Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

سفری از شکار تا محافظت در گامبیا

توسط در تاریخ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶

در پرداختن به حوزه گردشگری، نباید اسیر اعداد شد. نمی توان تاثیر افراد را فراموش کرد، زیرا یکایک آنها، قلب تپنده گردشگری هستند. سازمان بین المللی گردشگری در کتابی با عنوان «داستان های گردشگری: داستان من، جامعه من، آینده ما» سرگذشت کسانی را روایت می کند که برای توسعه گردشگری و ایجاد تغییری مثبت در اجتماع پیرامون خود کوشیده اند و لحظات به یاد ماندنی برای گردشگران ساخته اند. این کتاب، بازتاب تکاپوی افرادی است که ظرفیت های جوامع خود را خلاقانه بارور ساخته و تاریخ و سنت های سرزمین شان را احیا کرده اند تا از آنها سنگ بنایی برای آینده بسازند. ۲۸ روایت از سراسر جهان در این کتاب گنجانده شده است. گروه اقتصاد بین الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» هر هفته، یکی از آنها را با شما به اشتراک می گذارد.
نام من لندینگ جتاست. اهل دهکده ساحلی کارتونگ در گامبیا هستم و این داستان من است. من مدت ۱۵ سال به عنوان معلم در مدرسه ابتدایی در روستای خودم، کارتونگ، مشغول به کار بودم. درآمدم از این شغل بسیار ناچیز بود. در سال ۲۰۰۰ شکارچی لاک پشت شدم. صید لاک پشت در اینجا شغل سختی به شمار نمی آید. نواحی ساحلی از مدت ها پیش زیست گاه لاک پشت های دریایی بوده است. ما در کودکی با لاک پشت ها بازی می کنیم و در بزرگسالی شیوه زندگی، مخفی گاه ها، زمان تولید مثل و تمام جزئیات چرخه زندگی لاک پشت ها را می دانیم. با روی آوردن به صید لاک پشت ها درآمد من در مقایسه با شغل قبلی ام به عنوان معلم دبستان، تقریبا ۷ برابر شد. می دانستم که راه بهتری برای تامین مخارج خانواده ۱۷ نفری ام یافته ام، اما نمی دانستم که بقای گونه دریایی نادری را در گامبیا به خطر انداخته ام.
زمانی که این نکته را دریافتم و فهمیدم به زادگاه و کشورم آسیب می رسانم بسیار ناراحت شدم. بنابراین در سال ۲۰۱۴ از یک صیاد لاک پشت به یک نگهبان لاک پشت تبدیل شدم. این تحول را مدیون پروژه «ساحل» هستم. این برنامه از سوی صندوق بین المللی حیات وحش (WWF) و سفارت انگلستان در گامبیا برای حفاظت از لاک پشت ها در سواحل کارتونگ اجرا می شود. در این پروژه اهمیت لاک پشت ها در حفظ تنوع زیستی دریا و تاثیر آنها بر زندگی انسان ها به مردم محلی آموزش داده می شود. مهم ترین تاثیر این آموزش ها ایجاد حساسیت در ذهن ما است. در اثر همین آموزش ها دریافتم که من با شکار لاک پشت ها آسیب بزرگی به طبیعت و جامعه ام وارد می کنم و تصمیم گرفتم حرفه صیادی را برای همیشه کنار بگذارم.
در آن زمان گر چه از تصمیم خودم رضایت کامل داشتم، اما نگران کاهش درآمد و تامین مخارج خانواده ام بودم. «استراحت گاه طبیعی سندیله» شغلی به عنوان محیط بان و راهنمای پروژه حفاظت از لاک پشت ها به من پیشنهاد کرد. وظیفه من محافظت از تخم های لاک پشت ها بود. پس از تخم گذاری لاک پشت ها به ساحل می رفتم و تخم ها را به مناطق حفاظت شده ویژه تخم لاک پشت یعنی سایت هچری منتقل می کردم تا بچه لاک پشت ها بدون مزاحمت صیادان به سلامت از تخم خارج شوند و به دریا برسند. تاکنون بیش از ۴۳۰۰ تخم لاک پشت را به سایت های هچری منتقل کرده ام که منجر به تولد بیش از سه هزار بچه لاک پشت شده است. به خودم افتخار می کنم، زیرا می دانم در حفاظت از لاک پشت های دریایی گامبیا نقش مستقیمی دارم. پروژه حفاظت از لاک پشت های دریایی مورد استقبال گردشگران هم قرار می گیرد.
اغلب کسانی که در «استراحت گاه طبیعی سندیله» اقامت می کنند، در قالب تورهای طبیعت گردی از زیست گاه لاک پشت ها بازدید می کنند. گردشگری و خصوصا گردشگری مسوولانه این امکان را برای ما فراهم کرد که در عین محافظت از سرمایه های طبیعی خود، درآمد مناسبی هم کسب کنیم. به این ترتیب نقشی کوچک در پیشرفت و توسعه کشور خود ایفا می کنیم. من دیگر ناگزیر نیستم برای تامین معاش خانواده ام صیادی کنم؛ در عوض به حفظ تنوع زیستی کارتونگ کمک می کنم تا زیست گاهی بهتر برای لاک پشت ها و مقصدی زیباتر برای گردشگران باشد. امروز در سایه حفاظت از لاک پشت ها و توسعه گردشگری، چشم انداز آینده ای مطمئن هم برای مردم و هم برای لاک پشت ها فراهم شده است.
    
گردشگری مسوولانه در گامبیا
گامبیا در امتداد سواحل شمال غربی آفریقا و در همسایگی کشورهای سنگال و گینه واقع شده است. طبیعت گامبیا سخاوتمندانه ثروت هایش را به مردم ارزانی داشته است؛ زیست بومی غنی و متنوع بر کناره های رود گامبیا، حیات وحشی بالنده در پارک ملی غربی و تالاب های حفاظت شده بولونگ. در جنوبی ترین بخش گامبیا، مردمان دهکده بائو کارتونگ در قالب پروژه «ساحل» در زمینه حفاظت از تنوع زیستی در اکوسیستم های دریایی و ساحلی آموزش دیده اند. این پروژه از سوی صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) پایه گذاری شده است و تحت پوشش برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد (UNEP) نیز هست و با همکاری سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سراسر جهان می کوشد شادابی محیط زیست و نشاط جوامع محلی را احیا کند.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">