Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

دانش آموزان زنجانی؛ «همیار گردشگر»

توسط در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۶

زنجان - ایرنا - روزنامه همشهری زنجان در گزارشی به اجرای طرح 'دانش آموزان همیار گردشگر' در زنجان پرداخت و نوشت: هدف این طرح شناساندن مکان‌های تاریخی و تفریحی و تقویت فرهنگ گردشگری در استان است و در مرحله نخست 330 دانش آموز برای این منظور در استان تربیت می شوند.

سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزرات آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی کشور برای اجرای طرحی با عنوان 'همیار گردشگر' در مدارس منعقد شد که این طرح امسال در زنجان نیز در راستای آموزش، اشاعه و گسترش فرهنگ سفر و گردشگری مسئولانه، استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردمی، آشنا نمودن نسل جوان و نوجوان با آثار تاریخی و فرهنگی و تمدن غنی اسلامی ـ ایرانی، افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان و ایجاد نشاط در بین دانش‌آموزان زنجانی اجرا می شود.
مریم شعبانی، رئیس فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش استان زنجان می گوید: اجرای طرح 'همیار گردشگر' در آموزش و پرورش استان زنجان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز و تاکنون چند دوره آموزشی برای 12 تن از مربیان توسط مدرسان اداره کل میراث فرهنگی برگزار شده است و آموزش‌های لازم برای دانش‌آموزان در 12 آموزشگاه منتخب ادامه دارد.
وی در ادامه با اشاره به جزئیات اجرای این طرح در استان می افزاید: در مقطع ابتدایی چهار آموزشگاه و در دوره‌های متوسطه اول و دوم نیز هر کدام چهار آموزشگاه انتخاب می‌شوند که این آموزش‌های طرح «همیار گردشگر» به دختران و پسران دانش آموز زنجانی ارائه می‌شود.
در هر آموزشگاه نیز 28 دانش‌آموز که مستعد و علاقه‌مند به شرکت در طرح همیار گردشگر هستند انتخاب می‌شوند که در مجموع بیش از 330 نفر زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.
مریم شعبانی معتقد است: شناساندن مکان‌های تاریخی، گردشگری و تفریحی استان زنجان یکی از اهداف طرح همیار گردشگر است که با اجرای طرح همیار گردشگری در مدارس، فرهنگ گردشگری توسط دانش‌آموزان تربیت شده این طرح، ابتدا از خانواده و همکلاسی‌ها آغاز و سپس به جامعه توسعه می‌یابد و همین طور فرهنگ سفر، میراث زیستی و اکوتوریسم، میراث فرهنگی، تکنیک‌های گفت‌وگو و تکنیک‌های پرورش خلاقیت از جمله سرفصل‌های آموزشی طرح همیار گردشگر است.
میراث غیرزیستی و زمین‌گردشگری و گردشگری پایدار از دیگر مباحثی است که مربیان و دانش‌آموزان در این طرح فرا می‌گیرند تا خانواده و دوستان را با فرهنگ گردشگری آشنا کنند.
یحیی رحمتی مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اجرای طرح همیار گردشگری در استان ابراز می کند: سرفصل های آموزش همیار گردشگری در مدارس استان شامل درآمدی بر صنعت گردشگری و فرهنگ سفر، میراث زیستی و اکوتوریسم، میراث غیرزیستی و ژئوتوریسم، گردشگری پایدار، میراث فرهنگی، روانشناسی رشد کودکان و نوجوانان، تکنیک های گفت و گو و پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان، اصول تسهیل و طراحی کارگاه برای کودکان و نوجوانان و اصول تفسیر میراث فرهنگی خواهد بود و امیدواریم این دانش آموزان که آیندگان کشور را تشکیل می دهند از اماکن گردشگری و تاریخی منطقه آشنایی کامل داشته باشند.
وی ادامه می دهد: اجرای این طرح در مدارس استفاده از پتانسیل حوزه دانش آموزی در زمینه فرهنگ سازی گردشگری و تربیت نیروها در مقاطع مختلف تحصیلی برای سالهای آینده می باشد و علاوه بر آن توانمندسازی جوامع میزبان و توانایی برخورد با گردشگران و همچنین راهنمایانی برای آینده است.
علاوه بر آموزش و تربیت دانش آموزان برای همیار گردشگری در مقاطع مختلف تحصیلی مزایای مختلفی از قبیل اردوها و استفاده رایگان از اماکن گردشگری برای این دانش آموزان در نظر گرفته شده است.
در کنار توسعه گردشگری باید به بحث افزایش تولید و فروش صنایع دستی استان نیز پرداخت چرا که با صنایع دستی هرمنطقه میتوان از سنتها و آداب و رسوم هر منطقه آشنا شد و صنعت گردشگری نیز توسعه یابد.
عدم شناخت نیاز بازار از مشکلات صنایع دستی 
به اعتقاد مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان زنجان در زمان 8 ساله تحریم متاسفانه ما بخش عمده بازار جهانی محصولات صنایع دستی خود را از دست داده ایم و محصولات بسیاری از کشورهای مختلف جایگزین کالاهای ایرانی در بازار هدف شده که سبب تغییر ذائقه بازار جهانی به سوی محصولات دیگر شود و لازم است تلاش شود ذائقه جهانی از دست رفته دوباره بازگردد.
