های مشابه اشاره کرد.

از مهم‌ترین هدف‌های این مجموعه می‌توان به حس مسوولیت و مشارکت عموم نیز اشاره کرد. این پروژه تاکید بالایی بر حس مسوولیت و مشارکت اعضا در تمامی مراحل کار دارد. حس همکاری در کارها باعث بالا رفتن سرعت کار و کاهش اشتباهات می‌شود و این خود باعث می‌شود تا وظایف با دقت و سرعت بالاتری انجام شود و این خود افزایش درآمد را برای کارکنان به همراه دارد. این نکته نباید فراموش شود که تاخیر در اتمام کار باعث می‌شود تا کارکنان دیرتر از موعود حقوق خود را دریافت کنند؛ پس باید همه اعضا با مشارکت خود از این اتفاق جلوگیری کنند. یکی دیگر از وظایف کارمندان پروژه آشنایی مردم محلی با صنعت توریسم و آشنایی آنها با پروژه بوده که این کار کمک موثری به افزایش اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم محلی می‌کند. در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که موفقیت چنین طرح‌هایی نیازمند آگاهی، آموزش و مشارکت مردم است.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">