Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

الگوی تاجیکی توریسم مسوولانه

توسط در تاریخ ۰۳ دی ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد : در پرداختن به حوزه گردشگری، نباید اسیر اعداد شد. نمی‌توان تاثیر افراد را فراموش کرد زیرا یکایک آنها، قلب تپنده گردشگری هستند. سازمان بین‌المللی گردشگری در کتابی با عنوان «داستان‌های گردشگری: داستان من، جامعه من، آینده ما» سرگذشت کسانی را روایت می‌کند که برای توسعه گردشگری و ایجاد تغییری مثبت در اجتماع پیرامون خود کوشیده‌اند و لحظات به‌یاد ماندنی برای گردشگران ساخته‌اند. این کتاب، بازتاب تکاپوی افرادی است که ظرفیت‌های جوامع خود را خلاقانه بارور ساخته‌اند و تاریخ و سنت‌های سرزمین‌شان را احیا کرده‌اند تا از آنها سنگ‌بنایی برای آینده‌ بسازند. ۲۸ روایت از سراسر جهان در این کتاب گنجانده شده است. هر هفته، یکی از آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

ساخت یک مقصد گردشگردی طبیعی

نام من اسدشو زولشئوف است و این داستان من است. من اهل تاجیکستانم و اکنون در بخش شرقی کشور، در شهر زیبا و کوهستانی «خاروغ» ساکنم. شهر من مرکز ایالت خودمختارکوهستان بدخشان است. در حال‌حاضر مدیرعامل انجمن گردشگری بومی-فرهنگی «پامیر» هستم. این سازمان که به اختصار «پکتا» نامیده می‌شود، غیرانتفاعی است و برای توسعه و ترویج گردشگری پایدار و مسوولانه در نواحی کوهستانی تاجیکستان تلاش می‌کند.  گردشگری یکی از حوزه‌های تازه و پرآتیه در اقتصاد تاجیکستان به‌شمار می‌رود.

گردشگری پایدار نه‌تنها منطقه را از منظر اقتصادی و اجتماعی منتفع می‌سازد، بلکه با همسو ساختن تلاش‌های اکولوژیکی، ‌موجب حفظ نواحی کوهستانی برای نسل‌های آینده نیز می‌شود. پکتا در سال ۲۰۰۸ با حمایت گسترده «برنامه حمایت از توسعه جوامع کوهستانی» (MSDSP) تشکیل شد. این برنامه بخشی از پروژه «بنیاد آقاخان» است. پکتا در حال‌حاضر ۲۱ عضو دارد که ۱۳ نفر از آنها مسوول اجرای تورها هستند و ۸ نفر دیگر در بخش ارائه خدمات فعالیت می‌کنند.افزون بر این، پکتا با صاحبان اقامتگاه‌های محلی نیز همکاری می‌کند. در مجموع ۸۶ اقامتگاه محلی در این منطقه فعالند که ۹۰ درصد از این اقامتگاه‌ها توسط زنان اداره می‌شود. این زنان می‌توانند به شیوه‌ای که در منطقه تازگی دارد، برای خانواده خود درآمد کسب کنند.توسعه مشارکت مردم محلی در کسب‌و‌کار گردشگری، یکی از عمده‌ترین چالش‌های ما در پکتا بوده است. ناآگاهی مردم نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی این حوزه، سبب شده که انطباق مردم محلی با شرایط میزبانی گردشگران چالش‌برانگیز باشد. به این ترتیب فرآیند جذب مردم محلی برای پیوستن به کسب‌و‌کار گردشگردی بسیار زمانبر است.

سعی ما بر این است که در تمام حوزه‌های گردشگردی و برای تمامی ذی‌نفعان، ظرفیت‌های جدیدی ایجاد ‌کنیم. این حوزه‌ها شامل کیفیت خدمات، تبلیغات و ترفیعات است. من، به عنوان مدیرعامل پکتا، در خصوص ارائه پیشنهادات ویژه گردشگردی با حکومت محلی و نیز حکومت مرکزی رایزنی می‌کنم تا گردشگری را در این منطقه و نیز در کل کشور رونق دهم. در تعاملاتم با مقامات دولتی، می‌کوشم دیدگاه خود را به ایشان ارائه کنم و ایشان را قانع کنم که گرچه اقتصاد گردشگری مدت‌‌هاست در منطقه ما مغفول مانده است، اما اکنون می‌تواند نقشی پررنگ در توسعه اقتصادی این ناحیه ایفا کند.

تاجیکستان از منابع طبیعی نظیر نفت و گاز بی‌بهره است، پس گردشگری تنها عرصه‌ای است که می‌تواند سودی بی‌واسطه برای این کشور به ارمغان بیاورد.من در کنفرانس‌های گردشگری داخلی و خارجی بسیاری شرکت کرده‌ام و در این کنفرانس‌ها، سازمانم، منطقه‌ام و کشورم را به دیگران معرفی کرده‌ام. اخیرا در یک نمایشگاه گردشگری بین‌المللی شرکت داشتم که به‌طور سالانه در برلینآلمان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه عده کثیری از تورگردانان از ایده گردشگری مسوولانه استقبال کردند و به سراغ من آمدند تا درباره این رویکرد و درباره تاجیکستان و منطقه ما بیشتر بدانند.جذب گردشگران به تاجیکستان، هدف نهایی ماست زیرا تحقق آن نه‌تنها زندگی شاغلان این حوزه را بهبود می‌بخشد، بلکه در مجموع موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور زیبای کوهستانی ما، تاجیکستان نیز می‌شود.

درباره مسیر توریسم در تاجیکستان

رویکرد گردشگری مسوولانه به پدیده‌ای جهانی بدل شده است. گردشگران در سراسر جهان نسبت به تأثیری که از خود برجای می‌گذارند، حساس‌ شده‌اند. گردشگران بر این نکته واقفند که حضورشان محیط‌ها و مردم محلی را متأثر می‌سازد. این رویکرد سبب شده است که برخی مقاصد برای گروه‌های خاصی از گردشگران جذاب‌تر شود. از سوی دیگر، حفاظت از آینده، بخشی از زندگی هدفمند امروز است. مردم تاجیکستان متعهدانه به آینده می‌نگرند و مصمم هستند که دارایی‌های طبیعی خود را بی کم‌و‌کاست حفظ کنند.جمعیت هشت میلیونی تاجیکستان ناگزیرند منبعی برای تامین معاش بیابند. این ضرورت، انگیزه‌ اندیشیدن به مسیرهای تازه را در مردم ایجاد کرده است؛ مسیرهایی که به نو کردن جامعه منجر خواهد شد. این جست‌وجوی راه‌های تازه برای تامین زندگی، موجب افزایش تمرکز بر گردشگری شده است. البته گردشگری تنها به مثابه راهی برای احیای اقتصادی و اجتماعی تاجیکستان موردتوجه نیست، بلکه رویکرد گردشگری مسوولانه نیز با وعده حفظ میراث طبیعی و اجتماعی، موجب افزایش تمرکز بر حوزه گردشگری شده است. تاجیکستان با به‌کار بستن اصول گردشگری مسوولانه در عمل، نمونه‌ای از توسعه همه‌جانبه گردشگری در درازمدت را بازنمایی می‌کند.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">