Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان ، یحیی رحمتی گفت:  مسجد میربها الدین یکی از مساجد دوره قاجار زنجان است که به سبک و شیوه مساجد با شبستان ستوندار ساخته شده است. مسجد در ضلع جنوبی خیابان امام زنجان و در 130 متری غرب سبزه میدان و 140متری شمال بازار تاریخی شهر واقع است.

وی ادامه داد: این مسجد یکی از چندین مسجد دوره قاجاریه زنجان است که با طرح و نقشه مساجد قاجاری شهر ساخته شده و به دلیل نقشه خاص بدون صحن آن و نیز به جهت شهرت مسجد در برگزاری مراسم ایام محرم یکی از مساجد مهم شهر زنجان محسوب میشود.

رحمتی در خصوص وجه تسمیه این مسجد گفت: بانی مسجد شخصی به نام میربهاالدین از روحانیون پر نفوذ و خیر زنجان در دوره قاجار بوده و این مسجد به نام بانی آن میربها الدین نامگذاری شده است. میربها الدین علاوه بر مسجد مذکور، بانی چند بنای عام المنفعه دیگر از جمله پل معروف میر بها بر روی رودخانه زنجان چای نیز میباشد.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردششگری زنجان افزود: به دلیل آنکه در دهه‌های اخیر یکی از  اعضای هیئت امنای اصلی مسجد مرحوم حاج تقی شریعتی بوده، این مسجد به مسجد آقا تقی نیز معروف است. ایشان بعنوان یکی از برگزارکنندگان اصلی مجالس تعزیه در ایام محرم در شهر زنجان شهرت داشتند.

به گفته وی،  از تاریخ ثبت، این اثر تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است  و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">