Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

در پرداختن به حوزه گردشگری، نباید اسیر اعداد شد. نمی‌توان تاثیر افراد را فراموش کرد، زیرا یکایک آنها، قلب تپنده گردشگری هستند. سازمان بین‌المللی گردشگری در کتابی با عنوان «داستان‌های گردشگری: داستان من، جامعه من، آینده ما» سرگذشت کسانی را روایت می‌کند که برای توسعه گردشگری و ایجاد تغییری مثبت در اجتماع پیرامون خود کوشیده‌ و لحظات به‌یاد ماندنی برای گردشگران ساخته‌اند. این کتاب، بازتاب تکاپوی افرادی است که ظرفیت‌های جوامع خود را خلاقانه بارور ساخته‌اند و تاریخ و سنت‌های سرزمین‌شان را احیا کرده‌اند تا از آنها سنگ‌بنایی برای آینده‌ بسازند. ۲۸ روایت از سراسر جهان در این کتاب گنجانده شده است. گروه اقتصاد بین‌الملل «دنیای اقتصاد»، هر هفته، یکی از آنها را با شما به اشتراک می‌گذارد.

نام من داوید احدزی است و این داستان من است. من در روستای فئیتو در ۱۴ کیلومتری شهر ادافوا در غنا متولد شدم. خانواده‌ام از ده خواهر و برادرم، همسرم و دو فرزندم تشکیل شده است. در کودکی آرزو داشتم خلبان بشوم، اما آن رویا به تدریج رنگ باخت و در عوض تصمیم گرفتم کارآفرین شوم. پس از اتمام تحصیلاتم به مدت ۷ سال در آکرا و دیگر شهرهای غنا در جست‌و‌جوی شغل مناسبی بودم، اما نتوانستم کار پایداری بیابم. در ژوئن سال ۲۰۱۰ از آکرا به ادافوا بازگشتم. در این شهر فرصت‌های بسیاری در زمینه گردشگری وجود داشت. ادافوا یکی از مقاصد تفریحی در غناست و من توانستم به‌عنوان راهنمای تور مشغول به کار شوم ودرآمد اندکی کسب کنم. روحیه کارآفرینی‌ مرا واداشت که بسته‌های تور طبیعت‌گردی را در ادافوا طراحی کنم. یک کتابچه راهنمای گردشگری تهیه کردم و راهنمایی تورها را شخصا برعهده گرفتم. کم‌کم به راهنمایان محلی بیشتری محتاج شدم. خصوصا در ایام تعطیل، برای برگزاری تورها نیازمند کمک بودم، بنابراین یک تیم از راهنمایان تور محلی تشکیل دادم. در آغاز تنها ۶ نفر بودیم، اما امروز تیم ما از ۲۸ نفر راهنمای تور تشکیل شده است. این افراد توسط «کمیته اقدامات مشترک برای گردشگری پایدار در غنا» و «اتحادیه راهنمایان تور غنا» تعلیم داده شده‌اند.

ما گردشگران را به سوی بیش از ۱۶ مقصد محلی در نزدیکی ادا راهنمایی می‌کنیم و از رفتن به مناطق دیگر هم ابایی نداریم. گردشگران در این مقاصد، کالاهای محلی نظیر انواع بافته‌های دستی، میوه‌ها و نوشیدنی‌های محلی را از روستاییان می‌خرند و به‌عنوان سوغات با خود می‌برند. من به تدریج با شرکت در کارگاه‌های گردشگری، خود را به مهارت‌های موردنیاز در این حوزه مجهز کردم و با آگاهی یافتن از خواسته‌ها و نیازهای گردشگران، دریافتم که می‌توانم تعطیلات آنها در غنا را بسیار جذاب‌تر کنم. با رونق گرفتن کسب‌وکارم، «انجمن ذی‌نفعان گردشگری ادا» را تاسیس کردیم. صاحبان رستوران‌ها، هتل‌ها، میهمان‌پذیرها و تولیدکنندگان محلی سبزیجات و گروه‌های رقص محلی نیز در کنار راهنمایان تورها به عضویت این انجمن درآمدند. این انجمن هماهنگی فعالیت‌های جمعی نظیر پاکسازی محیط و نظارت بر قیمت‌ها را برعهده گرفت تا دغدغه‌های مشترک را پیگیری و حفظ منافع تمامی اعضا را تضمین کند.

فعالیت این انجمن سبب شد تمامی اعضا نسبت به محیط پیرامون خود احساس مسوولیت کنند زیرا دریافتند گردشگران برای بهره‌ بردن از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بی‌بدیل غنا به این منطقه سفر می‌کنند و سلامت محیط عمده‌ترین نگرانی آنان است. من همواره در ایجاد آگاهی عمومی و اجرای اقدامات حفاظتی درخصوص میراث طبیعی و فرهنگی‌مان مشارکت می‌کنم. اخیرا به همراه یک گروه داوطلب، بیش از ۶۰۰ اصله نهال نارگیل کاشته‌ایم تا هم منبع درآمدی برای روستاییان باشد و هم به‌عنوان بادشکن عمل و روند فرسایش خاک را نیز تعدیل کنند. با چنین اقداماتی، دین خود را به زمین که مادر همه ماست، ادا می‌کنیم. من به گردشگریعشق می‌ورزم. گردشگری فرصت‌های لازم را در اختیار من می‌گذارد تا خلاقیت خود را شکوفا کنم. از سوی دیگر شغل من به‌عنوان راهنمای تور ایجاب می‌کند با مردمانی رنگارنگ از سرزمین‌های دور و نزدیک و با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوم. به این ترتیب گردشگری افق‌های تازه‌ای به روی من می‌گستراند و مرا با دنیاهای تازه آشنا می‌کند و توانایی مراوده و تطبیق‌‌پذیری مرا تقویت می‌کند.

جامعه من از تاسیس هتل‌های زنجیره‌ای نیز بسیار منتفع شده‌ است. جوانان در این هتل‌ها مشغول به‌کار شده‌اند و درآمد مطمئنی کسب می‌کنند. گردشگری داوطلبانه (خیریه) نیز سبب تقویت زیرساخت‌ها و بهبود شرایط زندگی ما شده است. برخی داوطلبان اقدام به احداث مدارس و دستشویی‌های عمومی می‌کنند و برخی دیگر به تدریس مفاهیم فناوری‌ اطلاعات در مدارس مشغول می‌شوند تا شکاف فناوری ما با کشورهای پیشرو کمتر شود. این فعالیت‌ها در بهبود شرایط فرهنگی ما نیز بسیار موثر است.

گردشگری غنا

کشور آفریقایی غنا در ساحل‌غربی خلیج‌گینه واقع شده و گنجینه‌ای درخشان از میراث تاریخی و فرهنگی منطقه رادر خود جای داده است. تنوع حیات‌وحش و مناظر چشم‌نواز ادافوا نیز بر جذابیت‌های این منطقه می‌ا‌‌فزاید. انجمن «اقدامات مشترک برای توسعه گردشگری پایدار در غنا» با فراهم آوردن آموزش‌های لازم و به‌کار گرفتن جوانان مستعد و علاقه‌مند، گام نخست را در کاهشفقر و افزایش مشارکت اجتماعی و توسعه نیروی کار برمی‌دارد. این انجمن نقشی فعال در ایجاد فرصت‌های شغلی و تقویت روحیه امیدواری در میان جوانان غنا دارد و مورد حمایت برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، برنامه توسعه صنعتی سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری نیز می‌باشد.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">