Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

زنجان – ایرنا - کسب و کار های مرتبط با صنعت گردشگری در استان زنجان در بخش صنایع دستی در مسیر رشد قرار دارد ولی کسب موفقیت در دیگر حوزه ها، در گرو بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های موجود است.

به گزارش ایرنا، وجود بزرگترین گنبد آجری جهان، شگفت انگیزترین غار آهکی دنیا، مومیایی های مردان نمکی با قدمت بیش از 2 هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان، مناظر طبیعی خوش آب و هوا، صنایع دستی متنوع و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پر جاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است. 
بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، حدود یکهزار و 800 اثر تاریخی در سطح این استان شناسایی شده است که 746 مورد از آن ها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند. 
وجود چنین ظرفیت هایی در بخش گردشگری استان در برخی زمینه همچون صنایع دستی، اثرات رو به روشدی در ایجاد اشتغال بر جای گذاشته است ولی در زمینه هایی همچون ایجاد اقامتگاههای محلی و بومی که امروز مورد اقبال گردشگران است، و از طرفی نیز با عث ایجاد کسب و کاری برای شهروندان در نقاط مختلف استان می شود، توفیقات چندانی در استان به دست نیامده است. 


** اشتغال یکهزار نفر در صنعت مسگری زنجان 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر یکهزار نفر در سطح این استان در صنعت مسگری مشغول فعالیت هستند، افزود: از این تعداد 600 نفر به طور مستقیم در حوزه تولید ظروف مسی اشغال دارند.
یحیی رحمتی ادامه داد: در سال 89، شمار شاغلان در زمینه تولید ظروف مسی در استان زنجان، 18 نفر بود ولی اکنون با حمایت و رونق انجام شده، شمار شاغلان در این بخش به 600 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه استان زنجان در زمینه میزان و حجم تولید صنایع دستی فلزی از جمله مسگری، چاقو سازی و ملیله کاری، رتبه نخست کشور را دارد، اظهار کرد: در سال جاری در حوزه هنرهای سنتی ، ایجاد بیش از 700 شغل در استان پیش بینی شده است.
رحمتی به بهره برداری از چند پروژه خدمات گردشگری طی نیمه نخست سال جاری در سطح استان اشاره کرد و گفت: در نتیجه بهره برداری از این طرح ها که شامل یک هتل، یک مجتمع بین راهی و چند سفره خانه سنتی می شود، برای حدود 200 نفر در استان شغل ایجاد شده است. 

**راه اندازی 21 اقامت بوم گردی در استان زنجان تا پایان امسال
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ارائه درخواست برای راه اندازی 21 اقامتگاه بوم گردی در سطح استان خبر داد و گفت: تا پایان امسال این مراکز اقامتی به مرحله بهره برداری می رسند.
رحمتی ادامه داد: در نتیجه بهره برداری از این اقامتگاهای بوم گردی برای بیش از 60 نفر، شغل ایجاد می شود. 
به گزارش ایرنا، راه اندازی اقامت گاه های بوم گردی به منظور فراهم کردن زمینه و بستری برای معرفی فرهنگ، گویش ، پوشش، غذای محلی، موسیقی و فعالیت های مبتنی برآداب و رسوم مردم محلی است تا شرایطی را برای تجربه زندگی در محیط های طبیعی و سنتی برای گردشگران ایجاد نماید. 

** نگاه گردشگران به استان زنجان همچون تاریخ و طبیعت این منطقه عمیق نیست
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: موضوع بدیهی و ذاتی صنعت گردشگری، توسعه و رونق اقتصاد جوامع محلی است؛ بنابراین بایستی ظرفیت های اشتغالزایی که در ارکان مختلف گردشگری در بخش های اقامتی، حمل و نقل، نیروی انسانی، خوراک، صنایع دستی و سوغات در استان موجود است را بررسی و شناسایی کرد.
اویس کیانی افزود: استان زنجان از نظر دارا بودن ظرفیت ها، یکی از استان های غنی در صنعت گردشگری است اما تا زمانی که زیرساخت خودباوری و فرهنگی در سطح لایه های اجتماع جاری نشود و مردم با اعتماد به نفس وارد این صنعت نشوند سرعت فعالیت های مرتبط با گردشگری در آن کند خواهد بود. 
وی اظهار کرد: چنانکه می بینیم استانهایی که توانسته اند مهمان نوازی سنتی خود را به شکلی صحیح و علمی تبدیل به مهمان نوازی صنعتی کنند از بستر فرهنگی اقدام کرده اند. 
کیانی افزود: در استان و در حوزه های مختلف اگر چه شاهد حرکت های مثبتی بودیم و هستیم اما نتیجه حاصل، از نیاز مسافر بسیار فاصله دارد، به طوری که در حوزه های مختلف، مجریان امر جذب مسافر به استان دچار مسائل عدیده ای هستند.
وی با بیان اینکه ما بایستی به ارتقای میزان مسافر ورودی به استان از این طریق بیاندیشیم، افزود: زمانی این رخ می دهد که در روستا شاهد ارائه خدمات بومی و هویتی آن روستا باشیم و در شهر هویت شهری را زنده کنیم.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان گفت: هم اکنون نگاه گردشگران به استان همچون تاریخ و طبیعت این منطقه عمیق نیست، زیرا منافذ ارائه بومی بسته است. 
وی یادآور شد: سرمایه گذار در حالی که اولویت نخست کشور گردشگری است به صنعت دیگری می اندیشد، مسئول دولتی نگاه گذرا و موقت به گردشگری دارد و درمواردی با تعاریف گردشگری آشنا نیستند.
کیانی افزود: مردم محلی بایستی به شجاعت ارائه خدمات فرهنگی و طبیعت خود برسند تا بتوانند با جریان اقتصاد مقاومتی همسو شوند چرا که اگر به داشته های خود باور نداشته باشند نه کاری رخ می دهد و نه کسبی
وی خاطر نشان کرد: مصداق و نمونه موفق لمس کار و کسب گردشگری در حوزه راهنمایان به عنوان عنصر انسانی این صنعت در بستر بخش خصوصی در استان اتفاق افتاده است و راهنمایان نسبت به سالهای گذشته توانمندترشده اند گرچه جای رشد باقی که این نیز منوط به افزایش باور و هویت شناسی است.

** پیش بینی ایجاد اشتغال برای 1800 نفر در زنجان در بخش گردشگری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: طی سال جاری ر بخش خدمات گردشگری و صنایع دستی برای یک هزار و 808 نفر اشتغالزایی با مسئولیت سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، اشتغال در بخش خدمات این استان نسبت به میانگین کشوری حدود 12 درصد پایین تر است و این درصد بیشتر در بخش کشاورزی نمایان بوده قسمتی از آن نیز به بخش صنعت ارتباط دارد.
به گفته محمدرضا یوسفی از میزان سهم تعهد اشتغال بخش های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و تعاون در این استان در سال جاری، بخش خدمات با 8 هزار و 318 شغل بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
در سال 95 شمار گردشگران به استان زنجان بیش از 200 هزار نفر و فروش بلیت جاذبه های گردشگری این استان به 6 میلیارد و 300 میلیون ریال رسید.

خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">