Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

مقاله: اکـــــوموزه و روستای خلاق

توسط در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۵

در اواخر قرن نوزدهم، افراد مشتاقی متوجه شده بودند که تمدن و زندگی روستایی در حال ناپدید شدن و نابودی است. این افراد در کشور سوئد، اولین اکوموزه جهان را تأسیس کردند. در واقع اکوموزه‌ها برای نجات و حفظ شکل زندگی روستایی، زمانی که پیش بینی می‌شد در آینده دیگر اثری از این نوع زندگی نباشد، شکل گرفت. سوئدیها خانه‌های دارای ارزش تاریخی و فرهنگی را به یک مکان انتقال دادند و نام آن مکان را اسکانسن گذاشتند که از نام استکهلم پایتخت سوئد گرفته شده است. اما آنها در عین حال به حفظ پیشه‌ها، صنایع، مشاغل مختلف و شیوه‌های انجام کار توسط روستائیان نیز توجه داشتند. ایده این موزه‌ها، که گاه موزه فضای باز هم نامیده می‌شوند، به تدریج از کشورهای اسکاندیناوی خارج شد و به دو شاخه اصلی تقسیم شد: یک شاخه از سمت دانمارک وارد اروپای مرکزی شد و تا روسیه پیش رفت. در این شاخه که شاخه قارهای یا اروپایی نیز نامیده میشود، موزه‌های بسیار مهمی، بین سالهای 1920 تا 1940 ،تأسیس شد. شاخه دیگر از طریق دانمارک به انگلستان رفت و از آن طریق به کانادا، ایاالت متحده و استرالیا رسید. درواقع اکوموزه، قلمروئی از فرهنگ و زندگی را در خود جای داده است، در حالی که موزه های دیگر تنها به یک رشته یا زمینه (فرش، هنرهای تزئینی و... ) می‌پردازند.

در اکوموزه‌ها ترکیبی از مسائل فیزیکی، جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی به چشم می‌خورد. در واقع حضور زنده و در حال رشد مردم، وجه تمایز اکوموزه‌ها با دیگر موزه‌ها است. بنابراین اکوموزه‌ها در مقایسه با دیگر اشکال معمول موزه‌ها، نقش مهم تری در رشد و تکامل جامعه دارند. در رهیافت روستای خالق که یکی از جدیدترین رهیافت های فراخوانی محتوی توسعه است. در این رهیافت تالش بر آنست تا با تکیه بر داشته‌های مستتر در زندگی مردم زمینه توسعه درون زا فراهم آورده شود. یکی از این موارد اکوموزه‌ها است که با طراحی و معماری الهام گرفته از بوم میزبان میتواند در جذب گردشگر و ایجاد درآمد مکمل برای روستائیان مثمر باشد. محورهای خالقیت از جمله ادبیات، طراحی، موسیقی، صنایع دستی، رسانه و ... از جمله محتوی تشکیل دهنده اکوموزه ها در روستای خالق می توانند باشند.

منبع: کانال تلگرام creativevillageinstitute@ - روستای خلاق

کلمات کلیدی:

amouzesh-zavabet

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">