Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

نوروز در ایران و افغانستان به عنوان سال نو جشن گرفته می‌شود‌، اما در آذربایجان، تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه تحت عنوان جشن بهاری تجلیل می‌شود. آیین‌های نوروزی چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی در این کشورها دارند.

پس از ثبت نوروز قرار شد مراسم نوروز جهانی هر سال در یکی از کشورهای حوزه فرهنگی آن برگزار شود. جشن جهانی نوروز در سال​های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ در ایران، ۱۳۹۱ در تاجیکستان، در سال ۱۳۹۲ در ترکمنستان و برای آخرین بار در سال ۱۳۹۳ در افغانستان برگزار شد. در ۳۸ کشور از جمله ایران، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان نوروز به صور مختلف جشن گرفته می‌​شود.

خورشید همدم محقق مقیم شهر دوشنبه در گفتگو با دویچه وله می‌گوید، نوروز پیام‌آور صلح است و تجلیل از آن در شرایط تنش‌زای منطقه می‌تواند به کاهش تنش کمک کند. جشن جهانی نوروز که قبلا هر سال در یکی از کشورهای "حوزه فرهنگی نوروز" برگزار می‌شد اکنون ۳ سال است به فراموشی سپرده شده است. به باور این کارشناس در شرایطی که آتش جنگ در منطقه شعله‌ور شده برگزاری این جشن نوروز می‌تواند از التهاب و تنش منطقه بکاهد.

این محقق تاجیکستانی تاکید می‌کند در مراسم‌های نوروزی دوره شوروی سابق و حتی اوایل سال‌های استقلال (۱۹۹۱) تاجیکستان سفره هفت شین (هفت مواد غذائی با شین شروع می‌شود) چیده می‌شد. تاجیکستان یک کشور سکولار و دنیوی است و گذاشتن شراب بر سر سفر رایج بوده و این سفره بیشتر به هفت شین معروف بوده است. اما در ۳ سال گذشته مردم به بیشتر سمت سفره‌های هفت سین گرایش پیدا کردند و در خانه‌های تاجیکان اکنون دوباره سفره هفت سین رواج پیدا می‌کند.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">