Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

زنجان - ایرنا - روزنامه همشهری زنجان نوشت: با وجود آمارهای بالای گردشگری در شهر سلطانیه هنوز زیرساخت‌های لازم برای ماندگاری و اقامت‌پذیری در این شهر به اندازه کافی رشد پیدا نکرده است.

بزرگترین گنبد آجری جهان در سلطانیه قرار دارد، گنبدی فیروزه‌ای شکل که هر سال بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند، حالا دیگر شهروندان سلطانیه‌ای تاحدودی با واژه توریست و گردشگری در شهر آشنا هستند و می‌دانند که باید برای جذب گردشگر در این منطقه کارهای بزرگی انجام دهند.

اما حقیقت چیز دیگری است، با وجود آمارهای بالای گردشگری در این شهر هنوز زیرساخت‌های لازم برای ماندگاری و اقامت‌پذیری در سلطانیه به اندازه کافی رشد پیدا نکرده است، کافی است سری به این شهر بزنید و با کمبودها در این حوزه مواجه شوید، گرچه میراث فرهنگی با برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی در این شهر سعی کرده است در شناساندن آن به عنوان جاذبه گردشگری کارهای بزرگی انجام دهد، اما باید پذیرفت که برای درآمدزایی و اقتصاد گردشگری در سلطانیه باید برنامه‌ریزی اصولی و دقیق‌تری به ان پرداخت.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان میزان گردشگر خارجی از سلطانیه رو به افزایش است، تا انجا که از 986 گردشگر خارجی این عدد به 6000 رسیده است.
یحیی رحمتی در این خصوص می‌گوید: رشد آمارها حکایت از افزایش آمار گردشگری است با این حال هنوز نتوانسته‌ایم در این حوزه به هدف اقتصاد گردشگری برسیم و برای رسیدن به آن باید کارهای بیشتری انجام دهیم.
وی با اعلام این نکته که باید میزان ماندگاری توریست را از 10 ساعت بالا ببریم، ادامه می‌دهد: باید زیرساخت‌های لازم برای این کار مهیا شود هرچند در حال حاضر اقدامات خوبی در این راه انجام شده است.
رحمتی می‌افزاید: معرفی ملا حسن کاشی به عنوان باغ مقبره و مجموعه شاهبلاغی و همچنین واگذاری چگلبی اوغلی به عنوان یک هتل سه ستاره می‌تواند تاثیر زیادی در اقتصاد گردشگری داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: ساخت بازارچه صنایع دستی و افزایش غذاخوری در این شهر نشان از رونق صنعت گردشگری دارد و امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.

طرح ویژه سلطانیه
طرح ویژه سلطانیه مدتی است که بر سر زبان‌ها افتاده است، طرحی که به عقیده کارشناسان شهرسازی و میراث فرهنگی می‌تواند تاثیر زیادی بر چهره شهر گذاشته و با تبع در اقتصاد گردشگری نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.
اسرافیل نیازی مدیرکل فنی استانداری زنجان است، وی در این خصوص می‌گوید: ساخت و ساز در شهر سلطانیه به دلیل دارا بودن بافت قدیمی و تاریخی باید طبق ضوابط خاصی انجام شود.
نیازی با اعلام این مطلب که با اجرای طرح ویژه سلطانیه اتفاقات خوبی در این شهر رخ خواهد داد، می‌افزاید: با تشکیل کمیته تخصصی در این خصوص که در آن راه و شهرسازی، شهرداری، میراث و فرهنگی حضور دارند کارها به صورت هدفمند انجام خواهد شد.
وی در ادامه به تهیه آئین نامه طرح ویزه سلطانیه اشاره می‌کند و می‌گوید: ساماندهی منظر شهری، ایجاد همماهنگی بین فضای تبلیغاتی و مبلمان شهری و استقرار بیلبوردها بر اساس یک مرجع خاص از دیگر اهداف این طرح است.
نیازی سپس به موضوع ساخت و ساز در این شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر با ساخت ساختمان فرمانداری سلطانیه با نمای خاص که مربوط به بافت تاریخی این شهر است سعی داریم به شهروندان اهمیت این موضوع را توضیح دهیم. در حقیت می‌خواهیم بگوییم که نمی‌توان در شهر تاریخی مانند سلطانیه نمی‌توان نمای معمولی کار کرد گرچه پیروی از این روش ممکن است برای شهروندان این منطقه هزینه‌بر باشد اما به طور حتم تاثیر زیادی در جذب گردشگر و اقتصاد مردم خواهد داشت.
وی ادامه می‌دهد: با تهیه طرح ویژه سلطانیه صدور مجور ساخت و ساز با هماهنگی این کمیته انجا خواهد شد. حتی مکان‌یابی برخی از ساختمان‌ها نیز بر این اساس صورت خواهد گرفت.
نیازی با اعلام این نکته که ما باید با معیارهای تاریخی این شهر حرکت کنیم، می‌افزاید: به دلیل بافت تاریخی در این شهر، عملا ساخت و ساز ساختمان‌ها با محدودیت‌های خاصی انجام می‌گیرد و در بعضی موارد شهرداری را در مقابل میراث فرهنگی قرار می‌دهد که با اجرای این طرح و همینطور طرح تفصیلی شهر سلطانیه می‌توان به اقامت‌پذیری و همچنین جمعیت‌پذیری شهر کوچکی مانند سلطانیه اقدام کرد.
وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذار در شهرهای کوچک همواره با مسائل خاصی روبرو بوده است، ادامه می‌دهد: به دلیل پایین بودن درآمد اقتصاد شهری در شهرهای کوچک سرمایه‌گذاران راغب نیستند تا در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند، با این حال می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.
نیازی می‌افزاید: در حال حاضر با جذب سرمایه‌گذار در شهر تاریخی سلطانیه توانسته‌ایم یک مجتمع تجاری با سرمایه‌گذاری 2/4 میلیارد تومان انجام دهیم، این در حالیست که درامد یک ساله شهرداری سلطانیه 3/3 میلیارد تومان است، از سویی قرار است در این طرح شهرداری سلطانیه نیز از آن منتفع شود.
وی ادامه می‌دهد: امیدواریم این مجتمع همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری برسد.
مدیرکل فنی استانداری ادامه می‌دهد: می‌توان با ساخت مراکز اقامتی به اقتصاد گردشگری این شهر کمک کرد.
نیازی می‌افزاید: در نظر داریم با احداث مغازه‌های صنایع‌دستی در رشد صنایع دستی این شهر گام‌های مثبتی برداریم.

دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">