این درحالیست که هنرمندان عرصه صنایع دستی از بازار جهانی و نیاز بازار شناختی ندارد و این امر سبب می شود محصولاتی تولید شود که با ذائقه و نیاز بازار جهانی مطابقت نداشته باشد.
«یحیی رحمتی» اظهار می کند: از دیگر مشکلات اصلی حوزه تولید و صادرات صنایع دستی، نبود بازرگانان و تجار تخصصی در این حوزه است که سبب کاهش صادرات و همچنین معرفی محصولات صنایع دستی کشور به خارج از کشور شود ولازم است در این رابطه اقدامات جدی انجام شود و با تجار با تجربه و متخصص و همچنین شناسایی بازار هدف، افزایش صادرات به کشورهای جهانی را داشته باشیم.
عدم انطباق تولید و نیاز جامعه 
یحیی رحمتی یکی دیگراز مشکلات صنایع دستی استان را عدم انطباق تولیدات صنایع دستی استان و نیاز بازار توصیف کرد و بیان کرد: در دوره های مختلف تاریخی تولیدات صنایع دستی نیز براساس نیاز روز تولید میشده که امروزه هنرمند صنایع دستی نیز باید از نیاز روز بازار و تغییرات ذائقه مردم آگاه باشد و براساس آن تولید داشته باشد.
صنایعی از قبیل دیگ های بزرگ مسی که در ایام گذشته برای جهاز دختران استفاده می شده امروزه نیاز بازار نیست و صنعتگر صنایع دستی باید با دید زیرکانه از آن باخبر بوده و با توجه به نیاز جامعه تولیدات خودا به نمایش بگذارد.
رتبه نخست زنجان 
صنعت مس استان که درسالهای 89 و 90 تنها 16 هنرمند پاره وقت داشت هم اکنون با افزایش این هنرمندان رتبه اول میزان تولید و فروش صنایع دستی علاوه بر زنجان بلکه در کل کشور را به خوداختصاص داده است و پس از آن چاقوی زنجان به لحاظ کیفیت برابر با تولیدات خارجی و برجسته ترین محصولات جهانی بوده است.
به گفته مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان زنجان در حال حاضر تولید صنایع دستی فلزی استان از قبیل مس و پس از آن چاقو و ملیله استان در رتبه نخست کشور قرار دارد و این نشان از هنر دستان هنرمندان صنایع دستی استان است.
به گفته الناز خدایی فرد، جانشین معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در حال حاضر تولیدات صنایع دستی به ویژه صنایع دستی فلزی در استان از وضعیت مناسبی برخوردار است به طوریکه علاقه مندان و تعداد علاقه مندانی که به سمت هنرهای دستی گرایش دارند افزایش قابل توجهی داشته و هم اکنون نیز حدود 10 هزار و 300 هنرمند شناسایی شده در استان در 47 رشته به صورت انفرادی و یا کارگاهی فعالیت می کنند.
در کنار فروش بالای مس استان در کشور جای صادرات آن به کشورهای همسایه از جمله بازار عراق خالی است که «یحیی رحمتی» علت آن را در بخش های تجارت و نمایندگی ها دانست و معتقد است شناسایی نیاز بازار هدف، یکی از مهمترین ارکان صادرات صنایع دستی به کشور عراق میباشد.
حضور پررنگ صنایع دستی استان در نمایشگاه ها 
نمایشگاه‌ها ویترین صنایع دستی هستند و که می‌توان با نمایش گذاشتن محصولات جان بیشتری به فروش و معرفی صنایع داد و برگزاری و شرکت در نمایشگاههای صنایع دستی در سطح ملی و استانی توسعه دهنده گردشگری و اشتغالزایی بوده که گسترش روز افزون آن در توسعه و رونق اقتصادی نقش مهمی دارد.
یحیی رحمتی با ابراز خرسندی از حضور پررنگ صنایع دستی استان در نمایشگاههای استانی و ملی تصریح می کند: استان زنجان توانسته است با شرکت در نمایشگاههای صنایع دستی کشور فروش خوبی را بدست آورد. 
شرکت در نمایشگاههای خارج از کشور یکی از راههای بازاریابی و معرفی کالا است که «خدایی فرد» در این باره می¬گوید: امسال نمایشگاه صنایع دستی در کشورهایی از جمله ایتالیا، قطر و استانبول برگزار شد و همین طور نمایشگاهی در بهمن ماه سال جاری در کشور ژاپن برگزار خواهد شد و شرکت در این نمایشگاهها فرصت بسیار مناسبی برای شناخت سلایق مشتریان و همچنین بازراریابی محصولات صنایع دستی هنرمندان خواهد بود.
توسعه تراش سنگ قیمتی در درسجین
روستای درسجین یا به گویش محلی دره سجین که یکی از روستاهای گردشگری استان زنجان با معماری سنتی از توابع شهرستان ابهر که به دلیل وجود سنگهای نیمه قیمتی در این منطقه سبب شده اداره کل میراث فرهنگی تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی را در این روستا ترویج کند.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان می گوید: با برنامه ریزی ها و رایزنی هایی که توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شده برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در این روستای گردشگری توسط اهالی روستای دره سجین در امر اشتغالزایی و جذب گردشگر به این مکان تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی انجام شود که امیدواریم با تخصیص اعتبار لازم این اقدام عملی شود.

دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">