مقاله: رقابت تعداد لایک ها در تعیین مقصد بعدی سفر
توسط در تاریخ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
صنعت گردشگری ویژگیهای زیادی دارد که آن را نسبت به سایر فعالیتهای متعارف اقتصادی متمایز میکند. محصولات در این صنعت برخلاف کالاهای تولیدی ملموس نبوده و دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند. به شکلی که گردشگر مالک خدمات ارائه شده نبوده و قادر به آزمودن محصول پیش از خرید نیست. گردشگر تنها آن هنگام که بلیط سفر را تهیه میکند و در صندلی هواپیما مینشیند، توصیفی را که فروشنده بیان کرده تجربه میکند. این موضوع نشاندهنده این واقعیت است که گردشگر بهعنوان بخشی از محصول در فرآیند تولید حضور داشته و محصولات بهطور همزمان تولید و مصرف میشود. آگاهی از پیشینه خدمات و مقایسه آن با سایر محصولات مشابه ارائه شده توسط عرضهکنندگان مختلف، فقط از طریق کسب اطلاعات دقیق میسر است. از همین رو نقش اطلاعات در صنعت گردشگری، نقشی مهم و حیاتی به شمار میرود.
مطالعات و پژوهشهای گوناگون نشان میدهد که سفر کردن در حال تبدیلشدن به اقتصادی وب سایتی است. اینترنت و پیدایش گوشیهای هوشمند، فروش مستقیم به مشتریان را بیش از پیش ممکن میسازد که این موضوع میتواند تهدیدی جدی برای دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی بهعنوان عناصر واسطه بین گردشگران و عرضهکنندگان خدمات گردشگری باشد. تجارت الکترونیک به فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت اشاره دارد و فناوری جدید در بستر اینترنت، شبکه در دسترس گستردهای را در سراسر جهان ایجاد نموده که ما را با اقیانوسی وسیع از اطلاعات و ارائه خدمات مواجه میسازد. نتایج تحقیقات انجمن صنعت مسافرت امریکا در سال ۲۰۰۴ نشان میدهد که بیش از ۶۳ میلیون نفر از اینترنت برای برنامهریزی و ذخیره بلیط و مکان سفر استفاده کردهاند. بسیاری از مصرفکنندگان بخش مسافرتی با آموختن نحوه جستجوی اینترنتی و انجام خرید اینترنتی بلیطهای هواپیما در حال ایجاد قابلیت خود خدمتی هستند. آنها سعی میکنند بر سر قیمتهای پایین برای دریافت بلیط و رزرو اتاقها به توافق برسند. بهطورکلی مصرفکنندگان بیشتر به خود متکی شدهاند و این موضوع میتواند به شرکتهای فعال در این صنعت کمک کرده تا بر مشکلات کمبود نیروی کار و هزینههای بالای نیروی انسانی غلبه نماید. به گزارش مجله «ای مارکتر» در سال ۲۰۰۷، بیش از یک میلیارد دلار صرف تبلیغات در شبکههای اجتماعی شده است.
آمار نشان میدهد حجم وسیعی از انسانها حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی از قبیل اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک، توئیتر و… عضو هستند. مطالعات شرکت دیلویت، بزرگترین شرکت خدمات حرفهای جهان روی عادات سفر در میان کاربران شبکههای اجتماعی، نشاندهنده این موضوع است که شبکههای اجتماعی پس از دوستان و آشنایان دومین کانال اطلاعات گردشگری است. بسیاری از کاربران اینگونه از شبکههای ارتباطی گفتهاند که از تصاویر دوستان و آشنایان خود برای ایدههای سفرشان الهام گرفتهاند. همچنین در زمان گشتوگذار در شبکههای اجتماعی ایده سفر به یک مقصد خاص برای آنها شکلگرفته، حتی بااینکه برنامهای برای سفر نداشتهاند.
دیدن تصاویر منتشر شده از تعطیلات دوستان، خواندن پستها و کامنت های گذاشته شده و تمایل برای دریافت لایک های بیشتر در تصمیمگیری برای انتخاب مقصد بعدی تأثیرگذار است. دوربینهای پیشرفته گوشیهای هوشمند در کنار نرمافزارهای مختلف ویرایش عکس و اینترنت پرسرعت به یکی از ملزومات سفرهای گردشگران تبدیل شده است. همچنین با گسترش و تکمیل فناوری دیجیتال و افزایش شبکههای اجتماعی، شکل بازاریابی و کسبوکار هم تغییر کرده است.
بیشتر عرضهکنندگان خدمات گردشگری از این شبکههای اجتماعی بهمنظور تبلیغ خدمات خود استفاده میکنند و مطالعات انجام شده نشان میدهد که بیشترین تأثیر را در تغییر ذهنیت و تصمیمگیریهای مخاطب داشته است. درک مزایای این رسانهها باعث تدوین استراتژیهای نوین بازاریابی و ترویج مقاصد گردشگری و رسیدن به طیف وسیعی از بازدیدکنندگان بالقوه میشود که درنهایت یک مزیت رقابتی برای سازمانهای عرضهکننده است.
منبع: کیمیای ایران
برو به فرم ارسال نظر
هیچ نظری تا الان ثبت نشده.