Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

محمد باریکانی - همشهری آنلاین:
ایجاد واحد تخصصی اکوتوریسم در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با قانون تاسیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۲ ممکن شد.

در تبصره ماده 2این قانون آمده است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مکلف است به‌منظور هماهنگی در چگونگی بهره‌گیری از میراث طبیعی کشور و اجرای تعهدات مطروحه در کنوانسیون حفاظت میراث فرهنگی و طبیعی جهان، نسبت به تدوین آیین‌نامه‌ای با پیشنهاد مشترک آن سازمان و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تصویب در هیأت دولت اقدام کند.

با استناد به همین قانون بود که آیین‌نامه تاسیس کمیته ملی طبیعت‌گردی در جلسه مورخ 1384/5/2هیأت وزیران به تصویب رسید و این کمیته با اختصاص اعتبار و امکانات مورد نیاز در ساختمانی متعلق به سازمان میراث فرهنگی شکل گرفت و حدود 4سال نیز فعالیت کرد.

  • اکوتوریسم از شکل‌گیری تا انحطاط

اهمیت اکوتوریسم موجب شد چشم‌انداز ایجاد مرکز ملی طبیعت‌گردی برای ادامه فعالیت این کمیته ترسیم شود که با روی کار آمدن دولت دوم احمدی‌نژاد و در زمان ریاست بقایی در سازمان میراث فرهنگی، کمیته اکوتوریسم بدون برنامه مشخص به زیر‌مجموعه معاونت گردشگری افزوده شد. با این اقدام، کارشناسانی که حدود 4سال در زمینه اکوتوریسم آموزش دیدند پراکنده شدند و کمیته اکوتوریسم کشور 2سال به کما رفت. با رفتن بقایی به نهاد ریاست‌جمهوری و آغاز مدیریت موسوی، رئیس وقت سازمان میراث اما، کمیته طبیعت‌گردی به اداره کل طبیعت‌گردی تبدیل و نفوذ سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری بر آن کمرنگ‌تر شد که نتیجه این امر فعال شدن مجدد کمیته طبیعت‌گردی در قالب اداره کل طبیعت‌گردی بود.

در مدت کوتاه ریاست موسوی بر سازمان میراث فرهنگی بود که خروجی کمیته سابق طبیعت‌گردی در قالب اداره کل به تدوین ضوابط اقامتگاه‌های بومگردی، برگزاری تورهای آشناسازی برای تورگردانان و خبرنگاران در مناطق بکر رو به توسعه صنعت اکوتوریسم در استان‌های کردستان و خراسان‌جنوبی پرداخت و احیا و توانمندسازی کارشناسان طبیعت‌گردی نیز در 31استان کشور آغاز شد.

بهار طبیعت‌گردی اما دیری نپایید و با تبدیل اداره کل طبیعت‌گردی به اداره کل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری در دوره سکانداری مرتضی رحمانی‌موحد در معاونت گردشگری بار دیگر موضوع طبیعت‌گردی مسئولانه و اکوتوریسم که نقش مهمی را در توسعه گردشگری پایدار در کشور ایفا می‌کرد به حاشیه رانده شد. این روند در دوران سکانداری محمد محب‌خدایی در معاونت گردشگری کنونی نیز ادامه دارد و منجر به رفتن محمدعلی فیاضی از اداره کل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری شده است.

اداره کل طبیعت‌گردی در زیرمجموعه اداره همکاری‌ و توافق‌های ملی گردشگری بود و محمدعلی فیاضی پیش از شکل‌گیری این اداره و ریاست بر آن عهده‌دار مسئولیت کمیته ملی گردشگری کشور بود. اداره کل توافق‌های گردشگری معاونت گردشگری نیز با رفتن فیاضی بدون مدیر مانده و بررسی‌های همشهری مشخص کرد که معاون گردشگری تاکنون حکمی برای مدیریت این اداره کل صادر نکرده است.

  • سرزمینی که از دست می‌رود

اتفاقات اخیر در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی مشخص می‌کند که لااقل در بخش توسعه گردشگری پایدار با رویکرد اکوتوریسم سازمان میراث فرهنگی شاهد یک عقبگرد شدید است.

علی شادلو، مدرس گردشگری و از فعالان اکوتوریسم در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: هنوز مشخص نیست تیم جدید انطباقی با اصول توسعه پایدار در سیاستگذاری‌های گردشگری دارد یا خیر، چون تاکنون فعالیتی از این تیم دیده نشده است.

او با تأکید بر این موضوع که اکوتوریسم لبه دانش گردشگری در انطباق با توسعه پایدار است، گفت: اکوتوریسم فرصت بسیار خوبی برای کشور است و تأثیر بی‌نظیری در خدمت به اکوسیستم کشور و موضوع سرزمین دارد.

شادلو با اشاره به اتفاقات اخیر در معاونت گردشگری گفت: اگر همین حالا فردی برای ساخت اکوپارک یا اکولوژ بدون نیاز به حمایت دولت بخواهد مکاتبه کند نمی‌داند این نامه را در معاونت گردشگری باید به چه‌کسی بزند؟ او نبود مرجع پاسخگو در حوزه اکوتوریسم در معاونت گردشگری را یک پسرفت و عقبگرد جدی خواند.

شادلو با تأکید بر اینکه وضعیت منابع آبی و خاک و هوای کشور افتضاح است، گفت: مردم مناطق حفاظت‌شده معیشت‌شان در تقابل با حفاظت از محیط قرار گرفته است و اگر بخواهند از کشاورزی نان دربیاورند باید چاه‌های آب را عمیق‌تر کرده یا فرسودگی خاک را بیشتر کنند.

  • 150سال عقب‌ماندگی بخش اکوتوریسم

علی شادلو مدرس گردشگری، اکوتوریسم را شاهکار علوم اقتصادی و اجتماعی با رویکرد توسعه پایدار خواند که می‌تواند به حل مشکلات جوامع محلی در مناطق زیست‌محیطی کشور منجر شود. او گفت: معاونت گردشگری بدون داشتن بخش اکوتوریسم 150سال از ادبیات گردشگری جهان عقب است. این مدرس گردشگری و فعال طبیعت‌گردی تأکید کرد: باید برای جلوگیری از تخریب سرزمین که در حال وقوع است، گردشگری طبیعت‌گرا، جامعه‌محور و حفاظت‌محور را تشویق کرد اما به‌نظر می‌رسد این نگاه درحالی‌که توان اکولوژیک ایران بسیار نحیف‌تر از چیزی است که بتواند کژرفتاری‌های مدیریتی را برتابد، جایی در مدیریت سازمان میراث فرهنگی ندارد. به گفته وی، محیط‌های طبیعی ایران به‌شدت کاهش یافته و میراث فرهنگی نیز به‌دلیل تغییرات آب و هوایی به‌شدت در حال تخریب است و مردم نیز آموزش سیستماتیک در حفاظت از محیط‌زیست ندیده‌اند که همین گرفتاری‌ها و کم‌دانشی‌ها هزینه سنگینی به سرزمین تحمیل می‌کند.

http://www.hamshahrionline.ir/details/390449/Society/Travel

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">